Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Wolt ja Foodora ajaa ravintolat ahdinkoon.

Vierailija
27.12.2022 |

Nämä ruokatilaus alustat ajavat ravintolat ahdinkoon, varsinkin jos käyttää näitä tilauksen tekemiseen ja noutaa ruoan itse. Ravintoloitsija joutuu silloinkin maksamaan 25-30 prosesenttia provikkaa näille alustoille.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000009266879.html

Itse en ole koskaan näitä käyttänyt, enkä tule käyttämäänkään.

Kommentit (208)

Vierailija
161/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa. En käytä foodoraa tai woltia koska ovat minusta epäeettisiä. 25% - 30% provikan nyhtäminen ravintolalta on kohtuutonta. Toisekseen ruokakuskien kyykyttäminen surkeilla sopimuksilla on väärin.

Yrityksen liikeidea on kestämätön. Se perustuu kuskien puoli-ilmaiselle työlle ja mafiatyyliselle provikkaryöstölle.

Toisaalta nämä firmat myyvät ravintoloiden tuotteita vievät ne kotiin asti, ravintola vain tekee ne, eikä itsellä mene euroakaan mainostamiseen ja kuljettamiseen. Ilman näitä olisi moni ravintola jo konkurssissa

Edelleen ellei se Woltin/Foodoran viemä annos jätä tuottoa ravintolalle, niin se kuvio ei ravintolalle kannata. 

Jättäähä, ei niitä muute myyä.

Nythän on se ongelma, kun Wolt/Foodora haluaa välittämistään tilauksista niin ison korvauksen ravintolalta, että lopputulos menee miinukselle ravintolan kannalta. Ravintola ei saa asettaa kahta hinnastoa eli yksi paikanpäällä tilattuna ja toinen alustahinnastona, missä otettu huomioon alustatilauksen suuremmat kustannukset.

Jos ravintola tekisi puhdasta tappiota Woltin kautta, niin tuskin se olisi heillä käytössä. Ei missään laissa ole määrätty, että jokaisen ravintolan tulee käyttää jotakin lähettipalvelua. Ilmeisesti niistä pääsee myös eroon, koska lähistölläni yksi ravintola hävisi Woltista hiljattain. Monet ravintolat myös laittavat Wolt-tilaukset pois päältä, jos paikan päällä on riittävästi asiakkaita.

Vierailija
162/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä aloittajan kanssa. En käytä foodoraa tai woltia koska ovat minusta epäeettisiä. 25% - 30% provikan nyhtäminen ravintolalta on kohtuutonta. Toisekseen ruokakuskien kyykyttäminen surkeilla sopimuksilla on väärin.

Yrityksen liikeidea on kestämätön. Se perustuu kuskien puoli-ilmaiselle työlle ja mafiatyyliselle provikkaryöstölle.

Toisaalta nämä firmat myyvät ravintoloiden tuotteita vievät ne kotiin asti, ravintola vain tekee ne, eikä itsellä mene euroakaan mainostamiseen ja kuljettamiseen. Ilman näitä olisi moni ravintola jo konkurssissa

Edelleen ellei se Woltin/Foodoran viemä annos jätä tuottoa ravintolalle, niin se kuvio ei ravintolalle kannata. 

Woltissa esim. pieni limsatölkki voi maksaa 3e, eli eiköhän siitä ravintolalle jotain tuottoa jää. Kuvittelisin ruoka-annosten hinnoittelun vastaavan samassa suhteessa katetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaako ravintolat nyt että loputkin asiakkaat katoaa vai mikä ongelma se tässäkin on? Tilausalustat on ravintolalle täysin vapaaehtoisia. Asiakas se kuitenkin maksaa tilauksen ja kuljetuksen. Tottakai se tilausalustan käyttö maksaa myös sille ravintolalle.

Ja jokainen ravintola voi itse kehittää oman tilaussovelluksen ja ottaa tilaukset vastaan itse ja kuljettaa ne.

Näiden tilausalustojen ansiosta moni ravintola pysyi korona-ajankin pystyssä.

Asian voi kääntää myös toisin päin. Harrastelijakoodaritasoisella apilla vetelee muutama devi jättiläismäisiä tuloja, alustan liikeidea ei kestä minkäänlaista kriittistä tarkastelua, koska ei asiakkaalta ei voi pyytää kaikkia kustannuksia ja ravintoloidenkin kantokyky on rajallinen. Työntekijäriski koodareita lukuunottamatta on toki ulkoistettu. Mutta ei näillä yksityiskohdilla mitään väliä ole, kun paskanjauhamisella on saatu löysää rahaa omaavia pääomasijoittajia taakse.

Vierailija
164/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai täällä väki tietää, että se on ravintolan oma valinta, ottaako Foodoran tai Woltin? Osa kirjoittajista näyttää olevan tästä kartalla, mutta usea ilmeisesti luulee, että tämä on jotain Foodoran tai Woltin itse päättämää toimintaa, että kuljetellaanpa annoksia kotiin ja otetaan provikat.

Kyllä ravintola ihan tekee lähettipalvelujen kanssaan sopparit, joissa on kerrottu myös kulut. Sopimuksen voi myös päättää sopimuksessa olevin ehdoin.

Eli siis kaikki lähettipalvelujen boikotointi on ihan typerää, koska ravintola itse on halunnut ko. palvelut ottaa käyttöönsä..

Vierailija
165/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pizza-online ja myöhemmin Foodora ovat parantaneet elämänlaatuani. Tai ainakin tuoneet uusia ulottuvuuksia. Woltia en ole vielä käyttänyt, koska käytän näitä palveluita tietokoneella ja ruudunlukuohjelmalla, ja jostain syystä Wolt ei kovin hyvin pyöri vanhahkossa PC:ssäni. Foodora toimii aivan kelvollisesti ja melko usein sen kautta tilaan syötävää. Eipähän tarvitse lähteä taksilla johonkin outoon ravintolaan harhailemaan.

Sekä on elämänlaatua, että makaa paskaisella sohvalla syöden ja juoden roskaruokaa ja kaljaa?

En ole koskaan syönyt makuuasennossa, ja kaljaa en juo. Mutta nyt kun otit puheeksi, niin kyllä – se on elämyksellistä ja elämän laadun kannalta merkittävää, että ruokaa voi tilata omaan kotiinsa. Minulle tuottavat suurta nautintoa asiat, jotka saattavat monia ärsyttää tai jopa ällöttää. Kun täällä niin usein puhutaan halveksivaan sävyyn ns. karvakäsipizzerioista, niin omat kokemukseni niistä ovat erittäin myönteisiä. Monesta paikasta olen tilannut herkullista ruokaa.

En tietäisi monenkaan ravintolan olemassaolosta, jos tällaisia palveluita ei olisi. No, tietysti voisi olla aivan hyvin ilman näitä tietoja, mutta kun tilanne nyt on tällainen, se on kannaltani ihan positiivinen asia.

Kuulustaa melko epätoivoiseltata selityksestä (voisi luulla, että sinulla on jokin tarve puolustaa toimialaa)mainita, että: "En tietäisi monenkaan ravintolan olemassaolosta, jos tällaisia palveluita ei olisi. No, tietysti voisi olla aivan hyvin ilman näitä tietoja, mutta kun tilanne nyt on tällainen, se on kannaltani ihan positiivinen asia."

Tuskin kukaan muu ei tunne alueensa ravintoloiden olemassaoloa, vaikka olisi periaatteessa valmis niistä tilaamaan. Jos jokin palvelu kiinnostaa luulisi niistä olevan selvillä ilman jotain äppiä.

En minä ainakaan tiedä kaupunkini jokaista pizzeriaa, kiinalaista, intialaista yms. ruokapaikkaa. Sovelluksen kautta on tullut tilattua monesti ruokaa paikoista, joihin ei ole tullut koskaan mentyä paikan päälle syömään ja on tullut yllätyttyä positiivisesti, kun esim. parasta kiinalaista on saatu paikasta, joka on ulospäin todella rähjäinen paikka ja sijainniltaan alueella, että sinne ei tulisi muuten vain mentyä syömään. Sekin tuli testattua ihan sattumalta jonkun ilmaisen kuljetuskampanjan aikana ja meistä tulikin kertaheitolla vakioasiakkaita.

Vierailija
166/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että energiajuomat, perunalastut ja Wolt on käytössä määräntynlaisilla ihmisillä. Sellaisilla, jotka heikentävät omaa terveyttään vapaaehtoisesti.

Vierailija
167/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tätä kaikki jo tienneet? Esim. woltti kieltää ravintolaa myymästä tuotteita halvemmalla sellaisille jotka eivät käytä heidän palveluitaan. Käytännössä jokainen joutuu maksamaan ravintolasapuskoista enemmän vaikka ei käyttäisi näitä syöpä"palveluita".

Näin on, paitsi meidän mäkkärin hinnat on woltilla tilattuna kalliimmat kuin paikan päältä noudettuna.

Annoksen hinta on sama. Siihen tulee kuljetuspalkkiota päälle.

"Voisiko Woltia tai Foodoraa käyttävä ravintola sitten parantaa katteitaan myymällä annoksia verkkoalustoilla kalliimmalla kuin paikan päällä? Ei, sanovat palveluiden sopimusehdot. Ne vaativat, että hinnan tulee olla sama."

https://www.talouselama.fi/uutiset/wolt-ja-foodora-haukkaavat-30-prosen…

"Tällä hetkellä pelin selkein voittaja on kuluttaja. Lähettien ja ravintoloiden kannalta diili ei näytä yhtä hyvältä."

Muhahahaha. Vidut. Pelkkää häviotä kohonneiden hintojen takia. Ainoa voitto tulee siitä että tulee ostettua harvemmin mitään.

Vierailija
168/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pizza-online ja myöhemmin Foodora ovat parantaneet elämänlaatuani. Tai ainakin tuoneet uusia ulottuvuuksia. Woltia en ole vielä käyttänyt, koska käytän näitä palveluita tietokoneella ja ruudunlukuohjelmalla, ja jostain syystä Wolt ei kovin hyvin pyöri vanhahkossa PC:ssäni. Foodora toimii aivan kelvollisesti ja melko usein sen kautta tilaan syötävää. Eipähän tarvitse lähteä taksilla johonkin outoon ravintolaan harhailemaan.

Sekä on elämänlaatua, että makaa paskaisella sohvalla syöden ja juoden roskaruokaa ja kaljaa?

En ole koskaan syönyt makuuasennossa, ja kaljaa en juo. Mutta nyt kun otit puheeksi, niin kyllä – se on elämyksellistä ja elämän laadun kannalta merkittävää, että ruokaa voi tilata omaan kotiinsa. Minulle tuottavat suurta nautintoa asiat, jotka saattavat monia ärsyttää tai jopa ällöttää. Kun täällä niin usein puhutaan halveksivaan sävyyn ns. karvakäsipizzerioista, niin omat kokemukseni niistä ovat erittäin myönteisiä. Monesta paikasta olen tilannut herkullista ruokaa.

En tietäisi monenkaan ravintolan olemassaolosta, jos tällaisia palveluita ei olisi. No, tietysti voisi olla aivan hyvin ilman näitä tietoja, mutta kun tilanne nyt on tällainen, se on kannaltani ihan positiivinen asia.

Kuulustaa melko epätoivoiseltata selityksestä (voisi luulla, että sinulla on jokin tarve puolustaa toimialaa)mainita, että: "En tietäisi monenkaan ravintolan olemassaolosta, jos tällaisia palveluita ei olisi. No, tietysti voisi olla aivan hyvin ilman näitä tietoja, mutta kun tilanne nyt on tällainen, se on kannaltani ihan positiivinen asia."

Tarve oli sanoa, etten tietäisi näiden ravintoloiden olemassaolosta, jos en olisi asiasta lukenut netistä jotain kautta, kuten esim. blogeista, sanoma- ja aikakausilehtien artikkeleista tai tällaisen palvelun esittelysivun kautta.

Ulkona liikkuessa on olennaista, että joku kertoo minulle, että tuossa olisi tuollainen pizzeria, kauppa tai mitä vaan. Muuten en kyseisen kohteen olemassaolosta voi tietää. No, tietysti pizzeriat tuoksuvat tietynlaisilta, mutta pelkkä tuoksu ei takaa sitä, että siinä on pizzeria. :)

Edelleen olen sitä mieltä, että tavallisen pulliaisen kannalta on joskus aivan kätevää voida tilata pizzaa ja muuta ruokaa omaan kotiinsa. Valikoimaa voi selata rauhassa eikä tarvitse puhua puhelimessa huonosti suomea osaavan henkilön kanssa, jolloin on mahdollista, että tilaus menee pieleen.

Ravintoloiden omia sivuja voisi kieltämättä hyödyntää enemmän. Jokusen kerran olen kokeillut. Niiden ongelmana minun kannaltani saattaa joskus olla se, että niiden käyttöliittymät vaihtelevat paljon, eikä saavutettavuus ole kaikilla sivuilla tarpeeksi hyvällä tasolla. Hyviäkin tapauksia on tullut vastaan, joten kokeileminen kannattaa.

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan muu ei tunne alueensa ravintoloiden olemassaoloa, vaikka olisi periaatteessa valmis niistä tilaamaan. Jos jokin palvelu kiinnostaa luulisi niistä olevan selvillä ilman jotain äppiä.

Äpeistä en tiedä, eivät kuulu tuttavapiiriini. Perinteisellä tietokoneella käytän nettiä.

Vierailija
169/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen järkeä tilata Woltista ja hakea itse?? Menevätkö nämä kampaajallekin hiustenleikkuuseen ja saksivat itse?

Sitä järkeä, että tällöin ruuan valmistumista ei tarvitse odottaa paikan päällä.

Vierailija
170/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tapana kysyä, että onko teillä Wolt. Jos on, niin sanon, että en tilaakkaan ja lähden pois.

Vierailija
171/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on tapana kysyä, että onko teillä Wolt. Jos on, niin sanon, että en tilaakkaan ja lähden pois.

Hyvä idea.

Vierailija
172/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen järkeä tilata Woltista ja hakea itse?? Menevätkö nämä kampaajallekin hiustenleikkuuseen ja saksivat itse?

Sitä järkeä, että tällöin ruuan valmistumista ei tarvitse odottaa paikan päällä.

Voihan sen vaikka tilata soittamalla ja kertoa että tulee noutamaan/syömään vaikka 15 min kuluttua. Toisinaan odotan paikan päällä ihan mielelläni lukien lehteä. Ei aina tarvitse olla kiire.

Vierailija
173/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan tiedä kaupunkini jokaista pizzeriaa, kiinalaista, intialaista yms. ruokapaikkaa. Sovelluksen kautta on tullut tilattua monesti ruokaa paikoista, joihin ei ole tullut koskaan mentyä paikan päälle syömään ja on tullut yllätyttyä positiivisesti, kun esim. parasta kiinalaista on saatu paikasta, joka on ulospäin todella rähjäinen paikka ja sijainniltaan alueella, että sinne ei tulisi muuten vain mentyä syömään. Sekin tuli testattua ihan sattumalta jonkun ilmaisen kuljetuskampanjan aikana ja meistä tulikin kertaheitolla vakioasiakkaita.

Ei tulisi mieleenkään tilata jostain randomi intialaisesta tietämättä sen tasoa.

Vierailija
174/208 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tulisi mieleenkään tilata jostain randomi intialaisesta tietämättä sen tasoa.

Tilaan sensijaan sieltä random italiaisesta Woltin kautta, niin ei tarvitse tilata random italiaisesta.

Vierailija
175/208 |
30.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesburger lopettaa yhteistyön Woltin kanssa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/608b3a82-c462-4ded-b1c3-84c84762a904

Vierailija
176/208 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pahinta näissä alustoissa on se, että vanhemmat, jotka nyt käyttävät niitä, opettavat lapsilleen sen, että on normaalia tilata ruokaa kotiin. Näin lapset kasvatetaan köyhyyteen ja valmiiksi yhteiskunnan alimmalle portaalle. Ei ole luontaista kykyä tehdä kotona ruokaa, eikä rahat riitä mihinkään muuhun kuin toimitusruokaan. Ei lähdetä enää ulos, edes kauppaan, vaan hautaudutaan kotiin tietokoneen ja kännykän pariin. Syrjäydytään, koska päivän ainoa kohtaaminen voi olla lähetti ovella. Näiden lasten tulevaisuus näyttää surkealta.

Tämä!

Vierailija
177/208 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis parempi, ettei ihmiset tilaa lainkaan?

Eihän kukaan pakota ravintoloita olemaan tuossa palvelussa.

Vierailija
178/208 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kumpaakaan, kokeilin molempia kerran ja koska kuskeilla oli niin paljon vaikeuksia tavallisen lähiöosoitteen kanssa, se riitti. Toinen oli aggressiivinen, toinen suoraan sanottuna tyhmä (ei erottanut kerrostalorapun ovea). 

Mutta siihenkään en rupea, että lähipitseria, jossa olen asioinut kerran-pari kuussa viimeiset viisi vuotta, alkaa huumorin varjolla kinuamaan käteistä (kortin sijaan). Siinä vaiheessa kun debit-kortti muodostuu ongelmaksi, minun asiakkuuteni lakkaa siihen paikkaan. Lakkasin samasta syystä käymästä paikkakuntani aasialaisessa ruokakaupassa, myyjä valitteli kun korttimaksuista menee provikka. Totesin, että jatkossa ei tarvitse huolehtia asiasta minun kohdallani. Asioin nykyään naapurikaupungin aasialaisessa kaupassa, ja jos siellä aletaan jossain vaiheessa valittamaan samasta, siirryn tilaamaan netin kautta. 

Älkää suostuko huonoon palvelukulttuuriin! Suomessa on yleisesti ottaen surkea palvelutaso, ei se hymyily tai perusmaksaminen vielä sitä hyväksi tee. 

Vierailija
179/208 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä koskaan. Millenniaalien ja z-sukupolven hömpötyksiä. Jos ravintolalla on oma kuljetus, niin voin toki käyttää. Mutta tilanne, jossa kuu ke ri kuljettaa ruokaa pitkin kaupunkia, olisi muka miljardien eurojen arvoinen... juuei. 

Vierailija
180/208 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kyllä voisivat ravintolatkin ottaa vastuuta omasta tilanteestaan.

Korona-aikaan niitä meni konkkaan, kun omistajat eivät yhtään osanneet laskea oliko realistista pitää jossain kauppakeskuksessa tusinapitseriaa. Samoin viime aikoina konkkaan menneistä ravintoloista osa on pistänyt pillit pussiin jo 5kk jälkeen, vaikka yleinen sääntö ravintola-alalla on, että kukaan ei tee voittoa ekan vuoden-parin aikana: talouden tulisi siis kestää ainakin se vuosi nollatulosta tai jopa miinusta. 

Nyt ovat pulassa, kun ovat tehneet suurilla summilla diilit Wolttien ym. kanssa, omaa tyhmyyttään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme