Asko ja Sotka palkanmaksulakkoon tammikuussa !
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8560413a-2d69-46b8-82a8-4036a6eb78b1
Aika luova tempaus, työntekijät ei ilmeisesti tykänneet 😆😆
Kommentit (291)
Puskuri on monilla mennyt kuluneen vuoden aikana, milloin sähköön ja milloin ruokaan. On voinut olla sairastumisia, muuttoja, irtisanomisia...ja nyt oli vielä joulukin. Mielestäni kohtuutonta olettaa, että mediaanipalkka 2300e (kyllä, se on laskenut!) kansalla olisi mitään kymppitonnien puskureita enää jäljellä (saati edes olemassa alunperinkään).
Osa pienipalkkaisista työntekijöistä joutuu anomaan Kelalta rahaa, jotta saa laskunsa maksettua ja ruokaa pöytään. Silloin ei voi säästellä isoja summia tilille, eikä niitä yleensä noilla 10e/h palkallisilla edes jää käteen. Perusturva on noin 500e/kk, tarkoittaen että se tulee jäädä käteen kun vuokra ja muutama pakollinen lasku (kotivakuutus, julkiset terveydenhuoltomenot, vesi ja sähkö) on maksettu. Sitä ei siis saa kaiken päälle. Tuosta et kummoista puskuria säästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä helvettiä? Kai nyt jokaisella on säästössä parin kuukauden tarpeisiin? Ja jos ei oke, niin kyllä on syytä tarkastella omaa elämänhallintaansa kriittisesti.
Kerro oma ikäsi. Joko oli parikymppisenä paljonkin säästöjä
Lapseni hyvä ystävä on parikymppinen, ja heillä taloyhtiö päätti periä ylimääräisen yhtiövastikkeen joulukuussa.
Siihen kun olisi vielä päälle tullut tällainen palkkasotku, niin olisi varmasti tullut paniikki.
Pointti on, että kaikilla ei ole puskuria johtuen iästä tai vaikka eletystä elämästä, tai huonosta tuurista.
Olen yli viisikymppinen ja säästössä on huomattavasti enemmän kuin parin kuukauden tarve. Tästä huolimatta oletan että palkkani maksetaan silloin kun kuuluu ja melkoinen meteli nousee jos näin ei käy.
Sama. Olen itse pienessä työpaikassa, vähän väkeä, isot projektit ja meillä esim. 500 euron laskua alv 0 % kutsutaan pieneksi laskuksi. Kun yksi iso asiakas ei maksanut ajoissa, annoin työnantajalle joustoa että voi maksaa palkan sitten kun rahaa tulee tilille, mutta työnantaja maksoi heti kun pystyi. Korona-aika verotti meilläkin töitä, joten firma oli jonkun aikaa veitsenterällä. Jos kuukausi menisi, alkaisin miettiä uutta työtä aika nopeasti ja mulla onkin pieni sivutyö, josta pystyn kehittämään kyllä isommankin bisneksen ja yritystoimintaa, mutta pidän palkkatyöstäni ja siksi vielä sitä teen. Erityisen tärkeää mulle on, että lakeja noudatetaan. Se, että ilmoitetaan palkan tulevan kuukauden myöhässä, on lainvastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse kummastakaan putiikista ostaa enää mitään. Koskaan. Hypistelemässä voin käydä. Ja lähettää samalla terveisinä tiedon, miksi pidän hiluni taskussani sieltä poustuessani.
Ilmeisesti ostovoima onkin jo vähentynyt niin paljon että huonekaluliikkeiden kaltaiset yritykset ovat jo vaikeuksissa. Ei varmaan mene enää pitkään kun alkaa konkurssiaalto joka pyyhkäisee nämä pois Suomesta lähes kokonaan, jää sitten enää IKEA...
Kyllä kun sähkölaskuun menee 500€/kk niin kyllä sitä ajattelee ettei 15v vanhassa sohvassa olekaan vikaa tai jos vain sänkyyn ostetaan uusi petari 100€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tarvitse kummastakaan putiikista ostaa enää mitään. Koskaan. Hypistelemässä voin käydä. Ja lähettää samalla terveisinä tiedon, miksi pidän hiluni taskussani sieltä poustuessani.
