Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Kaari Utrio tutustumisen arvoinen? Jos niin mistä kirjasta aloitan?

Vierailija
27.12.2022 |

Olen kiinnostunut historiallisesta kirjallisuudesta ja mulle suositeltiin tätä kirjailijaa. Isoäidilläni oli lainata vissiin Vendela, mutta hän ei ollut varma kirjan sijainnista. Mitä kannattaisi etsiä esim. kirjastosta?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ehkä aloittaa niistä lyhyemmistä ja kokeilla. Jos jää koukkuun, niin sitten ne tiiliskivenpaksuiset keskiaika-romaanit.

Se keskiaikatrilogia koukutti minut ja sen jälkeen luin ne kaikki muutkin teokset. Kirjoista pystyy oppimaan paljon historiasta kevyellä tavalla. 

Luen kaikkea ja paljon ja historialliset romaanit ovat ovat lähes parasta.

Vierailija
82/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastanneille, eli ilmeisesti on lukemisen arvoinen. :)

-AP

Ehdottomasti. Utrio on historiallisen viihteen ykkönen. Hyviä lukuhetkiä :)

Viihdettä harmaahapsiakoille 😆

Suosittele sinä jotain kirjailijaa, jonka tuotoksista tykkäät.

Aku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuiva akka, en diggaa.

Kirjoista oli kyse eikä akoista.😏

Vierailija
84/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historialla kuorrutettua harlekiinia. Jos sellaisesta tykkää.

No en niitä nyt ihan harlekiineihin vertaisi.

Vierailija
85/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Havasteen kirjoille lämmin suositus. Vihat-sarja (Maan vihat, tuulen vihat, veden vihat sekä Lumen armo) sijoittuu 1100-luvulle.

Sitten taas nuijasotien ajalle1500-1600z-luvulle sijoittuu Laahus ja Lieka.

Havasteella on paljon muitakin historiallisia kirjoja. Historiankuvaus perustuu jonkinlaiseen tietopohjaan koska Havaste on fil tri, toki aika vapaalla pensselillä henkilöille on piirretty taikakonsteja ja selvänäkemisen taitoja, noi on mielestäni viihdettä enemmän kuin vaikeata taidekirjallisuutta mutta kivasti vältetty se että tuhatluvun ihmisestä ei puhuta kuin vaistojen varassa elävästä lapsesta vaan kuin täysipäisestä ihmisestä. Henkilöillä on luonne ja ajatuksia.

Kaari Utrionkin historiaseikat ovat täysin paikkansa pitäviä.

Vierailija
86/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lueskellut vain hänen historiakirjoja, ihan vaikuttavilta tuntuivat

Vierailija
87/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös Pirjo Tuominen kirjoittaa historiallisia romaaneja, hänen tekstinsä on kielellisesti laadukasta ja hän perehtyy taustaan huolellisesti. 

Minusta selkeästi parempi kuin Utrio, molemmilta olen lukenut toistakymmentä kirjaa.

Vierailija
88/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vertaan. Olen lukenut molempia ja romanttinen ja vähän seksistinen juoni on pääosassa lähes jokaisessa kirjassa ja samalla kaavalla. Vastahakoinen neito ja himokkasti katsova mies. 

Vierailija
89/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vertaan. Olen lukenut molempia ja romanttinen ja vähän seksistinen juoni on pääosassa lähes jokaisessa kirjassa ja samalla kaavalla. Vastahakoinen neito ja himokkasti katsova mies. 

No olet sitten vain joitain Utrioita lukenut. Etkä kiinnittänyt huomioita kuvaukseen muusta. Harlekiinejä ei pysty edes lukemaan, niin karmeaa mokkoa.

Vierailija
90/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirjo Tuominen ei jaksa pitää jännitettä yllä loppuun asti. Olen tosin lukenut siltä vain yhden kirjan, joka alkoi ihan lupaavasti mutta sitten puolessa välissä kirjailijan mielenkiinto aiheeseensa tuntui lopahtavan ja tarinoi kirjan loppuun selkeän innottomasti. En innostunut kokeilemaan enempää tuon takia.

Kyllä sen huomaa jos kirjailijalla ei ole enää paloa tarinaansa. Utriollakin on näitä kirjoja, etenkin nyt uudemmasta päästä. 

Vierailija
91/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaari Utrion perhekirja on hyvä. Historia-pläjäys. 

Vierailija
92/105 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Utrio nyt ihan noin sanonut. Tuo esittämäsi "vanhuksille pitää tehdä eutanasia". On aivan muuta kuin alkuperäinen lausunto. Ensinnäkin Utrio tietää tasmalleen mitä tarkoittaa sana eutanasia. Se ei koskaan tarkoita sitä, että joku toinen tekee sen - silloin se on murha eikä mikään eutanasia. Hänen ehdotuksensä oli että jaettaisiin pilleri jonka jokainen voi nielaista tai olla nielaisematta, ihan miten kukin tahtoo. 

Jk, hän on erittäin hyvä kirjailija. Sen lisäksi hänellä on mielipiteitä ja myös rohkeutta ilmaista ne

Vierailija
93/105 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirjo Tuominen ei jaksa pitää jännitettä yllä loppuun asti. Olen tosin lukenut siltä vain yhden kirjan, joka alkoi ihan lupaavasti mutta sitten puolessa välissä kirjailijan mielenkiinto aiheeseensa tuntui lopahtavan ja tarinoi kirjan loppuun selkeän innottomasti. En innostunut kokeilemaan enempää tuon takia.

Kyllä sen huomaa jos kirjailijalla ei ole enää paloa tarinaansa. Utriollakin on näitä kirjoja, etenkin nyt uudemmasta päästä. 

En ole lukenut Tuomisen historiallisia romaaneja mutta monet 1980-luvulla julkaistut silloiseen nykypäivään sijoittuvat kirjat ovat mielenkiintoisia. 

Vierailija
94/105 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkäsin kovasti Iisalmen serkusta, luen Utriota ihan viihtymis- ja rentoutumismielessä. Kirjan kuvio oli vähän erilainen ja mielenkiinto pysyi yllä loppuun asti. En kerro enempää jos joku aikoo lukea.

Vierailija
95/105 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta viihteellisimpiä on nuorempana kirjoitetut kirjat, kuten Sunnevasta kertovat.

96/105 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vielä ole lukenut yhtään Kaari Utrion kirjaa. Siskoni ja äitini ovat lukeneet niitä. Pyysin hiljattain siskoani suosittelemaan minulle jotain Utrion teosta, ja hän arvioi että saattaisin pitää eniten romaanista Aatelisneito, porvaristyttö. Täytyy tarttua siihen jossain vaiheessa.

Vierailija
97/105 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan Harlekiineja lukenut, mutta onko niissä kattavaa esitystä romaanin muodossa esim  keskiajan historiasta faktapaikkoineen ja historiallisten tapahtumien ja viitekehyksen todenperäisyys.

Jos näin on, niin kirjallisuusfriikkinä olen menettänyt merkkiteoksia😅

Vierailija
98/105 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas Henrietta.

Vierailija
99/105 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

En vielä ole lukenut yhtään Kaari Utrion kirjaa. Siskoni ja äitini ovat lukeneet niitä. Pyysin hiljattain siskoani suosittelemaan minulle jotain Utrion teosta, ja hän arvioi että saattaisin pitää eniten romaanista Aatelisneito, porvaristyttö. Täytyy tarttua siihen jossain vaiheessa.

Se on hyvä kirja. Ruotsin kuninkaallisia ja Suomen porvareita ja vähän "parempaakin" väkeä. Kiinnostavasti sekoitetaan toisiinsa faktaa ja fiktiota. Sujuvaa kieltä, hyvin kirjoitettua, vetävä juoni. Ei ollenkaan huono suositus. 

Vierailija
100/105 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut hänen kirjojaan, jostain on tullut vastenmielisyys hänen teoksiinsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi