Autoton vanhempi ja lasten harrastukset?
En voi eräästä terveyteen liittyvästä syystä saada ajokorttia eli olen koko elämäni ollut autoton ja sinänsä ihan tottunut siihen. Täällä Vantaalla nuo bussit kuitenkin kohtalaisesti kulkee. Ollaan eroamassa, ja lasten isä, josta tulee siis myös ihan omasta halustaan etä, ilmoitti että ei aio kuskata lapsia koskaan mihinkään (koskaan on ehkä kärjistys, mutta pointti tuli minulle selväksi kyllä). Lapset on kaksi ja viisi, poikia molemmat, eikä kumpikaan vielä harrasta mitään, mutta onhan se edessä ennen pitkää että mitä ja missä. Miten siis saada tällainen paletti toimimaan autottomana? Mitä harrastuksia lapsille?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Kimppakyydit toimivat usein? Tietysti kurjaa, jos ei voi itse tarjota koskaan vastapalvelusta.
Miten päästä osaksi kimppakyytejä, kun ei itse tosiaan omista edes ajokorttia?
Ap
Ei meilläkään ollut autoa ja silti pääsin 5krt/vk harrastukseen ja jopa kouluun, joka ei ollut kävelymatkan päässä. Ajatella!
N37
Tuollaisessa tilanteessa kannattaa välttää joukkuelajeja kuin ruttoa. Kuskaamisten lisäksi mukaan tulevat talkootyöt.
sitähän varten yh:t metsästävät uusia miesuhreja elättämään itseään ja kuskaamaan toisen miehen lapsia kouluun, harrastuksiin, lääkäriin ym. eli täyspäiväiseksi kuskiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään ollut autoa ja silti pääsin 5krt/vk harrastukseen ja jopa kouluun, joka ei ollut kävelymatkan päässä. Ajatella!
N37
Mitä harrastit? Ja miten kulkemisesi harrastukseen toteutettiin kun olit vielä sen verran nuori, että et voinut kulkea yksin? Oliko nuorempi sisarus siinä aina mukana?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kimppakyydit toimivat usein? Tietysti kurjaa, jos ei voi itse tarjota koskaan vastapalvelusta.
Ap
"Moi. Voisko meidän Jessica-Julia tulla teidän kyydillä kotiin, kun äitinsä on niin avuton, ettei osaa opettaa, miten bussilla kuljetaan".
Vaikka noin.
t. eri
Millä lapset aikanaan kulkevat kouluun? Kävellen, pyörällä? Kouluillakin on monesti harrastustoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Osallistumalla bensakuluihin? Ei tuon varaan kannata toki laskea, mutta kannattaa pitää vanhempiverkostot kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Millä lapset aikanaan kulkevat kouluun? Kävellen, pyörällä? Kouluillakin on monesti harrastustoimintaa.
Aluksi kävellen, tietääkseni ainakaan ekaluokkalaiset ei saa mennä pyörällä. Täytyypä selvittää tuo koulu onko siellä jotain harrastuskerhoja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N37
Mitä harrastit? Ja miten kulkemisesi harrastukseen toteutettiin kun olit vielä sen verran nuori, että et voinut kulkea yksin? Oliko nuorempi sisarus siinä aina mukana?
Ap
Harrastin monenlaista urheilua. Aloitin harrastukset kouluiässä, joten pystyin kulkemaan ihan hyvin yksin. Pitihän kouluunkin mennä yksin. Miksi ihmeessä nuorempi sisarus olisi ollut mukana minun harrastuksissani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap"Moi. Voisko meidän Jessica-Julia tulla teidän kyydillä kotiin, kun äitinsä on niin avuton, ettei osaa opettaa, miten bussilla kuljetaan".
Vaikka noin.
t. eri
Miksi olet ilkeä? On aika paljon vaadittu joltain ekaluokkalaiselta, että kulkee yksin bussilla harrastukseen kun usein kulkeminen vaatii bussin vaihdon ja talviaikaan on ihan pimeääkin jo iltapäivällä, bussit monesti ihan täynnä jne. Ap
Miksi murehdit asiaa jo nyt? Lapset ovat ilmeisesti hoidossa, koska olet töissä. Tuossa vaiheessa ei vielä tarvita harrastuksia. Miten muuten menette päiväkotiin?
Ei se Vantaa niin maaseutua ole, etteikö siellä bussit kulkisi. Niillä ne muutkin autotottomat kulkee. Valoja päälle, ap!
Miksi tätä pitää miettiä monta vuotta ennen kuin ongelma on ajankohtainen? Ap ehtii ajaa ajokortin ja hankkia auton, mennä parempipalkkaiseen työhön, neuvotella lasten isän kanssa asioista, muuttaa, löytää uuden miehen, jne jne ennen kuin tämä "2 lasta 5x viikossa pelaamaan jääkiekkoa" -ongelma realisoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap"Moi. Voisko meidän Jessica-Julia tulla teidän kyydillä kotiin, kun äitinsä on niin avuton, ettei osaa opettaa, miten bussilla kuljetaan".
Vaikka noin.
t. eri
Miksi olet ilkeä? On aika paljon vaadittu joltain ekaluokkalaiselta, että kulkee yksin bussilla harrastukseen kun usein kulkeminen vaatii bussin vaihdon ja talviaikaan on ihan pimeääkin jo iltapäivällä, bussit monesti ihan täynnä jne. Ap
Pentu ei mene harrastukseen, jos ei pysty yksin sinne kulkemaan. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N37
ApHarrastin monenlaista urheilua. Aloitin harrastukset kouluiässä, joten pystyin kulkemaan ihan hyvin yksin. Pitihän kouluunkin mennä yksin. Miksi ihmeessä nuorempi sisarus olisi ollut mukana minun harrastuksissani?
Tarkoitan tilannetta, jossa lapsi on sen verran nuori, että ei voi vielä kulkea yksin busseilla harrastukseen vaan tarvitsee saattajan. Ja minulla on kaksi lasta ja nuorempi lapsi on otettava tietenkin mukaan jos saatan isompaa bussilla. Ap
Miksi teet ongelman asiasta, jota ei vielä edes ole? Katso ajan kanssa miten käy. Tarvitseeko lapsi edes harrastusta ja jos tarvitsee, niin mikä olisi hyvän matkan päässä sopivalka aikataululla yms. Ties vaikka tutustuisitte johonkin kaveriin, jonka kanssa lapsi voi kulkea harrastukseen tai tapaat uuden miehen, jolla on auto tms. Tilanteen mukaan etenet. Hoida nyt ensin tuo ero loppuun ja katsot miten arki lasten kanssa sujuu ilman isää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi murehdit asiaa jo nyt? Lapset ovat ilmeisesti hoidossa, koska olet töissä. Tuossa vaiheessa ei vielä tarvita harrastuksia. Miten muuten menette päiväkotiin?
Päiväkoti on onneksi kävelymatkan päässä.
Kunhan nyt tulee murehdittua kaikenlaista tässä eron keskellä, tämä nyt vain yksi niistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No voi hyvä ihme. Hommaa se ajokortti, osta auto tai kulje bussilla, jos olet todellakin noin avuton ja saamaton.
Miten avuton pitää olla, jos Vantaalla ei pysty kulkemaan ilman autoa?