Ilmeisesti ostovoima onkin jo vähentynyt niin paljon että huonekaluliikkeiden kaltaiset yritykset ovat jo vaikeuksissa. Ei varmaan mene enää pitkään kun alkaa konkurssiaalto joka pyyhkäisee nämä pois Suomesta lähes kokonaan, jää sitten enää IKEA...
Kyllä kun sähkölaskuun menee 500€/kk niin kyllä sitä ajattelee ettei 15v vanhassa sohvassa olekaan vikaa tai jos vain sänkyyn ostetaan uusi petari 100€.
Juuri näin. Meillä on kirjaimellisesti 15 vuotta vanha kangassohva, joka on aika rajussa kunnossa kahden lapsen jäljiltä. Uusi vastaava maksaa reilun tonnin, joten vielä jonkin aikaa jaksetaan katsella tahroja ja poikki olevia jousia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei kerrottu ollenkaan että lomarahat aletaan maksamaan könttänä kerran vuodessa entisen joka palkan yhteydessä tapahtuvaan maksun sijasta. Yllätys oli melkoinen kun tilille olikin kilahtanut kerralla lomarahat, jotka otettiin sitten "pois" työkkäreistä kun palkka niiden takia ylitti suojarajan. Sinänsä oma moka kun en syynännyt palkkakuitteja tarkemmin, mutta info asiasta olisi ollut kiva. Sen jälkeen olenkin sitten hävinnyt rahaa joka vuosi tämän takia.
Sinulle ei oltu kerrottu henkilökohtaisesti, mutta asiasta lienee infottu esim intrassa. Valmiiseen pöytään tulleelle sukupolvelle pitää olla kädestä pitäen näyttämässä ja siloittamassa kaikki valmiiksi.
:D Ei meillä ole mitään intraa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on laiton. Tässä lauseessa ei ole mitään epäselvää: Työsopimuslain mukaan palkka on maksettava kunkin palkanmaksukauden viimeisenä päivänä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rahalaitoksen välityksellä maksettu palkka on oltava työntekijän nostettavissa hänen tililtään palkan erääntymispäivänä.
Miten noin suurten konsernien tyypit eivät osaa lukea kahdessa sekunnissa laista löytyvää pykälää? Tuo on laki, ei TES.
Ymmärtääkseni:
-k.o. firmat siirtyvät NYT noudattamaan lakia.
-Aikaisemmin palkka on maksettu ENNAKKOON.
Tuolla PALKANMAKSUKAUSI on 15.X. - 15.Y. EI kalenterikuukausi.
Artikkelissa mainitaan, että asiasta ON tiedotettu syksyn yt-neuvottelujen aikana.
Kaikille yleisesti: työpaikan infot on syytä lukea, jos niitä lähetetään, ne VOIVAT koskea juuri sinua!
Joulukuun palkasta on joka tapauksessa pitänyt säästää tammikuun vuokraan yms. alkukuusta erääntyvään laskuun.
Tai ainakin OLISI PITÄNYT!
Talouden hallinta ei vaadi muuta kuin maalaisjärkeä.
Sinulla on varmaan niin kova palkka, että voit reilusti kolmessa viikossa tehdä juuri noin. Minä olisin Indoor groupin sijassa varannut varoaikaa työntekijöille vähintään kuusi kuukautta, mutta hey, it's just me.
Luin tuon jutun uudestaan, eli palkkakausi On kalenterikuukausi, mutta palkka maksetaan jo keskellä palkkakautta. Tuossa olin väärässä. Ovat siis saaneet jo KOKO joulukuun palkan, mistä PUOLET ennakkoon.
"Talousjohtaja Tallgrenin mukaan palkanmaksuun liittyvästä asiasta on viestitty henkilökunnalle koko syksyn ajan."
Toistan: työpaikan infot KANNATTAA lukea! Yt-neuvotteluista infottu jo elokuussa, palkka-asia on ollut esillä 4 kuukautta?
Köyhä eläkeläinen olen, mutta talousasiat ovat hallinnassa.
Ja järki päässä, ei puhelimessa!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ba0c63a7-5c6b-466c-92e5-6987bc9f0d07 Sama henkilö potkittu Finnkinosta kaikesta hiljaisuudessa...ehdottikohan samaa?
