Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Autoton vanhempi ja lasten harrastukset?

Vierailija
30.12.2022 |

En voi eräästä terveyteen liittyvästä syystä saada ajokorttia eli olen koko elämäni ollut autoton ja sinänsä ihan tottunut siihen. Täällä Vantaalla nuo bussit kuitenkin kohtalaisesti kulkee. Ollaan eroamassa, ja lasten isä, josta tulee siis myös ihan omasta halustaan etä, ilmoitti että ei aio kuskata lapsia koskaan mihinkään (koskaan on ehkä kärjistys, mutta pointti tuli minulle selväksi kyllä). Lapset on kaksi ja viisi, poikia molemmat, eikä kumpikaan vielä harrasta mitään, mutta onhan se edessä ennen pitkää että mitä ja missä. Miten siis saada tällainen paletti toimimaan autottomana? Mitä harrastuksia lapsille?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella törkeitä vastauksia AP saanut. Mikä teitä ihmiset oikein vaivaa?

"Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"

Typeriin provoihin saa typeriä vastauksia. 

Siis joku on eroamassa eikä hänellä ole korttia ja miettii miten saa arjen sujumaan. Ja sinusta se on provo. Hanki elämä. Ehkä huomaat, että monenlaisia elämäntilanteita on ihmisillä. Hankaliakin.

Haista viŧŧu.

Kauheita kommentteja täällä. Asiallisiin teksteihin.

Vierailija
82/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen ketju. Ap:n ongelma on ihan oikea. Ilman autoa ei voi harrastaa fudista, jääkiekkoa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kimppakyydit toimivat usein? Tietysti kurjaa, jos ei voi itse tarjota koskaan vastapalvelusta.

Vastapalveluksia voi tarjota muita tai sitten vähintä niin muistaa vaikka aina kahvipaketilla tai jotain. Tai sitten suoraan sopii että voi osallistua bensakuluihin.

Vierailija
84/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kimppakyydit toimivat usein? Tietysti kurjaa, jos ei voi itse tarjota koskaan vastapalvelusta.

Vastapalveluksia voi tarjota muita tai sitten vähintä niin muistaa vaikka aina kahvipaketilla tai jotain. Tai sitten suoraan sopii että voi osallistua bensakuluihin.

Vaikka Ap maksaisi joka kerta puolet bensoista en usko, että kukaan silti suostuisi sitoutumaan Apn lapsen kuskiksi. Kyse ei ole bensarahoista vaan ajankäytöstä. Vie liikaa aikaa koukata aina mennessä ja tullessa jonkun toisen kodin kautta.

Vierailija
85/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan sairauksia, jotka estävät ajokortin. Itse tiedän pari tällaista, toinen ei saa sitä heikkonäköisyyden vuoksi - kulkee kepin kanssa mutta näkee jotain ja toinen menetti omansa epilepsian takia. Jälkimmäinen ratkaisi ongelman muuttamalla kaupungin keskustaan. 

On myös ihmisiä, jotka murehtivat asioita pitkälle etukäteen. Itsellä on tämä vika. En murehdi menneitä juurikaan, mutta stressaan tulevasta. Esimerkiksi siitä, että työnantajani on vuoden vanhempi kuin minä ja jää eläkkeelle ensin, mun pitää keksiä vielä jotain työtä ja aloitin sitten etsimään sitä jotain työtä jo nyt, vaikka olisi vielä viisi vuotta aikaa. Mietin sitä, jäädäänkö tähän kaupunkiin asumaan ja voiko puolisoni saada muualta yhtä hyvää työpaikkaa, hänellä se on elämänsä kuudes ja ensimmäinen, missä ei moiti yhtäkään asiaa, vaikka olisi kyllin vanha suurimman osan työkavereidensa isäksi. Tuotakin murehdin ennen kuin puoliso lähti tuonne - muutimme tänne minun työni takia, että miten hänellä menee "nuorten" kanssa. Hyvin tuntuu menevän. 

Ap, on paljon hyviä harrastuksia, mitkä eivät tarvitse ohjausta ja mitä voi  harrastaa kotona. Ei kaikista tarvitse tulla jääkiekkoilijoita tai huipputaitoluistelijoita. Harrastaa voi ihan vain omaksi ilokseen kaikenlaista. Piirtämistä, maalausta, lintujen bongausta, jopa soittamisen voi aloittaa ensin kotona ja sitten kulkea ohjatussa vaikka myöhemmin, meillä oli näin. Ei soittamisessakaan kaikista tarvitse tulla huippuja. Molemmat lapset soittavat kitaraa, toinen myös bassoa ja ovat siinä ihan hyviä, mutta tekevät sitä omaksi ilokseen. Kumpikaan ei ole edes halunnut esiintymään mihinkään, mutta vanhempi säveltääkin itse. 

Vierailija
86/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvipaketti maksaa kuusi euroa. Harkkoja on kolmet viikossa. Kuukaudessa nuo kahvipaketit maksaa 72 euroa. Kellä on rahaa tuollaiseen, yhlla varsinkaan.

