Millaisella ihmisellä on joku 500 000 - 1000000 omaisuus?
Miten sellaisen saa. Monimiljonäärit ovat harvinaisia, mutta tuollaisia omaisuuksia vissiin ihmisillä alkaa olla aika yleisestikin, miten?
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelukaverini. Jokseenkin samanlainen duunielämä (pikkupomo ICT-alalla) mutta siviilipuolella jätti kotileikit väliin, ts ikipoikamies. Elänyt säästeliäästi, sijoitellut, nelikymppisenä oli maksanut ns kaiken pakollisen velattomaksi ja nyt viiskybäisenä on millä mällätä, perintöäkin saanut.
Naista on jonossa ollut aina saman katon alle, mutta kuten omissa hääpippaloissani tokaisi "päätit sitten menettää mahdollisuuden taloudellisesti riippumattomaan elämään?" - olipa heppu ärsyttävän oikeassa.
Mutta sinä sait ilmeisesti perheen jota tämä heppu kadehtii siinä vaiheessa kun kukasta kukkaan hyppely alkaa väsyttää ja sehän alkaa jossain vaiheessa. Raha ei korvaa rakkautta eikä sillä voi ostaa aitoa rakkautta.
Asuntojen hinnat voineet jo tuottaa useita sanota tuhansia vuosien kuluessa, aika helppoa saada 500 000 kasaan jos hyväpalkkainen työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä sitäkään, että joku on koko elämänsä tosi pihi ja kerryttää vain varallisuutta. Tunnen tällaisen henkilön ja hänellä ei ole edes lapsia...
Hän on itse aikoinaan saanut lahjaksi sekä asunnon että kesähuvilan. Hänellä ei koskaan ole ollut tietääkseni mitään lainoja. Ei nuorenakaan. Ollut keskituloisessa ammatissa koko työuran (ei ikinä työttömänä, akateeminen henkilö) ennen eläkkeelle jääntiään eikä käsittääkseni käytä rahaa kyllä paljon mihinkään... Harrastaa sijoittamista.
Tai no ainoa heikkous taitaa olla hänellä, että joskus käy ravintolassa syömässä tai ostaa ruokakaupasta jotain vähän laadukkaampaa ruoka-ainetta.
Ei matkustele juurikaan eikä harrasta mitään kallista.
Kerran hänellä meni pesukone rikki, joku 20v vanha varmaan. Hän purki sen koneen itse osiin omassa asunnossaan ja korjasi sen. Tähän me
Tämä. Minulla on lapsuuden viikkorahoista alkaem jäänyt aina tosi paljon rahaa säästöön, kun en vaan keksi mihin sitä käyttäisin. Ja voisin hyvinkin korjata 15v vanhan pyykkikoneeni, koska se on tosi hyvä ja nykyiset ei ole.
Käytän aika kalliita vaatteita, mutta kiinnyn niihin ja pidän siksi kaiken loppuun. Laitan ruokaa hyvistä raaka-aineista enkä katso hintaa, mutta ei siihenkään kovin paljon rahaa mene. Koska kun raaka-aineet on hyviä, "ihan tavallinen" ruoka riittää.
Kämppä on oma ja matkustellaankin silloin kun siltä tuntuu.
Mutta noin yleisesti ne asiat, mihin ihmiset haaskaa rahojaan ei kiinnosta minua. Ravintolat, elokuvat, kampaajat, hierojat, kosmetologit...
Nuorempana harrastin oopperassa käyntiä mutta totesin että saan paljon enemmän kun katson YouTubesta maailman huippujen esittämän saman aarian. Siis vertailen eri esittäjien suorituksia ja produktioita. Ja voin kuunella saman kohdan moneen kertaan.
Tiedän henkilön, jolla on tuollainen omaisuus ihan vain elämällä hyvin säästäväisesti. Tulot alle 5000€ kk.
Ihan tavis ihmisillä, jotka ovat eläneet säällisesti ja käyneet töissä koko ikänsä. Se omaisuus tietty taloina ja osa tileilläkin.
Minkä tahansa suomalaisen isomman yrityksen johtoryhmän jäsenellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelukaverini. Jokseenkin samanlainen duunielämä (pikkupomo ICT-alalla) mutta siviilipuolella jätti kotileikit väliin, ts ikipoikamies. Elänyt säästeliäästi, sijoitellut, nelikymppisenä oli maksanut ns kaiken pakollisen velattomaksi ja nyt viiskybäisenä on millä mällätä, perintöäkin saanut.
Naista on jonossa ollut aina saman katon alle, mutta kuten omissa hääpippaloissani tokaisi "päätit sitten menettää mahdollisuuden taloudellisesti riippumattomaan elämään?" - olipa heppu ärsyttävän oikeassa.
Mutta sinä sait ilmeisesti perheen jota tämä heppu kadehtii siinä vaiheessa kun kukasta kukkaan hyppely alkaa väsyttää ja sehän alkaa jossain vaiheessa. Raha ei korvaa rakkautta eikä sillä voi ostaa aitoa rakkautta.
Niin kaunista ja naiivia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä sitäkään, että joku on koko elämänsä tosi pihi ja kerryttää vain varallisuutta. Tunnen tällaisen henkilön ja hänellä ei ole edes lapsia...
Hän on itse aikoinaan saanut lahjaksi sekä asunnon että kesähuvilan. Hänellä ei koskaan ole ollut tietääkseni mitään lainoja. Ei nuorenakaan. Ollut keskituloisessa ammatissa koko työuran (ei ikinä työttömänä, akateeminen henkilö) ennen eläkkeelle jääntiään eikä käsittääkseni käytä rahaa kyllä paljon mihinkään... Harrastaa sijoittamista.
Tai no ainoa heikkous taitaa olla hänellä, että joskus käy ravintolassa syömässä tai ostaa ruokakaupasta jotain vähän laadukkaampaa ruoka-ainetta.
Kerran hänellä meni pesukone rikki, joku 20v vanha varmaan. Hän purki sen koneen itse os
Tämähän se on. Hemmotteluhoidot jo sanana ketuttaa, samoin joku coaching; tyhmiltä kusetetaan rahaa. Käyn teatterissa ehkä kerran viidessä vuodessa. En pihistele missään, mutta mikään, mikä hivelee nykyihmisen libidoa, egoa ja hedonismia ei oikein kosketa minua. Siksi rahaa jää yllin kyllin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä 😃 Kliheet, yleistys ja naivi scheisse ovat aina toimiva yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneella.
Ahne? Olen keskipalkkainen ja 2300€ nettopalkasta säästöön/sijoituksiin menee 1200€, loput laskuihin, ruokaan ja auton bensaan. Käyn töissä 20€ House merkkiset collegehousut jalassa. Ja näitä ostin 3kpl joskus 4 vuotta sitten. 15 vuotta vanhoja huppareita pidän kans päällä. Nämä ovat mun työvaatteet toimistolla. Se, että en tuhlaa ja kuluta niin sekö tekee minut ahneeksi? Se että en ahnehdi materiaa tekee minut ahneeksi? Anteeksi mitä?
Sitä rahaa vaan väkisin kertyy ja se kasvaa korkoa korolle efektillä itsekseen.
Etkö laita rahaa ollenkaan harrastuksiin tms. vai säästätkö kaiken hamaan tulevaisuuteen? Itse olen päättänyt sijoittaa max 20% tuloista ja loput voi sitten kuluttaa, mutta niin että ennemmin kokemuksia kuin materiaa.
On mulla harrastuksia, mutta niihin on riittänyt kun on ostanut välineet kertaostoksina, riittää pitkäksi aikaa hauskaa. Teen musiikkia tietokoneella (usb-koskettimet käytettynä 140€, ohjelman lisenssi ja äänipaketit elinikäisellä lisenssillä ~1000€). Piirrän, väritän ja suunnittelen vihkoon mitä 3D-mallinnan. 3D-muovitulostimen ostin veronpalautuksilla 550€. 1kg muovikela 39€ ja kestää pitkään. Mallinnusohjelma on ilmainen. Niin ja kyllähän mä teen ohjelmointiprojekteja koneella, sekin on käytännössä ilmaista. Enpä mä oikein muuta tarvitse harrastuksiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran hänellä meni pesukone rikki, j
Kynnet ja ripset hei 😅 Ja niiden *ylläpito*.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei matkustele juurikaan eikä harrasta mitään kallist
Kulmien kestopigmentointi! Pakollinen menoerä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun perhettään kohtelee hyvin on apukin lähellä sinä päivänä kun sitä tarvitsee. Ainakin todennäköisemmin kuin joku viranomainen. En ole naiivi, perheestä jossa vihataan kaikkia, mutta välit olen säilyttänyt pitkin hampain ja saan apua nyt kun sitä tarvitsen.
