Vakavasti sairasta makuutetaan tuntikausia päivystyksessä lattialla, viimeisillään raskaana oleva ei pääse sairaalaan
Näitä tarinoita saa tällä hetkellä lukea somessa joka päivä. Miten voi tapahtua Suomessa?
Viimeisillään raskaana olevan naisen emättimestä alkaa valua verta. Hän soittaa sairaalaan, jostasanotaan, että ole kotina vaan. Hän soittaa ambulanssin. Sairaalasta sanotaan ambulanssihoitajalle, ettei saa tuoda sairaalaan.
Lopulta lapsen isä vaan vie vaimonsa sairaalaan. Lääkäri ihmettelee, miksi ette tulleet ambulanssilla.
Kommentit (847)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen terv.huolto on tahallaan romutettu. kok-kepu asialla, kok jotta saataisiin yksityistämiselle oikeutus ja kepu koska halusi hyvinvointialueiden hillotolppavirat (jotka sai, ja johon rahat nyt menevät).
Äläs nyt. Seela Sella ja Nigel Lawson joka ilta lupaa tvssä juhlapuvuissa, että he tekee soteuudistuksesta hyvän.
Sitä ihmettelen, miksi tvssä ei sen sijaan ne, jotka on sotesta oikeasti vastuussa, sitä lupaa?
Siksi, että tarkoitus on tehdä sotesta kustannustehokas, ei kansanterveydellisesti tehokas. Kokkari-ja kepupoliitikot näköjään hoidetaan hyvin, muista ei ole väliä.
Sanna muuttikin suunnan. Teki sote-himmelin joka on kalliimpi kuin aikaisempi ja vanhukset makaavat ensiavussa, kiitos hänen hoitajamitoituksensa.
Miten meni noin niikuin omasta mielestä?
Älä jauha shaibaa. Sekin oli liian vähän ja liian myöhään! Vai etkö muista yksityisten hoitolaitosten heitteillä olevia vanhuksia. Ilmeisesti et lue lehtiä?
Muistanet myös perskeko hallituksen terveyskeskussairaaloiden alasajon, kikyt ja lomarahanleikkaukset. Sitten tuli korona pandemia ja nykyisen hallituksen pakkolait ja suhtautuminen palkankorotustoiveeseen.
Sotehimmelistä olen samaa mieltä, mikään tuskin paranee.
Hoitajille riitti!Eli saatiin kallis sote-himmeli ja nyt vanhukset ovat heitteillä ensiavussa yms. muissa paikoissa, kun heille ei ole mitään paikkaa mihin heidät pistää. Selkeä parannus.
Varmaankin seuraavaksi voitaisiin pistää vanhukset odottamaan ulos pakkaseen, niin ei olisi enää ensiavussa ruuhkaa? Oltaisiin vielä parempia ihmisiä
Näin on käynyt. Ja koska ne mummelit pötköttää siellä ensiavussa, työikäiset ja lapset käännytetään kiireen takia pois, mikä sitten kostautuu taas pidempinä saikkuina ja ehkä pahempanakin.
Kyllä sinne päivystykseen pyrkii paljon työikäisiäkin aivan turhanpiväisten vaivojen takia. Kurkku on kipeä, nenä vuotaa, sitten annetaan puhelimessa yskimisnäyte, köh köh kyllä minä nyt olen niiiin kipeä, ja pitää saada ainakin viikko saikkua...Käsi kipeytyi viime yönä, kun ukuin kyljelläni, kyllä se nyt täytyy kuvata, ja saada saikkua, ei tällä kyllä pysty nyt täitä tekemään...
Lähtökohtaisesti nuoremmilla ei ole aikaa turhaan rampata päivystyksessä, varsinkaan työssäkäyvillä ja pienten lasten vanhemmilla. Sille sairauslomallekin voi olla ihan todellinen tarve, ettei työpaikalla tartuta muita tai sairaus pitkity ja pahene rasituksen vuoksi. Onhan se inhimillistäkin että myös nuoremmille sallitaan lepo sairastuessa. Eläkeläisillä taas ei ole samanlaisia velvoitteita kuin nuoremmilla usein on (työ, opinnot, lastenhoito...) joten ihan eri tavalla ehtivät päivystykseen. Mikä on tavallaan ristiriitaista kun heillä toisaalta on myös mahdollisuus rauhassa levätä kotona ja toipua, eikä tarvetta sairauslomatodistuksille yms. Myös nuoremman väestön terveys ja hoitoonpääsy pitää turvata.
Kerropa, että miten? Kyllä se priorisointi, kun ei ole mistä ottaa, tulee koskemaan myös nuoria. Sori.
