Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi kamala, kun joku ei päässyt vankkureidensa kanssa heti hissiin, vaan piti odottaa peräti kaksi tai jopa kolme hissiä!

Vierailija
26.12.2022 |

Kyllä nyt on itkuntuhrua ilmassa.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009243068.html

Kommentit (322)

Vierailija
81/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vamma aina näy ulospäin.

Juuri olin tulossa sanomaan samaa. Kävelen normaalisti ja näytän ihan terveeltä, mutta minulla on tasapainossa sairaus ja varsinkin korkeissa paikoissa saatan pyörtyä. Ja olen pyörtynytkin, mutta onneksi allani ei ollut ihmisiä. Olen moneen kertaan yrittänyt mennä liukuportaita, mutta alkaa huimaamaan niin paljon, että en uskalla enää. Olen joskus nähnyt videoita mitä tapahtuu kun joku pyörtyy liukuportaissa ja se ei ole kaunista nähtävää. Siinä todella menee henkiä. Kyllä meillä kaikilla on aikaa odottaa kaksi minuuttia pidempään, sen voi ottaa vaikka meditoimisen kannalta.

Täällä on näköjään kroonisten pyörtyilijöiden kokoontumisajot.

No mä voin kertoa, että mullakin on tasapainossa vikaa, kun on ollut kasvain päässä, mutta käytän lukuportaita ja portaita siitä huolimatta, koska tilanne ei ole niin paha kuitenkaan. Kiinni kyllä täytyy pitää (sori kaikki, jotka tulette vastaan portaissa, joissa on vain toisella puolen kaide) ja välillä on Yrjö kurkussa, mut sit täytyy vaan yrittää hallita sitä tunnetta.

Vierailija
82/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä sama ilmiö kuin istumapaikasta sporassa kiukuttelevat mummot? Jos ei jaksa seistä, ei tule täyteen sporaan. Mummeli ei voi tietää syytä miksi se ensin tullut tarvitsee penkin.

tää nyt lienee taas perusmaalaisjärkeä että tarjoaa sille mummelille tai papalle paikkaa, varsinkin jos näkee että kulkeminen on huteraa/huono tasapaino. t. 40v

Ei sillä mummolla ole mitään etuoikeutta penkkiin. Eikä se näe mikä vika toisella voi olla jalassa.

juu ei olekaan etuoikeutta, joskus aikaisemmin moni asia tässä yhteiskunnassa näytti perustuvan järkeen..mutta enää siitä ei ole huolta. Siitä kielii nämä hissejä vaunuille huutavat mammatkin, minä minä ja minä. Välillä väistät itse ja välillä sua väistetään.

ratikassa/bussissa on merkitty paikat vanhuksille/sairaille.

Ja kyllä näytän itsekin päälle täysin terveeltä. Välillä iskee hirveä kipu lonkkaan, jolloin seisominen on tuskaa.. Sitä ei voi kukaan tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä sama ilmiö kuin istumapaikasta sporassa kiukuttelevat mummot? Jos ei jaksa seistä, ei tule täyteen sporaan. Mummeli ei voi tietää syytä miksi se ensin tullut tarvitsee penkin.

tää nyt lienee taas perusmaalaisjärkeä että tarjoaa sille mummelille tai papalle paikkaa, varsinkin jos näkee että kulkeminen on huteraa/huono tasapaino. t. 40v

Ei sillä mummolla ole mitään etuoikeutta penkkiin. Eikä se näe mikä vika toisella voi olla jalassa.

Eikö Suomessa muka ole etuoikeuspenkkejä julkisissa kulkuneuvoissa?

Totta kai vanhuksille, raskaana oleville, huonosti liikkuville, lapsille jne. tarvitseville tarjotaan istumapaikkaa, jos sellainen lähistölle tulee, ja itsellä ei ole muut syytä istua kuin "minulla on oikeus".

Miten niin "totta kai"? Ei tarvitse antaa penkkiä eikä tarvitse itse mennä portaita. Ja syyksi riittää se että on oikeus.