Indoor Groupilla menee huonosti taloudellisesti vaikka eivät myöntäneet että tämä syy palkanmaksupäätäkselle. Eipä se ihme ole. Inflaatiossa ja taantumassa kodin sisustuksesta nipistetään. Ihmisten ostovoima on heikentynyt
Itse käväisin vastikään tukemassa Sotkaa muutamallakympillä, mutta ei välttämättä olisi huvittanut tämän kuultuani.
Jos Asko ja Sotka suljettaisiin kohtuuhintaisten sisustusmyymälöiden määrä vähenisi paikkakunnallani merkittävästi ja painopiste painottuisi Jyskiin kun Ikeaakaan ei ole. Täytyy toivoa että näin ei käy tai tänne tulee Ikea. :)
Laitonta. Jos mun palkka ei tulis tammikuussa,lopettaisin työt samantien. Ei mitään neuvottelua. En edes ymmärrä miten noin voi toimia. Onneksi olen ihan muissa töissä kuin tollasissa puljuissa ja palkkani on aina tullut jämptisti.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ba0c63a7-5c6b-466c-92e5-6987bc9f0d07 Sama henkilö potkittu Finnkinosta kaikesta hiljaisuudessa...ehdottikohan samaa?
Ja oliko se silloinkin lomalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on laiton. Tässä lauseessa ei ole mitään epäselvää: Työsopimuslain mukaan palkka on maksettava kunkin palkanmaksukauden viimeisenä päivänä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että rahalaitoksen välityksellä maksettu palkka on oltava työntekijän nostettavissa hänen tililtään palkan erääntymispäivänä.
Miten noin suurten konsernien tyypit eivät osaa lukea kahdessa sekunnissa laista löytyvää pykälää? Tuo on laki, ei TES.
Ymmärtääkseni:
Artikkelissa mainitaan, että asiasta ON tiedotettu syksyn yt-neuvottelujen aikana.
Kaikille yleisesti: työpaikan infot on syytä lukea, jos niitä lähetetään, ne VOIVAT koskea juuri sinua!
Joulukuun palkasta on joka tapauksessa pitänyt säästää tammikuun vuokraan yms. alkukuusta erääntyvään laskuun.
Sinulla on varmaan niin kova palkka, että voit reilusti kolmessa viikossa tehdä juuri noin. Minä olisin Indoor groupin sijassa varannut varoaikaa työntekijöille vähintään kuusi kuukautta, mutta hey, it's just me.
Luin tuon jutun uudestaan, eli palkkakausi On kalenterikuukausi, mutta palkka maksetaan jo keskellä palkkakautta. Tuossa olin väärässä. Ovat siis saaneet jo KOKO joulukuun palkan, mistä PUOLET ennakkoon.
"Talousjohtaja Tallgrenin mukaan palkanmaksuun liittyvästä asiasta on viestitty henkilökunnalle koko syksyn ajan."
Toistan: työpaikan infot KANNATTAA lukea! Yt-neuvotteluista infottu jo elokuussa, palkka-asia on ollut esillä 4 kuukautta?
Jutussa ainakin lukee, että jatkossa palkka maksettaisiin vasta seuraavan kuun aikana. En tiedä onko jutun kirjoittaja ymmärtänyt jotain väärin, eikö johtaja ole ilmaissut asiaa selkeästi vai onko todella noin. Mutta jos päätös on todella sellainen, että tammikuun palkka maksetaan helmikuussa, se on vastoin työsopimuslakia. On paljon epäpätevää porukkaa, jos näin simppeliä asiaa ei tiedetä. Mutta jos se taas menee niin, että helmikuun palkka maksetaan helmikuussa, sitten asia on ok. Lain mukainen tammikuun palkan viimeinen palkanmaksupäivä on 31.1.
Vierailija kirjoitti:
Indoor Groupilla menee huonosti taloudellisesti vaikka eivät myöntäneet että tämä syy palkanmaksupäätäkselle. Eipä se ihme ole. Inflaatiossa ja taantumassa kodin sisustuksesta nipistetään. Ihmisten ostovoima on heikentynyt
Itse käväisin vastikään tukemassa Sotkaa muutamallakympillä, mutta ei välttämättä olisi huvittanut tämän kuultuani.
Jos Asko ja Sotka suljettaisiin kohtuuhintaisten sisustusmyymälöiden määrä vähenisi paikkakunnallani merkittävästi ja painopiste painottuisi Jyskiin kun Ikeaakaan ei ole. Täytyy toivoa että näin ei käy tai tänne tulee Ikea. :)
Ei se Ikeakaan mikään järisyttävä juttu ole. Huonekaluissa vain muutama tai vain yksi kangasvaihtoehto ja sen täytyy sitten saada sopimaan sisustukseen. Ikeasta meillä on vain pari tietokonepöytää laatikostoineen ja Expedit-hyllykkö levyjä ja kirjoja varten ja muutama sisustustyyny. Ja tuoksukynttilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Ei kai sillä niin väliä ole milloin palkka tulee, kunhan tulee.
Jollain meistä on maksuja jotka täytyy itse omalta tililtä suorittaa. Tietysti se voi olla vaikea ymmärtää jos on tottunut laittamaan kaikki laskut sossulle ja kelalle.
Niin, miksi se 3 kuukauden palkka pitikään olla säästössä? Elämässä ei ole ennustettavuutta.
Ja ennen kuin alkaa seuraava huuto...jos mitään ei saa jäämään säästöön menoja on liikaa.
Sulla ei ole näemmä aavistustakaan kaupan alan palkoista.
Osa Askon ja Sotkan työntekijöistä on irtisanoutunut.
pientä draamaa mutta minnehän menivät vai jäävätkö työttömiksi? Kannattaa myös tuittupäissään muistaa, että jos ottaakin saman työn vastaan, aloittaa uutena työntekijänä eli ensi kesälomat menetetty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni:
Jutussa ainakin lukee, että jatkossa palkka maksettaisiin vasta seuraavan kuun aikana. En tiedä onko jutun kirjoittaja ymmärtänyt jotain väärin, eikö johtaja ole ilmaissut asiaa selkeästi vai onko todella noin. Mutta jos päätös on todella sellainen, että tammikuun palkka maksetaan helmikuussa, se on vastoin työsopimuslakia. On paljon epäpätevää porukkaa, jos näin simppeliä asiaa ei tiedetä. Mutta jos se taas menee niin, että helmikuun palkka maksetaan helmikuussa, sitten asia on ok. Lain mukainen tammikuun palkan viimeinen palkanmaksupäivä on 31.1.
Mä olen ymmärtänyt että kyse on palkanmaksukaudesta, eli heillä ilmeisesti esim. 15.12 - 15.1. eli tuo palkka on heille nyt maksettu ja 16.1 - 15.2 palkka tulee sitten helmikuussa. Aiemmin ovat saaneet palkan etukäteen ja nyt firma muuttaakin sykliä.
Tuo on kyllä aika iso muutos eli siitä pitäisi ilmoittaa muutenkin yhdellä postauksella intrassa. Omassa työpaikassa asioista viestitään useamman kerran ja mahdollisesti niinkin että esimies vielä henkilökohtaisesti asiasta kertoo ja voi kysellä asioita. En tiedä miten tuolla on asia hoidettu, mutta ehkä huonosti. Ajankohta on ainakin valittu kehnosti, kun on joulu ja sähkölaskuista ja muista huolta. Inhimillisempää olisi ollut hoitaa vaikka kesäkuussa kun lomarahatkin tulevat tilille jolloin ihmisillä olisi ollut helpommin puskuria hoitaa laskunsa.
Vierailija kirjoitti:
Osa Askon ja Sotkan työntekijöistä on irtisanoutunut.
pientä draamaa mutta minnehän menivät vai jäävätkö työttömiksi? Kannattaa myös tuittupäissään muistaa, että jos ottaakin saman työn vastaan, aloittaa uutena työntekijänä eli ensi kesälomat menetetty
Palkatonta voi ottaa tai neuvotella itselleen lomaviikot.
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista että palkka aletaan maksaa taannehtivasti, miksiköhän näin?
Harvinaista tosiaan. Kyllähän sitä pitäisi saada palkat ennakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni:
No sittenhän asia on selvästi kunnossa jos talousjohtaja kerran niin sanoo? YT-neuvottelut kaikki varmaan huomaavat muutenkin.
Ei totisesti olekaan ilmoitettu.