Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Kaari Utrio tutustumisen arvoinen? Jos niin mistä kirjasta aloitan?

Vierailija
27.12.2022 |

Olen kiinnostunut historiallisesta kirjallisuudesta ja mulle suositeltiin tätä kirjailijaa. Isoäidilläni oli lainata vissiin Vendela, mutta hän ei ollut varma kirjan sijainnista. Mitä kannattaisi etsiä esim. kirjastosta?

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luet yhden Kaari Utrion kirjan  niin juonikuvio käy selväksi, eikä seuraava tarvitse lukea.

Vierailija
22/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastanneille, eli ilmeisesti on lukemisen arvoinen. :)

-AP

Ehdottomasti. Utrio on historiallisen viihteen ykkönen. Hyviä lukuhetkiä :)

Viihdettä harmaahapsiakoille 😆

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on yhden lukenut, on lukenut ne kaikki. Ei väliä mistä aloittaa

Vierailija
24/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Suosittele sinä jotain kirjailijaa, jonka tuotoksista tykkäät.

Vierailija
25/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmin noita keskiaikaromaaneita joskus teini-iässä. Ensin luin kaikki mitä mummin kirjahyllyssä oli, sitten siirryin kirjaston kirjoihin. Olivat viihdyttäviä ja mukaansatempaavia, ja tosiaan tuntui siltä että historian yksityiskohdat paikkansa pitäviä. Ei siis mitään aivan turhaa hömppää. Muistelisin että pidin erityisesti Pirkkalan pyhistä pihlajoista.

Vierailija
26/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiva akka, en diggaa.

Vierailija
27/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaari Utrion mielestä vanhuksille pitää tehdä eutanasia. Eipä ole vielä itsestään aloittanut vaikka ok hyvin iäkäs. 

Oletpa harvinaisen törkeä ihminen. Kaari Utrio ei todellakaan ole sitä mieltä, että vanhuksille pitää tehdä eutanasia. Ei kukaan ole.

Aivan eri asia on kannattaa eutanasian mahdollisuutta silloin, jos kuoleva ihminen sitä itse pyytää eikä hänen kipujaan voida millään keinoin enää lievittää.

Vierailija
28/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-AP

Voi että! Me harmaahapsiakat luetaan kirjoja! Naurettavaa?

Vierailija
29/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaari Utrio on historian maisteri, joten hän tietää, mistä kirjoittaa.

Ennen kaikkea hän on kirjallinen tyylitaituri, jolla on lyömätön huumorintaju. Juuri tämä erottaa hänet muista historiallisen viihteen tekijöistä.

Jos on lukenut häneltä vain yhden kirjan, on lukenut vain sen yhden. Itse olen lukenut moneen kertaan hänen koko tuotantonsa.

Vierailija
30/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaari Utrion mielestä vanhuksille pitää tehdä eutanasia. Eipä ole vielä itsestään aloittanut vaikka ok hyvin iäkäs. 

Olet ymmärtänyt sanan väärin. Eutanasia tehdään aina omasta halusta. Sinulle suosittelen kyllä lukemista sanavaraston kehittymistä vauhdittamaan. 

Vierailija
31/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatelisneito, porvaristyttö

Karjalan kruunu 

Isabella 

Vaskilintu 

Vierailija
32/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut hänen fiktiokirjojaan, mutta ne tietokirjat olivaat junnuna jokseenkin mielenkiintoisia mitä kotona sattui pyörimään. Esim. Eevan tyttäret ja se lohduton meno mennä vuosisatoina.

Vierailija
33/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatelisneito-porvaristyttö, Vanajan Joanna, Sunneva..Ai jai, mistä löytäisi oman Airikan?? :) 

Utrio on tosiaan historian maisteri ja tietää todella paljon "itämaa" Suomen historiasta. Kertoo asioista kirjoissa niin kuin ne olivat ilman mitään pehmittelyjä. 

Vierailija
34/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään! Ja toinen kirjailija, josta tykkään on Kristiina Vuori. Itse pidän historiallisista, mutta kepeistä romaaneista. En jaksa paatoksellista historian liiallista kirjaan tunkemista viihteellisyyden kustannuksella. 

Vierailija
35/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaari Utrio on paras historiallisessa epookissa. Hän on jättänyt jälkeensä valtavan tyhjiön. Olen yrittänyt lukea muitakin mutta eivät ole olleet lähelläkään samaa tasoa. 

Vierailija
36/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki Utrion kirjat ovat hyvää luettavaa, joten voi aloittaa mistä tahansa hänen kirjoittamastaan kirjasta.

Minä luin aikanaan ekaksi Piritta, Karjalan tytär.

Utrio on kirjoittanut myös tuoreempaan aikaan sijoittuvan kirjan Ruusulaakso, joka kertoo 1980-luvun Suomen menestyjistä ja kulissien takaisesta armottomasta pelistä. Kirja on täynnä yllättäviä juonenkäänteitä.

Kaari Utrion koko tuotanto:

https://kaariutrio.fi/wp/?page_id=27

Vierailija
37/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut suurimman osan.  Vanhemmat ovat vähän yksinkertaisempia juoneltaan kuin uudemmat, siis historialliset romaanit. Suosikkini olivat Vaskilintu ja Tuulihaukka, en muista järjestystä. 

Vierailija
38/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Hän sanoi, että pitäisikö vanhuksille jakaa jotkut "lopetuspillerit", jotka voi ottaa, jos ei saa hoitoa ja on vaan vaivaksi. Kommentti liittyi siihen, että elämä voi olla kurjaa. Kommentti oli inhorealismia siitä, että pitäisi varmaan lähteä pois, kun alkaa olla vain painolasti yhteiskunnassa. Hän kritisoi siis vanhojen kohtelua.

Eevan tyttäret on hyvä. Kalevan tyttäret on samanlainen, mutta keskittyy suomalaisten naisten tarinaan, kun Eevan tyttäret kertoo eurooppalaisista naisista historiassa. Bella Donna keksittyy kauneuden historiaan ja sekin ok, vaikkei yhtä järeä kuin kaksi edellistä.

Kirjoista pidän keskiaikakirjoista eniten. Ensimmäinen kirja Kirstin on minusta heikoin ja parhaat lyötyy tuosta 80-90 -luvun tuotannosta. Juuri nämä Vendela, Isabella, Haukka, Tuulihaukka, Vaskilintu (joka parempi kuin Tuulihaukka, mutta samaa saagaa), Joanna, Uhritulet jne. Suosittelisin aloittamaan lukemisen vaikka Isabellasta. Se on yleensä pidetty. Tuulihaukka ja Vaskilintu on todella paksuja kirjoja. Isabella, Vendela yms. ovat perusmittasia ja avaa varmaan sen, pidätkö Utriosta ylipäätään. Itse pidän. Ne on oikein viihdyttävää lukemista.

Vierailija
39/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten hirveää hömppää jossa historiaa vain siteeksi. 😄😄😄

Lue mieluummin vaikka Milja Kaunistoa ja Hilary Mantelia

Vierailija
40/105 |
14.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää varmaan itsekin pitkästä aikaa etsiä joku. Omia suosikkeja myös Isabella, Vaskilintu ja Haukka minun rakkaani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä