Harrastaako kaikki oikeasti säännöllisesti liikuntaa?
Tunnen olevani ystäväporukastani ainut kuka ei harrasta joko ohjattua tai itsetoimista hikiliikuntaa ainakin pari kertaa viikossa. Olen harrastanut joukkuelajeja pienestä asti täysikäiseksi ja sen jälkeen säännöllinen liikunta jäi osaltani siihen. Nyt jo nelikymppinen.
Kommentit (384)
Ei, pääasiassa ainoastaan fiksut ihmiset harrastavat, tyhmät eivät.
Harrastan liikuntaa viitenä päivänä viikossa, mutta en kyllä ymmärrä ihmisiä jotka sanovat että liikunnasta tulisi jotenkin erityisen hyvä olo. Itse harrastan sitä koska en tahdo olla sairas ja lihava. Ja siksi että kun liikkuu reilusti niin saa myös syödä reilusti.
Kakkupala on hyvä motivaattori!
Keskityn vain arkiaktiivisuuteen niin että askelia kertyy väh. 7500 päivässä, lisäksi putkirullailen noin 20 min päivässä. Ehkä kerran viikossa käyn pidemmällä kävelyllä ja satunnaisesti pyöräilen.
Normaalipainoinen N43
Vierailija kirjoitti:
Harrastan liikuntaa viitenä päivänä viikossa, mutta en kyllä ymmärrä ihmisiä jotka sanovat että liikunnasta tulisi jotenkin erityisen hyvä olo. Itse harrastan sitä koska en tahdo olla sairas ja lihava. Ja siksi että kun liikkuu reilusti niin saa myös syödä reilusti.
Kakkupala on hyvä motivaattori!
Joskus vesijumpan, kylmäaltaan ja saunan jälkeen illalla sohvalla on sellainen ihana nautinnollinen raukeus lihaksissa. Se tuntuu kyllä erityisen hyvältä :) Itsekään en liikuntasuorituksen aikaisesta tunteesta mitenkään erityisesti nauti. Siitä kyllä kun huomaa että jaksaa sen suorituksen paremmin, pääsee pidemmälle, nopeammin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet ohittaneena käyn Liikuntasalilla: 3 kertaa viikossa ohjattua liikuntaa. Joka päivä johonkin aikaan päivästä 10-12 km kävelylenkin,kauppa matkat erikseen.Lisäksi 2x3 viikossa käyn ureilupuistojen ulkona olevissa kuntolaiteissa , kehoani vahvistaa.Laiteissa ohjeet miten käytetään,Mihin kohtaan kehoa kukin laite toimii.Parasta ilmasta,ei todella maksa mitään kuin vaivan lähteä Ureilupuistoon.
Et taida olla työelämässä enää
Jäätävä määrä alapeukkuja ihrakasoilta kaikille jotka harrastavat liikuntaa xD
Liikun säännöllisesti, haluaisin liikkua enemmän, mutta ei vain aika riitä. Olen myös ylipainoinen, 4 kertaa ryhmäliikunta/ sali ja 10 km lenkki sekä pyöräilin kaikki matkat. Silti olin ylipainoinen. Kuten sanottu liikunta ei laihduta :)
Haluan olla terve, ei sitä aina huvita joskus pimeässä lähteä lenkille seitsemän aikaan aamulla mutta lenkin jälkeen on hyvä fiilis.
UKK:n mukaan liikkumattomuuden hinta on 3 miljardia. Tähän pitäisi suhtautua vakavasti ja jokaisen tulisi ottaa vastuuta omasta liikkumisestaan.
Pyöräilen, viikkotavoite yli 100 km . Viime vuonna kaikenkaikkiaan yli 3000 km. Talvella kävelen 30-35km per vk. Ikää 73v. Nuorempana kävin uimassa, salilla yms. Nyt en enää viitis, pyöräily ja kävely saavat riittää.
En harrasta erikseen liikuntaa mutta kokonaisuudessaan arkeni on liikunnallisempaa kuin monilla liikuntaharrastuksissa käyvillä kavereillani. Aika monta kilometriä joka päivä lihasvoimin, usein kovaa vauhtia. Paljon kantamista, nostamisia jne.
