Nähty ravintolassa, miten äiti laittoi omasta puhelimesta noin 6-vuotiaalle...
Lapselle tiktokin pyörimään kun lähti ruokatilausta tekemään.
Tätäkö nykyajan kasvatus todellakin on? Ei tarvitse ihmetellä miksi lapset ovat kärsimättömiä, aina pitää se luuri olla kädessä. Joko oma tai vanhempien
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut edes TV:tä silloin, kun lapset olivat pieniä, mutta en silti tuomitsisi äitiä tämän yhden tilanteen perusteella. Juuri ravintola on erikoistilanne, jossa lapsen pitää tyypillisesti odottaa aika pitkään paikallaan häiritsemättä muita. Kyllä minäkin olisin saattanut juuri silloin käyttää poikkeuksellisesti kännykkää viihdykkeenä, vaikka muuten lasteni keskimääräinen ruutuaika oli selvästi alle 5 minuuttia päivässä.
Mutta tiedätkö mikä on tik tok? Se ei ole 6 vuotiaalle soveltuva sovellus. Siinä voi eteen tulla vaikka mitä mikä ei todellakaan sovi tuon ikäiselle. Kerran katsoin kun känninen pariskunta huuteli siellä, nainen oli juuri hakattu ja silmät sen mukaiset. En antaisi omalle lapselle edes minuutiksi tuota näkyviin.
Olen opettanut oman lapseni odottamaan pöydäsdä jos haen jotain. Harjoitusta se vaatii eikä todellisesta tilanteesta kännykkään pakenemista.
Vakuutusyhtiössä ollessamme mies sanoi että onko minulla jokin sovellus kännykässä jota lapsi voi katsoa niin pyysin kynää ja paperia. Lapsi piirsi ja kuunteli kun asioimme. Tänä päivänä osaa odottaa, osaa käyttäytyä erilaisissa paikoissa ja opettaja sanoi että olisi ihanaa kun olisi enemmän hänenlaisiaan rauhallisia lapsia kun jokaisella tuntuu olevan adhd, sen taakse usein huonosti kasvatetut lapset piilotetaan.
Kolmen jo aikuisen lapsen äiti
Mielenkiintoista, mutta jos lapsesi ovat jo aikuisia, miten lapsesi on (olisi) voinut katsoa vakuutusyhtiössä kännykkää...?
Porvoossa oli älypuhelimia jo 2000-luvun alussa? ;)
Olen eri, mutta muistatko koska kännykät yleistyivät. Matopelit, maksulliset taustakuvat, chatit..
Vierailija kirjoitti:
Nykyään olen enemmän huolissani ikäihmisten somen käytöstä ja käyttäytymisestä, ihan omalla nimellä ja naamalla kirjoittavat sellaista törkytekstiä, että siitä nuoremmilla on oksat pois.
Jopa harrastusryhmässä. Käykääpä katsomassa jotakin ryhmää. Häpäisevät koko perheen ja suvun. Ja huuhtavat yksityisyyden piiriin kuuluvat asiat somessa.Ja aina toitotetaan, kuinka lasten ja nuorten ruutuaikaa pitäisi rajoittaa, kyllä se pitäisi lähteä aikuisilta, erityisesti vanhoilta ihmiseltä, sillä lapset ja nuoret saavat mallin ja esimerkin älylaitteiden käytöstä aikuisilta.
Ap. on huolissaan lapsen älylaitteen käytöstä, mutta mitä hän itse parhaillaan tekee.
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
Joo. Tarvitsee vain katsoa Hesarin kommenttikenttiä, missä matit ja pirjot huutaavat ja nimittelevät toisia kommentoijia. Ei mitään rajaa noilla senioreilla. Jonkun pitäisi ottaa niiltä välillä puhelin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näet yhden lyhyen tilanteen ventoveraiden elämästä ja päättelet että sitä on nykyajan kasvatus. Okei
On tuossa totuuttakin.
Monesti näkee lapsia toljottamassa kännykän ruutua. Julkisissa, ravintoloissa, kylässä ja jopa kaupassa parhaimmat antavat kersoilleen viihdykettä, kun ei jakseta muutoin olla.
Siitähän mammat täällä tykkää: että lapset ovat hiljaa.
