Työttömät vastikkeellisiin töihin ajatus sisältää valtavan sudenkuopan veronmaksajille
Säännöllisesti kuulee niitä ajatuksia, joissa toitotetaan, että työttömän pitäisi tehdä työtä sen työttömyyskorvauksensa eteen, eli toisin sanoen työttömyysturvasta halutaan vastikkeellista. Tämä on varmasti varsinkin monelle kokoomusmieliselle niin herkullinen ajatus, että kuola suorastaan valuu suupielestä, mutta tämä ajatus sisältää myös todella kalliin pommin veronmaksajien niskaan.
Tämä järjestelmähän takaisi käytännössä varmasti sen, että yritykset pyrkisivät hyödyntämään tätä ilmaista työvoimaa niin paljon kuin suinkin olisi mahdollista. Tästä seuraisi, että valtava määrä niitä oikean palkan työpaikkoja jäisi syntymättä ja ne paikat korvattaisiin näillä ilmaistyöntekijöillä. Lopputuloksena on se, että meillä olisi entistä enemmän työttömyysturvaa saavia ihmisiä, jotka eläisivät veronmaksajilta tulevilla tulonsiirroilla. Me oikeissa palkkatöissä käyväthän oltaisiin tämän järjestelmän maksumiehinä. Me maksettaisiin jo ennestään työttömänä olleiden elatuksen lisäksi myös nämä uudet tuelliset joita syntyisi, kun yritykset käyttäisivät tätä ilmaistyövoimaa perustamatta niitä oikean palkan työpaikkoja. Tämä koko systeemihän olisi valtava tulonsiirto veronmaksajilta suoraan yrityksille. Oletteko oikeasti ajatuksella kiihkoilijat miettineet tätä puolta asiasta?
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tuollainen systeemi 1980-luvulla, oliko silloin yrityksissä pelkästään vastikkeellista työtä tekeviä työttömiä?
Ei kenties, mutta kaikki ilmaistekijät, jotka yritys saa oikean palkollisen sijasta tuottavat lisätaakkaa veronmaksajille. Riittää kun muutama prosentti työvoimasta korvataan noilla ilmaistekijöilllä, niin se on veronmaksajille julmetun kallis paukku.
Miksi yritys saisi ketään palkatta töihin? Ei saanut 1980-luvulla eikä saa nytkään! TYökokeilu ei ole palkatonta työtä, silloin ei tarvitse tehdä töitä, joten mistä ihmeestä uudestaan ja uudestaan nostetaan esille asia, jolla ei ole faktapohjaa. 1980-luvulla työttömät oli julkisella sektorilla tekemässä asioita, joita kukaan ei tee kunnalla/valtiolla työkseen kuten keräämässä roskia tienvarsilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu.
Työvelvoitetyöt olisivat vain ja ainoastaan julkisen puolen hommia. Yritykset eivät siis saisi käyttää.
Problem solved.
Miksi joidenkin pitäisi tehdä työtä palkatta? Ja vielä kerran: korvaus ei ole palkka!
Teetetään sen verran tunteja, että laskennallisesti etuudet on kuitattu. Lasketaan vaikka avokätisesti 25e/h, niin tuohon ei montaa tuntia joudu tekemään. Problem solved.
Lapsi pieni, et ole varmaan kuullut palkan sivukuluista ja siitä, miksi niitä kerätään. Palkasta maksetaan sivukuluja, jotta palkansaajalle kertyisi eläkettä, työttömyysturva ja lisäksi tietenkin lomapäivät ja työterveyshuolto. Laskepas uudestaan, paljonko pitää olla rahaa käytössä, jotta työtön saisi vaikkapa 570 euroa käteen, jos tuo pitäisi saada palkkana.
Vierailija kirjoitti:
Ei pointti olekaan siinä, että kyseessä on yksityisen markkinan etu. Pointti on siinä, että jos joka tapauksessa valtio/kunta sinut elättää niin ihan hyvin silloin voi jotain sen rahan eteen tehdä eli olisit ns. kunnalla tai kaupungissa töissä apukäsinä. Aika monessa paikassa on siivottavaa, järjestettävää, arkistoitavaa tms. pihahommia, puistojen kunnostusta jne. mitä voisi sitten tehdä eli tekisit yhteiskunnan ja yhteisön eteen töitä, ei todellakaan mitään yksityisille tarjottavia työntekijöitä.
Olen samaa mieltä. Jos ei suostu tekemään 10 tuntia viikossa erilaisia aputöitä, niin ei saa etuutta. Ei meillä voi olla yhteiskuntaa, jossa osa saa valita, viitsiikö tehdä töitä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jo nykyinen 9€/päivä vääristää työmarkkinoita. Kuka hullu nyt maksaisi palkkaa jos saa ilmaisen ammattilaisen.
