Millaisella ihmisellä on joku 500 000 - 1000000 omaisuus?
Miten sellaisen saa. Monimiljonäärit ovat harvinaisia, mutta tuollaisia omaisuuksia vissiin ihmisillä alkaa olla aika yleisestikin, miten?
Kommentit (197)
Työllähän tuo on tullut ja jonkin verran sijoittamalla. Olin nuorena rutiköyhä ja perintöjä ei ole tullut, eikä tule.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä tiedä minäkään. Opiskelin korkeakoulututkinnon, sain vakituisen ok-palkkaisen työn (netto n. 2500e), keräsin alkupääoman asuntoon, ostin asunnon (hinta n. 50 000 euroa maalta), jota olen nyt rempannut omin kätösin. Joka kuukausi menee säästöön parisataa euroa, säästötililtä maksan sitten isompia menoja kuten eläinlääkärikuluja tai pesukoneen. Säästöjä on kertynyt nyt kymppitonni, asunto puoliksi maksettu, ikää yli 40v. Inflaation, sähkön ja dieselin kallistumisen takia olen ihan pulassa. Tulot eivät enää riitä kuin sähköön + lainanlyhennykseen + työmatkojen dieseliin. Tähän päälle tulisivat vielä muut laskut ja ruoka, säästöjä siis syödään nyt, kirjaimellisesti.
Ikää yli 40 eli valmistuit varmaan ainakin 15 vuotta sitten. Oletetaan että ostit talon 10v sitten minimi viiden tonnin omarahoituksella.
10 vuodessa olet siis maksanut talosta vain 20 000 (eli yhteensä puolet, nollakorkojen aikana) ja säästänyt 10 000e. Tämä tekee 30 tonnia.
10 vuoden aikana olet tienannut 2500*12*10 (en laske edes lomarahoja tai palkankorotuksia) eli 300 000e. Mihin se loppu 270 000 euroa on mennyt? 2250 euroa kuukaudessa hävinnyt? Sori, mutta kyllä jostakin pitää vuotaa rahaa turhuuteen jotta noin paljon häviää.
Vierailija kirjoitti:
Mun isällä oli n. 700 000 euron omaisuus. Hän oli hyvin köyhästä perheestä, joten mitään perittyä tuossa ei ollut. Hän oli hyväpalkkaisessa työssä ja sijoittanut ihan jo ensimmäisistä kesätyörahoistaan. Isäni valitettavasti menehtyi hetki sitten ja minä ja siskoni perimme hänet. Jonain päivänä meidänkin omaisuus voi olla tuota luokkaa, jos vaan osaamme sijoittaa oikein ja onni potkaisee.
Mun mielestä tässä tulee esille perintöverotuksen vääryys. Isäsi on ankaralla työllään rahat ansainnut, ja ne on jo moneen kertaan verotettu. Itse ponnistanut köyhistä oloista, eikä mikään mahtisuvun vesa. Perintöverotus on vääryys, jokaisella pitäisi olla oikeus kartuttaa omaisuutta omalle suvulle, ei yhteiseen jakoon.
Jos on saanut perintöä ja sitten myöhemmin puolisolta rahaa. Olettaen, että on mennyt varakkaisiin naimisiin. Monesti rikkaampi puoliso lahjoittaa köyhemmälle rahaa, jotta köyhemmällä on omaakin rahaa. Ei tarvitse olla kokoajan kinuamassa rahaa puolisolta.
Tiedän yhden yh:n, jonka uusi puoliso lahjoitti tälle 400 000 € ihan tämän takia.
Äsken katsoin ohjelman Englannin ökytalojen välittäjistä. Joku oli rempannut Knightsbridgessä portaita käyttämällä pelkästään niihin yli puoli miljoonaa puntaa. Kaikki on tässä maailmassa suhteellista.
Ja koko ökyhuushollin remonttibudjetti oli 28 miljoonaa puntaa.
No yksi jonka tunnen, osti erään pienehkön yrityksen ja kasvatti siitä yhden alansa suurimmista. Kova palkka ja osingot. Hän on myös sijoittanut pörssiyhtiöihin. Vaatii osaamista ja rohkeutta.
Miten kuluttamisen antamasta nautinnosta pääsisi irti? En nyt mitenkään törsää, mutta tykkään kuitenkin että mulla on esim. Kauniita, laadukkaita vaatteita, voin käydä ulkona syömässä jne. Omalla pienellä palkkatasolla todella kova säästäväisyys (ja säästöjen sijoittaminen) olisi ainoa keino vaurastua. Tuntemani keskipalkkaiset, jotka ovat noin vaurastuneet, ovat to-del-la säästäväisiä, eivät ikinä osta mitään itselleen.
Jos olisin ymmärtänyt aloittaa osakesijoittamisen heti 20 täytettyäni, olisin jo miljonääri. Mutta eihän sellaista koulussa opetettu. Nyt olen jo turhan iäkäs moiseen, ja voi olla, että maailma muuttuu niin totaalisesti lähivuosien aikana, että mitään varmuutta sijoitusten arvosta ei enää ole. Ehkä koko systeemi romahtaa. Paras keskittyä vain perusasioihin ja huolehtia, että ruokaa ja polttopuita on riittävästi myös jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Helposti on tullut ja ihan huomaamatta, asunto aikoinaan ostettu halpaan aikaan , ollut jo velaton vuosia.
Vaimoin kanssa pienipalkkaisella alalla oltu aina , alku pääoma kummallakin oli nolla minulla jopa velkainen auto. ei euroakaan saatu vanhemmilta.( vaimon äiti ollut ulosotossa vuosia minun isä pienellä eläkkeellä.) nyt jo palkka tuloista sijoitettu joista pientä tuottoa, ja on voitu antaa lapsillekkin. On mökki ja usampi auto.
Onko teillä tuo puoli milliä?
Omaisuus toki karttuu nopeammin, jos kaksi sitä kartuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Työtä tekemällä, elämällä viisaasti.
Kyllä meillä menee milli kevyesti puhki omaisuutena, nelikymppisinä jäätiin ulos työmarkkinoilta ja nyt ollaan noin 55 ja töitä ei ole ikävä ja kela tukia emme harrasta.
Mitkä ovat kulunne ja kk-tulonne? Kysyn uteliaisuudesta, sillä jos miljoonan sijoittaa nykyään keskiverrolla 3% tuotolla, se tuo vuodessa 30 000 euroa tulona eli 2500 kuuksudessa brutto ja pääomavero pois, niin käteen saa 1700 euroa kuukaudessa.
Minulla on vasta 450 000, mutta ihan palkkatuloista säästettyä ja palkkatuloista tehtyjen sijoitusten tuottoja. Jos minulla ei olisi kolmea nyt jo aikuista lasta, olisi rahaa jäänyt sijoituksiin paljon enemmänkin. Ei tässä mitään erityistä salaisuutta tai onnenkantamoista ole ollut. Opiskelin DI:ksi, ja vaikka palkkani on aina ollut vähän alakanttiin DI:n koulutukseeni nähden, on se kuitenkin ollut sen verran hyvä, että rahaa on jäänyt myös sijoituksiin.
Mainittu 450 000 on siis oma omaisuuteni. Puolison omaisuutta en ole laskenut mukaan.
Pari kateellista alapeukuttaa kommentteja.
Sijoitin ajoissa osakkeisiin ja asunto-osakkeisiin ja nyt 3,2 miljoonaa omaisuus.
Todella harvalla suomalaisella on edes yli 100 000 euron omaisuutta, omaisuus on siis sitä mitä omistaa miinus velat.
Itselläni on velkaa vain asuntooni 40 000 euroa ja asunnon arvo on noin 80 000- 100 000 euroa.
Omaisuutta minulla on asunnosta siis noin 40 000-60 000 euroa+säästöt 10 000 euroa,auto noin 5000 euroa ja irtaimisto noin 5 000 euroa.
500 000-1 000 000 euron omaisuus saattaa olla ihan tavallisella pulliaisella eläkkeellä sitten kun on maksanu velkansa pois mutta harvinaista se on silti.
Perittyä itsellä yli milj euroa. Isäni ei perinyt aikanaan mitään, mutta yrittäjänä teki pitkää päivää ja sijoitti viisaasti. Oma tavoite huolehtia saadusta hyvin ja siirtää aikanaan omalle lapselle. Suurin osa varallisuudesta metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Todella harvalla suomalaisella on edes yli 100 000 euron omaisuutta, omaisuus on siis sitä mitä omistaa miinus velat.
Itselläni on velkaa vain asuntooni 40 000 euroa ja asunnon arvo on noin 80 000- 100 000 euroa.
Omaisuutta minulla on asunnosta siis noin 40 000-60 000 euroa+säästöt 10 000 euroa,auto noin 5000 euroa ja irtaimisto noin 5 000 euroa.
500 000-1 000 000 euron omaisuus saattaa olla ihan tavallisella pulliaisella eläkkeellä sitten kun on maksanu velkansa pois mutta harvinaista se on silti.
Suomalaisten nettovarallisuuden keskiarvo v. 2020 oli 146 500 euroa ja mediaani 64 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksi velatonta asuntoa ja velaton kesämökki sekä säästöjä ja sijoituksia. Yhteensä usean sadantuhannen edestä. En koe olevani harvinaisen varakas, omissa piireissäni tämä on melko keskivertoa. Taidat kirjoittaa vain omasta kokemuspiiristäsi ja ympyröistäsi jos yli 100000€ kuulostaa harvinaiselta.
Helposti on tullut ja ihan huomaamatta, asunto aikoinaan ostettu halpaan aikaan , ollut jo velaton vuosia.
Vaimoin kanssa pienipalkkaisella alalla oltu aina , alku pääoma kummallakin oli nolla minulla jopa velkainen auto. ei euroakaan saatu vanhemmilta.( vaimon äiti ollut ulosotossa vuosia minun isä pienellä eläkkeellä.) nyt jo palkka tuloista sijoitettu joista pientä tuottoa, ja on voitu antaa lapsillekkin. On mökki ja usampi auto.