Loton pääpotin voittajalla, Koneen tms. perijällä, osaavalla Supercell tietokonepelinkehittäjällä, tai muulla innovaatioalalla toimivalla, kun kaikki menee nappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneella.
Ahne? Olen keskipalkkainen ja 2300€ nettopalkasta säästöön/sijoituksiin menee 1200€, loput laskuihin, ruokaan ja auton bensaan. Käyn töissä 20€ House merkkiset collegehousut jalassa. Ja näitä ostin 3kpl joskus 4 vuotta sitten. 15 vuotta vanhoja huppareita pidän kans päällä. Nämä ovat mun työvaatteet toimistolla. Se, että en tuhlaa ja kuluta niin sekö tekee minut ahneeksi? Se että en ahnehdi materiaa tekee minut ahneeksi? Anteeksi mitä?
Sitä rahaa vaan väkisin kertyy ja se kasvaa korkoa korolle efektillä itsekseen.
Etkö laita rahaa ollenkaan harrastuksiin tms. vai säästätkö kaiken hamaan tulevaisuuteen? Itse olen päättänyt sijoittaa max 20% tuloista ja loput voi sitten kuluttaa, mutta niin että ennemmin kokemuksia kuin
Minä harrastan bushcraftia. Se on vähän kuin eräilyä ilman gore-texia tai muita nykyajan härpäkkeitä. Idea on siis pärjätä siihen tapaan kuin vaikka Päätalon kirjoissa. Aikaa saa kulumaan loputtomiin, rahaa ei niinkään, koska idea on tehdä mahdollisimman paljon itse ja kaikki ostettukin kestää iänkaikkisesti. Ainoita haittapuolia on, että haisen aina savulta ja lampaalta(sarkapuku).
Minä en edes sijoita, mutta lumipalloefekti on tuttu. Minulla menee joka kuukausi suoraan x euroa säästötilille, on aina mennyt. Säästötilillä on joku ihan minimaalinen tuotto. Ja silti kun käyn katsomassa, rahaa on aina enemmän kuin luulin! Samoin käyttötililläni.
No, olihan se mukavaa että kun mies joutui upgreidaamaan auton työnsä takia, vaimolla oli antaa erotus perstaskusta. (Tehtiin velkakirja, ettei verottaja kiinnostu, kiitos kysymästä).
Eikä olla mitään suurituloisia eikä kumpikaan mielestään säästä missään.
Vierailija kirjoitti:
Loton pääpotin voittajalla, Koneen tms. perijällä, osaavalla Supercell tietokonepelinkehittäjällä, tai muulla innovaatioalalla toimivalla, kun kaikki menee nappiin.
Kuule, voit laittaa nollan perään noiss tapauksissa. Poislukien lotto.
Aika järkkyä, että ihmiset ei tunnu tajuavan miten vähän rahaa puoli milliä lopulta on.
Kertoo siitä, että ei ole mitään käsitystä maailmasta. Esim mitä tavallinen maajussi maksaa leikkuupuimuristaan, millä puidaan viljat sinunkin leipääsi ja kaljaasi.
Sellaisilla, joilla ei ole tarpeen kertoa pronominejaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se perhekin alkaa väsyttää, erittäin paljon.
Perheenisä44
Ehkä jossain toisessa maassa, mutta ei Suomessa ilman lahjaveroseuraamuksia.
Tosin löytyy yksi laillinen keino, jolla varakkaampi puoliso voi siirtää huomattavan määrän omaisuutta köyhemmälle ilman, että saajan pitää maksaa lahjaveroa: Haetaan avioeroa, tehdään ositus, mutta ei sitten harkinta-ajan jälkeen tehdä 2. vaiheen hakemusta. Avioeroa ei tulekaan, mutta ositus jää voimaan.