Onko ok jättää (liian vilkas) 5-vuotias pois sukujuhlista?
Olemme saaneet kutsun sukujuhliin. Tekisi mieli jättää perheemme viisivuotias pois juhlista (kotiin MLL-hoitajan kanssa). Menisimme vain kahden kouluikäisen kanssa. Syy on se, että viisivuotias on vilkas ja häntä on vaikea saada käyttäytymään asianmukaisesti (neuvolassa tutkimukset meneillään). Onko väärin, jos viisivuotias jätetään pois sukujuhlista? Maija P.s. lapsi siis saattaa esimerkiksi syödessä uittaa käsiä juomalasissa, heittää perunan lattialle ym. Mistä myös päiväkodissa tulee palautetta, että tämä ei normaalia enää tuon ikäiselle. Hoidossa myös juoksee karkuun tai piiloon siirtymätilanteissa. Kotona taas olen esim tänään siivonnut fairya eri paikoista, kun lapsi oli saanut pullon käsiinsä (yleensä pyrin pitämään sen pois ulottuvilta). Jne.jne.
Kommentit (459)
Ei ole ok. Aiheuttaa hylkäämisen ja häpeän tunteen, joka on oikeasti vaikeaa taltuttaa aikuisenakaan. Eikä taatusti auta vilkkauden "korjaamista". Kerro hänelle etukäteen, mitä juhlissa tehdään, mitä voi tapahtua ja enenkaikkea, miten siellä kuuluu toimia. Se on lapselle tilaisuus oppia. Toki sinulle on helpompaa heittää hänet jonkun muun vahdittavaksi, mutta se ei ole oikein lastasi kohtaan. Pyydä sen sijaan, että joku juhlissa auttaa sinua, keksii viihdykettä, jos Lasta alkaa ahdistaa ja tylsistyttää
Jättäisin kotiin, tuskin tekään haluatte kuulla, että pilasitte sukulaisen koko juhlan lapsenne takia. Tapahtuma voi olla myös hyvin stressaava lapselle, lapsi voi haluta käyttäytyä oikein, mutta ei osaa ja sitten hänestä vasta tuleekin koko suvun syntipukki. Olin itse vilkas lapsi ja minua verrattiin kepposineni monesti vaahteramäen Eemeliin. Puhumaankin opin vasta 4 vuotiaana. Tänä päivänä olen menestyvä yritysjohtaja. Minun pelastus oli, että minun ei tarvinnut olla tarhassa(en mahtunut muottiin) kuin 2 viikkoa ja suurperhe, mummot, tätini ja enoni antoivat minun kasvaa omana vilkkaana itsenäni. Ne käytös tavatkin löytyi papan lempeän opastuksen kautta pikkuhiljaa. Kaikkea hyvää teille.
Jos lapsi vilkas, niin vanhempien toimittava sen mukaisesti ja jaksettava laittaa rajoja. Mikään diagnoosi ei poista vanhemman vastuuta, eikä oikeuta huonoa käytöstä. Ihmiset ulkoistavat kaiken vastuun nykyisin.
Ei 5-vuotias mitään traumoja saa kotiin jäämisestä. Muutenkin hyvä, että elämässä on seuraamuksia. Jos et osaa käyttäytyä, niin jäät kotiin. Ihan turha mennä diagnoosien taakse, vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Haluatko lapsesta kasvavan huligaanin vai itseään kontrolloivan aikuisen?
Samaa mieltä. Lapsi oppii säätelemään itseään. Voin vain kuvitella, kuinka väsyneitä tekin vanhempina olette tilanteeseen. Tiukka linja päälle. Älkää alistuko temppuilijalle.
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi pystyisi juhlissa tekemään kertomiasi asioita, jos hyväksyisit vanhemmuuteen kuuluvat velvollisuudet? Veljen vaimo väitti, että lapsensa on ihan mahdoton, joka paikassa tulee ongelmia eteen. Kuitenkin sukujuhlissa oletti, että saa jättää lapsen muiden peräänkatsottavaksi. Pahanteko ja leikki päättyi siihen, kun vaari nappasi syliinsä, katsoi silmiin ja ilmoitti, että nyt olet kunnolla, lopetat venkoilun ja syöt lautasen tyhjäksi.
Tämä on hieno juttu.
Perhekokoontumisissa on upeaa, jos on eno, setä tai pappa, joka ottaa tilanteen haltuun.
Vilkas lapsi saa kaivatun pysäytyksen. Kun "kiinniotto" tehdään rakkaudella ja lujana, se voi olla alku parempaan. Jos isää ei ole tai hän on ulkoistanut itsensä rajojen asettajana, on viisas sukulaismies kullan arvoinen.
Omalla lapsellani on adhd, ja hän on aina osannut käyttäytyä. Sisareni lapsilla (2kpl) ei ole adhd:ta, ja he eivät osaa käyttäytyä. En itsekään kutsu sisartani lapsineen nyt esim. mieheni juhliin johon tulee miehenkin perhettä, koska lapset eivät osaa käyttäytyä. Hauskinta tässä on se että voisin kutsua toisen näistä lapsista yksin, koska ilman vanhempiaan ja sisarustaan molemmat osaavat käyttäytyä oikein hyvin.
Oma lapseni käyttäytyi aina moitteettomasti, kiitti, pyysi kauniisti, auttoi, jne. koska niin meillä tehtiin kotonakin, joten se oli hänelle normaalia käytöstä. Jos lapsi keljuillakseen tekee noita temppujaan, niin se on kyllä kiinni siitä että hän on kelju, ei siitä ettei osaisi käyttäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat nimelläsi tänne? Vai kirjoitat toisena ja yrität vain häpäistä sukulaista/"ystävää"?
Vanhemmat päättää millä kokoonpanolla mennään ja tuon päätöksen voi tehdä ihan mistä syistä itse haluaa.
Jos on oikein tylsät kemut, niin jättää vaikka kokonaan menemättä.
Kukahan hänet tästä tunnistaa,kyllä Suomen maassa niin paljon Maijoja löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Lapselle pitää myös painottaa, että ellei hän osaa käyttäytyä niin muutkin reissut jää väliin. Kun Disneyn lomamatka uhkaa jäädä väliin, niin käytöstapoja alkaakin löytymään.
Ei tuollainen toimi jos kyseessä on jokin vammainen lapsi. Keinot on silloin vähän erit, koska lapsi ei ihan oikeasti ymmärrä asioita. Tällä lapsella oli onneksi tutkimukset menossa, joten jospa selviää millainen kehityshäiriö kyseessä. Osahan voi olla eteneviä, jolloin lapsi taantuu. Tällöin tuollainen jatkuva poisjättö ja eristäminen tekee lapsen viimeisistä vuosista kidutusta.
Itse tietenkin päätät asian. Mutta jos otat vilkkaan lapsen mukaan niin sitoudu myös vahtimaan lasta. Olen ollut joskus juhlissa jossa vilkas lapsi saa tehdä mitä lystää, eikä äiti korvaansa lopsauta, vaikka lapsi tuhoaisi toisten omaisuutta tai hyppisi seinille.
Vierailija kirjoitti:
Omalla lapsellani on adhd, ja hän on aina osannut käyttäytyä. Sisareni lapsilla (2kpl) ei ole adhd:ta, ja he eivät osaa käyttäytyä. En itsekään kutsu sisartani lapsineen nyt esim. mieheni juhliin johon tulee miehenkin perhettä, koska lapset eivät osaa käyttäytyä. Hauskinta tässä on se että voisin kutsua toisen näistä lapsista yksin, koska ilman vanhempiaan ja sisarustaan molemmat osaavat käyttäytyä oikein hyvin.
Oma lapseni käyttäytyi aina moitteettomasti, kiitti, pyysi kauniisti, auttoi, jne. koska niin meillä tehtiin kotonakin, joten se oli hänelle normaalia käytöstä. Jos lapsi keljuillakseen tekee noita temppujaan, niin se on kyllä kiinni siitä että hän on kelju, ei siitä ettei osaisi käyttäytyä.
Piti vielä vastata kysymykseen, eli en jätäisi oman sukuni juhlista pois, mutta en veisi muiden juhliin. Sukulaiset sietäkööt sukuaan.
Eikö tuo ole ihan itsestäänselvä asua että huonosti käyttäytyviä lapsia ei oteta pilaamaan muiden iltaa mikäli muu mahdollisuus löytyy? Kyse on myös sinunkin illasta ja viihtyvyydestä.
Ei todellakaan ole ok, en ikinä olisi jättänyt lastani jonkun tuntemattoman hoitajan käsiin ja lähtenyt sukujuhliin muun perheen kanssa, hävytön ajatuskin, kas kun et laita tynnyriin sitä "häirikköä".... Se "luotettava" hoitaja voi olla sitä paitsi ihan mitä vaan..... Jos perheessä on 2 aikuista niin onhan se nyt hullua ettei yhden lapsen kanssa pärjätä yksien juhlien aikaa, yksinkin pärjää tilanteessa kun ei ole itsekäs. Tänä päivänä näitä erityislapsia riittää, oisko syy kuitenkin siellä vanhemmuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Miten näitä ylivilkkaita vammaisia lapsia tuntuu olevan joka toisella?
Eli tuolla prosentuaalisella osuudella myös sinulla, olettaen että teidän huushollissa on aikuinen pariskunta? On hyvä siis että lapsenne (tuleva) tottuu näkemään erilaisuutta vanhempien kautta.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä lähtisi joko kaikki lapset tai sitten vanhemmat keskenään. Kuten moni jo aiemmin todennut, viesti 5-vuotiaalle on karu, jos häntä aletaan jättää kotiin. Se vaikuttaa itsetuntoon ja minäkuvaan, ja tuollainen negatiivinen palaute saattaa jopa pahentaa ongelmakäytöstä. Jos siis vanhemmilla ei riitä paukkuja vahtia sitä yhtä villikkoa, niin kaikki lapset kotiin.
Typerää rangaista muita lapsia jotka osaavat käyttäytyä, pikkusisaruksensa vuoksi. Olisi heillekin varmaan kiva päästä rauhassa juhlimaan ilman rasittavaa pikkusisarusta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä näitä kommentteja että ylivilkkaan lapsen pitää päästä mukaan kaikkiin sukujuhliin jotta hän ei koe itseänsä eristetyksi. Siis ettekö te ikinä käy missään ilman lapsianne? Lapset mukaan lapsettomiin häihin? Itse olen toiminut tilanteen mukaan riippuen tapahtuman luonteesta ja lapsen iästä. Joskus jätetty kotiin lapsenvahdin kanssa. Ei lapsen tarvitse tuntea itseään eristetyksi tai poissuljetuksi. Ei sille 3-6v lapselle edes tarvitse kertoa että nyt ollaan menossa Martta-tädin luokse ja sinä et pääse mukaan. Sanotaan että tänään tulee lapsenvahti Maija kun isi ja äiti ei ole illalla / päivällä kotona.
Nythän ei ollut kyse siitä, etteivätkö vanhemmat voisi käydä missään ilman lapsia, vaan ap:n tilanteessa oltaisiin jättämässä yksi lapsi kotiin ja muut tulisivat juhliin.
Ap:na miettisin sitä, että jos lapsi on oikeasti noin mahdoton, ettei voi juhliin ottaa, niin pärjääkö MLL:n lapsenvahti lapsen kanssa, jos eivät edes omat vanhemmat pärjää?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi vilkas, niin vanhempien toimittava sen mukaisesti ja jaksettava laittaa rajoja. Mikään diagnoosi ei poista vanhemman vastuuta, eikä oikeuta huonoa käytöstä. Ihmiset ulkoistavat kaiken vastuun nykyisin.
Ei 5-vuotias mitään traumoja saa kotiin jäämisestä. Muutenkin hyvä, että elämässä on seuraamuksia. Jos et osaa käyttäytyä, niin jäät kotiin. Ihan turha mennä diagnoosien taakse, vaan ottaa itseään niskasta kiinni. Haluatko lapsesta kasvavan huligaanin vai itseään kontrolloivan aikuisen?
Tuon ikäisellä ja varsinkin erityislapsella se seuraamus täytyy tulla välittömästi huonon käytöksen jälkeen. Ei lapsi tajua, että juhlista poisjättäminen on seuraamus siitä, kun hän kolme kuukautta sitten kotona heitti perunan lattialle. Jos haluaa, että lapsi kokee kotiin jäämisen seuraamuksena huonosta käytöksestä, se käytös täytyy olla jotain, mitä lapsi on tehnyt samana tai korkeintaan edellisenä päivänä ennen juhlia. Lisäksi lapselle tulee antaa mahdollisuus onnistua ja osoittaa, että osaa myös käyttäytyä hyvin. Ja silloin kun lapsi onnistuu, täytyy vanhemman osoittaa, että hän sen myös huomaa ja osoittaa lapselle, että tämmöistä käytöstä vanhempi arvostaa.
Kaksipiippuinen juttu. Itse vanhempana pääsisi helpommalla kun jättäisi lapsen hoitajan kanssa, mutta toisaalta tuossa olisi hyvä tilaisuus näyttää lapselle, minne kaikkialle hän pääsee mukaan jos osaa käyttäytyä. Herkkuruuat saattaisivat toimia houkutteluna käyttäytyä hyvin. Ruuan heittely lattialle ei vielä häiritsisi muita vieraita niin pahasti kuin meluaminen ja juoksentelu. Riippuu vähän siitäkin kuinka paljon juhliin on tulossa saman ikäisiä lapsia ja kuinka rennot juhlien on tarkoitus olla. Lapsi saattaa osata skarpata todella hyvin, kun ymmärtää mitä menettäisi huonolla käytöksellä ja samalla näkisi jos ongelmat onkin olleet vain joku vaihe tai aikuisten uhmaamista.
Lisäksi jos juhliin osallistuminen olisi täysi fiasko, mikä on kuitenkin aika epätodennäköistä, voisi selittää muille vieraille että lapselle on jo varattu tutkimukset, joissa selvitetään onko taustalla joku häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi pystyisi juhlissa tekemään kertomiasi asioita, jos hyväksyisit vanhemmuuteen kuuluvat velvollisuudet? Veljen vaimo väitti, että lapsensa on ihan mahdoton, joka paikassa tulee ongelmia eteen. Kuitenkin sukujuhlissa oletti, että saa jättää lapsen muiden peräänkatsottavaksi. Pahanteko ja leikki päättyi siihen, kun vaari nappasi syliinsä, katsoi silmiin ja ilmoitti, että nyt olet kunnolla, lopetat venkoilun ja syöt lautasen tyhjäksi.
Olen lukenut palstalta, että lapsen syömään pakottaminen on lasun paikka ja aiheuttaa elinikäiset traumat.
Palstalla joo on tämmöstä henkeä. Tuo vaari oli fiksu.
Meidän 5 vuotias on kuin Vaahteramäen Eemeli, koko ajan keksii jekkuja. Kapinoikin. Mutta ihana lapsi! Jätän aikuisten sukujuhlista pois jos ei vartavasten tiedossa että lapsillekin jotain ohjelmaa ja kivaa tiedossa.
Lapset oppivat myös mallista ja kokemuksesta. Itse palkkaisin lastenhoitajan juhliin.
Niin että näkee miten juhlatilanteissa käyttäydytään ja ollaan, mutta vaikeana hetkenä pääse vaikka ulkoilemaan hetkeksi.