Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harrastaako kaikki oikeasti säännöllisesti liikuntaa?

Vierailija
30.12.2022 |

Tunnen olevani ystäväporukastani ainut kuka ei harrasta joko ohjattua tai itsetoimista hikiliikuntaa ainakin pari kertaa viikossa. Olen harrastanut joukkuelajeja pienestä asti täysikäiseksi ja sen jälkeen säännöllinen liikunta jäi osaltani siihen. Nyt jo nelikymppinen.

Kommentit (384)

Vierailija
181/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen kehonrakenne on hieman erilainen kuin itämaisen. Harjoittelun tavoitteena on saada aikaan samanlainen keho.

Itämaisen tanssin tarkoitus on näyttää nimenomaan naisellisuutta. Se on myös terveellistä liikuntaa, jolla on uusista liikuntatrendeistä huomatta kannattajakuntansa.

- Itämaisen tanssin on todettu parantavan muun muassa selkä-, lantionpohja- ja vatsalihaksia.

Ylellä oli joskus mielenkiintoinen artikkeli siitä, kuinka tanssi on erityisen hyvä liikuntalaji aivoille. Koko keho täytyy tiedostaa pikkusomea myöten, reagoida musiikkiin ja tunnetilaan, muistaa koreografioita. Tanssi, jossa joutuu mukautumaan toisten tanssijoiden rektioihin ja liikkeeseen on vielä ns. hyödyllisempää. Vaikka porukka nyt saattaa hörähdellä ja pitää kokemattomuuttaan hömppänä, niin todellisuudessa kaikki ilmaisulliset tanssilajit ovat aivoille parasta. Muutenkin joskus kuntotestien mukaan ammattibalettitanssijoilla oli kovin ja monipuolisin yleikunto verrattuna siis myös ammattijääkiekkoilijoihin ja -jalkapalloiljoihin.

Vierailija
182/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen kehonrakenne on hieman erilainen kuin itämaisen. Harjoittelun tavoitteena on saada aikaan samanlainen keho.

Itämaisen tanssin tarkoitus on näyttää nimenomaan naisellisuutta. Se on myös terveellistä liikuntaa, jolla on uusista liikuntatrendeistä huomatta kannattajakuntansa.

- Itämaisen tanssin on todettu parantavan muun muassa selkä-, lantionpohja- ja vatsalihaksia.

Ylellä oli joskus mielenkiintoinen artikkeli siitä, kuinka tanssi on erityisen hyvä liikuntalaji aivoille. Koko keho täytyy tiedostaa pikkusomea myöten, reagoida musiikkiin ja tunnetilaan, muistaa koreografioita. Tanssi, jossa joutuu mukautumaan toisten tanssijoiden rektioihin ja liikkeeseen on vielä ns. hyödyllisempää. Vaikka porukka nyt saattaa hörähdellä ja pitää kokemattomuuttaan hömppänä, niin todellisuudessa kaikki ilmaisulliset tanssilajit ovat aivoille parasta. Muutenkin joskus kuntotestien mukaan ammattibalettitanssijoilla oli kovin ja monipuolisin yleikunto verrattuna siis myös ammattijääkiekkoilijoihin ja -jalkapalloiljoihin.

Ja erittäin itämainen tanssi on kiehtovaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sali, uiminen ja pyöräily, siinä omat harrastukset joita teen päivittäisen kävelyn lisäksi viikoittain :)

Vierailija
184/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä liikun. Ylipainoiset ihmiset saavat minut voimaan pahoin. Pelkkä ajatuskin ylipainosta motivoi liikkumaan.

Vierailija
185/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40 v nainen, aina ollut hieman pyöreä. Harrastan ryhmäliikuntaa, joskus sulkista. Hiihtoa kun säät sallii. Välillä liikunta on pakkopullaa, stressaavaa ja siitä tulee nälkä. Huomasin korona-aikaan, kun ylenpalttinen suorittaminen jäi , laihduin. Nyt olen harrastanut joogaa ja avantouintia. Kiireinen istumatyö kyllä tuntuu jos ei liiku.

186/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lenkkeilemme ja käymme yhdessä salilla pari kertaa viikossa.

Vierailija
187/384 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röh röh, kehopositiivista uutta vuotta, siskot!

Älkää antako koskaan minkään terveysintoilijan, edes lääkärin, tulla sanomaan teille, että yletön ruoalla mässäily ja alkoholilla läträäminen ja liikkumaton elämäntapa aiheuttaisi vakavia terveysriskejä kuten läskihalvauksia ja syöpiä. Kenelläkään ei ole oikeutta tulla sanomaan nautiskelevalle kehopositiiviselle naiselle, että jokapäiväinen pizzan, pullan, karkkien, suklaan jne. ahmiminen olisi jotenkin riskialtista. Kukaan ei saa tulla vaatimaan, että he ottaisivat itse vastuuta elämästään. Röh röh.

