Työttömät vastikkeellisiin töihin ajatus sisältää valtavan sudenkuopan veronmaksajille
Säännöllisesti kuulee niitä ajatuksia, joissa toitotetaan, että työttömän pitäisi tehdä työtä sen työttömyyskorvauksensa eteen, eli toisin sanoen työttömyysturvasta halutaan vastikkeellista. Tämä on varmasti varsinkin monelle kokoomusmieliselle niin herkullinen ajatus, että kuola suorastaan valuu suupielestä, mutta tämä ajatus sisältää myös todella kalliin pommin veronmaksajien niskaan.
Tämä järjestelmähän takaisi käytännössä varmasti sen, että yritykset pyrkisivät hyödyntämään tätä ilmaista työvoimaa niin paljon kuin suinkin olisi mahdollista. Tästä seuraisi, että valtava määrä niitä oikean palkan työpaikkoja jäisi syntymättä ja ne paikat korvattaisiin näillä ilmaistyöntekijöillä. Lopputuloksena on se, että meillä olisi entistä enemmän työttömyysturvaa saavia ihmisiä, jotka eläisivät veronmaksajilta tulevilla tulonsiirroilla. Me oikeissa palkkatöissä käyväthän oltaisiin tämän järjestelmän maksumiehinä. Me maksettaisiin jo ennestään työttömänä olleiden elatuksen lisäksi myös nämä uudet tuelliset joita syntyisi, kun yritykset käyttäisivät tätä ilmaistyövoimaa perustamatta niitä oikean palkan työpaikkoja. Tämä koko systeemihän olisi valtava tulonsiirto veronmaksajilta suoraan yrityksille. Oletteko oikeasti ajatuksella kiihkoilijat miettineet tätä puolta asiasta?
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on 90 000 aktivoituna.
Itse virastossa palkkatuella ollessa ihmettelin vakituisten isoja saikkumääriä, pitkiä kahvitaukoja ja töistä lusmuamista esim. kirjautumalla ulos puhelinpalvelusta.
Mä olin kuntouttavassa.
Sen mun neljän tunnin työpäivän aikana ainakin kerran tunnissa suurin osa ohjaajista istuskeli kahvilla naama kännykässä kiinni, sen jälkeen pari tupakkia juoruillen.
Asiakkaat aika pitkälti touhusivat keskenään (siis tekivät hommia) ja opetti ja opasti toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pointti olekaan siinä, että kyseessä on yksityisen markkinan etu. Pointti on siinä, että jos joka tapauksessa valtio/kunta sinut elättää niin ihan hyvin silloin voi jotain sen rahan eteen tehdä eli olisit ns. kunnalla tai kaupungissa töissä apukäsinä. Aika monessa paikassa on siivottavaa, järjestettävää, arkistoitavaa tms. pihahommia, puistojen kunnostusta jne. mitä voisi sitten tehdä eli tekisit yhteiskunnan ja yhteisön eteen töitä, ei todellakaan mitään yksityisille tarjottavia työntekijöitä.
Olen samaa mieltä. Jos ei suostu tekemään 10 tuntia viikossa erilaisia aputöitä, niin ei saa etuutta. Ei meillä voi olla yhteiskuntaa, jossa osa saa valita, viitsiikö tehdä töitä vai ei.
Kyllä. Työtä tekevillä on niin järjetön verotus, että kyllä kaikkien pitää tähän osallistua jotenkin. Ei voi olla niin että osa raataa ja osa makaa kotona kun ei huvita.
Työttömiä on työkokeilussa ja palkkatuella jokaisessa julkisen puolen yksikössä. Ei siellä monikaan vakituinen kyllä raada.
Vierailija kirjoitti:
Eikös jotain moottoriteitä rakennettu työttömien voimalla 60-70-luvulla ja jälkipäin laskettiin että moottoritien pätkä tuli näin kalliimmaksi kuin markkinavoimilla teetettynä.
Ja noista töistä sentään maksettiin tuolloin oikeaa palkkaa josta kertyi eläke. Ainut vaan kun oli koneet keksitty niin ei ollut mitään järkeä työllistää lapiomiehiä työllistämisen vuoksi vaan työttömyyskorvauksen maksu tuli halvemmaksi.
Kuin Taraja istui työminesteinä loi systeemiin
Ilmaisduunereista turha sitä on täällä porota jos ei lakia muuteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pointti olekaan siinä, että kyseessä on yksityisen markkinan etu. Pointti on siinä, että jos joka tapauksessa valtio/kunta sinut elättää niin ihan hyvin silloin voi jotain sen rahan eteen tehdä eli olisit ns. kunnalla tai kaupungissa töissä apukäsinä. Aika monessa paikassa on siivottavaa, järjestettävää, arkistoitavaa tms. pihahommia, puistojen kunnostusta jne. mitä voisi sitten tehdä eli tekisit yhteiskunnan ja yhteisön eteen töitä, ei todellakaan mitään yksityisille tarjottavia työntekijöitä.
Olen samaa mieltä. Jos ei suostu tekemään 10 tuntia viikossa erilaisia aputöitä, niin ei saa etuutta. Ei meillä voi olla yhteiskuntaa, jossa osa saa valita, viitsiikö tehdä töitä vai ei.
Enkö mä saa tehdä sen 10 h jotain, mistä saan liksaakin?
Mites kun mä vien sun työpaikan kun mulle ei tarvitse maksaa niin paljoa kuin sulle, mulle ei makseta ollenkaan?Et sinä vie minun työpaikkaani, koska minä osaan asioita, joista maksetaan. Sinä et välttämättä osaa yhtää mitään tai vaikka osaisit, et välttämättä viitsi mitään. Monessa työssä palkka maksetaan tuloksesta, ei työsopimuksen solmimisesta.
Jos yrityksenne ei noudata tessiä niin teillehän pitäisi viranomaisen laittaa lappu luukulle.
Minkä alan TESsissä sanotaan, että osaavat ja tekevät pitää korvata lusmuilla?
työttömyyskorvauksestakin menee vero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Työtä tekevillä on niin järjetön verotus, että kyllä kaikkien pitää tähän osallistua jotenkin. Ei voi olla niin että osa raataa ja osa makaa kotona kun ei huvita.
Työttömiä on työkokeilussa ja palkkatuella jokaisessa julkisen puolen yksikössä. Ei siellä monikaan vakituinen kyllä raada.
Palkkatuella saa ihan saman palkan kuin vakituiset eikä työkokeilija edes tee töitä.
Tätä kokoomus petteri orposen keulimana ajaa väkisin. Ilmaistyövoimaa ek:lle, jäsenien yrityksiin.
Totta, typerä ajatus minustakin.
Tuet pois vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jo nykyinen 9€/päivä vääristää työmarkkinoita. Kuka hullu nyt maksaisi palkkaa jos saa ilmaisen ammattilaisen.
Tuo aloituksessa mainittu järjestelmä vaan olisi vielä paljon pahempi, sillä se pakottaisi käytännössä kaikki työttömät tuon vastikkeellisen työtoiminnan piiriin. Nuo 9€/päivä-hommat on myös perseestä, mutta niitä ei sentään tee kuin jotkun satunnaiset työttömät. Voin kuvitella, että kun markkinoille tulisi 200 000 ilmaista työntekijää tarjolle, niin kyllä olisi yritykset kieli pitkällä sieltä kaappaamassa porukkaa omiin tarpeisiin. Monissa firmoissa on loppujaan aika paljon sellaista avustavaa tai lyhyen perehdytyksen työtä, joihin voitaisiin noita ihmisiä käyttää. Nykyään niihinkin hommiin on pakko palkata joku sillä vähintään tessin palkalla. Tämä tarve poistuisi ja kaiken tämän tulonsiirron yrityksille maksaisivat työssä käyvät veronmaksajat entistä kalliimmin omasta selkänahastaan
Ap
Meidän pomo ottais heti. Tämä yritys missä olen töissä, niin pomo ei palkkaa yhtään vakituista duunaria enää, koska on ymmärtänyt kierrättää näitä 9e tyyppejä vuodesta toiseen. Tammikuuussa tulee taas 4 uutta ns työkokeilijaa 9e päivä mistä pomo ei tietenkää maksa mitään, kun eikös työkkäri tai kela maksa ton 9e päiväkorvauksen.
Meitä on tasan 10 vakituista duunaria enää. Meillä on kyllä hyvät liksat vielä ainakin toistaiseksi. Tässä, kun kaikki vanhenee ja yksi jää eläkkeelle, niin sen tilalle se palkkaa sit osaajan, mutta se uusi tulokas saa vai haaveilla samoista liksoista mitä muut tienataan. Siinä se pomo pihistää 100% varmuuudella.
pitää olla aika heikko firma että nuo 9 euron vetkut jotain sais aikaan ja firma pyöris
Itseasiassa nuohan on hyvinkin motivoituneita kun työnantaja aina lupailee sen kuuden kuukauden kokeilun jälkeen varman työpaikan ja uurastavat sen työpaikan eteen.
Kun kuusi kuukautta on käytetty niin pffff, ei olekaan massia, sori.
Mä kävin kyselemässä palkkatukipaikkaa kierrätyskeskuksesta. Täti kertoi, että heitä on nyt 30 töissä, joista neljä on vakkareita ja "loput näitä kuntoutettavia ja harjoittelijoita".
Samaa duunia ne tekee, eri korvauksilla vaan. Ja niillä työttömillähän ei ole mitään oikeuksia kuten työterveyshuoltoa.
Monet firmat pyörii juuri noilla 9 euron orjilla.
Meidän kaupungin kierrätyskeskus pyörii myös noilla 9 euron orjilla. Siellä on muutama vanha patu kaupungin työntekijöinä ja loput on noita orjia. Sen mitä olen seurannut, niin siellä nuo orjat tekee vieläpä kaiken työn. Ne vanhat vakityöntekijät vaan käskyttää niitä kantamaan tavaraa ja hyllyttämään, mutta itse vain patsastelevat kädet taskuissa ja katselevat vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuella saa ihan saman palkan kuin vakituiset eikä työkokeilija edes tee töitä.
Ei saa, olen ollut palkkatuella ja normaalilla sopimuksella ja normaali on 200 kuukaudessa enemmän.
Työkokeilijoita on myös sairaaloiden osastoilla eikä kukaan tarkistanut epikriisejä, kun ne postitin, mutta olin kyllä huolellinen. Sama kun purin potilaskansioita. Itse laitoin tietoturvaroskikseen ja arkistoon tietyt paperit.
Työttömät kaupungille tai kunnalle töihin. Roskia keräämään, kierrätyskeskukseen lajittelemaan, kolapartioon, maaseudulla kyyditään marjametsään tai puuntaimia istuttamaan. Kyllä tekemätöntä työtä yhteiskunnan hyväksi löytyy 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkö mä saa tehdä sen 10 h jotain, mistä saan liksaakin?
Mites kun mä vien sun työpaikan kun mulle ei tarvitse maksaa niin paljoa kuin sulle, mulle ei makseta ollenkaan?Et sinä vie minun työpaikkaani, koska minä osaan asioita, joista maksetaan. Sinä et välttämättä osaa yhtää mitään tai vaikka osaisit, et välttämättä viitsi mitään. Monessa työssä palkka maksetaan tuloksesta, ei työsopimuksen solmimisesta.
Kuinka niin?
Mä heräilen joka aamu 6-7 aikoihin lenkille, päivisin teen mm koruja, ompeluja ja puutöitä (joista mulle maksetaan), kesäisin kerään mm marjoja joista mulle maksetaan, kesän olin paahteessa raksalla josta mulle maksettiin ja jota sä kultalusikka perseessä syntynyt et olis jaksanut.
Onko työpaikka kihahtanut nuppiin kun pidät itseäsi korvaamattomana ja muita täysin osaamattomina? Niin siis mitäs sä teet töikses? Istut perseelläs? Miksi joku ei tekis sun duunia halvemmalla?
Vierailija kirjoitti:
Työttömät kaupungille tai kunnalle töihin. Roskia keräämään, kierrätyskeskukseen lajittelemaan, kolapartioon, maaseudulla kyyditään marjametsään tai puuntaimia istuttamaan. Kyllä tekemätöntä työtä yhteiskunnan hyväksi löytyy 👍
Mä kyllä menen marjametsään, mutta saan niistä itse 50e/ämpäri, miksi mun pitäis se lahjoittaa isommille pomoille? Tekisitkö itse?
Vierailija kirjoitti:
Työttömät on jo kaupungin yksiköissä palkkatuella ja työkokeiluissa esim. sairaalat, nuorisotalot, vesilaitos, sähkölaitos, museot, taidemuseot, sivistyskeskus, kirjastot, uimahallit, kansalaisopistot, hautausmaiden toimistot jne.
Vierailija kirjoitti:
En näe tuossa mitään ongelmaa. Työnantajan kannattaa maksaa palkkaa hyville, joten ei ahkerien ja osaavien työpaikat minnekään katoa. Sitten olisi nämä lusmuilevat työttömät, joiden panos yritykselle olisi enemmän negatiivinen kuin positiivinen, ei heitä sinne otettaisi kuin pakosta.
Meillä kun ei ole sellaista systeemiä, jossa laiskasta saisi ahkeran antamalla työpaikan.
Ei sen lusmun työpanoksen tarvitsekaan olla lähelläkään ahkeran työntekijän panosta. Se työntekijä on käytännössä työnantajalle ilmainen, niin jos se tekee edes puolella teholla niitä sille osoitettavia helppoja hommia, niin se on työnantajalle plussaa eikä työnantajan tarvitse käyttää siihen omaa oikean palkan työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin rajoittaa ne työt sellaisiin jota ei nykyisin tule tehtyä (esim roskien siivoaminen kadunvarsilta) tai sellaisiin jotka vain ulkomaalaiset suostuvat tekemään (wolt kuski, siivous, marjanpoiminta).
Sillä tavalla se ei olisi koulutetuilta työntekijöiltä pois.
Ei sekään olisi oikein. Noistakin mainitsemistasi töistä kuuluu maksaa palkkaa eikä työttömyyskorvausta.
Aloituskin on väärin, eli työttömyystukihan on jo nyt vastikkeellista. Työttömällä on velvollisuus hakea työtä ja pomppia työkkärin pillin tahdissa.
Jos työtön on tekemässä töitä, niin hän ei ole silloin työtön, eikä siten oikeutettu työttömyyskorvaukseen. Työttömän tulee lain mukaan olla työmarkkinoiden käytettävissä. Jos hän on jossakin työssä, niin sitten hän ei ole työmarkkinoiden käytettävissä, eikä siten oikeutettu työttömyyskorvaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa, olen ollut palkkatuella ja normaalilla sopimuksella ja normaali on 200 kuukaudessa enemmän.
Työkokeilijoita on myös sairaaloiden osastoilla eikä kukaan tarkistanut epikriisejä, kun ne postitin, mutta olin kyllä huolellinen. Sama kun purin potilaskansioita. Itse laitoin tietoturvaroskikseen ja arkistoon tietyt paperit.
Ei onnistu, palkkatukea saa vain silloin, kun palkka on TESsin mukainen ja se pitää myös todistaa palkkatukihakemuksessa.
TYökokeilussa ei tarvitse tehdä mitään yksinään, joten olet ollut pelkästään tyhmä kuvitellessasi, että sinulta odotetaan luettelemiasi asioita. Kaivat vain kuoppaa muille työttömille ja olet surkea esimerkki.
Jos yrityksenne ei noudata tessiä niin teillehän pitäisi viranomaisen laittaa lappu luukulle.