Mitä asioita et ikinä tekisi ammatissasi/työssäsi nähtyjen asioiden vuoksi?
Tällaisia kiertää Instagramissa lähinnä terveydenhuollon ihmisten kertomina, mutta näitä on mielenkiintoista kuulla muutenkin!
Olen sosiaalityöntekijä enkä ikinä suostuisi järjestelyyn, jossa puolisoni hoitaa (tai "hoitaa", sehän tässä on riskinä) kaikki perheemme raha-asiat eikä minulla ole mitään tietoa siitä, millä tolalla asiat ovat. Parhaissa tapauksissa näissä on vielä ainoastaan yhteinen tili, ei omia tilejä kuin korkeintaan sillä asioita huonosti hoitavalla osapuolella. Ei ole ihan yksi tai kaksi tapausta, kun jonkun säntillistä elämää elävän henkilön palkat ja etuudet on pelattu tai pyöritetty ties mihin hämäriin säätöihin ja asumiskulut, vakuutukset, sähkölaskut ja jopa lasten harrastukset jääneet maksamatta.
Kommentit (642)
En hankkiutuisi raskaaksi jos taustalla olisi monta keskenmenoa, tai ainakin kartoittaisin molempien kantamat geenivirheet ja perinnölliset sairaudet.
En koskaan käyttäisi Herba-tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
En lihoisi ikinä sairaalollisen läskiksi, tai edes läskiksi.
Tämä! lisäisin tähän myös, että jos olisin sairaaloisen lihava ja haluaisin laihduttaa niin en tosiaankaan menisi punttisalille ja palkkaisi trendikästä personal traineria.
Menisin lääkäriin ja ravitsemusterapeutille ja palkkaisin fysioterapeutin.
Punttisalilla vain teloisin itseni ja personaltrainerin koulutuksella ei välttämättä ymmärretä niitä rajoitteita ja riskejä mitä liittyy sairaaloisen lihavan henkilön kuntoiluun.
Tärkein laihdutuksessa olisi se oikea ruokavalio.
En ottaisi adoptiolasta.
En antaisi lasta adoptioon.
Vierailija kirjoitti:
En lähettäisi erialojen työttömiä "huolehtimaan" dementoituneista vanhuksista.
Maallikko ei välttämättä huomaa tai osaa tulkita vanhuksen terveydentilassa tapahtuvia äkillisiä muutoksia.Maallikko ei ymmärrä, että sitä mukavaa mummoa on pidettävä ulkoillessa tiukasti silmällä kuin pientä lasta. Mummo voi ottaa jalat alleen.
Maaillikko järkyttyy jos mukava mummo alkaa yht'äkkiä mätkiä sinua kahvilassa käsilaukullaan, huutaa apua ja väittää, että olet kidnapannut hänet.
Maallikko joutuu ikäviin tilanteisiin kun dementikko väittää että olet pöllinyt hänen rahansa, lääkkeensä tai tekarinsa tai yrittänyt jotain "sopimatonta".
Maallikko ei tiedä mitä tehdä kun mukava vanhus alkaa äkkiä kiroilemaan kuin merimies ja ahdistelemaan seksuaalisesti tai käy käsiksi. Et voi oiken kumauttaakaan syyntakeetonta vanhusta.
Osa kuulostaa tutulta kun muutama vuosi sitten kävin työkaverin kanssa huoltamassa osastoilla tai henkilön kotona sähkösänkyjä, pyörätuolia, rollaattoreita, potilasnostimia ym.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua kun lukee niin ei kannata tehdä mitään. Ei edes itsemurhaa 🤣
Kuolema on kallista
Jos olisin oikeasti allerginen jollekkin (anafylaksian riski), en söisi missään ravintolassa tai ruokapaikassa mitään.
En alkaisi kiiluvasilmäiseksi pyrkyriksi vaikka sillä tuntuu toki pääsevän eteenpäin herrahississä. Jotenkin ei vain taivu multa selkääntaputtelukulttuuri ja tyhjänpäiväisen konsulttijargonin mantramainen toistelu. Kaiken pitäisi olla niin kovin innostavaa! Muutoksen muutoksen vuoksi innostavaa! Minusta on innostavaa tehdä töitä ja saada aikaan tuloksia.
Onneksi nykyinen toimari on nainen ja jakaa johtajapestit tekijöille, ei hokijoille :D
Ammatissani- eli toimeentulotukilaisena olemisessa- en iki-ikinä enää vapaaehtoisesti suostu mukaan ahneuden ja typeryyden vääristämään työelämään. Ja saamistani kommenteista (myös aiemmissa keskusteluissa) päätellen on hyvä pysyä erillään teistä kaikista, tai ainakin suurimmasta osasta.
Olen tehnyt tarjoilijan työtä kahvilassa ja muun muassa puolisoni on ammatiltaan tarjoilija. Näiden kokemusten perusteella en kasaisi astioita epämääräisiin pinoihin ravintolassa ruokailun jälkeen. Aterimet siististi kello viiden asentoon lautaselle, mutta muuten astiat voi mieluiten jättää ihan vaan levälleen. Tarjoilija joutuu joka tapauksessa ensin purkamaan summanmutikassa kootut pinot ja kasaamaan astiat uudelleen, jotta saa mahdollisimman paljon vietyä kerralla tiskiin. Tarkoitushan on varmasti hyvä, mutta valitettavasti se ei auta mitään, hidastaa vaan tarjoilijan työtä. Ellet sitten tiedä, mitä teet.
En työntäisi ruumiinaukkoihini mitään. Olis ikävää joutua kollegoiden hoidettavaksi leikkaussaliin sen takia, että mulla on jotain epämääräistä prseessä.
Osta kauppojen paistopisteiden tuotteita. Voi kun tietäisitte, mitä kaikkea näkee asiakkaiden tekevän. Kauppojen säädelty hygieniatyö menee ihan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
En työntäisi ruumiinaukkoihini mitään. Olis ikävää joutua kollegoiden hoidettavaksi leikkaussaliin sen takia, että mulla on jotain epämääräistä prseessä.
kai syöt ja juot kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää ikinä moiti niitä, jotka tekevät pilaa sosiaalialan asiakkaista. Ala on niin raskas, että huumorin kautta pärjää. Siinä kohtaa kun joku on neljästi yrittänyt kahden päivän aikana itsemurhaa ei hirveästi enää surkuttelulla pysy työkykyisenä.
Ja vaaleanpunaista elämää eläneet hempeilijät voivat jättää vastaamatta.
Jos sinulla on tarve tehdä pilaa jonkun itsemurhayrityksestä, olet täysin väärällä alalla. Musta huumori on tarpeen raskaissa tehtävissä, mutta toisen ihmisen kustannuksella sen ei silti tarvitse tapahtua. Toivottavasti ymmärrät hakeutua muihin hommiin.
Selän takana tapahtuva huumori ei ole kenenkään kustannuksella. Se huumori juuri on reaktiota niihin vaikeisiin asioihin joten sen myötä koskee usein juuri niitä vaikeita asioita.
Ajatuksilla leikkiminen, muun muassa huumorin keinoin, on tärkeä selviytymiskeino. Se, jos sitä EI käytettäisi, tapahtuisi niiden kustannuksella, joita joillain täytyy olla voimia hoitaa.
Kirjoituksestasi päätellen sinä olisit väärällä alalla hoitaessasi päätyöksesi vaikeita elämänkohtaloita. Toivottavasti et ole.
- eri.
Vierailija kirjoitti:
En käytä työnantajan tarjoamaa sähköpostia ja laptopia mihinkään henkilökohtaiseen asiaani. Muistavathan kaikki, että salaamaton sähköpostiviesti rinnastetaan kuorettomaan postikorttiin.
Kuinka huono tietoturva teidän firmassa on? Ainakin meillä salataan automaattisesti kaikki viestit. Kuitenkin asiakkaiden ja yrityksen tietoturvasta kyse. Varmasti paljon turvallisempi kuin mun oma gmail
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt tarjoilijan työtä kahvilassa ja muun muassa puolisoni on ammatiltaan tarjoilija. Näiden kokemusten perusteella en kasaisi astioita epämääräisiin pinoihin ravintolassa ruokailun jälkeen. Aterimet siististi kello viiden asentoon lautaselle, mutta muuten astiat voi mieluiten jättää ihan vaan levälleen. Tarjoilija joutuu joka tapauksessa ensin purkamaan summanmutikassa kootut pinot ja kasaamaan astiat uudelleen, jotta saa mahdollisimman paljon vietyä kerralla tiskiin. Tarkoitushan on varmasti hyvä, mutta valitettavasti se ei auta mitään, hidastaa vaan tarjoilijan työtä. Ellet sitten tiedä, mitä teet.
Miksi alapeukut? Tarjoilijoilla on tietty tyyli kerätä ne astiat mahdollisimman tehokkaasti ja hygieenisesti ja parhaiten autat jättämällä astiat juuri niinkuin ne pöydässä ovat. Pahinta on, kun servetit ja ruuanjähteet jätetään lautasten väliin tai tungetaan juomalaseihin.. Hyi.
Ruokakaupan esihenkilö kirjoitti:
Osta kauppojen paistopisteiden tuotteita. Voi kun tietäisitte, mitä kaikkea näkee asiakkaiden tekevän. Kauppojen säädelty hygieniatyö menee ihan hukkaan.
Sen jälkeen kun kuulin että ihmiset keräilee lattialle tippuneita tuotteita takaisin hyllyyn ja kopeloi niitä paljain käsin, lopetin paistopisteistä ostamisen..
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi alle 2-vuotiasta päiväkotiin.
Samaa olin tulossa kirjottamaan.
Tämä.
Naamaton käsky toimia, vastoin hyviä tapoja ja etiikkaa. Se olin minä joka oli henkilöiden edessä selittämässä jotain järjetöntä päätöstä.
Nauttikoon likaisista rahoistaan jotka vedetty ihmisten selkänahasta. Kuvottavaa.