Miksi nyt ei kelpaakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut edes TV:tä silloin, kun lapset olivat pieniä, mutta en silti tuomitsisi äitiä tämän yhden tilanteen perusteella. Juuri ravintola on erikoistilanne, jossa lapsen pitää tyypillisesti odottaa aika pitkään paikallaan häiritsemättä muita. Kyllä minäkin olisin saattanut juuri silloin käyttää poikkeuksellisesti kännykkää viihdykkeenä, vaikka muuten lasteni keskimääräinen ruutuaika oli selvästi alle 5 minuuttia päivässä.
Mutta tiedätkö mikä on tik tok? Se ei ole 6 vuotiaalle soveltuva sovellus. Siinä voi eteen tulla vaikka mitä mikä ei todellakaan sovi tuon ikäiselle. Kerran katsoin kun känninen pariskunta huuteli siellä, nainen oli juuri hakattu ja silmät sen mukaiset. En antaisi omalle lapselle edes minuutiksi tuota näkyviin.
Olen opettanut oman lapseni odottamaan pöydäsdä jos haen jotain. Harjoitusta se vaatii eikä todellisesta tilanteesta kännykkään pakenemista.
Vakuutusyhtiössä ollessamme mies sanoi että onko minulla jokin sovellus kännykässä jota lapsi voi katsoa niin pyysin kynää ja paperia. Lapsi piirsi ja kuunteli kun asioimme. Tänä päivänä osaa odottaa, osaa käyttäytyä erilaisissa paikoissa ja opettaja sanoi että olisi ihanaa kun olisi enemmän hänenlaisiaan rauhallisia lapsia kun jokaisella tuntuu olevan adhd, sen taakse usein huonosti kasvatetut lapset piilotetaan.
Kolmen jo aikuisen lapsen äiti
Mielenkiintoista, mutta jos lapsesi ovat jo aikuisia, miten lapsesi on (olisi) voinut katsoa vakuutusyhtiössä kännykkää...?
Porvoossa oli älypuhelimia jo 2000-luvun alussa? ;)
Olen eri, mutta muistatko koska kännykät yleistyivät. Matopelit, maksulliset taustakuvat, chatit..
Maksullinen taustakuva oli sellaista pikselimössöä. Tosi viihdyttävää. Puhelin oli tuolloin kyllä vain puhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä apuväline, miksei sitä saa käyttää?
Perustele miksi se on hyvä?
Kun meidän lapsi oli vuoden parin vanha, ei ollut vielä älykännyköitä tai nettiä. Ruokapöydälle laitettiin viihdykkeeksi leluja, meidän pojalla lähinnä pikkuautoja, ja niiden avulla syömiseen syntyi kiinnostus. Myös ravintolakäynneillä oli aina mukana pari kolme pikkuautoa. Äitipiireissä tätäkin arvosteltiin, kyllä nyt lapsen pitää syödä ilman viihdykkeitä.
No niin pitääkin!
Mä olen korkeasti koulutettu ja vastuullista erityisasiantuntijan työtä tekevä nelikymppinen nainen. Tiktok saa minusta jo ihan levottoman ADHD tapauksen, vaikka muutoin olen rauhallinen ja hyvä keskittymään. Voin vain kuvitella, mitä tekee 6-vuotiaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikanaan aina kirja tai värikynät ja vihko mukana alle kouluikäisen viihdykkeeksi. Miksei ne kelpaa nykylapsille?
Miksei sille kelvanneet käpylehmät viihdykkeeksi?
Ne oli 30-40 -luvun viihdykkeitä.
Ja kirjat sekä väritysvehkeet 60-90-luvun.
Miksi siis lapselle oli ihan ok antaa värityskirja ysärillä, mutta on väärin antaa puhelinta 2020-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
busseissa on valitettavasti yleistynyt tapa, että pienille lapsille pyörii puhelimesta joku lastenohjelma, piirretty tms, äänet täysillä toki.
Mitä pahaa siinä nyt on, jos lapsi katsoo bussissa kännykästä jotakin lastenohjelmaa?
Kun aikaisempina vuosikymmeninä lapsilla oli kirja tai värityskirja bussissa ja värikyniä oli aina lattialla. Ja kyllä lapset ovat aina olleet äänekkäitä.
Ja vastaavasti kaikki aikuiset ja vanhemmat tuijottivat samalla tavalla iltapäivälehtiä tai naisten lehtejä, kun nykyään se tehdään älylaitteilla.
Toisaalta, aina on paheksuttu lapsia, eikä niitä kukaan ole osannut kasvattaa oikein, kuin nämä haukkujat. Ja tietysti härpäkkeet ovat vaihtuneet.
Nyt suurta paheksuntaa herättää älylaitteet, sitä ennen kirjat, piirustukset, palapelit, mankat ja Afrikan tähdet jne. Ei siitä kauaa ole, kun lasten kirjat oli kaiken pahan alku ja juuri ja pilasi lapsen näön.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 4v oli just eilen puhelin kädessä muistotilaisuuden loppupuolella, kun viihtyi pelaamalla oppimispelejä. Muut samanikäiset lapset juoksi ympäri salia pöytäliinoja repien ja riehuen.
En näe puhelinta sen kummempana viihdykkeenä kuin barbejani, mylittleponyjani, virtuaalilemmikkejäni tai taskunintendojani omassa lapsuudessani.
Erilaisia toimintamalleja tuollaisiin tilanteisiin:
- Vanhempi antaa lapsen juosta vapaasti ja riehua (tästä tulee haukut koska lapsi on kuriton)
- Lapselle antaa viihdykettä jolloin lapsi on hiljaa ja paikallaan (tästä tulee haukut koska lapsi saa liikaa ruutuaikaa tms)
- Lasta pidetään väkisin paikallaan jolloin lapsi mahdollisesti huutaa mutta ei riehu (tästä tulee haukut toisaalta huudon vuoksi ja toisaalta siksi koska se ei ole positiivista kasvatusta ja lapsen fyysistä koskemattomuutta loukataan)
- Lasta rangaistaan jolloin lapsi ei uskalla riehua eikä todennäköisesti paljon huutaakaan (tästä tulee haukut koska se ei ole positiivista kasvatusta ja koska sitä pidetään julmana)
Valitse sitten näistä.
näin kerran junassa akan, jonka ehkä 6v tytöllä älypuhelin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun adhd saa ravintolassa vaikka pelata mun kännyllä
Kivempaa kuin se että odotellessa juoksisin perässä ympäri ravintolaa. Kivempaa sullekinAdhd? Onko hän siis ylivilkas lapsi, joka tarvitsisi turvaa ja oikeita virikkeitä vanhemmiltaan eikä amfetamiinijohdannaisia?
Syö pääs. Ohis.
En todellakaan, olen sen viimeisen ikäluokan edustaja, joille ei tungettu kemikaaleja turpaan samantien jos vähän ahdistaa tai on keskittymisvaikeuksia. Helvetin iso osa nykylapsista on tunnekyvyttömiä vihanneksia, joista ei tule ikinä mitään muuta kuin vankiloiden täytettä.
N29
Minä olen yli 40. Omassa lapsuudessani aivan selvät adhd:t jäivät vaille tukea, osa on jo mennyttä. Kannattaa jättää mestaroimatta, kun ei ole kerran oikeaa sanottavaa.
Eli silloinkin olisi pitänyt jakaa pervitiiniä kaikille halukkaille ja iskeä ohjain kouraan? Valitettavasti osa eläin- ja ihmiskunnan yksilöistä ovat kelvottomia, sille ei voi mitään.
Aika ihmeellistä tuomita joku kelvottomaksi. Aivot vain toimivat eri tavoin. Onko täälläkään kaikki ihan normeja?
Miksi ajattelet että me olemme jotenkin erityisiä? Lihaa, verta ja paskaa, oli kyseessä sitten antilooppi, lapsesi tai me kumpikin.
Mutta kelvoton mihin? Jos saa lapsuudessa oikeanlaista tukea ja pystyy myöhemmin hoitamaan velvoitteet ja tekemään esim. töitä, niin onko silloin kelvoton? Mikä sinä olet määrittelemään jonkun kelvottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikanaan aina kirja tai värikynät ja vihko mukana alle kouluikäisen viihdykkeeksi. Miksei ne kelpaa nykylapsille?
Miksei sille kelvanneet käpylehmät viihdykkeeksi?
Ne oli 30-40 -luvun viihdykkeitä.
Ja kirjat sekä väritysvehkeet 60-90-luvun.