Vierailija
87/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Ap maksaisi joka kerta puolet bensoista en usko, että kukaan silti suostuisi sitoutumaan Apn lapsen kuskiksi. Kyse ei ole bensarahoista vaan ajankäytöstä. Vie liikaa aikaa koukata aina mennessä ja tullessa jonkun toisen kodin kautta.

Tämä on se ongelma, ajankäyttö, mä olen kolmen paljon harrastavan lapsen yh. Mulla on auto, mutta harrastuskuskauksista ei ajankäytöllisesti tulisi yhtään mitään ilman kuskausrinkiä. En ottaisi mukaan yhtä lisälasta rinkiin, jonka vanhempi ei osallistuisi kuskauksiin. Kun lapset oli pienempiä niin tällainen kävi, se autoton vei aina omalla vuorollaan kaikki lapset bussilla. Mutta nyt on lapset lukiossa, ei heilläkään liikaa aikaa, ja harrastuskamaa on niin paljon, että bussilla kulkeminen on hankalaa.

Vierailija
88/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvipaketti maksaa kuusi euroa. Harkkoja on kolmet viikossa. Kuukaudessa nuo kahvipaketit maksaa 72 euroa. Kellä on rahaa tuollaiseen, yhlla varsinkaan.

Niin ja mä taas en suostuisi kuskaamaan mistään kahvipaketeista, enkä bensarahoista ketään. Tarvitsen kuljetustusrinkejä ja lisäkuskeja omille lapsilleni, että ehdin tehdä elämässäni muutakin kun kuskata lapsia.

Se kolmen lapsen yh

Vierailija
89/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkapallossa ei ole liian painavaa varustekassia, mutta on harkkoja ja turnauksia pitkin poikin. Ja äidille velvollisuus osallistua kaikenlaisiin talkootöihin. Mahdotonta, jos ei ole autoa tai jos on kahden lapsen ainoa vanhempi (missä se toinen lapsi on, kun äiti myy kahvia turnauksessa).

Vierailija
90/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkapallossa ei ole liian painavaa varustekassia, mutta on harkkoja ja turnauksia pitkin poikin. Ja äidille velvollisuus osallistua kaikenlaisiin talkootöihin. Mahdotonta, jos ei ole autoa tai jos on kahden lapsen ainoa vanhempi (missä se toinen lapsi on, kun äiti myy kahvia turnauksessa).

Siis eikö missään ole jalkapalloseuraa, jossa voisi vain käydä kerran viikossa pelaamassa samassa paikassa? Eli ei harkkoja yllättäen toisella puolella kaupunkia, ei turnauksia pitkin poikin eikä todellakaan mitään talkoita äideille?

Vierailija
91/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö missään ole jalkapalloseuraa, jossa voisi vain käydä kerran viikossa pelaamassa samassa paikassa? Eli ei harkkoja yllättäen toisella puolella kaupunkia, ei turnauksia pitkin poikin eikä todellakaan mitään talkoita äideille?

Tällainen kiinnostaisi autollistakin.

Vierailija
92/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oiskin. Se on melkein harrastus kuin harrastus, joka muuttuu rennosta kerran viikossa lähikoululla -harrastuksesta 3-5 vko ympäri pitäjää harrastukseksi.

Vierailija
93/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidänkään vanhemmat kyydinneet harrastuksiin vaikka auto oli käytössä. Kävelimme veljen kanssa 1-luokkalaisista asti itse kouluun ja kävimme seurakunnan iltapäiväkerhossa koulun naapurissa ja yläasteelaisten järjestämissä kerhoissa koulun tiloissa. Leikimme myös paljon naapurien lasten kanssa vapaa-ajalla, ei siinä sen enempää harrastuksia tarvinnut.

Vierailija
94/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidänkään vanhemmat kyydinneet harrastuksiin vaikka auto oli käytössä. Kävelimme veljen kanssa 1-luokkalaisista asti itse kouluun ja kävimme seurakunnan iltapäiväkerhossa koulun naapurissa ja yläasteelaisten järjestämissä kerhoissa koulun tiloissa. Leikimme myös paljon naapurien lasten kanssa vapaa-ajalla, ei siinä sen enempää harrastuksia tarvinnut.

Joo mutta ennen oli ennen ja nyt on nyt. Ei minuakaan kyyditty koskaan harrastuksiin, vaan sain harrastaa vain sellaisia asioita, joihin jaksoin itse kävellä tai pyöräillä. Asuin Espoossa eikä bussikorttiakaan minulle annetta, vaikka ei ole mitään köyhiä. Silloin tuo oli ihan tavallista. Nykyään ajatellaan, että vanhemman pitää kuskata.

Vierailija
95/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oiskin. Se on melkein harrastus kuin harrastus, joka muuttuu rennosta kerran viikossa lähikoululla -harrastuksesta 3-5 vko ympäri pitäjää harrastukseksi.