En käy lenkillä mutta juoksen kerran vuodessa cooperin melkein huipputuloksella ikäryhmä huomioiden. Puristusvoimat ja lihasvoimat yleisesti ikäiselleni naiselle erittäin hyvää tasoa.
Arkena en käytännössä istu kuin ruokatauot ja yhden tunnin palaverin päivittäin. Liikun sähköposteja kirjoittaessanikin usein, sillä käytän sanelua tekstiksi muuttavaa toimintoa.
Kotona sohvalla saatan olla hetken viikonlopun vapaapäivinä. Telkkaria tai sarjoja/elokuvia palveluista en katso kuin muutamana päivänä vuodessa. Lomalla teen puutarhahommia.
Mahdollisuus ja pakko tavallaan yhdistyvät tässä, mutta vietän lopputuloksena niin aktiivista arkea, että liikuntaa ei juuri tarvita. Se toisi kyllä tarpeellista monipuolisuutta, mutta näin nyt mennyt kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa mun ystävistä, perheenjäsenistä ja työkavereista harrastaa itseni mukaanlukien. Olen keski-ikäinen. Työpaikka asiantuntijaorganisaatio. Ne muutamat jotka eivät harrasta ovatkin jo ylipainoisia ja kaikenlaista vaivaa tuntuu olevan. Ei houkutteleva vaihtoehto.
Appappapp! Ei ylipaino tarkoita sitä ettei liiku. Ehkä joku bmi40 todella tarkoittaa ettei liiku mutta moni ylipainoinen liikkuu enemmän kuin laiha.
Olen Bmi30 ja liikun 6-7 krt viikossa. Ohjelmani:
- juoksu 6km
- bodypump
- jooga
-juoksu 6km
-sali
- ryhmäliikunta (bodyattack tai combat)
(Jumpptunteja voi olla jonainen viikkoinan enemmänkin). Ainoa lepopäivä on se joogapäivä.)Liikun paljon ja syön terveellisesti, silti 15-20kg ylipainoa. Syynä stressi ja krooninen vuosia jatkunut unettomuus joka on sotkenut hormonitoiminnan ja johon ei ole hoitoa.
Mutta siis laiskaksi ja liikkumattomaksi minua ei voi haukkua
Et todellakaan syö terveellisesti.
Miten voi olla 20 kg. ylipainoa noinkin runsaalla liikunnalla?
Helposti, kokeile mitä sun painolle käy kun nukut 4-5 vuotta sellaiset 4 tuntia yössä.
Korkea kortisoli lihottaa. Stressi ja unettomuus on ne lihottajt eikä ylensyönti.
Löysin liikunnan ilon vasta vähän alle nelikymppisenä. Sitä ennen en käsittänyt, kuinka joku saattoi oikeasti pitää liikkumisesta. Sitten kun havahduin kohoavaan painoon ja aloitin elämäntapamuutokseen, aloin harrastaa liikuntaa ja yllätyksekseni huomasin pitäväni siitä. Nyt liikun joka päivä. Kolme kertaa viikossa käyn juoksemassa, pitkällä ja reippaalla kävelyllä tai sisäpyöräilemässä, kolmesti viikossa teen lihaskuntoa ja kerran viikossa on jokin ryhmäliikuntatunti kuten bodycombat, step tai bodyattack. Hyötyliikuntaa tulee lisäksi noin tunti päivässä.
Rakastan sitä oloa, joka tulee kun hengästyy ja hikoilee kunnolla tai lihakset tekevät töitä. Liikunnan jälkeinen hyvän mielen ryöpsähdys on myös tunne, jota ei voi korvata. Nykyään oloni alkaa tuntua huonolta, jos en moneen päivään pääse liikkumaan. Keho ja mieli alkavat kaivata liikettä, hikoilua ja ponnistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa mun ystävistä, perheenjäsenistä ja työkavereista harrastaa itseni mukaanlukien. Olen keski-ikäinen. Työpaikka asiantuntijaorganisaatio. Ne muutamat jotka eivät harrasta ovatkin jo ylipainoisia ja kaikenlaista vaivaa tuntuu olevan. Ei houkutteleva vaihtoehto.