Vierailija
84/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttääkö tässä nyt se, että kirjoittajan nimessä on af?? Muistan, kun itse vaunujen kera kuljin, ruuhkaisissa paikoissa, kuten kaupan ovilla tai just hissiin mennessä toiset lähes juoksivat ETEEN. Ihan kuin vaunut estäisi sisään pääsyn. Toisissa maissa on kulttuuri, missä lapset päästetään aina ensin. Kaikkialle. Eikä minusta se olisi ollenkaan huono idea, jos meilläkin olisi sellainen tapa.

Miksi afin pitäisi ärsyttää? Meillä muillakin voi olla iso- tai esi-isiä, jotka ovat tappaneet muita.

Minun esi-isä ei tappanut ketään, vaan antoi hevosensa kuninkaan käyttöön. Kaikki aateliset ei ole julmureita, vaan palvelleet maata.

Vierailija
85/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

juu ei olekaan etuoikeutta, joskus aikaisemmin moni asia tässä yhteiskunnassa näytti perustuvan järkeen..mutta enää siitä ei ole huolta. Siitä kielii nämä hissejä vaunuille huutavat mammatkin, minä minä ja minä. Välillä väistät itse ja välillä sua väistetään.

ratikassa/bussissa on merkitty paikat vanhuksille/sairaille.

Ja kyllä näytän itsekin päälle täysin terveeltä. Välillä iskee hirveä kipu lonkkaan, jolloin seisominen on tuskaa.. Sitä ei voi kukaan tietää.

no oletus onkin että joku useammasta kymmennestä nuoremmasta antaisi tilaa jollekin mummolle, ei siitä että kaikki alle 60v pomppaa ylös. Jos on lonkkavaivaa niin sitten istut ja sillä sipuli

Vierailija
86/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai vanhuksille, raskaana oleville, huonosti liikkuville, lapsille jne. tarvitseville tarjotaan istumapaikkaa, jos sellainen lähistölle tulee, ja itsellä ei ole muut syytä istua kuin "minulla on oikeus".

Miten niin "totta kai"? Ei tarvitse antaa penkkiä eikä tarvitse itse mennä portaita. Ja syyksi riittää se että on oikeus.

Niin, eihän täällä mikään pakko ole mitään. Se on vain kohteliasta. Ja sen tämä af tietää ja siksi hän on af eikä Möttönen.

Vierailija
87/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan käyttää hissiä miten haluan. Viimeksi Stockalla kävin ainoastaan 8. kerroksessa. Miksi olisin mennyt portaita ikuisuuden, kun hissillä pääsee suoraan huipulle?

Sanoiko joku, että kävele 8. kerrokseen? Tässä puhutaan nyt varmastikin näistä yhden kerrosvälin hisseilijöistä. Se on pelkkää laiskuutta, jos ei voi mennä liukuportaita tai portaita yhdelle kerrosvälille, kun kerran voi valita.

Laiskuus on ihan hyvä syy käyttää hissiä. Ei siinä ole mitään pahaa, että joskus laiskottaa.

Laiskuus on joskus myös aika huvittavaa. Seuratkaapa joskus parkkihalleissa, miten paljon jotkut on valmiita näkemään vaivaa, että saavat autonsa ajettua mahdollisimman lähelle ovia. Siis todellakin jotkut jaksaa kiertää pitkään, jotta sellainen hyvä paikka läheltä ovia löytyy ja siinä ajassa olen itse jo parkkeerannut kauemmas ylimääräistä polttoainetta tuhlaamatta ja olen jo kävelemässä sinne kauppakeskukseen. Eikä ole kyse inva- tai perhepaikoista. Autosta nousee usein yksi ihminen, joka liikkuu ketterästi (vaikka toki hänelläkin on se vamma, joka ei näy päällepäin).

Vierailija
88/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänenstä hänen pitäisi olla etuoikeutettu.

Vierailija
89/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se on päivän sana. Ihmisillä on pelkkiä oikeuksia. Siksi kohteliaisuus ja huomaavaisuus onkin maailmasta kadonneet. Surullista.

Vierailija
90/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa jättäisi isot vankkurit kotiin?