Mitä järkeä tässä on? Tietääkseni suuri osa perheistä haluaisi, että lapsi voisi pelata jotain joukkuepeliä ilman, että harkkoja on 3-5 krt viikossa ympäri pitäjää ja ilman mitään turnausmatkoja. Eli niin, että voi käydä vaikkapa joka ke klo 17-18 pelaamassa lähikoululla. Myöskään suurimmasta osasta lapsia ei tule mitään ammattilais tai puoliammattiöaispelaajia vaan palloa potkitaan ihan potkimisen ilosta vain. Miksi siis ei tarjota sellaista mitä moni perhe oikeasti haluaisi?673

Vierailija
96/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia lasten pitäis aina harrastaa jotain? Liikkua voi oman perheenkin kesken ja koulussa lapset näkee kavereita. Meillä lapset 6 ja 8-v. Pyöräillään paljon kesällä ja talvella käydään hiihtämässä ja luistelemassa. Uimahallissa käydään usein. Sitten on koulun jälkeen koulun tiloissa paljon eri harrastus kerhoja mihin lapset voi halutessaan osallistua kuten kuoro, tanssi, 4h tai sirkuskerho. Meillä ei lapset ole vielä muuta vaatineet eikä tulisi mieleenkään ehdottaa heille itse mitään jalkapalloa tai vastaavaa missä saa sitten mennä pää kolmantena jalkana treeneihin ja kisoihin koķo ajan.

Vierailija
97/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pönttö. Muuta ihmisten ilmoille jos lätkämutsiksi haluat.

Vierailija
98/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ap teet jostain tulevaisuuden hypoteettista asiasta ongelmaa? Tai no, tiedän sen - sinua ahdistaa ero etkä halua miettiä sitä joten keskityt pikkujuttuun. Minä olen yksinhuoltaja enkä halua omistaa autoa. Lasten harrastukset olen ratkaissut niin että asumme keskusta-alueella isossa kaupungissa ja lähialueelta on löytyneet kaikki harrastukset. Kouluikäiset kulkevat itse kävellen, pyörällä tai julkisella liikenteellä. Pienten kanssa minulla on lähinnä yhteisiä harrastuksia lähialueella, kuten liikuntakerho. En käytä koko vapaa-aikaani lasten kuskaamiseen, enkä usko että haluaisin käyttää silloinkaan vaikka olisin parisuhteessa ja taloudessa olisi auto. Kouluikäisten harrastukset ovat usein jo siinä iltapäivällä (työväenopiston juttuja tai partio lähikirkolla) ja liikuntakerhoissa ollaan käyty joko yhtenä arki-iltana tai viikonlopun aamuna. Perheenä käymme myös uimassa, luistelemassa, retkillä ja mitä milloinkin. Yksi lapsista harrastaa joukkuelajia mihin liittyy joskus pelimatkoja mutta toistaiseksi nuo ovat ratkenneet kimppakyydeillä.

Yhden kerran autottomuus on tullut vastaan eli lapsi olisi päässyt lajinsa edustusjoukkueeseen ja treenejä olisi ollut neljästi viikossa eri puolilla kaupunkia sellaiseen aikaan että vieminen olisi vaatinut sitä että järjestelen työaikaani uudelleen. Pelimatkat vielä päälle ympäri maakuntaa viikonloppuisin enkä ollut varma olisiko uudessa joukkueessa tapana harjoittaa kimppakyytejä. Tuo lopulta ratkesi niin että lapsi itse päätti ettei halua treenata niin usein. Meille ei siis ole tullut mitään käytännön ongelmaa harrastuksista ja autottomuudesta. Asuinpaikan valinta on tässä merkityksellisin eli asumme tässä missä on kaikki vieressä. Pääsen kaikkiin arjessa tärkeisiin paikkoihin jalkaisin alle puolessa tunnissa ja useimpiin alle 10 minuutissa.

Vierailija
99/99 |
31.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ei. On hemmetin talkoovuoroja jatkuvasti vanhemmille. On rahurin ja jojon hommia. Jalkapallossa, lätkässä ja joukkuevoimistelussa on kokemusta mulla. Treenejä, leirejä ja pelejä jatkuvasti ties missä hornan kuusessa. Nykyisin jos haluaa lasten harrastavan jotain muuta kun maalien vetelyä takapihalla niin harrastuksista tulee koko perheen yhteisiä.

Joo muakaan ei lapsena kuskattu mihinkään, ihan itse menin. Mutta sellainen on ihan mennyttä aikaa. Ja meillä ei myöskään pakoteta lapsia harrastamaan, ihan jopa varovasti olen vihjaillut, että voisivat harrastaa jotain vähän rennompaa, mutta ei. No itsepähän tähän lähdin, voiton puolella ollaan jo, enää noin 5 vuotta tätä jäljellä. Ja maksaisin mielelläni seuroille rutkasti enemmän jo ei tarvisi itse osallistua kaikkeen koko ajan, mutta sellasta seuraa en ole Helsingistä vielä löytänyt mistä rahalla pääsisi omista hommista eroon.