Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä avuksi yölliseen vessassa ramppaamiseen? (N46)

Vierailija
31.01.2024 |

Melko lyhyen ajan sisällä öistä on tullut rasittavia, kun pitää useamman kerran käydä vessassa.

Ei ole tulehdusta, eikä mitään rakenteellista vikaa. Gyne sanoi, että voi kokeilla paikallisestrogeeniä, mutta apteekissa sanottiin että tämä on tarkoitettu vaihdevuodet ylittäneille naisille.

Juomisen vähentäminen iltaa kohti ei auta yhtään. Rakko vaan ilmoittaa hädästä heti kun siellä on pienikin määrä virtsaa.

Mikä siis avuksi?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tena lady

Vierailija
2/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

potta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea, II tyypin diabetes?

Vierailija
4/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

geisha kuulat

Vierailija
5/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuossa jotain ongelmaa taustalla, tai pitää olla sukuperintönä varhaiset vaihdevuodet.

Vierailija
6/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele gynekologisi neuvoa, se tietää paremmin kuin apteekin hlökunta. Sulla saattaa olla esivaihdevuodet alkaneet. Usein naisilla herkistyy virtsarakko silloin, niin kävi mullakin. Sain Vagifem-puikkoreseptin. Aloin käyttämään niitä ja se auttoi.

Vierailija
7/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös esidiabetes mahdollinen, vardinkin jos sitä on suvussa. Kokeile vähentää sokeri nollaan ja kokonaishiilaritkin pienemmälle esim. viikon ajan. Tai selvitä ihan lääkärillä. 

Minulla oli muutama vuosi sitten tuollainen yöpissakausi, väheni kun aloin lenkkeillä ja vähensin sokeria. 

En missään nimessä vastusta vaihdevuosien asianmukaista hoitoa. Toistaiseksi vain minulla meni näin. 

N45

Vierailija
8/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

geisha kuulat

Onko ollut näistä apua?

Vierailija
9/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapneaa tulin minäkin ehdottamaan. Ei ole itsellä, mutta tuttu kertoi että ennen cpap-laitetta saattoi käydä vessassa kolmekin kertaa yössä, mutta nyt kun käyttää laitetta niin ei herää enää kertaakaan keskellä yötä "kusihätään".

Vierailija
10/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64 vuotias nainen,kävin n3x yössä pitsalla, kun lopetin lisätyn sokerin ja kahvipullat ja klo 17 jälkeen ei enää kahvia.loppui yöllä vessassa kulku.paino tippui muutaman kilon vaikka olinkin normi painossa aikaisemminkin.vaihdevuodet on ohi,alkoivat 41 vuotiaana,

Vierailija
11/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yölliset vessareissut saattavat olla vain totuttu tapa, mutta myös esimetkiksi ylipainolla voi olla vaikutusta asiaan. Minä kävin ennen 2-3 kertaa yöllä vessassa, mutta 20 kg:n painonoudotuksen jälkeen nukun yhtäjaksoisia yöunia ilman vessareissuja jopa 7-8 tuntia jos hiukan välttelen iltamyöhään juomista. Lähipiirissäni oli ihminen, joka nukkui unilääkkeiden vaikutuksesta vain katkonaisia yöunia vuosikaudet, mutta onnistui sitten vielä ikäihmisenä vähitellen vieroittamaan itsensä unilääkkeistä ja nukkui sen jälkeen pitkiä yhtäjaksoisia yöunia.

Vierailija
12/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntele gynekologisi neuvoa, se tietää paremmin kuin apteekin hlökunta. Sulla saattaa olla esivaihdevuodet alkaneet. Usein naisilla herkistyy virtsarakko silloin, niin kävi mullakin. Sain Vagifem-puikkoreseptin. Aloin käyttämään niitä ja se auttoi.

Jotenkin hämmennyin siinä tilanteessa, kun apteekkihenkilö oli niin ehdoton. Mutta täytyy kokeilla ehdottomasti, eiköhän tuo melko pian selviä auttaako. Kiitos kun kommentoit!

Vierailija
13/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapnea, II tyypin diabetes?

Nämä kaksi ovat potentiaalisia syitä!

Vähennä puolenpäivän jälkeen hiilareita, kato auttaako!

Olen kokeillut, toimii!

Vierailija
14/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa pois. Diapetestä pukkaa

Vierailija
15/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmihäiriöistä esim. flimmeri juoksuttaa vessassa. 

Vierailija
16/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi pätkäpaasto. Kun en enää klo 15 lähtien syö, pelkästään juon, yölliset vessareissut loppuivat. Klo 19 jälkeen en enää juokaan mitään. Ajoitan 2 l juomisen aikavälilke 6 - 19, pääpaino 9 - 17. Ja mulla on ollut vessassa ramppaamista jo vuosia. 

Vierailija
17/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko liian suolattomalla ruokavaliolla ja elimistö ei sido nesteitä tarpeeksi. Vai liikaa suolaa ja nesteitä. Käytätkö kofeiinia joka kiihdyttää. Onko jokin lääke joka juoksuttaa. Juotko liikaakin nesteitä päivässä. Onko työ hermostuttava tai stressiä, itse ravaan yleensä ennen lähtöä keskustaan tai hammaslääkäriin koska se hermostuttaa ruuhkassa meno ja voi olla arvaamattomat olosuhteet maisemassa, vaikka liukasta, ihmiset sähläävät, tunkevat, melu, tupakka, kirkas valo etc. Onko toisesta gynestä apua tai ultraäänikuvannus, näyte purkkiin tms. Onko virtsatulehdusta tai hiivatulehdus tms. Miten lymfakierto nesteissä, hormonit ja munuaiset - ehkä munuaisista se ei ole kiinni. Anteeksi tyhmät kysymykset, ei ole pakko vastata tähän, retorisia kysymyksiä. Joskus syynä voi olla hiivatulehdus, sitä voisi veikata siis! Apteekissa on testi kumpi tulehdus, ellei ole jokin muu syy.

Vierailija
18/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menopaussi, vaihdevuodet 

Vierailija
19/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä ihmettä, totta kai estrogeenivoiteita saa käyttää. Itse olen nelikymppisestä käyttänyt tarpeen mukaan limakalvojen kuivuuteen. 

Tuo vaivasi luultavasti on esivaihdevuosia. Niihin voi liittyä todella monenlaisia oireita. Jotkut aloittavat estrogeenikorvaushoidon jo esivaihdevuosien aikana. Keskustele gynekologisi kanssa.

Sinuna kokeilisin hiilareiden vähentämistä ruokavaliossa. Minulla ne ainakin keräävät nestettä ja sitten jossain vaiheessa pitää juosta vessassa puolen tunnin välein.

N52

Vierailija
20/41 |
31.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut ovestin (vastaava kuin vagifem) käytössä reilun vuoden ja silti tavallisen 1 vessakäynnin sijaan viime aikoina ollut tarve käydä 2 kertaa. Iso osa on täysin "psykologista" koska isoa hätää ei ole. Mutta yöllä valvottaa muutenkin. Uni ei tule eikä pysty keskittymään tai rentoutumaan jos ei käy sitä toistakin kertaa vessassa.

Kiinnittäisin itse huomion iltajuomisiin jne mitä yllä olevissa viesteissä on kerrottu.