Jos liikunnan harrastaminen tekee ihmisestä kaltaisesi ilkiön, pysyn hyvin mielelläni edelleenkin kaukana liikunnallisesta elämäntavasta.

Vierailija
188/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joku 120kg tankki vai? Joo juoksee maratonin joka toinen päivä.

Vierailija
189/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ikää 33v, pienet lapset ja pitkät työpäivät, ja liikun kyllä säännöllisesti. Se on minulle ihan perustarve, en pysty kovin montaa päivää olemaan ilman liikuntaa kun alkaa tulla levoton olo ja kroppa ja mieli kaipaa liikettä. Välillä se on enemmän arkiliikuntaa, lasten kanssa touhuilua ja kävelylenkkeilyä, mutta kyllä pitää välillä saada kunnon hikitreeniäkin. Nyt on ihanaa kun ihan kodin vierestä menee hyvät hiihtoladut, pääsee helposti hiihtolenkille.

Vierailija
190/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vitussa harrasta. Melkein jokainen laumasielu kyllä väittää harrastavansa.

Vierailija
191/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä on kommentoinut, että katukuvastakin näkee etteivät kaikki harrasta. Ajatteletteko näkevänne ihmisten liikehdinnästä harrastavatko he liikuntaa, vai tarkoitatteko ylipainoa vai jotain muuta? Paino ei ainakaan riitä syyksi olettaa mitään toisten liikunnallisesta aktiivisuudesta. Ihminen voi olla huomattavan lihavakin ja silti liikkua säännöllisesti.

Jos on vääränlaiset ruokailurytmi ja ruokavalio, ja varsinkin jos vielä työpäivän aikainen liikkuminen jää näppäimistön naputteluun, niin ei vapaa-ajan liikunta yleensä riitä viemään ylipainoa pois. Eivätkä kaikki sitä laihtumistarkoituksessa harrastakaan. Mutta liikunta on joka tapauksessa terveydelle hyväksi ja kannattaa.

Mun BMI on vähän yli 20 enkä todellakaan harrasta liikuntaa juuri ollenkaan. Ihmisillä on ihan kummallisia harhakuvitelmia siitä, paljonko liikkumalla saa kulutettua energiaa. Sillä ei ole painonhallinnan kannalta yhtään mitään merkitystä, tekeekö viikossa pari lenkkiä tai salitreeniä vai ei.

Vierailija
192/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni täällä on kommentoinut, että katukuvastakin näkee etteivät kaikki harrasta. Ajatteletteko näkevänne ihmisten liikehdinnästä harrastavatko he liikuntaa, vai tarkoitatteko ylipainoa vai jotain muuta? Paino ei ainakaan riitä syyksi olettaa mitään toisten liikunnallisesta aktiivisuudesta. Ihminen voi olla huomattavan lihavakin ja silti liikkua säännöllisesti.

Jos on vääränlaiset ruokailurytmi ja ruokavalio, ja varsinkin jos vielä työpäivän aikainen liikkuminen jää näppäimistön naputteluun, niin ei vapaa-ajan liikunta yleensä riitä viemään ylipainoa pois. Eivätkä kaikki sitä laihtumistarkoituksessa harrastakaan. Mutta liikunta on joka tapauksessa terveydelle hyväksi ja kannattaa.

Mun BMI on vähän yli 20 enkä todellakaan harrasta liikuntaa juuri ollenkaan. Ihmisillä on ihan kummallisia harhakuvitelmia siitä, paljonko liikkumalla saa kulutettua energiaa. Sillä ei ole painonhallinnan kannalta yhtään mitään merkitystä, tekeekö viikossa pari lenkkiä tai salitreeniä vai ei.

Joo, mulla on kaveri, joka on luontaisesti laiha. Se ei harrasta liikuntaa. Mulla on ylipainoa, mutta harrastan kyllä liikuntaa säännöllisesti, käyn salilla 3 kertaa viikossa. Tässä vaiheessa elämää ei varmaan ole hirveesti merkitystä vielä tällä asialla (olemme noin 35-vuotiaita), mutta luultavasti kun ikää tulee lisää ja lihasmassa alkaa tosissaan hävitä, niin mä olen ylipainostani (jota on reilut 10kg) huolimatta toimintakykyisempi. Mulla siis on treenaamisen tavoitteena se, että jaksan lykkiä lumikolaa vielä yli seitsemänkymppisenäkin ja kaivella puutarhassa kuoppia :D

Vierailija
193/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katukuvaa kun katsoo, niin tuskinpa oikeasti harrastaa. Todella tyhmä aloitus. Kaikkien tietysti kannattaisi harrastaa edes kävelyä. 