Appappapp! Ei ylipaino tarkoita sitä ettei liiku. Ehkä joku bmi40 todella tarkoittaa ettei liiku mutta moni ylipainoinen liikkuu enemmän kuin laiha.
Olen Bmi30 ja liikun 6-7 krt viikossa. Ohjelmani:
- juoksu 6km
- bodypump
- jooga
-juoksu 6km
-sali
- ryhmäliikunta (bodyattack tai combat)
(Jumpptunteja voi olla jonainen viikkoinan enemmänkin). Ainoa lepopäivä on se joogapäivä.)Liikun paljon ja syön terveellisesti, silti 15-20kg ylipainoa. Syynä stressi ja krooninen vuosia jatkunut unettomuus joka on sotkenut hormonitoiminnan ja johon ei ole hoitoa.
Mutta siis laiskaksi ja liikkumattomaksi minua ei voi haukkua
Helposti, kokeile mitä sun painolle käy kun nukut 4-5 vuotta sellaiset 4 tuntia yössä.
No ainakaan se ei opi luomaan läskiä pelkästä ilmasta. On hyvin tyypillistä, että keho yrittää korvata unen puutteesta johtuvaa energiattomuutta lisäämällä nälkää ja saamaan siten lisää energiaa kroppaan, joten sitä kautta unettomuus voi vaikuttaa lihomiseen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että lihominen voisi lopullisesti johtua mistään muusta kuin siitä, että syö liikaa kulutukseensa nähden.
No ei todellakaan harrasta! Ei siis näin keski-iässä eikä myöskään harrastaneet 25 vuotta sitten oikeastaan ketkään muut kuin he, jotka oli jo lapsena pelanneet jotain futista.
Toki silloin oli ihan perusarki huomattavasti aktiivisempaa mitä tätä nykyä, mutta en mä sitä siltikään riittävänä pitäisi näin siis jälkeenpäin ajateltuna. Itse olisin aina tykännyt liikkua enempi, mutta jotenkin sitä piti itseään ihan kummajaisena kun kaikki muut toitotti miten typerää/turhaa se onkaan lähteä lenkille..
Ja näin sitten lopulta uskoin itsekin ja vasta päälle 30-vuotiaana aloin käydä lenkillä. Toki ihan vaan kävellen, koska ei kunto tietenkään antanut periksi juosta ja sen verran oli extraa ja muutakin velttoutta kropassa että juoksu myös tuntui inhottavalta kun kaikki vatkaa ja velloo päällä. Nyt sitten reilu 10 vuotta myöhemmin ei polvet meinaa kestää edes kävelyä..
Mä kävelen lähes joka päivä puolesta tunnista pariin tuntiin. Lisäksi teen YouTubesta löytyviä treenejä muutaman kerran viikossa: joogaa, pilatesta, lihaskuntoa, aerobista, vähän vaihtelee. Mutta yleensä vaan jotain 30-45 min. En jaksa pidempiä, enkä tarkoita edes etten fyysisesti jaksa mutta pidemmät treenit alkaa jotenkin puuduttaa ja alan tylsistyä.
En voi puhua kaikkien nimissä, sillä en todellakaan tunne kaikkia ihmisiä edes kotikaupungissani, saati koko Suomessa tai kko maailmassa. Itse olen sitä ikäpolvea, joka osasi harrastaa liikuntaa niin kesällä kuin talvellakin ilman mitään seuroja tai ohjaajia. Vapaa-ajat oltiin ulkona touhuamassa kaikenlaista sään salliessa.
Nyt olen jo vanha ja vaivainen (huono selkä ja nivelrikko), joten liikunta on vähäistä. Pieniä matkoja lykkäilen rollaattoria, mutta eihän se mitään hikiliikuntaa ole. Mutta ei voi mitään, pitää vain odottaa, että nivelrikko kehittyy niin pahaksi, että on tekonivelten vuoro. Toipuminen leikkauksesta vienee aikansa, mutta sitten pääsen taas esim. sauvalenkille. Sitä odotellessa ...
Enemmistö ihmisistä ei harrasta säännöllisesti liikuntaa jollei kävelyä lasketa liikunnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Harrastaako kaikki oikeasti säännöllisesti liikuntaa?
Ei.