Miksi siis lapselle oli ihan ok antaa värityskirja ysärillä, mutta on väärin antaa puhelinta 2020-luvulla.
Jos et tajua noiden kahden eroa, niin eihän tässä ole mitään toivoa.
Laitan itsekin välillä lapsille ohjelmia pyörimään esim. siellä ravintolassa. En heti ensimmäisenä tai välttämättä ollenkaan, mutta siinä vaiheessa, kun levottomuus alkaa kasvaa liikaa. Ja ohjelmat on Netflixin tai yleareenan lastenohjelmia. Tiktok ei ole lasten paikka, siellä sisältöä ei valvota mitenkään. En myöskään pidä noita lyhytvideoita keskittymiskyvylle kovin hyvänä vaihtoehtona.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen korkeasti koulutettu ja vastuullista erityisasiantuntijan työtä tekevä nelikymppinen nainen. Tiktok saa minusta jo ihan levottoman ADHD tapauksen, vaikka muutoin olen rauhallinen ja hyvä keskittymään. Voin vain kuvitella, mitä tekee 6-vuotiaalle.
Miten joku voi edes nähdä ravintolassa, katsooko lapsi tiktokia vai jotakin lasten ohjelmaa?
Luulen, ap. aloituksen olevan oman mielikuvituksen tuotetta. En ainakaan itse tiedä ravintolassa mitä muissa pöydissä touhutaan, kun luulisi jokaisen keskittyvän omaan seurueeseen ja ruokaan, eikä kyttäävän muita.
Eipä tuossa nyt mitään uutta ole. Aina on paheksuttu sitä mitä lapset tekee, tai mitä vanhemmat sallii.
Vuonna 2001 perheemme oli varaamassa matkaa ja odotellessa vuonna 1996 syntynyt pikkusisko pelasi isän puhelimella. Isosisko taas harmitteli, kun ei ollu gameboyta mukana.
Tiktokia en ymmärrä tuon ikäiselle yhtään. Siellä saattaa tulla mitä vain vastaan.
Muutoin aiheeseen& keskusteluun liittyen; voin kyllä itse joskus jättää oman autisti+ADHD lapsen odottamaan värikynien kanssa kun haen tilauksen, niin katsotaan kuinka nopeasti muut toivoisivat sitä ruutua sen lapsen eteen!
Ja kyllä, minun autisti lapseni todellakin käy ravintoloissa, jotta hän hiljalleen tottuu niihin. Aina sietokyvyn rajoissa ja tarkasti mietittynä ne asiat, mitkä häntä auttavat tottumaan siellä odottamiseen, meluun, toisen valmistamaan ruokaan ym. Reissaamme myös ja teemme kaikkea, mitä elämään kuuluu, mutta monet asiat joudumme miettimään aivan eri tavalla kuin ne perheet, jotka voivat kaivaa maalaustelineet ja vesivärit taiteilijalapsilleen esiin. Ja vähemmän käymme ja reissaamme kuin muut.
Jos sitä ei ymmärrä, miksi autistin pitää tottua näihin asioihin hiljalleen, niin sitten ei ymmärrä! Teen silti tasan niin kuin näen järkeväksi lapseni tulevaisuuden suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Tiktokia en ymmärrä tuon ikäiselle yhtään. Siellä saattaa tulla mitä vain vastaan.
Muutoin aiheeseen& keskusteluun liittyen; voin kyllä itse joskus jättää oman autisti+ADHD lapsen odottamaan värikynien kanssa kun haen tilauksen, niin katsotaan kuinka nopeasti muut toivoisivat sitä ruutua sen lapsen eteen!
Ja kyllä, minun autisti lapseni todellakin käy ravintoloissa, jotta hän hiljalleen tottuu niihin. Aina sietokyvyn rajoissa ja tarkasti mietittynä ne asiat, mitkä häntä auttavat tottumaan siellä odottamiseen, meluun, toisen valmistamaan ruokaan ym. Reissaamme myös ja teemme kaikkea, mitä elämään kuuluu, mutta monet asiat joudumme miettimään aivan eri tavalla kuin ne perheet, jotka voivat kaivaa maalaustelineet ja vesivärit taiteilijalapsilleen esiin. Ja vähemmän käymme ja reissaamme kuin muut.
Jos sitä ei ymmärrä, miksi autistin pitää tottua näihin asioihin hiljalleen, niin sitten ei ymmärrä! Teen silti tasan niin kuin näen järkeväksi lapseni tulevaisuuden suhteen.
Autismi on täysin eri asia, toisin kuin esimerkiksi Villepetterin tylsyyskohtaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään olen enemmän huolissani ikäihmisten somen käytöstä ja käyttäytymisestä, ihan omalla nimellä ja naamalla kirjoittavat sellaista törkytekstiä, että siitä nuoremmilla on oksat pois.
Jopa harrastusryhmässä. Käykääpä katsomassa jotakin ryhmää. Häpäisevät koko perheen ja suvun. Ja huuhtavat yksityisyyden piiriin kuuluvat asiat somessa.Ja aina toitotetaan, kuinka lasten ja nuorten ruutuaikaa pitäisi rajoittaa, kyllä se pitäisi lähteä aikuisilta, erityisesti vanhoilta ihmiseltä, sillä lapset ja nuoret saavat mallin ja esimerkin älylaitteiden käytöstä aikuisilta.
Ap. on huolissaan lapsen älylaitteen käytöstä, mutta mitä hän itse parhaillaan tekee.
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
Joo. Tarvitsee vain katsoa Hesarin kommenttikenttiä, missä matit ja pirjot huutaavat ja nimittelevät toisia kommentoijia. Ei mitään rajaa noilla senioreilla. Jonkun pitäisi ottaa niiltä välillä puhelin pois.
Mistä tiedät että ovat juuri senioreita.. Mun mielestä tota tekee kaiken ikäiset aikuiset, etenkin kolmikymppiset/keski-ikäiset esim. Instagramissa. Onhan tässäkin ketjussa aika paljon tuota muiden nimittelyä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun adhd saa ravintolassa vaikka pelata mun kännyllä
Kivempaa kuin se että odotellessa juoksisin perässä ympäri ravintolaa. Kivempaa sullekinAdhd? Onko hän siis ylivilkas lapsi, joka tarvitsisi turvaa ja oikeita virikkeitä vanhemmiltaan eikä amfetamiinijohdannaisia?
Syö pääs. Ohis.
En todellakaan, olen sen viimeisen ikäluokan edustaja, joille ei tungettu kemikaaleja turpaan samantien jos vähän ahdistaa tai on keskittymisvaikeuksia. Helvetin iso osa nykylapsista on tunnekyvyttömiä vihanneksia, joista ei tule ikinä mitään muuta kuin vankiloiden täytettä.
N29
Minä olen yli 40. Omassa lapsuudessani aivan selvät adhd:t jäivät vaille tukea, osa on jo mennyttä. Kannattaa jättää mestaroimatta, kun ei ole kerran oikeaa sanottavaa.
Eli silloinkin olisi pitänyt jakaa pervitiiniä kaikille halukkaille ja iskeä ohjain kouraan? Valitettavasti osa eläin- ja ihmiskunnan yksilöistä ovat kelvottomia, sille ei voi mitään.
Aika ihmeellistä tuomita joku kelvottomaksi. Aivot vain toimivat eri tavoin. Onko täälläkään kaikki ihan normeja?
Miksi ajattelet että me olemme jotenkin erityisiä? Lihaa, verta ja paskaa, oli kyseessä sitten antilooppi, lapsesi tai me kumpikin.
Mutta kelvoton mihin? Jos saa lapsuudessa oikeanlaista tukea ja pystyy myöhemmin hoitamaan velvoitteet ja tekemään esim. töitä, niin onko silloin kelvoton? Mikä sinä olet määrittelemään jonkun kelvottomaksi.
Kelvoton elämään. Kelvoton olemaan osa yhteiskuntaa. Miten tämä asia on joillekkin niin hankala tajuta? Ei meistä kukaan ole arvokas, se on meidän oman lajin luoma käsite. Pidätkö itseäsi tai lastasi erityisenä? Ei kannata, teitä ei muista enää kukaan hetken kuluttua.
Kelvoton olemaan osa yhteiskuntaa? Ei lainkaan näin, jos saa oikeanlaista tukea. En pidä itseäni erityisenä, mutta olen sitä vanhemmilleni. Lapset ovat minulle erityisiä. Näin se menee.
Me nahisteltiin sillä välin.