Voi kamala, kun joku ei päässyt vankkureidensa kanssa heti hissiin, vaan piti odottaa peräti kaksi tai jopa kolme hissiä!
Kyllä nyt on itkuntuhrua ilmassa.
Kommentit (322)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttääkö tässä nyt se, että kirjoittajan nimessä on af?? Muistan, kun itse vaunujen kera kuljin, ruuhkaisissa paikoissa, kuten kaupan ovilla tai just hissiin mennessä toiset lähes juoksivat ETEEN. Ihan kuin vaunut estäisi sisään pääsyn. Toisissa maissa on kulttuuri, missä lapset päästetään aina ensin. Kaikkialle. Eikä minusta se olisi ollenkaan huono idea, jos meilläkin olisi sellainen tapa.
Miksi afin pitäisi ärsyttää? Meillä muillakin voi olla iso- tai esi-isiä, jotka ovat tappaneet muita.
Minun esi-isä ei tappanut ketään, vaan antoi hevosensa kuninkaan käyttöön. Kaikki aateliset ei ole julmureita, vaan palvelleet maata.
Miten tässä nyt puhutaan tappamisesta? Miten liittyy mihinkään??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaunujen kanssa liikkuvia kohdellaan joskus aika törkeästi. Etenkin tuolla Kampissa oli ihan kamalaa asioida, kun ihmiset ohittelivat hissijonossa, ja jopa tönivät vaunuja. Samoin aikuiset naiset ja miehet tunkivat lastenhoitotilan vessoihin, kun eivät jaksaneet mennä paria kerrosta ylemmäs toisiin ilmaisvessoihin.
Jalkojen levittäminen jollekin miehelle antaa sinulle etuajo oikeuden? Me olemme kaikki tasa-arvoisia oli lapsia tai ei. Se, että vessassa on lastenhoito mah-dol-li-suus ei ole = vain lapsiperheille vaan vessa on ihan vapaasti muidenkin käytössä.
Mistä tulee näitä lapsivihamielisiä rumasti ajattelevia ihmisiä? Miten se on sinulta pois, jos lapsien etuja joku ajaa? Tulevia veronmaksajia mahdollisesti, jos et muuta arvoa heille osaa antaa.
Mahdollisesti...joka päivä 10 alle 30 vuotiasta nuorta jää eläkkeelle kun on vähän väsyttää ja minun eläkeikä vaan nousee ja nousee.
Vierailija kirjoitti:
Jospa jättäisi isot vankkurit kotiin?
Tai menisi lähikauppaan vaihteeksi?Nykyään kotiinkuljetus toimii hyvin.
Mistä oletus, että kuljettaa jättivankkureita päivittäin? Kaikilla on sama oikeus kulkea kaikkialla kaupungissa ihan joka päivä. Pieni ystävällisyys ja huomioon ottaminen tekee kaikkien elämästä mukavampaa. Eikä ole myöskään keneltäkään pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on Nina as holeström tehnyt tikusta asiaa yksivuotiaan jälkeläisensä kanssa. Ei todellakaan näy päällepäin syyt, miksi kukainenkin hissiä käyttää, joten mitään hissin käytön kulttuuria ei ole tarpeen luoda. Ei hissejä voi alkaa korvamerkitsemään kenellekäön. Tietenkin on aina ollut ja tulee olemaan ihmisiä, jotka töykeästi etuilee, mutta ei siitä tarvitse lehtiin kirjoittaa, arkipäiväisestä ilmiöstä.
"Olen usein joutunut odottamaan jopa 2–3 hissiä ennen kuin olen päässyt lapsenlapseni kanssa kyytiin."
Jälkeläinen se lapsenlapsikin on. Ja kyllä Nina teki hyvin selväksi, miten ei pääse hissiin yksivuotiaan lapsenlapsensa kanssa. Haki oikein empatiaa sillä, että noin joka toisessa lauseessa oli puhuttava yksivuotiaasta lapsenlapsestaan. Voi kamala!
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon suomalaisista ja tästä ajasta, että kun nainen jolla on lapsi kertoo, että ei meinaa mahtua hissiin koska häntä etuillaan niin paljon, ja kommentit on sitten tätä luokkaa.
Minulle ainakin tästä tuli vain paha olo.
Olen ollut sekä liikuntarajoitteinen onnettomuuden takia, että vaunuja työntävä äiti. Olen tarvinnut hissejä paljon, ja etuilevat ihmiset on ihan tosi asia.Taas syytetään äitejä minä - minä - ihmisiksi, mutta eikö ainakin tässä ketjussa kaikki muutkin ole? Mistä tämä viha kumpuaa?
Yli mennyt lapsikeskeisyys. Kaikki me tässäkin ketjussa ollaan jonkun lapsia ja lapset oppii esimerkistä. Valmiiseen pöytään tullut sukupolvi "kasvatti" itsekkään sukupolven, joka elää uhriutumisenkulttuurissa. Jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia asioita. On vaikea esim kuvitella ettei esim oma isoäitini olisi jaksanut odottaa sitä omaa vuoroaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä päivää odotellessa, että jokaisella hissin käyttäjällä on hissillä ajeluunsa jokin järkevä syy.
Kyllä ajattelemattomia, itsekkäitä ja kärsimättömiä ihmisiä on maa väärällään, mutta tällaisissa ketjuissa tuntuu, että joka ikisellä on vähintään jalka kipeänä, ellei aivan ylitsepääsemättömiä, kroonisia, fyysisiä vaivoja, jotka estää liukuportaiden käytön. Nuorisolla erityisesti.
On itsekin tullut aikoinaan vaunuikäisen kanssa hissiin jonoteltua. Ruotsinlaivalla oli kaiken huippu. Todettiin lopulta, että helpompi kantaa matkarattaita kerros tai pari portaissa kuin odottaa, että täysin terveen näköiset ihmiset on "huvihisseilynsä" suorittaneet.
Täysin terveen näköiset? Sinäkö olet ensimmäinen lääkäri joka pystyy diagnosoimaan tutkimatta? Risteily on huvia, olisit jäänyt kotiin kun oli niin vaikeaa.
Risteilylle hakeutuu siis mielestäsi joukoittain nuoria, joilla oli päälle päin näkymättömiä fyysisiä vammoja? Mitä ne siellä tekivät huojuvalla laivalla kaatuilemassa, jos minä en olisi saanut rattaiden kanssa mennä samaiselle risteilylle? Kyseessä ei ollut mikään invalidiristeily, vaan ihan tavallinen Ruotsin risteily, jossa käydään myös maissa. Sielläkin Tukholmassakin aika usein kävellään.
Ruotsissa on ihan eri suhtautuminen lapsiin kuin Suomessa. Siellä aina annetaan tilaa lapsille ja istumapaikkaa ym. Ainoa asia, missä sitä maata kadehdin.
Eiks toi oo tapiolapion muija tai ex muija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon suomalaisista ja tästä ajasta, että kun nainen jolla on lapsi kertoo, että ei meinaa mahtua hissiin koska häntä etuillaan niin paljon, ja kommentit on sitten tätä luokkaa.
Olen ollut sekä liikuntarajoitteinen onnettomuuden takia, että vaunuja työntävä äiti. Olen tarvinnut hissejä paljon, ja etuilevat ihmiset on ihan tosi asia.Taas syytetään äitejä minä - minä - ihmisiksi, mutta eikö ainakin tässä ketjussa kaikki muutkin ole? Mistä tämä viha kumpuaa?
Yhden vanhemman perheitä, joissa nainen on ainoa huoltaja on paljon, päiväkodin henkilökunta on naisia ja peruskouluissa tilanne on kuta kuinkin sama. Lapset viettää suurimman osan valveillaolo ajastan naisten kanssa ja heiltä puutuu auktoriteetti jota kunnioittaa. Katkeruus, häpeä, syyllisyys ja syyllistäminen. Näihin sanoihin tiivistyy aika lailla se, mitä naiseus on tänään. ...ja lapset voivat pahoin. Tytöt opetetaan olemaan uhreja. Pojat puolestaan opetetaan häpeään, kun heitä suoremmin tai epäsuoremmin pidetään pahuuteen taipuvaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sama ilmiö kuin istumapaikasta sporassa kiukuttelevat mummot? Jos ei jaksa seistä, ei tule täyteen sporaan. Mummeli ei voi tietää syytä miksi se ensin tullut tarvitsee penkin.
tää nyt lienee taas perusmaalaisjärkeä että tarjoaa sille mummelille tai papalle paikkaa, varsinkin jos näkee että kulkeminen on huteraa/huono tasapaino. t. 40v
Ei sillä mummolla ole mitään etuoikeutta penkkiin. Eikä se näe mikä vika toisella voi olla jalassa.
Onhan, just siihen penkkiin, joka on vanhuksille osoitettu. Ihmeellisesti täällä nyt moititaan mummoa, jok haluaisi päästä istumaan, mut puolustetaan kaikkia, joilla saattaa olla näkymätön vaiva. Miksi sitä mummoa nyt syrjitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli mennyt lapsikeskeisyys. Kaikki me tässäkin ketjussa ollaan jonkun lapsia ja lapset oppii esimerkistä. Valmiiseen pöytään tullut sukupolvi "kasvatti" itsekkään sukupolven, joka elää uhriutumisenkulttuurissa. Jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia asioita. On vaikea esim kuvitella ettei esim oma isoäitini olisi jaksanut odottaa sitä omaa vuoroaan.
Lapsi oppii esimerkistä :D
Suomessa lapsi oppii rynnimään hissiin vaikka siinä olisikin odottanut muita ennen häntä. Lapsi oppii tuhisemaan ja kiroilemaan itsekseen, kun muilla ei ole silmiä selässä eivätkä he siten osaa väistää juuri häntä. Lapsi oppii tönimään, tiuskimaan ja olemaan ilkeä toisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttääkö tässä nyt se, että kirjoittajan nimessä on af?? Muistan, kun itse vaunujen kera kuljin, ruuhkaisissa paikoissa, kuten kaupan ovilla tai just hissiin mennessä toiset lähes juoksivat ETEEN. Ihan kuin vaunut estäisi sisään pääsyn. Toisissa maissa on kulttuuri, missä lapset päästetään aina ensin. Kaikkialle. Eikä minusta se olisi ollenkaan huono idea, jos meilläkin olisi sellainen tapa.
ei ärsyttänyt affi mutta oma yleinen kokemus kauppakeskuksista ja vaunuilla liikkuvista äideistä on melko negatiivinen, sillä mammat tuppaavat ajamaan aika räikeästi muita ihmisiä päin ja todellakin tullaa keskellä käytävää ettei pääse yli eikä ympäri + joku arseilevaa parivuotias siinä vielä vieressä keikkumassa. En kilpaile hisseistä yleensä mammojen kanssa ja siitä syystä vältän kauppakeskuksia ruuhka-aikaan jos mahdollista.
Mieheni aukoi aikoinaan ovia vaununaisille, joista todella harva kiitti. Alkoi oikein suututtaa.
Pyysin olla aukomatta yhtään ovea heille, kun ei niitä kohteliaita kiitoksia kuulunut. Ei aukaise enää minun seurassani ja hyvä niin. Kiittämättömät saavat levittää paskaansa ympärilleen.
Eli yksikään vaunuilija ei kiittänyt koskaan? Ja sinä kuljit heidän edessään tarkistamassa, ettei se kiitos vahingossa jäänyt kuulematta taakse jäävältä ovenavaajalta? Hyvä, että miehesi tottelee suo ja lopetti mokoman typerän kohteliaan käytöksen. Hyvin olet hänet kasvattanut!!
En tiedä kuinka moni täällä on liikkunut Espoolaisissa kauppakeskuksissa mutta niissä hissit on jatkuvasti varattuna auringonpaahtamien huivipäiden huviajeluihin. Rattaat on täynnä ostoksia, yksi taapero seisoo ja kolme naista tarvitaan lapsen mukaan. Aina hissit tukossa näiden taholta. Ja jos satut joskus niin, että hissi ei ole näitä täynnä mennessäsi niin kyllä ne haistaa sen, että vain yksi ihminen on menossa hissiin ja änkeävät sinne väkisin. Kyllä, olen kokemusperäinen r a s i s t i.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuus ei kuulu suomalaisiin käytöstapoihin. Minä ite, minä eka, vaikka muitten yli.
Niiin kuin tuo valittajarouva? Minä minä minä. Meistä monet ovat olleet tilanteessa jossa vaunujen kanssa ei mahdu hissiin tai bussiin, sitä vaan odotetaan seuraavaa ilman mitään prinsessakohtausta. Ei tulisi mieleenkään alkaa epäilemään ihmisten hissinkäyttötarpeita tai miettimään onko tuon ja tuon jalat muka niin kipeät ettei voi kävellä 5 kerrosta ylöspäin.
Prinsessakohtaus? Minä minä minää täällä nyt huutelee kyl moni vaunuton! Eli prinsessoja palsta täynnä!!!
Kyllä minä ainakin ihan terveenä lapsettomana käytän välillä hissiä kun en jaksa mennä portaita. Kaikilla on oikeus käyttää hissiä, mutta etuilla ei tietenkään saa. Liikuntarajoitteiset ja vanhukset päästän edelle, äideillä on aikaa odottaa kuten muillakin.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä todellakin rollaattoria ja keppiä käyttävät pitäisi päästää ensin mihin vain paikkaan. Mielestäni lapset huomioidaan jo hyvin, esimerkiksi vessajonossa voi päästä edelle. Ei lastenvaunujen kanssa ole sen kiireempi kuin ilman vaunujakaan.
Etuilla ei saa.
Mutta kyllå lastenvaunujen kanssakin kiilataan rörkeästi. Se on selvää, että niiden kanssa ei pääse joka paikasta, joten aikaa pitää varata. Harva joutuu vuosikaupalla vaunuilemaan ja useimmilla on vaihtoehto mennä yksin asioille esimerkiksi tavarataloon, kun toinen vanhempi katsoo lasta. Että ei varmaan iso ongelma nyt tämä.
Taas jos on huonot jalat, niin ei jaksa välttämättä jonottaa kauan, vaikka olisikin varannut riittävästi aikaa esimerkiksi junan vaihtoon. Joillain voi olla väliaikainen vamma, mutta useat eivät enää palaa portaiden käyttäjiksi. Sinäkin tulet vanhaksi joskus.
Iloitse siitä, että nykyään invaluiskat ja invavessat ovat pakollisia. Siitä on myös lastenvaunujen kanssa paljon hyötyä. Toiset valvovat näitä juttuja puolestasi.
Tuo henkilö ei voi tietää mitenkään toisten sairauksia tai kipuja.
Hissit ei ole mikään vaunuilijoiden yksinoikeus, vaan niitä saa käyttää muutkin. Odota vaunuinesi vuoroasi kuten muutkin. Aina voi vaihtaa vaunut esimerkiksi kantoreppuun tms, jos vauvan kanssa väkisin haluaa kaupoille tai reissuun lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi afin pitäisi ärsyttää? Meillä muillakin voi olla iso- tai esi-isiä, jotka ovat tappaneet muita.
Nysymys olikin, ärsyttääkö. Kun siihen toiset puuttuivat, et on joku af. Miten tappaminen liittyy yhtään mihinkään tässä aiheessa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ainakin ihan terveenä lapsettomana käytän välillä hissiä kun en jaksa mennä portaita. Kaikilla on oikeus käyttää hissiä, mutta etuilla ei tietenkään saa. Liikuntarajoitteiset ja vanhukset päästän edelle, äideillä on aikaa odottaa kuten muillakin.
Äideillä on jopa enemmän aikaa kuin muilla, mikäli ovat äitiysLOMAlla tai äitiysVAPAALLA.
Rli täydessä ratikassa kikilla istujilla on joku tasapaino ym. vika? Ja se huonosti liikkuva vanhus voi siis nousta ratikkaan, tarkistaa tilanteen istumapaikkojen suhteen ja sitten samantien poistua siitä rarikasta, jos kaikki istuimet on vaivasten käytössä? Ja kuski odottaa koko tämän ajan, eikä muita matkustajia haittaa se odottelu?
Sen sijaan, että kulttuuri olisi ystävällisempi kanssaeläjiä kohtaan ja paikka annettaisi sitä enemmän tarvitsevalle.
Jostain perusasiaata on kyllä nämä "minulla on oikeus" ihmiset jääneet paitsi. Asenne on "vain nopeat elävät" ja "minulla on oikeus". Muilla ei väliä.