Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi kamala, kun joku ei päässyt vankkureidensa kanssa heti hissiin, vaan piti odottaa peräti kaksi tai jopa kolme hissiä!

Vierailija
26.12.2022 |

Kyllä nyt on itkuntuhrua ilmassa.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009243068.html

Kommentit (322)

Vierailija
181/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäkää tenavat ja vaunut kotona ja tilatkaa woltista.

Vain Suomessa on näin lapsivihamielinen ajatusmaailma.

Ihanko totta kaikkien äitien pitäisi istua vain kotona etteivät lapsettomat häiriinny?

Ne vaunuissa makoilevat tenavat ovat niitä jotka sunkin vaipat tulevat joskus vaihtamaan.

Vierailija
182/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kahlata ketjua. Mutta onko kukaan kommentoinut kirjoituksen varsinaista ajatusta?

Kirjoittaja ehdottaa, että hissiin menisivät ensisijaisesti ne, ketkä sitä tarvitsevat.

Jättäkää nyt kaikki asiaan kuulumaton "miskä kukaan tietää onko joku terve?" ja "jollain voi olla kiire" ja "ei saa etuilla" jutut pois. Ne ovat eri aihetta.

Minusta tuo varsinainen ehdotus, että hissi on sitä tarvitseville, kuten invapaikka pysäköintialueellakin, on aivan validi.

Kyse ei ole siitä miten tätä valvotaan tms. vaan siitä, että näin asian tulisi olla ja olen samaa mieltä. Lappu ovessa olisi vaikka hyvä aloitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne ihmiset muka pääsevät ryysimään hissiin jos siinä odottaa vaunujen kanssa edessä? Se vaunuhan jo blokkaa kulun ja jos joku sieltä välistä tunkisi kun on menossa, voisi ihan sanoa että anteeksi etkö huomannut että tässä jono. Itse olen ainakin seissyt hissin oven edessä niin, ettei siihen ole kyllä kukaan kiilannut takaa.

Näin on, jos hissejä on vain yksi. Eikä halua antaa tilaa mahdollisille hissistä poistujille. Mutta paikoin on kolme, jopa neljä hissi vierekkäin, joista ei etukäteen tiedä, mikä tulee kohdalle ensimmäisenä.

Vierailija
184/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ketju vahvistaa sitä käsitystä, että lapsettomat ovat keskkenkasvuisia itsekkäitä kakaroita. Ei pystytä tuntemaan minkäänlaista empatia kykyä lapsia kohtaan. Kyllä minun mielestä jonossa pitää päästää ensimmäisiksi lapset, vanhukset, sairaat, heikkokuntoiset, huomattavasti ylipainoiset tai muuten heikommassa asemassa olevat. Terve aikuinen jaksaa mennä liukuportaita tai odottaa vuoroaan.

Vierailija
185/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut kyllä huomattua, miten Suomessa suhtaudutaan lapsiin ja varsinkin lasten rattaisiin.

Kovasti kateutta ja suoranaista vihaa on saanut kohdata lapsien kanssa liikkuessa.

Eiiiiiiiiiiiiihh, kateutta taas! En kestä kun kateuskortti isketään pöytään. Mitä sillä kateudella on tämän asian kanssa tekemistä, kateutta lapsista ja niiden kanssa liikkumisestako? Kyllä on taas logiikka kohdillaan.

Ei sitten kateutta. Puhdasta v*haa? Vai mitä??

Vierailija
186/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tunnetusti lapsivihamielinen maa. Katkerana märistään miten lapsiperheet saa tulonsiirtoja ja matkustavat joukkoliikenteessä ilmaiseksi ja blaa blaa blaa.

Sitä vihaa sitten osoitetaan juurikin jonotustilanteissa, hisseissä yms. Halutaan näpäyttää äitiä/isää ja näyttää kaapin paikka.

Koska onhan se lasten hankkiminen suurta rikollisuutta ja täysin epäarvostettavaa.

Sitten letkautellaan nuorille aikuisille miten nykyään ollaan niin itsekkäitä ettei edes lapsia tehdä!!

Että mitenkäs se asia nyt oli?

Ihme harhakuvitelmaa. Ei todellakaan ole noin. Ehkä jos näyttää epäpätevältä vanhemmalta, niin saa herkemmin suoria tölväisyjä.

Kyllä, ihan palstaa lukemalla ihan samat mietteet olleet!

Eri

Jos palsta on sinulle yhtäkuin oikea elämä, niin otan osaa.

Vierailija
187/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon suomalaisista ja tästä ajasta, että kun nainen jolla on lapsi kertoo, että ei meinaa mahtua hissiin koska häntä etuillaan niin paljon, ja kommentit on sitten tätä luokkaa.

Minulle ainakin tästä tuli vain paha olo.

Olen ollut sekä liikuntarajoitteinen onnettomuuden takia, että vaunuja työntävä äiti. Olen tarvinnut hissejä paljon, ja etuilevat ihmiset on ihan tosi asia.

Taas syytetään äitejä minä - minä - ihmisiksi, mutta eikö ainakin tässä ketjussa kaikki muutkin ole? Mistä tämä viha kumpuaa?

Yli mennyt lapsikeskeisyys. Kaikki me tässäkin ketjussa ollaan jonkun lapsia ja lapset oppii esimerkistä. Valmiiseen pöytään tullut sukupolvi "kasvatti" itsekkään sukupolven, joka elää uhriutumisenkulttuurissa. Jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia asioita. On vaikea esim kuvitella ettei esim oma isoäitini olisi jaksanut odottaa sitä omaa vuoroaan. 

Tämän logiikan mukaan itsekäs sukupolvi on oppinut itsekkyytensä esimerkistä. Eli todistaa alkuperäisen pointin. En ole kyllä huomannut mitään lapsikeskeisyyttä, saati liiallista sellaista rakkaassa kotimaassani. Eikä täällä lapset valita. Aikuiset valittaa kyllä. Kaikenmaailman piilovammoista, jonka tähden vaunullisten pitää odottaa, kun heillä on aikaa ja parempi olisi pysyä poissa ihmisten tieltä. Mitä lapsikeskeisyyttä se on??

Vierailija
188/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttääkö tässä nyt se, että kirjoittajan nimessä on af?? Muistan, kun itse vaunujen kera kuljin, ruuhkaisissa paikoissa, kuten kaupan ovilla tai just hissiin mennessä toiset lähes juoksivat ETEEN. Ihan kuin vaunut estäisi sisään pääsyn. Toisissa maissa on kulttuuri, missä lapset päästetään aina ensin. Kaikkialle. Eikä minusta se olisi ollenkaan huono idea, jos meilläkin olisi sellainen tapa.

No kyllä todellakin rollaattoria ja keppiä käyttävät pitäisi päästää ensin mihin vain paikkaan. Mielestäni lapset huomioidaan jo hyvin, esimerkiksi vessajonossa voi päästä edelle. Ei lastenvaunujen kanssa ole sen kiireempi kuin ilman vaunujakaan.

Etuilla ei saa.

Mutta kyllå lastenvaunujen kanssakin kiilataan rörkeästi. Se on selvää, että niiden kanssa ei pääse joka paikasta, joten aikaa pitää varata. Harva joutuu vuosikaupalla vaunuilemaan ja useimmilla on vaihtoehto mennä yksin asioille esimerkiksi tavarataloon, kun toinen vanhempi katsoo lasta. Että ei varmaan iso ongelma nyt tämä.

Taas jos on huonot jalat, niin ei jaksa välttämättä jonottaa kauan, vaikka olisikin varannut riittävästi aikaa esimerkiksi junan vaihtoon. Joillain voi olla väliaikainen vamma, mutta useat eivät enää palaa portaiden käyttäjiksi. Sinäkin tulet vanhaksi joskus.

Iloitse siitä, että nykyään invaluiskat ja invavessat ovat pakollisia. Siitä on myös lastenvaunujen kanssa paljon hyötyä. Toiset valvovat näitä juttuja puolestasi.

Minua ei ole kukaan vaunullinen kiilannut. Mutta jos nyt sit näkymättömistä kipeistä jaloista halutaan puhua, niin niitä voi olla vaunullisilla mammoilla siinä, kuin vaunuttomilla nuorilla ym. Ja aika harvoin oon nähnyt lapsia päästettävän esim. vessaan jonon ohi. Sitä olen tehnyt ja usein ovat äidit hämillään siitä, eli ei mikään normi.

Mistä käsitys, että suurimmalla osalla lapsellisista autot ja puolisot? Itsella oli puoliso, mut ei autoa. Ja puolisosta huolimatta jouduin ihan lapsen kera käydä asioilla ja ostoksilla. Puoliso teki töitä.

Vierailija
189/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kuinka moni täällä on liikkunut Espoolaisissa kauppakeskuksissa mutta niissä hissit on jatkuvasti varattuna auringonpaahtamien huivipäiden huviajeluihin. Rattaat on täynnä ostoksia, yksi taapero seisoo ja kolme naista tarvitaan lapsen mukaan. Aina hissit tukossa näiden taholta. Ja jos satut joskus niin, että hissi ei ole näitä täynnä mennessäsi niin kyllä ne haistaa sen, että vain yksi ihminen on menossa hissiin ja änkeävät sinne väkisin. Kyllä, olen kokemusperäinen r a s i s t i.

No jopas on rajut kokemukset, kun heidän olemassa olo on noin raskasta. Ja että hissiä käyttävät. Ei ole helppoa olla sinä.

Vierailija
190/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hissit ei ole mikään vaunuilijoiden yksinoikeus, vaan niitä saa käyttää muutkin. Odota vaunuinesi vuoroasi kuten muutkin. Aina voi vaihtaa vaunut esimerkiksi kantoreppuun tms, jos vauvan kanssa väkisin haluaa kaupoille tai reissuun lähteä.

Ja jos ne ei vaunulliset odottais kans vuoroaan, ei ongelmaa olisi.

Vierailija
191/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa kahlata ketjua. Mutta onko kukaan kommentoinut kirjoituksen varsinaista ajatusta?

Kirjoittaja ehdottaa, että hissiin menisivät ensisijaisesti ne, ketkä sitä tarvitsevat.

Jättäkää nyt kaikki asiaan kuulumaton "miskä kukaan tietää onko joku terve?" ja "jollain voi olla kiire" ja "ei saa etuilla" jutut pois. Ne ovat eri aihetta.

Minusta tuo varsinainen ehdotus, että hissi on sitä tarvitseville, kuten invapaikka pysäköintialueellakin, on aivan validi.

Kyse ei ole siitä miten tätä valvotaan tms. vaan siitä, että näin asian tulisi olla ja olen samaa mieltä. Lappu ovessa olisi vaikka hyvä aloitus.

Miten määrittelet hissin käytön tarpeen?

Vierailija
192/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on tunnetusti lapsivihamielinen maa. Katkerana märistään miten lapsiperheet saa tulonsiirtoja ja matkustavat joukkoliikenteessä ilmaiseksi ja blaa blaa blaa.

Sitä vihaa sitten osoitetaan juurikin jonotustilanteissa, hisseissä yms. Halutaan näpäyttää äitiä/isää ja näyttää kaapin paikka.

Koska onhan se lasten hankkiminen suurta rikollisuutta ja täysin epäarvostettavaa.

Sitten letkautellaan nuorille aikuisille miten nykyään ollaan niin itsekkäitä ettei edes lapsia tehdä!!

Ihme harhakuvitelmaa. Ei todellakaan ole noin. Ehkä jos näyttää epäpätevältä vanhemmalta, niin saa herkemmin suoria tölväisyjä.

Eri

Eikös tänne oikeat ihmiset kirjoita? Sinäkin!

Vierailija
193/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hissit kuuluvat kaikille. Eivät ne ole ensisijaisesti millekään erityisryhmälle. Esimerkiksi monessa toimistotalossa portaat ovat vain hätäpoistumiseen ja oven avaus portaikkoon aiheuttaa automaattisesti hälytyksen.

Vierailija
194/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö ihmiset noissa ostoskeskuksissa vaan ryöstöretkillä, vai mihin on niin kova kiire, että liukuportaat kestää liian kauan? Ymmärrän tietenkin yksittäiset tapaukset, mutta monella näkyy perusteluna, että kun niissä portaissa kestää kauemman.

Vierailija
195/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hissi olisi sallittu vain vanhuksille, lastenvaunuille, raskaanaoleville ja kremppaisille, niin silloin niissä olisi kyltti, jossa lukisi niin.

Mutta ei ole.

Ei kyse ole siitä etteikö olisi sallittua vaan siitä että ne ovat ensisijaisesti rattaiden ja pyörätuolien käytössä. Jos joku odottaa, on se se krempaton. Ja monessa hississä se kyllä ihan merkitäänkin.

Enpä ole tuollaiseen hissiin vielä törmännytkään.

Vierailija
196/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ensin! -periaate pätee.

Vierailija
197/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hissit ei ole mikään vaunuilijoiden yksinoikeus, vaan niitä saa käyttää muutkin. Odota vaunuinesi vuoroasi kuten muutkin. Aina voi vaihtaa vaunut esimerkiksi kantoreppuun tms, jos vauvan kanssa väkisin haluaa kaupoille tai reissuun lähteä.

"Jos vauvan kanssa väkisin...kantoreppuun..." Mistä ainä tiedät, miksi äitien pitää päästä kauppoihin tai reissuun?? Tai onko vaikka selkävaivoja, jolloin kantoreppu ei ole vaihtoehto. Miksi sinun pitää väkisin haluta kaupoille tai reissuun?

Vierailija
198/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Eikös tänne oikeat ihmiset kirjoita? Sinäkin!

No melko pieni otanta ihmisiä tänne pauhaa, ja ne jotka ovat tyytyväisiä harvoin kokee asiakseen etsiä netistä keskustelupalstan jonne mennä mesoamaan. Ei liity millään tavalla juuri täsmällisesti minkälainen sinä tai minä olen, vaan ihan näin yleismaallisesti kannattaa aina muistaa tuo, ennen kuin ajattelee että keskustelupalstan kovaäänisimmät mesoajat olisivat sama asia kuin todellisuus tuolla netin toisella puolen.

Vierailija
199/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tullut kyllä huomattua, miten Suomessa suhtaudutaan lapsiin ja varsinkin lasten rattaisiin.

Kovasti kateutta ja suoranaista vihaa on saanut kohdata lapsien kanssa liikkuessa.

Eiiiiiiiiiiiiihh, kateutta taas! En kestä kun kateuskortti isketään pöytään. Mitä sillä kateudella on tämän asian kanssa tekemistä, kateutta lapsista ja niiden kanssa liikkumisestako? Kyllä on taas logiikka kohdillaan.

Juu en ymmärrä minäkään, ja olen sentään kolmen pienen lapsen vanhempi. Päin vastoin, olen saanut ihailevia kommentteja ja kehuja, lapset myös. Enkä halua kerskailla, vaan kertoa että näinkin todella on. Ja olen viime vuodet liikkunut lähes päivittäin lasten kanssa. Mistä se sitten johtuu, että voi olla näin päinvastaisia kokemuksia? Havainnoin ympäristöä ja osaan myös ottaa muut huomioon enkä elä vain omassa äitikuplassa. Lapset osaa käyttäytyä, pidän huolta itsestäni ja eritoten lapsista ja näytän myös siltä.

Hyvä sinä. Se, ettei sinulla ole negatiivisia kokemuksia ei tarkoita, ettei muilla voisi olla. Ihan riippumatta siitä, missä kuplassa elävät. Todella kummallista syyttää kohdetta siitä, että kohdellaan huonosti. Tietty huonosti käyttäytyviä löytyy igan kaikista ihmisryhmistä. Lapsiystävälliseksi kansaksi tätä maata ei voi kyllä kutsua, jos tarkastelee muiden suhtautumista lapsiin.

Virallinen osuus onkin sitten eri asia, eli rakenteet meillä on lapsia ajatellen, alkaen äitiyspakkauksesta ja subjektiivisesta päiväkotioikeudesta. Ne ovat eri asia.

Vierailija
200/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hissit kuuluvat kaikille. Eivät ne ole ensisijaisesti millekään erityisryhmälle. Esimerkiksi monessa toimistotalossa portaat ovat vain hätäpoistumiseen ja oven avaus portaikkoon aiheuttaa automaattisesti hälytyksen.

Mutta onko se vaunujen kiilailu ok?