Vierailija
194/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin, 5 kertaa viikossa rankkaa treeniä ja 3 päivää kävelyä/kehonhuoltoa. En voi ymmärtää miten ihmiset jotka eivät urheile pärjäävät elämässään. Itselleni tulisi tosi huono olo sekä psyykkisesti että fyysisesti jos vaan istuisin sohvassa. 

Sivusta kommenttina, että omaa liikkumistani rajoittaa ajankäyttö. Se, etten ehdi liikkua niin paljon kun haluaisin, johtuu siitä, että istun sohvan sijasta useimpina iltoina kuvataide/käsityöluokissa. Psyykkisesti luova ala, joka pakottaa keskittymään ja suunittelemaan hyvin tarkasti kunkin työskentelyvaiheen, antaa minulle virikettä enemmän kuin ns. aivoton lenkkeily tai kuntopyöräily. Taidetanssi on puolestaan intohimoista, jossa joutuu opettelemaan nopeasti ulkoa pitkiä sarjoja ja siksi mielekästä. Stereoptypia on juurikin tuo, että jos et liiku, niin oletuksena istut kotisohvalla. Osa niin tekeekin, mutta osalla on muitakin harrastuksia kuin liikunta tai sohva.

Harrastan erittäin paljon tuota aivottomaksi kuvailemaasi lenkkeilyä. Anders Hansenin tutkimuksissa on osoitettu, että liikunta (erityisesti juoksu mainittiin) parantaa muistia, luovuutta ja älyä. Työskentelen luovuutta vaativalla alalla, jolla tulee usein ratkaistavaksi laajoja ongelmia. Olen huomannut, että usein aamulenkillä keksin ratkaisun johonkin ongelmaan.  Harrastan myös vapaa-ajallani käden taitoja. Minä en ole edes kuullut tuota stereotypiaa, josta mainitsit. 

Vierailija
195/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lenkkeilen, hiihdän, vesijuoksun 2-5krt/vkossa, koiran pissatukset päälle. Kuntosalille en saa itseäni, vaikka varmaan pitäisi. Nainen 45 vuotta.

Vierailija
196/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuttavapiirissäni on kaksi, jotka eivät harrasta liikuntaa nimeksikään. Suurin osa harrastaa, ihan päivittäin ja kunnolla. Terveys voi olla esteenä, ettei pysty liikkumaan. Tai kodin vaikutus.

Vierailija
197/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jutunjuoni on löytää laji, josta oikeasti tykkää. Tämä tietysti on klisee, jota toistellaan kerta toisensa jälkeen, mutta on oikeasti totta. Itselleni harrastamani lajit eli jooga ja uinti ovat sellaisia, että oikein odotan innolla, että milloin pääsen taas. Sen sijaan inhoan esimerkiksi liikuntakeskusten tarjoamia jumppia, eikä kuntosaliharjoittelukaan sytytä yhtään - kokeiltu on. Ei sellaisesta lajista voi tulla pysyvää harrastusta, jos joka viikko täytyy itsensä pakottaa tai tsempata sitä harrastamaan. 

Vierailija
198/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kaikki paitsi Maikki.

Vierailija
199/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 3-5 krt viikossa.

selkä ja nivelet kipeytyy jos ei liiku.

Vierailija
200/384 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastan säännöllisesti ihan peruskuntoliikuntaa kävelemällä, hölkkäämällä, uimalla ja pyöräilemällä, joskus hiihdän. Teen sen terveyteni takia ja koska pidän siitä. Liikkuminen on minulle välttämätöntä. Jos joudun olemaan liikkumatta viikon, olo alkaa olla tukkoinen, turpea ja kurja. En voisi elää ilman, että käyn vähintään kävelylenkillä suurimpana osana päivistä. Kaipaan hengästymistä ja hikoilua, niistä tulee niin hyvä olo.

Inhoan ulkonäkökeskeisyyttä yli kaiken. En liiku siksi, että näyttäisin jonkun vastaan tulevan random-miehen silmiin hyvältä. En liiku ketään miellyttääkseni, paitsi toki itseäni. Liikunta tuo minulle suurta mielihyvää, ja se on tärkein syy liikkua.

Karvani nousevat pystyyn tässäkin ketjuissa olevista kommenteista, jotka kertovat, miten ihmisiä arvotetaan ulkonäön perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme