Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voi kamala, kun joku ei päässyt vankkureidensa kanssa heti hissiin, vaan piti odottaa peräti kaksi tai jopa kolme hissiä!

Vierailija
26.12.2022 |

Kyllä nyt on itkuntuhrua ilmassa.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009243068.html

Kommentit (322)

Vierailija
141/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se mamma kuvittelee tietävänsä, kenellä on terveyssyitä, joiden vuoksi hän käyttää hissiä? Itselläni on jalassa lievä hermovaurio, joka ei yleensä näy päälle, mutta sen takia käytän hissiä jos vain mahdollista. Olen muutaman kerran ollut vähällä pudota portaissa silloin kun hermovaurio oli tuore ja aiheutti pahemmat oireet. Se siis aiheuttaa sen ettei jalka aina toimi normaalisti ja aiheuttaa yllätyksiä. Jalka saattaa vaikka mennä hervottomaksi yllättäen juuri portaissa kävellessä. Hermovaurio tuli kolmekymppisenä.

Mammalla sen sijaan on aikaa odottaa seuraavaa hissiä, koska hänellä ei ole oikeasti kiire mihinkään.

Vierailija
142/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan edes ajatellut etteikö normaali hissi olisi kaikkien käytössä. Olen vain odotellut vuoroani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luin ton siten, että Hesariin kirjoittanutta harmitti hissiin ETUILU, kun oli rattaiden kanssa menossa. Miksei odoteta vuoroa TAI valita liukuportaat, ellei ole aikaa odottaa omaa vuoroaan.  Peruskäytöstapoja. 

Ei vaan sanatarkasti häntä harmitti ettei pysty KIILAAMAAN muita niillä rattailla. Ei siis muiden etuilu, vaan se ettei itse pysty kiilaamaan niitä rauhassa vuoroaan jonottavia.

Vierailija
144/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla isellään ei tietenkään ole lapsia, ja hyvä niin, mutta on hänenkin äitinsä häntä aikanaan vahinkovankkureissa lykkinyt.

Ainakaan 70-80 -luvuilla, eikä oikein vielä 90-luvullakaan ei ollut tapana mennä huvikseen viettämään aikaa tavarataloihin lasten kanssa. Suurin osa äideistä (tai lastenhoitajista) pysytteli kotinsa lähettyvillä. Lapsia ei myöskään pidetty rattaissa kouluikäisiksi, kuten nykyään.

Nyt ei kestetä yhtään kotonaoloa, vaan heti vastasyntyneenkin kanssa pitää päästä kahviloihin. Enkä sano, että on pahasta käydä ihmisten ilmoilla, mutta silloin pitää käsittää, että vaunujen ja rattaiden kanssa ei vaan voi liikkua sujuvasti kaikkialla. 

Vierailija
145/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoolaiset pitäisi lähettää 6kk opintomatkalla Ukrainaan, niin saisivat taas vähän kosketusta elämään.

Vierailija
146/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin ihan terveenä lapsettomana käytän välillä hissiä kun en jaksa mennä portaita. Kaikilla on oikeus käyttää hissiä, mutta etuilla ei tietenkään saa. Liikuntarajoitteiset ja vanhukset päästän edelle, äideillä on aikaa odottaa kuten muillakin.

Äideillä on jopa enemmän aikaa kuin muilla, mikäli ovat äitiysLOMAlla tai äitiysVAPAALLA.

Mistä sinä tiedät heidän vapaistaan? Oletko itse TYÖajalla kauppakeskuksissa? Ja monet äidit käyvät TÖISSÄ, ja sit sen jälkeen hoitavat asioitaan.

Ja jos olet ikinä ollut äiti, tiedät, että se kyl käy ihan työstä. Arvokkaasta sellaisesta.

Vierailija
147/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin huimauksesta. Sehän ei näy päällepäin. Onko siis niin, että en saa käyttää hissiä koska tämä sairauteni ei näy ulospäin? Entä jos mulla olisi kyynärsauvat, saisinko silloin kulkea hissillä, vai käsketäänkö mut liukuportaisiin? Arvon aatelinen on nyt hyvä ja vastaa. 

Vierailija
148/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se mamma kuvittelee tietävänsä, kenellä on terveyssyitä, joiden vuoksi hän käyttää hissiä? Itselläni on jalassa lievä hermovaurio, joka ei yleensä näy päälle, mutta sen takia käytän hissiä jos vain mahdollista. Olen muutaman kerran ollut vähällä pudota portaissa silloin kun hermovaurio oli tuore ja aiheutti pahemmat oireet. Se siis aiheuttaa sen ettei jalka aina toimi normaalisti ja aiheuttaa yllätyksiä. Jalka saattaa vaikka mennä hervottomaksi yllättäen juuri portaissa kävellessä. Hermovaurio tuli kolmekymppisenä.

Mammalla sen sijaan on aikaa odottaa seuraavaa hissiä, koska hänellä ei ole oikeasti kiire mihinkään.

Sinullako on kiire? Mistä tiedät tämän mamman, tai kenenkään mamman kiireistä?

Vierailija
149/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä toi eukko tietää, mitä syitä itse kullakin on käyttää hissiä? Minulla on monta kertaa pitkissä ja jyrkissä liukuportaissa tullut huimaava ja ahdistava tunne, hirveä sydämentykytys, jalat tärisee, polvet vispaa, kädet tärisee, perinteinen paniikkikohtaustyyppinen tunne. En vaan voi sille mitään. Koen olevani pitkissä ja jyrkissä liukuportaissas vaarassa ja pelkään, että voin pudota ja taittaa niskani ihan milloin vaan. Tuossa kehon- ja mielentilassa on ihan mahdollista, että jalat pettää alta ja kaadun mukkelis makkelis pitkin liukuportaita. En usko, että etenkin kordein ja jyrkkien liukuportaiden osalta olen tässä ainoa joka niitä pelkää, tai kokee muuten epämiellyttävänä tai jopa vaarallisena. Minulla ei edes ole mitään tasapainoaistin häiriötä, mutta voin vain kuvitella miten vaikeaa tällaisillekin ihmisille on pitkien liukuportaiden käyttö! 

Tavalliset portaat sen sijaan mielelläni kävelen, ihan jo hyötyliikuntasyistä. Lyhyet (esim. Kampin kauppakeskuksen liukuportaat) on jees, pitkät taas ei (esim. päärautatieaseman metro, jostain lentokentän juna-aseman liukuportaista puhumattakaan). 

Vierailija
150/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luin ton siten, että Hesariin kirjoittanutta harmitti hissiin ETUILU, kun oli rattaiden kanssa menossa. Miksei odoteta vuoroa TAI valita liukuportaat, ellei ole aikaa odottaa omaa vuoroaan.  Peruskäytöstapoja. 

Ei vaan sanatarkasti häntä harmitti ettei pysty KIILAAMAAN muita niillä rattailla. Ei siis muiden etuilu, vaan se ettei itse pysty kiilaamaan niitä rauhassa vuoroaan jonottavia.

Kaiken voi ymmärtää väärin, jos niin haluaa. Se on taitolaji.

Vierailija
151/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metroasemilla ja kauppakeskuksissa on usein kielto, että liukuportaisiin ei saa mennä lastenrattaiden kanssa.

Onhan se kieltämättä vähän omituista, että miksi hyväkuntoisten tervejalkaisten täytyy ängetä sinne hisseihin, eikä voi mennä liukuportaisiin.

Juuri näin. Itse en kehtaa ängetä vaunuttomana hissiin. Liukuportaat ja rappuut on meitä varten.

Vierailija
152/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla isellään ei tietenkään ole lapsia, ja hyvä niin, mutta on hänenkin äitinsä häntä aikanaan vahinkovankkureissa lykkinyt.

Ainakaan 70-80 -luvuilla, eikä oikein vielä 90-luvullakaan ei ollut tapana mennä huvikseen viettämään aikaa tavarataloihin lasten kanssa. Suurin osa äideistä (tai lastenhoitajista) pysytteli kotinsa lähettyvillä. Lapsia ei myöskään pidetty rattaissa kouluikäisiksi, kuten nykyään.

Nyt ei kestetä yhtään kotonaoloa, vaan heti vastasyntyneenkin kanssa pitää päästä kahviloihin. Enkä sano, että on pahasta käydä ihmisten ilmoilla, mutta silloin pitää käsittää, että vaunujen ja rattaiden kanssa ei vaan voi liikkua sujuvasti kaikkialla. 

Täällä kuulutettu sitä, ettei kukaan tiedä toisten syitä käyttää hissiä. Mistä sinä tiedät syitä siihen, miksi äidit liikkuvat vauvojensa kanssa? Minä kuljin vaunujen kanssa paljon Helsingin keskustassa 90-luvulla, enkä keksi yhtään syytä, miksi näin en olisi tehnyt.

Vierailija
153/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja mistä tietää miksi kukin käyttää hissiä

Munnpolvet ja jalat oli todella arat ennen joulua ja käytin hissiä. Jalusin nopeasti pois kaupasta

Miksi joka keskusteluun löytyy aina yksi tai useampi pilkun nu.sija, minä ,minä. En jaksa uskoa, että stokkalla 80% keski-ikäisistä olisi noin huonokuntoisia. AInakin askellus hissiin ja hissistä pois on lennokasta heillä.

Tietysti mukana on huonokuntoisia, joita ymmärrän. Mutta suurin osa itsekkäitä ja laiskoja, stokkalla ja kauppakeskuksissa, vaikka liukuportaat olisi 10m päässä.

Vierailija
154/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun suht isossa kaupungissa jossa eräässä kauppakeskuksessa on järjettömästi vain yksi hissi. Se on tietenkin aina täynnä ja lastenrattaiden kanssa ei ikinä meinaa päästä kyytiin. Monesti vaunujen kanssa hissiä odotellessa tuppaavat varsin kerkeästi liikkuvat mummot ja papat kiilaamaan edelle. Silloin yleensä työnnän vaunut aivan kiinni hissin oviin ja alan yskiä kovaan ääneen. Silloin yleensä saan tilaa ja päästään lapsen kanssa hissiin sujuvasti ;).

Vierailija
155/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko juu pitänyt yksin saada matkustaa hissillä????!!! En ollut siinä hississä yksin muutenkaan, vaan tää revohka rattaineen täytti sen pienen laatikon sitten ääriään myöten täyteen. Pientä pelisilmää sais olla siinäkin, että tunkeeko ittensä väkisin koko poppoo samaan hissiin ja jos haluavat välttämättä olla koko perhe kimpassa niin silloin voisivat odottaa sitä seuraavaa kyytiä!!!!

Vierailija
156/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut kyllä huomattua, miten Suomessa suhtaudutaan lapsiin ja varsinkin lasten rattaisiin.

Kovasti kateutta ja suoranaista vihaa on saanut kohdata lapsien kanssa liikkuessa.

Vierailija
157/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivan terminaalissa näkee joka kerta ylipainoisia ihmisiä matkalaukkuineen jonottamassa hissiin. Viime kesänä hissiä jonotti kuumassa lasiaulassa kaksi lastenvaunullista seuruetta ja loput kymmenen oli vaan läskejä laiskajalkoja.

Sanoin kovaan ääneen, että hissi on tarkoitettu ensisijassa liikuntaesteisille.

Pullerot mulkoilivat.

Kuvottaa, että kehtaavat edes olla antamatta vaunullisille etuoikeuden mennä ensin.

Eräs isä koppasikin vaunut kainaloon ja äiti kantoi lapsen portaita pitkin, ihan liian kuuma oli jonottaa.