En ihan ymmärrä että mitä haet, mutta itse siis koen että nimenomaan nuorempaa väestöä tämä terveydenhuollon kriisi koskeekin, kun joutuvat muiden velvollisuuksiensa ohessa kilpailemaan hoitoon pääsystä eläkeläisten kanssa. Ota huomioon myös se, että nykyvanhusten ollessa itse nuorempia tilanne oli ihan erilainen kun vanhusten määrä suhteessa muuhun väestöön oli kohtuullisempi, ja hoidon saaminenkin todennäköisesti helpompaa. Ruuhkavuosiaan elävän ei tänä päivänä ole helppoa pitää itseään työkykyisenä ja sen lisäksi suoriutua esim. lastenhoidosta. Toisin sanoen en kritisoisi työssäkäyvää ihmistä joka kokee sairausloman tarpeelliseksi vaikka olisikin "vain" flunssaa, käsi kipeä tms., enkä vertaisi noihin päivystyksestä seuraa hakeviin mummoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työni olisi mukavaa jos olisi mitoitettu tehtävien mukaan. Se, että teen yksilövastuullista työtä niin haluan pitää potilaani asian alusta loppuun hallinnassa, ilman viivyttelyitä. Luulen, että näin myös moni muu hoitaja haluaisi työnsä hoitaa, eikä lähteä kaaoksesta kotiin. Toki ylityöt, mutta nekin kiellettyjä.
Tsemppiä. Miksi ylityöt on kiellettyjä?
Se maksaa. Jos ylityölupa tulee, se tulee yleensä aivan paskoilla ehdoilla eli tunti-tunnista ottamaan aikana pois - jota et alituisen ruuhkan takia koskaan ehdi ottamaan. Tämän seurauksena yksi irtisanoutunut kollega (työuraa yli 10v) julkisella puolella sai viimeisessä palkassaan reilusti yli 10 000 e kun pitämättömiä ylitöitä ja lomia oli kertynyt niin järjettömästi. Oletettavasti jonkun tällaisen takia ei anneta ylitöitä enää aikanakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti sairaan on oma lääkäri lähettänyt sairaalaan. Hän makaa tuntikausia sairaalan lattialla ilman apua. Vointi heikkenee. Lopulta oma lääkäri tuo hänelle patjan ja ruokaa. Sairaalan hoitaja tukee uhkailemaan, että poistaa potilaan päivystyksestä. Vasta, kun lääkäri ilmoittaa, että tekee sairaalan toiminnasta rikosilmoituksen, potilas saa hoitoa.
Jos pystyy syömään vielä ei ole ihan henkitoreissa. Mutta oikeutettu hoitoon tietenkin. Voisi sitä kotionsakin kuolla tukkimasta sairaalan käytäviä mutta kun se on niin epämiellyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitäs saitte! Olisitte vaan korottsneet reilusti niitä hoitajien palkkoja! Ri olisi niin monen tarvinnut irtisanoutua.Tästähän puhuttiin jo keväällä! Ja vuosia on ollut tiedossa, ettei henkilöstö riitä.
Ahneella on sellainen vika, että he vaativat jotain myös tyhjästä. Minä, minulle, oikeudet, vaadin.
Tämä. Keväällä jo kysyttiin, mistä rahat hoitajien palkkoihin saadaan? Ei ole rahaa. 0e antaa kenellekään. Jostain on se raha saatava, niin mistä.
Katsotaanpa mitä hoitajien palkkoihin menee vuodessa.
Hoitajia on Suomessa 14 kpl jokaista tuhatta asukasta kohti eli 77 000.
Hoitajien keskipalkka kaikkine lisineen on 3309€/kk. Kun se kerrotaan oheiskuluilla 1,7 saadaan kaikkien hoitajien vuotuiseksi palkkakustannukseksi noin 5,2 miljardia euroa.
Muihin Euroopan maihin verrattuna Suomessa on hoitajia paljon ja heidän palkkansa vastaa aika hyvin maan keskimääräistä palkkatasoa mikä on hoitajien palkkataso myös muualla Euroopassa.
Jos kuitenkin tarvittaisiin lisää hoitajia tai heidän palkkaansa haluttaisiin korottaa niin mistä rahat otettaisiin? Tässä tullaan kysymykseen priorisoinnista mikä on ollut nykyisen hallituksen erityinen heikkous, mistään ei haluta vähentää.
Yksi ilmeinen säästökohde olisi kehitysapu joka maksaa vuodessa 1,3 miljardia. Siitä ei suomalaisille ole mitään hyötyä koska se raha menee ulkomaille ja siitä ei myöskään vastaanottajamaiden kansalaisille ole hyötyä kuten niin monet kehitysmaiden kansalaisjärjestöt ovatmonta kertaa tuoneet esiin. Se raha menee korruptioon.
Jos tämä 1,3 miljardia laitettaisiin nykyisen 5,2 miljardin palkkakustannuksen päälle, saataisiin Suomeen 25% hoitajia lisää. Sillä saataisiin nykyinen hoitajapula ratkaistua kerralla ja kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työni olisi mukavaa jos olisi mitoitettu tehtävien mukaan. Se, että teen yksilövastuullista työtä niin haluan pitää potilaani asian alusta loppuun hallinnassa, ilman viivyttelyitä. Luulen, että näin myös moni muu hoitaja haluaisi työnsä hoitaa, eikä lähteä kaaoksesta kotiin. Toki ylityöt, mutta nekin kiellettyjä.
Se maksaa. Jos ylityölupa tulee, se tulee yleensä aivan paskoilla ehdoilla eli tunti-tunnista ottamaan aikana pois - jota et alituisen ruuhkan takia koskaan ehdi ottamaan. Tämän seurauksena yksi irtisanoutunut kollega (työuraa yli 10v) julkisella puolella sai viimeisessä palkassaan reilusti yli 10 000 e kun pitämättömiä ylitöitä ja lomia oli kertynyt niin järjettömästi. Oletettavasti jonkun tällaisen takia ei anneta ylitöitä enää aikanakaan.
Mikäli tuollaista on, miksi siitä ei puhuta enempää? Tässä tilanteessa tuon nyt luulisi olevan edes jonkinlainen ratkaisu, kunnes tilanne helpottuu.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ymmärtäköö nyt: meillä ei ole rahaa, meillä on velkaa! Mistä se raha tulee suomeen?? Keskittykää siihen jotta me voimme maksaa enemmän palkkaa.
Tämä. Ei ole mistä maksaa lisää yhtään kenellekään.
Nyt ensin pitää keksiä mistä ne rahat saadaan ja sitten voidaan alkaa pohtia miten potti jaetaan tai antaa vain kaikki hoitajille suoraan.
Suomi tarvitsee uutta Nokiaa. Siksi pistäisin rahat lääketeollisuuteen. Oli idioottimaista ettei valtio lähtenyt tukemaan sitä nenäsuihkerokotetta kun korona alkoi. Jälleen yksi Marinin hallituksen p*ska päätös. Sillä olisi saatu koronan ajaksi vientituote.
Eihän siitä tullut lopulta mitään. Silti kannattaa tukea niitä jotka edes yrittää kehittää uusia asioita. Sukupuolineutraalit liikennemerkitkin ovat uusia asioita, mutta ne varsinaisesti tuonut rahaa. Muutamalla feministillä pysyi hiukset päässä, siinä se.
Tällaisia olisi esimerkiksi parempilaatuiset kroonikkovaipat (esim sellaiset, joita ei tarvitse vaihtaa kuin korkeintaan kerran päivässä, mielellään ei edes niin usein), sairaalasängyt, jotka automaattisesti kääntyilisivät siten, ettei potilaalle tule makuuhaavoja, erilaiset ihmisille suunnitellut ruokinta-automaatit, pesuautomaatit yms. Japanissa ovat jo tehneet puhuvia robotteja terveydenhuoltoon ja olikos Helsingissä Herttoniemen terveysasemalla jo tällainen aulassa vastaanottamassa potilaita? Pikkuinen hauskan näköinen robotti voisi jutella vanhuksille, lukea lehteä, jutella sodan aikaisista asioista, laulaa virsiä tai tulevaisuudessa jotain Uriah Heepin biisejä jne. Kun vielä kehitellään robotti tuomaan ruokaa ja syöttämään, niin siinäkin on ideaa. Tällä hetkellä ainakin yhdessä Suomen sairaalassa polven tekonivelleikkauksenkin suorittaa jo robotti. Toki leikkausryhmässä on vielä lääkäreitäkin mukana ohjaamassa robottia, mutta edistysaskel tuokin.
Lisäksi voitaisiin kehitellä vanhusten koteihin sopivia valvontalaitteita. Jossain sitten istuu tyyppi tai pari, jotka monitoreistaan seuraavat, mitä 20-30 vanhusta kodeissaan puuhailevat. Monitorin kautta voisi avata puheyhteyden ja huomauttaa vanhukselle, jos tämä on menossa tekemään jotain tyhmää.
Ruokintarobotti? Siis rehut eteen,kuten lehmillä?
Kai nyt ymmärrät, että tuo " ruokinta" on muutakin. Sinulla toimii fysiikka ja kaikki aistit ja ymmärrys, mutta koeta nyt ymmärtää,.että niillä, jotka tarvitsevat tätä " ruokintaa" ei toimi. Se ruokinta on muutakin, kuin ruuan tuominen saataville: potilas/ asiaks pitää auttaa asentoon, jossa ruokailu onnistuu, ruoka pitää syöttää ja juoma juottaa, ja siinä huomioida se, että ihminen pystyy nielemään ja pureksimaan ja ei tukehdu. Ja kyllä, ruokailu on muutakin,kuin ruokintaa- se on sosiaalinen hetki ja sen pitäisi myös tuoda hyvää oloa.
Totta hemmetissä mä tajuan. Mutta jos ei ole hoitajaa ruokkimassa vanhusta, sitten on kolme vaihtoehtoa:
1. omainen ruokkii
2. robotti ruokkii
3. kukaan ei ruokiKerro missä.on semmoinen robotti, joka kykenee asettamaan vuodepotilaan aolevan vanhuksen sellaiseen asentoon, että hän pystyy syömään, antamaan sen ruuan vanhukselle suupaloina ja juomisena niin, että vanhus ei tukehdu? Sellaista robottia ei ole olemassa, eikä tule seuraavaan 100 vuoteen.
Muista, että ,mitä nyt päätät, miten vanhuksia ja muita heikommassa asemassa olevia hoidetaan, koskee myös sinua. Olethan valmis siihen?
Ei vielä missään. Mutta tässä threadissa olikin kyse sellaisista innovaatioista, joita pitäisi kehittää. Joista voisi saada tuottoa. Tämä sama ongelma on kaikissa länsimaissa. Jo nyt erityisesti Japanissa - jossa on paljon yksinäisiä - kehitellään mitä erilaisimpia teknologisia ratkaisuja, joilla korvataan ihminen erityisesti terveydenhuollossa. Mä kirjoitin aiemmassa kommentissani myös aytomaattisesti toimivasta sängystä, joka estää makuuhaavojen syntymisen. Meillä on jo nyt kehitetty sänkyjä erityisesti palovammapotilaille. Tätä samaa kehittämistä voisi jatkokehittää. Ja kehittää siten, että sänky olisi ohjelmoitavissa siten, että se siirtää ja nostaa vanhuksen sellaiseen asentoon, jossa hän ei syödessään tukehdu. Ja se ruokakin voi olla jotain ravintorikasta soselitkua, ei tarvitse olla ensimmäistäkään suupalaa. Tai miksei voisi olla vaikka niin, että kaikille vanhuksille asennetaan riittävin teknisin ominaisuuksin varustettu PEG-letku ja ruokinta-automaatti osaa kytkeytyä siihen ja laittaa litkut letkuun? Aika dystopialtahan tuo kuulosta, mutta jos ei ole hoitajia eikä omaisia, niin mikä on vaihtoehto?
Viimeiseen lauseeseesi: en minä ole päättämässä yhtään mitään. Mulla on vaaleissa tasan se yksi ääni ihan kuten sinullakin. Demokratia on sitä, että jokaisella äänioikeutetulla on yksi ääni ja enemmistö päättää, mitä tehdään. Suomessa ei yleensä yksikään puolue saa yli 50% äänistä eli täyttä enemmistöä, joten sitten hallituspuolueet tekevät kompromisseja. Millaisia ne kompromissit ovat, ei riipu millään tavalla minusta. Eikä sinustakaan. Olen saattanut äänestää jotain puoluetta heidän ajamansa asian X takia, mutta hallitusneuvotteluissa puolue antaakin muille puolueille periksi asiassa X, jotta saa läpi asian Y. Ei tällä ole mitään tekemistä minun päätösteni kanssa. Ei edes sen, mitä puoluetta päätin äänestää.
Mulla on noin 3-4 seuraavaa hallituskautta, kun tulen olemaan vanhuksena ainakin jonkinlaisen hoivan tarpeessa. Mitä tahansa voi tapahtua. Olenko valmis? Valmis mihin? Siihen, mitä vuonna 2035 tai 2039 istuvat hallitukset päättävät tehdä? Enhän minä voi nyt tietää, mitä päättävät. Ehkä silloin vanhukset laitetaan hyyryläisiksi tai annetaan valinnaksi eutanasia. Tai sitten on jotain robotteja hoitamassa vanhuksia. Mitä ikinä tullaankin tekemää,n ei siihen mun hyväksyntääni tai valmiuttani kysytä.
Ja siis näitä hoivarobotteja nimenomaan kannattaa kehittää koska niistä valtio voi saada vientituotteen, millä saadaan sitä rahaa, millä nostella julkisen palkkoja ja parantaa palveluja.
Ja lisäksi helpottavat painetta siellä itse hoitotyössä, mikä on varmasti eniten avun tarpeessa tällä hetkellä. Robotti pystyy tekemään töitä 24/7 eli käytännössä tekee 3 hoitajan työt. Helpolla matematiikalla. Tosiasiassa varmaan vähän enemmän tai vähän vähemmän.
Varmaan päiväkodeissa, vankiloissa ym pystyttäisiin hyödyntämään samoja robotteja vähän vaihtelevalla ohjelmoinnilla.
Mutta ei kukaan nyt ajatellut että niitä huomenna tai ensivuonna tulisi. Ensi vuosikymmenellä ehkä.
Lopetetaan julkinen terveydenhuolto aikuisilta. Tarjotaan lapsille hoitoa ja aikuisille pelkästään kivunlievitystä ja mahdollisuus armokuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen terv.huolto on tahallaan romutettu. kok-kepu asialla, kok jotta saataisiin yksityistämiselle oikeutus ja kepu koska halusi hyvinvointialueiden hillotolppavirat (jotka sai, ja johon rahat nyt menevät).
Äläs nyt. Seela Sella ja Nigel Lawson joka ilta lupaa tvssä juhlapuvuissa, että he tekee soteuudistuksesta hyvän.
Sitä ihmettelen, miksi tvssä ei sen sijaan ne, jotka on sotesta oikeasti vastuussa, sitä lupaa?
Siksi, että tarkoitus on tehdä sotesta kustannustehokas, ei kansanterveydellisesti tehokas. Kokkari-ja kepupoliitikot näköjään hoidetaan hyvin, muista ei ole väliä.
Sanna muuttikin suunnan. Teki sote-himmelin joka on kalliimpi kuin aikaisempi ja vanhukset makaavat ensiavussa, kiitos hänen hoitajamitoituksensa.
Älä jauha shaibaa. Sekin oli liian vähän ja liian myöhään! Vai etkö muista yksityisten hoitolaitosten heitteillä olevia vanhuksia. Ilmeisesti et lue lehtiä?
Muistanet myös perskeko hallituksen terveyskeskussairaaloiden alasajon, kikyt ja lomarahanleikkaukset. Sitten tuli korona pandemia ja nykyisen hallituksen pakkolait ja suhtautuminen palkankorotustoiveeseen.
Hoitajille riitti!Eli saatiin kallis sote-himmeli ja nyt vanhukset ovat heitteillä ensiavussa yms. muissa paikoissa, kun heille ei ole mitään paikkaa mihin heidät pistää. Selkeä parannus.
Varmaankin seuraavaksi voitaisiin pistää vanhukset odottamaan ulos pakkaseen, niin ei olisi enää ensiavussa ruuhkaa? Oltaisiin vielä parempia ihmisiä
Näin on käynyt. Ja koska ne mummelit pötköttää siellä ensiavussa, työikäiset ja lapset käännytetään kiireen takia pois, mikä sitten kostautuu taas pidempinä saikkuina ja ehkä pahempanakin.
Kyllä sinne päivystykseen pyrkii paljon työikäisiäkin aivan turhanpiväisten vaivojen takia. Kurkku on kipeä, nenä vuotaa, sitten annetaan puhelimessa yskimisnäyte, köh köh kyllä minä nyt olen niiiin kipeä, ja pitää saada ainakin viikko saikkua...Käsi kipeytyi viime yönä, kun ukuin kyljelläni, kyllä se nyt täytyy kuvata, ja saada saikkua, ei tällä kyllä pysty nyt täitä tekemään...
Lähtökohtaisesti nuoremmilla ei ole aikaa turhaan rampata päivystyksessä, varsinkaan työssäkäyvillä ja pienten lasten vanhemmilla. Sille sairauslomallekin voi olla ihan todellinen tarve, ettei työpaikalla tartuta muita tai sairaus pitkity ja pahene rasituksen vuoksi. Onhan se inhimillistäkin että myös nuoremmille sallitaan lepo sairastuessa. Eläkeläisillä taas ei ole samanlaisia velvoitteita kuin nuoremmilla usein on (työ, opinnot, lastenhoito...) joten ihan eri tavalla ehtivät päivystykseen. Mikä on tavallaan ristiriitaista kun heillä toisaalta on myös mahdollisuus rauhassa levätä kotona ja toipua, eikä tarvetta sairauslomatodistuksille yms. Myös nuoremman väestön terveys ja hoitoonpääsy pitää turvata.
Kerropa, että miten? Kyllä se priorisointi, kun ei ole mistä ottaa, tulee koskemaan myös nuoria. Sori.
En ihan ymmärrä että mitä haet, mutta itse siis koen että nimenomaan nuorempaa väestöä tämä terveydenhuollon kriisi koskeekin, kun joutuvat muiden velvollisuuksiensa ohessa kilpailemaan hoitoon pääsystä eläkeläisten kanssa. Ota huomioon myös se, että nykyvanhusten ollessa itse nuorempia tilanne oli ihan erilainen kun vanhusten määrä suhteessa muuhun väestöön oli kohtuullisempi, ja hoidon saaminenkin todennäköisesti helpompaa. Ruuhkavuosiaan elävän ei tänä päivänä ole helppoa pitää itseään työkykyisenä ja sen lisäksi suoriutua esim. lastenhoidosta. Toisin sanoen en kritisoisi työssäkäyvää ihmistä joka kokee sairausloman tarpeelliseksi vaikka olisikin "vain" flunssaa, käsi kipeä tms., enkä vertaisi noihin päivystyksestä seuraa hakeviin mummoihin.
Mulla on tuohon sairaslomaan hyvin helppo ja yksinkertainen idea: jos työnantaja vaatii sairaslomatodistuksen, silloin työnantaja järjestää työterveyshuollon, josta sen todistuksen saa. Jos on pihi työnantaja, sitten ei vaadi sairaslomatodistusta. Mä vastaan nykyisin omalla työpaikallani työterveyshuoltoon liittyvistä asioista ja jos katson, että tarvitaan saikkulappu, kehotan työntekijää menemään työterveyshuoltoon hakemaan saikkulapun. Ja tietenkin firma maksaa tällaisen työterveyshuollon palvelun. Useimmissa tilanteissa ei saikkulappua tarvita, mutta joskus katson, että nyt - jo ihan firman edun nimissä - kannattaa se hakea, koska sairasloma tulee todennäöäisesti jatkumaan pidempään kuin 9 arkipäivää. Ja 10:nnestä päivästä firma saa Kelalta korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siten, että päivystys jumittaa koska hoitajia ei ole - - - > potilaita ei saada siirrettyä jatkohoitopaikoille.
Hoitajille on vain v***uiltu kun ovat ainakin 20v tienneet että näin tulee käymään.No sitten julkinen sektori hommaa ne hoitajat jostain! Aluksi voi tuoda 10 000 Filippiineiltä ja potkia karvaranteet ja somalit yhteiskunnan asunnoista v ttuun niin saadaan niille asunnot.
Tänne on raahattu isolla rahalla väkeä Aasiasta, Afrikasta ja Espanjasta ainakin 20 vuoden ajan. Koulutamme heidät, ja he katoavat jonnekin.
Kotikunnassani on 12 filippiiniläistä lähihoitajaopiskelijaa. Yksikään ei aio jäädä Suomeen valmistuttuaan.
Pitäisi olla työskentelyvelvollisuus koulutuksen jälkeen esim. opiskelunmittainen aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitäs saitte! Olisitte vaan korottsneet reilusti niitä hoitajien palkkoja! Ri olisi niin monen tarvinnut irtisanoutua.Tästähän puhuttiin jo keväällä! Ja vuosia on ollut tiedossa, ettei henkilöstö riitä.
Ahneella on sellainen vika, että he vaativat jotain myös tyhjästä. Minä, minulle, oikeudet, vaadin.
Tämä. Keväällä jo kysyttiin, mistä rahat hoitajien palkkoihin saadaan? Ei ole rahaa. 0e antaa kenellekään. Jostain on se raha saatava, niin mistä.
Hoitajien keskipalkka kaikkine lisineen on 3309€/kk. Kun se kerrotaan oheiskuluilla 1,7 saadaan kaikkien hoitajien vuotuiseksi palkkakustannukseksi noin 5,2 miljardia euroa.Muihin Euroopan maihin verrattuna Suomessa on hoitajia paljon ja heidän palkkansa vastaa aika hyvin maan keskimääräistä palkkatasoa mikä on hoitajien palkkataso myös muualla Euroopassa.
Jos kuitenkin tarvittaisiin lisää hoitajia tai heidän palkkaansa haluttaisiin korottaa niin mistä rahat otettaisiin? Tässä tullaan kysymykseen priorisoinnista mikä on ollut nykyisen hallituksen erityinen heikkous, mistään ei haluta vähentää.
Yksi ilmeinen säästökohde olisi kehitysapu joka maksaa vuodessa 1,3 miljardia. Siitä ei suomalaisille ole mitään hyötyä koska se raha menee ulkomaille ja siitä ei myöskään vastaanottajamaiden kansalaisille ole hyötyä kuten niin monet kehitysmaiden kansalaisjärjestöt ovatmonta kertaa tuoneet esiin. Se raha menee korruptioon.
Jos tämä 1,3 miljardia laitettaisiin nykyisen 5,2 miljardin palkkakustannuksen päälle, saataisiin Suomeen 25% hoitajia lisää. Sillä saataisiin nykyinen hoitajapula ratkaistua kerralla ja kokonaan.
Tämähän se on. Ulkomaille kipattu raha on suoraan pois suomalaisten hyvinvoinnista. Siitä vaan äänestämään niitä puolueita, jotka on valmiita pitämään rahat Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajien keskipalkka kaikkine lisineen on 3309€/kk. Kun se kerrotaan oheiskuluilla 1,7 saadaan kaikkien hoitajien vuotuiseksi palkkakustannukseksi noin 5,2 miljardia euroa.Muihin Euroopan maihin verrattuna Suomessa on hoitajia paljon ja heidän palkkansa vastaa aika hyvin maan keskimääräistä palkkatasoa mikä on hoitajien palkkataso myös muualla Euroopassa.
Miksi niin ei sitten tehdä? Lopeteta kehitysapua jotta suomalaiset saisivat ansaitsemansa hoidon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tuohon sairaslomaan hyvin helppo ja yksinkertainen idea: jos työnantaja vaatii sairaslomatodistuksen, silloin työnantaja järjestää työterveyshuollon, josta sen todistuksen saa. Jos on pihi työnantaja, sitten ei vaadi sairaslomatodistusta. Mä vastaan nykyisin omalla työpaikallani työterveyshuoltoon liittyvistä asioista ja jos katson, että tarvitaan saikkulappu, kehotan työntekijää menemään työterveyshuoltoon hakemaan saikkulapun. Ja tietenkin firma maksaa tällaisen työterveyshuollon palvelun. Useimmissa tilanteissa ei saikkulappua tarvita, mutta joskus katson, että nyt - jo ihan firman edun nimissä - kannattaa se hakea, koska sairasloma tulee todennäöäisesti jatkumaan pidempään kuin 9 arkipäivää. Ja 10:nnestä päivästä firma saa Kelalta korvauksia.
Näin juuri. Mielestäni myös lasten sairaslomatodistukset ovat työterveyden päänvaiva, koska työnantaja edellyttää sitäkin. Hölmöä viedä sairasta lasta tukkimaan päivystystä vain siksi, että työnantaja on epäluuloinen. Se ei ole päivystyksen eikä sen sairaan lapsenkaan etu.
Vierailija kirjoitti:
Lopetetaan julkinen terveydenhuolto aikuisilta. Tarjotaan lapsille hoitoa ja aikuisille pelkästään kivunlievitystä ja mahdollisuus armokuolemaan.
Ei tuu enää leipää k kauppiaankaan pöytään, kun työvoima ja palkansaajat saa armokuoleman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin ei sitten tehdä? Lopeteta kehitysapua jotta suomalaiset saisivat ansaitsemansa hoidon?
Koska "mitä meistä ajateltaisiin", "oma kansa ensin -ajattelu on vahingollista" ja "suomi on sitoutunut siihen ja tähän". Ts. Kysypä vasemmistolta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi laki, jossa omaiset velvoitetaan huolehtimaan vanhuksista, jotka ei pärjää yksin kotona?
Jos se laki takaa minulle sellaisen asunnon tänne pk seudulle, mihin voin mummon majoittaa, niin ottaisin heti huomenna.
Muuta mummosi luokse. Vai jätitkö vanhuksen pikkupitäjään, ilman hoivapalveluita?
Pitäisi elää vanhuksen ehdoilla? Se joka hoitoa tarvitsee saa sen perässä muuttaa. Ostaa sitten itse sen asunnon sieltä missä ne sukulaiset jos tahtoo että niillä riittää joskus aikaa tulla käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksia ei voi hoitaa kotona kun se hoitaja tarvitaan työelämässä. Työikäisiä on liian vähän.
Toisaalta meillä on työttömiäkin aika paljon. Entä, jos seuraava aktiivimalli olisikin sellainen, että pupukurssien sijasta jokainen työtön alkaakin huolehtia yhdestä vanhuksesta siihen asti, että saa muun työpaikan? Hyvin moni vanhus ei tarvitse mitään lääketieteellistä hoitoa vaan ainoastaan ihmisen, joka katsoo perään, antaa ruokaa, tarvittaesa auttaa vessassa käynnissä ja pukemisessa. Sillä aikaa, kun omainen on töissä, työtön huolehtisi vanhuksesta.
Minulla on ehdotus, jotta saadaan hoitajille kunnon palkat ja jonot lyhenemään, konstit ovat hyvin helppoja: 1. kehitysapu nolliin (rahat terveydenhoitoon) ja maahanmuutto vain oikeaan tarpeeseen, ja sopeuduttava heti yhteiskuntaan, tapoihin, tasa-arvoon ja mentävä töihin minne pääsee. 2. Humalikot ja päihteiden käyttäjät jääkööt hoidotta, ainakaan ohituskaistaa ei heille pidä olla. 3.lapsille otettava vakuutus, ja hoidettava yksityisellä, pois kuormittamasta päivystystä. 4. Työnantajien hyväksyttävä oma ilmoitus sairaudesta tai hoitajannsntama todistus. Ja se tärkein: eduskuntaan vai 100 edustajaa, ei avustajia, puoluetuet pois, rikkaisiin maihin rahan kantaminen loppuukoot nyt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli tuollaista on, miksi siitä ei puhuta enempää? Tässä tilanteessa tuon nyt luulisi olevan edes jonkinlainen ratkaisu, kunnes tilanne helpottuu.
Koska työnnetään mielummin päät pensaaseen kuin emut konsanaan. Tällä hetkellä puhutaan hyvinvointialueista ja ajatellaan että kyllä kaikki ongelmat ratkeaa kun hyvinvointialueet astuu voimaan - tätä on hoettu jo pari vuotta ja viimeiset 6kk erityisesti. Koska ihmehän tapahtuu ja taivaan portit aukeaa hyvinvointialueiden myötä.
Toinen ongelma on se että kyllä siitä puhutaan muttakun kukaan ei halua kuunnella! Vuosia - siis vuosikausia - on hoitajat puhuneet huonoista työolosuhteista ja julkisella lääkäritkin, mutta ei ole suostu kuuntelemaan! Väestön vanhenemisen kriisistä puhuttiin jo ysärillä ja mitään ei ole sen eteen tehty eikä tätä menoa tulla tekemäänkään. Työnantajat on vissiin aiemmin laskeneet sen varaan että routa ajaa porsaat eli irtisanoituneen henkilökunnan kotiin ja nyt kun ei ajanut on kaikki terveydenhuollon henkilöt, erit. johto, järkyttyneitä! Miten näin saattoi käydä kun ei siitä ole varoitettu! Ja tästä on varoitettu, puhuttu, itketty, aneltu, raivottu -ja ei ole kuunneltu. Kun ei ole nöyryyttä eikä kunnioitusta niin ei ole. Henkilökunta äänestää sitten jaloillaan - omassa julkisen sektorin työpaikassa tuli nyt välipäivinä kolme irtisanoutumisuutista kollegoilta ja tiedän että reilu joukko sitä suunnittelee muutenkin. En viitsi edes aloittaa niistä työilmapiiriongelmista kertomista mutta voin kertoa, että tässäkin katastrofissa tuntui julkisen sektorin työnantajan mielestä hyvältäkin idealta pitää joulukuussa pakollinen koulutus henkilökunnalle jonka tärkeimpänä sanomana käsiteltiin työtuomioistuimen päätöksiä jossa työntekijän irtisanominen ratkaistiin työnantajan hyväksi ja muistutettiin milloin työnantajalla on oikeus irtisanoa työntekijä. Tämä logiikka ei nyt ihan auennut työyhteisölle että mitä työnantaja saavuttaa potkuilla uhkailemalla kun henkilökunnasta on pulaa muutenkin ja irtisanoutumisilmoituksia satelee :D
-Se julkisen hoituri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi laki, jossa omaiset velvoitetaan huolehtimaan vanhuksista, jotka ei pärjää yksin kotona?
Jos se laki takaa minulle sellaisen asunnon tänne pk seudulle, mihin voin mummon majoittaa, niin ottaisin heti huomenna.
Muuta mummosi luokse. Vai jätitkö vanhuksen pikkupitäjään, ilman hoivapalveluita?
Olen eri, mutta miksi vtussa mun pitäisi hoitaa mummoani tai vanhempiani? Maatkoon vaan siellä päivystyksen lattialla maailman tappiin saakka. Todellakaan rupea jotain vanhusta hyysäämään omalla ajallani ja rahallani.
Vaikutat miellyttävälle. Miksi minun pitäisi maksaa muiden palveluista, koulutuksesta tms.?
No kokeile olla maksamatta. Sitä sanotaan veronkierroksi. T. Eri
Mehän voitaisiin myös pistää vero ihmisille, jotka eivät hoida vanhempiaan. Sinua ei kiinnosta maksaa siitä, mutta minua ei kiinnosta.
Sovitaan että eläkemaksut pois niiltä jotka hoitaa itse vanhuksensa. Me maksamme jo muiden hoidon, valinnan voisi tehdä maksaako itselleen vai ei.
Johan on eräät vanhukset tajunneet, kun hallitus aina muistaa mainita ketkä ovat
rasitteina. Eräskin otti nirrin eukoltaan ja sitten itseltään. Saapi Sanna nekin eläkerahat vaikka talebanien audeihin, Pekka vie mieluusti,lentäen ja ohitsalo komppaa.