Tuo aloituksessa mainittu järjestelmä vaan olisi vielä paljon pahempi, sillä se pakottaisi käytännössä kaikki työttömät tuon vastikkeellisen työtoiminnan piiriin. Nuo 9€/päivä-hommat on myös perseestä, mutta niitä ei sentään tee kuin jotkun satunnaiset työttömät. Voin kuvitella, että kun markkinoille tulisi 200 000 ilmaista työntekijää tarjolle, niin kyllä olisi yritykset kieli pitkällä sieltä kaappaamassa porukkaa omiin tarpeisiin. Monissa firmoissa on loppujaan aika paljon sellaista avustavaa tai lyhyen perehdytyksen työtä, joihin voitaisiin noita ihmisiä käyttää. Nykyään niihinkin hommiin on pakko palkata joku sillä vähintään tessin palkalla. Tämä tarve poistuisi ja kaiken tämän tulonsiirron yrityksille maksaisivat työssä käyvät veronmaksajat entistä kalliimmin omasta selkänahastaan
Ap
Meidän pomo ottais heti. Tämä yritys missä olen töissä, niin pomo ei palkkaa yhtään vakituista duunaria enää, koska on ymmärtänyt kierrättää näitä 9e tyyppejä vuodesta toiseen. Tammikuuussa tulee taas 4 uutta ns työkokeilijaa 9e päivä mistä pomo ei tietenkää maksa mitään, kun eikös työkkäri tai kela maksa ton 9e päiväkorvauksen.
Meitä on tasan 10 vakituista duunaria enää. Meillä on kyllä hyvät liksat vielä ainakin toistaiseksi. Tässä, kun kaikki vanhenee ja yksi jää eläkkeelle, niin sen tilalle se palkkaa sit osaajan, mutta se uusi tulokas saa vai haaveilla samoista liksoista mitä muut tienataan. Siinä se pomo pihistää 100% varmuuudella.
pitää olla aika heikko firma että nuo 9 euron vetkut jotain sais aikaan ja firma pyöris
Itseasiassa nuohan on hyvinkin motivoituneita kun työnantaja aina lupailee sen kuuden kuukauden kokeilun jälkeen varman työpaikan ja uurastavat sen työpaikan eteen.
Kun kuusi kuukautta on käytetty niin pffff, ei olekaan massia, sori.
Mä kävin kyselemässä palkkatukipaikkaa kierrätyskeskuksesta. Täti kertoi, että heitä on nyt 30 töissä, joista neljä on vakkareita ja "loput näitä kuntoutettavia ja harjoittelijoita".
Samaa duunia ne tekee, eri korvauksilla vaan. Ja niillä työttömillähän ei ole mitään oikeuksia kuten työterveyshuoltoa.
Monet firmat pyörii juuri noilla 9 euron orjilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu.
Työvelvoitetyöt olisivat vain ja ainoastaan julkisen puolen hommia. Yritykset eivät siis saisi käyttää.
Problem solved.
Miksi joidenkin pitäisi tehdä työtä palkatta? Ja vielä kerran: korvaus ei ole palkka!
Teetetään sen verran tunteja, että laskennallisesti etuudet on kuitattu. Lasketaan vaikka avokätisesti 25e/h, niin tuohon ei montaa tuntia joudu tekemään. Problem solved.
Lapsi pieni, et ole varmaan kuullut palkan sivukuluista ja siitä, miksi niitä kerätään. Palkasta maksetaan sivukuluja, jotta palkansaajalle kertyisi eläkettä, työttömyysturva ja lisäksi tietenkin lomapäivät ja työterveyshuolto. Laskepas uudestaan, paljonko pitää olla rahaa käytössä, jotta työtön saisi vaikkapa 570 euroa käteen, jos tuo pitäisi saada palkkana.
Mahdoton laskea, koska mistä me tiedämme työttömän veroprosentin?
Mites me työttömät ketkä ei suostuta ilmaistöihin, eikä tukien leikkaus kiinnosta pätkääkään? Mitäs mukavaa meille oikeasti vapaaehtoisesti työttömille keksitään? ;)
Työttömiä on 90 000 aktivoituna.
Itse virastossa palkkatuella ollessa ihmettelin vakituisten isoja saikkumääriä, pitkiä kahvitaukoja ja töistä lusmuamista esim. kirjautumalla ulos puhelinpalvelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pointti olekaan siinä, että kyseessä on yksityisen markkinan etu. Pointti on siinä, että jos joka tapauksessa valtio/kunta sinut elättää niin ihan hyvin silloin voi jotain sen rahan eteen tehdä eli olisit ns. kunnalla tai kaupungissa töissä apukäsinä. Aika monessa paikassa on siivottavaa, järjestettävää, arkistoitavaa tms. pihahommia, puistojen kunnostusta jne. mitä voisi sitten tehdä eli tekisit yhteiskunnan ja yhteisön eteen töitä, ei todellakaan mitään yksityisille tarjottavia työntekijöitä.
Olen samaa mieltä. Jos ei suostu tekemään 10 tuntia viikossa erilaisia aputöitä, niin ei saa etuutta. Ei meillä voi olla yhteiskuntaa, jossa osa saa valita, viitsiikö tehdä töitä vai ei.
Sinua ei sitten haittaa se, miten kalliiksi noiden aputöiden järjestäminen kävisi veronmaksajille? Vai oletko oikeasti noin tietämätön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatan tätä. Ja nimen omaan pitkäaikaistyöttömille. On täysin ok etsiä oman alan töitä vuosi tai jopa kaksi, mutta sen jälkeen täytyy kyllä joku panos antaa tai rahahanat menee kiinni. Ei voi olla niin että vuodesta toiseen elätetään täysin työkykyisiä nuoria.
Olin muistaakseni 5 vuotta "kuntouttavassa työtoiminnassa".
Eikö tuo aika jo kerro, kuinka hyvin siellä "kuntoutuu työelämään"?
Veikkaan, että enemmän sieltä olisi "kuntoutunut" ihmisiä jos olisivat saaneet edes vähän liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse virastossa palkkatuella ollessa ihmettelin vakituisten isoja saikkumääriä, pitkiä kahvitaukoja ja töistä lusmuamista esim. kirjautumalla ulos puhelinpalvelusta.
Ja aina työttömiä lusmuiksi haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomilla monen vakituisen työssäjaksaminen näyttää pyörivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkö mä saa tehdä sen 10 h jotain, mistä saan liksaakin?
Mites kun mä vien sun työpaikan kun mulle ei tarvitse maksaa niin paljoa kuin sulle, mulle ei makseta ollenkaan?
En näe tuossa mitään ongelmaa. Työnantajan kannattaa maksaa palkkaa hyville, joten ei ahkerien ja osaavien työpaikat minnekään katoa. Sitten olisi nämä lusmuilevat työttömät, joiden panos yritykselle olisi enemmän negatiivinen kuin positiivinen, ei heitä sinne otettaisi kuin pakosta.
Meillä kun ei ole sellaista systeemiä, jossa laiskasta saisi ahkeran antamalla työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin kirjaa, että 2 vakituista oli sairaslomalla yhteensä 3 viikkoa välillä syyskuu-huhtikuu. Lisäksi heillä oli talvilomaa 1 viikko + muita vapaapäiviä. Kesällä 4 viikkoa kesälomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidin kirjaa, että 2 vakituista oli sairaslomalla yhteensä 3 viikkoa välillä syyskuu-huhtikuu. Lisäksi heillä oli talvilomaa 1 viikko + muita vapaapäiviä. Kesällä 4 viikkoa kesälomaa.
Aivan järkyttävää verorahojen tuhlausta ja lisäksi pitkiä kahvitaukoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkö mä saa tehdä sen 10 h jotain, mistä saan liksaakin?
Mites kun mä vien sun työpaikan kun mulle ei tarvitse maksaa niin paljoa kuin sulle, mulle ei makseta ollenkaan?
Et sinä vie minun työpaikkaani, koska minä osaan asioita, joista maksetaan. Sinä et välttämättä osaa yhtää mitään tai vaikka osaisit, et välttämättä viitsi mitään. Monessa työssä palkka maksetaan tuloksesta, ei työsopimuksen solmimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää verorahojen tuhlausta ja lisäksi pitkiä kahvitaukoja.
Yhden toisen työntekijän kanssa kytättiin puhelinpalvelua. Kas kummaa, että osalla lukee tauolla tai uloskirjautunut melko usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Työtä tekevillä on niin järjetön verotus, että kyllä kaikkien pitää tähän osallistua jotenkin. Ei voi olla niin että osa raataa ja osa makaa kotona kun ei huvita.
Kokoomuslaiset voisivat työttömien ja köyhien kiusaamisen sijasta viimein selittää, miksi eivät tehneet yhtään mitään Suomen Nato-jäsenyyden hyväksi edes silloin, kun olivat pääministeripuolue. Selitystä kaivataan.
Kannatan tätä. Ja nimen omaan pitkäaikaistyöttömille. On täysin ok etsiä oman alan töitä vuosi tai jopa kaksi, mutta sen jälkeen täytyy kyllä joku panos antaa tai rahahanat menee kiinni. Ei voi olla niin että vuodesta toiseen elätetään täysin työkykyisiä nuoria.