Tukholmassa taas lastenvaunujen kanssa kulkevia autetaan ja päästetään ensin, mutta Ruotsissa ei vihatakaan lapsia kuten täällä.

Vierailija
158/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaunujen kanssa liikkuvia kohdellaan joskus aika törkeästi. Etenkin tuolla Kampissa oli ihan kamalaa asioida, kun ihmiset ohittelivat hissijonossa, ja jopa tönivät vaunuja. Samoin aikuiset naiset ja miehet tunkivat lastenhoitotilan vessoihin, kun eivät jaksaneet mennä paria kerrosta ylemmäs toisiin ilmaisvessoihin. 

Jalkojen levittäminen jollekin miehelle antaa sinulle etuajo oikeuden? Me olemme kaikki tasa-arvoisia oli lapsia tai ei. Se, että vessassa on lastenhoito mah-dol-li-suus ei ole = vain lapsiperheille vaan vessa on ihan vapaasti muidenkin käytössä. 

Mistä tulee näitä lapsivihamielisiä rumasti ajattelevia ihmisiä? Miten se on sinulta pois, jos lapsien etuja joku ajaa? Tulevia veronmaksajia mahdollisesti, jos et muuta arvoa heille osaa antaa.

Mahdollisesti...joka päivä 10 alle 30 vuotiasta nuorta jää eläkkeelle kun on vähän väsyttää ja minun eläkeikä vaan nousee ja nousee.

No en ihmettele, että väsyvät, kun ympäröivä yhteiskunta on näin kylmä ja kova. Jos edes ympärillä kulkevat ihmiset eivät tuon vertaa voi ottaa muita huomioon (että EIVÄT KIILAA jonoissa ja antavat vanhuksille ym. paikan ratikassa ym.), tätä siis lapsuudesta asti, niin ihmekö se on?

Vierailija
159/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä toi eukko tietää, mitä syitä itse kullakin on käyttää hissiä? Minulla on monta kertaa pitkissä ja jyrkissä liukuportaissa tullut huimaava ja ahdistava tunne, hirveä sydämentykytys, jalat tärisee, polvet vispaa, kädet tärisee, perinteinen paniikkikohtaustyyppinen tunne. En vaan voi sille mitään. Koen olevani pitkissä ja jyrkissä liukuportaissas vaarassa ja pelkään, että voin pudota ja taittaa niskani ihan milloin vaan. Tuossa kehon- ja mielentilassa on ihan mahdollista, että jalat pettää alta ja kaadun mukkelis makkelis pitkin liukuportaita. En usko, että etenkin kordein ja jyrkkien liukuportaiden osalta olen tässä ainoa joka niitä pelkää, tai kokee muuten epämiellyttävänä tai jopa vaarallisena. Minulla ei edes ole mitään tasapainoaistin häiriötä, mutta voin vain kuvitella miten vaikeaa tällaisillekin ihmisille on pitkien liukuportaiden käyttö! 

Tavalliset portaat sen sijaan mielelläni kävelen, ihan jo hyötyliikuntasyistä. Lyhyet (esim. Kampin kauppakeskuksen liukuportaat) on jees, pitkät taas ei (esim. päärautatieaseman metro, jostain lentokentän juna-aseman liukuportaista puhumattakaan). 

Kannattasko sit hakeutua hoitoon tai pysyy himassa jos on noin vaikeeta elämä, ziisus teitä lumihiutaleita

Vierailija
160/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko juu pitänyt yksin saada matkustaa hissillä????!!! En ollut siinä hississä yksin muutenkaan, vaan tää revohka rattaineen täytti sen pienen laatikon sitten ääriään myöten täyteen. Pientä pelisilmää sais olla siinäkin, että tunkeeko ittensä väkisin koko poppoo samaan hissiin ja jos haluavat välttämättä olla koko perhe kimpassa niin silloin voisivat odottaa sitä seuraavaa kyytiä!!!!

Mistä poppoosta nyt puhut? Miksi perhe ei saisi yhdessä mennä hissiin?