Tai menisi lähikauppaan vaihteeksi?

Nykyään kotiinkuljetus toimii hyvin.

Vierailija
91/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja mistä tietää miksi kukin käyttää hissiä

Munnpolvet ja jalat oli todella arat ennen joulua ja käytin hissiä. Jalusin nopeasti pois kaupasta

Mutta varmaan päästit rattaat ja pyörätuolit kuitenkin ensin?

Vierailija
92/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänenstä hänen pitäisi olla etuoikeutettu.

Koska hän on. Hissit on rattaille ja pyörätuoleille ensisijaisesti.

Vierailija
93/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla se vasta itku on päässyt näemmä.

Onko sinulla kaikki hyvin, kun tuollaisesta olet kilahtanut?

Vierailija
94/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hissi olisi sallittu vain vanhuksille, lastenvaunuille, raskaanaoleville ja kremppaisille, niin silloin niissä olisi kyltti, jossa lukisi niin.

Mutta ei ole.

Ei kyse ole siitä etteikö olisi sallittua vaan siitä että ne ovat ensisijaisesti rattaiden ja pyörätuolien käytössä. Jos joku odottaa, on se se krempaton. Ja monessa hississä se kyllä ihan merkitäänkin.

Vierailija
95/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metroasemilla ja kauppakeskuksissa on usein kielto, että liukuportaisiin ei saa mennä lastenrattaiden kanssa.

Onhan se kieltämättä vähän omituista, että miksi hyväkuntoisten tervejalkaisten täytyy ängetä sinne hisseihin, eikä voi mennä liukuportaisiin.

Esim. lentoasemalla ne liukuportaat juna-asemalta ylös on ihan skitson pitkät, mutta hissi menee tosi nopeasti. Ei mitään järkeä mennä liukuportaisiin.

Oletko sinäkin niitä ihmisiä, joilla on aina hirveä kiire vain päästäksesi odottamaan? 

Vierailija
96/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä päivää odotellessa, että jokaisella hissin käyttäjällä on hissillä ajeluunsa jokin järkevä syy.

Kyllä ajattelemattomia, itsekkäitä ja kärsimättömiä ihmisiä on maa väärällään, mutta tällaisissa ketjuissa tuntuu, että joka ikisellä on vähintään jalka kipeänä, ellei aivan ylitsepääsemättömiä, kroonisia, fyysisiä vaivoja, jotka estää liukuportaiden käytön. Nuorisolla erityisesti.

On itsekin tullut aikoinaan vaunuikäisen kanssa hissiin jonoteltua. Ruotsinlaivalla oli kaiken huippu. Todettiin lopulta, että helpompi kantaa matkarattaita kerros tai pari portaissa kuin odottaa, että täysin terveen näköiset ihmiset on "huvihisseilynsä" suorittaneet.

Onko ne hissit siis keksitty pelkästään vaunuja käyttäville kansalaisille? Terveet ihmiset ei saa käyttää hissejä koska äitee ihmiset suuttuu.

Terveet ihmiset voivat ihan hyvin käyttää portaita.

Vaunut eivät voi mennä portaita, suurin osa kävelijöistä voi mennä. Ja kun kuitenkin joku tulee tähän kommentoimaan sairaudestaan, niin toki saat mennä hissillä.

Vierailija
97/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa, kunnallisvaalit lähenee :)

Vierailija
98/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monessa kauppakeskuksessa tai suuressa toimistorakennuksessa hissi vie parkkihalliin. Jos ei mene tasan samalla hissillä, jolla nousi parkkihallista pois, on toisinaan todella vaikeaa löytää omaa autoaan. Tämä ainakin itselläni on suurin syy, miksi käytän hissejä.

Ja todellakin, missään ei ole kylttejä, joissa lukisi, että hissien käyttö on kielletty perusterveiltä. Kyllä niitä saa käyttää ihan jokainen.

Vierailija
99/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen aina portaita jos vain mahdollista.

Porrasnousu ostosten tai hammaslääkärikäynnin yhteydessä on oiva ylimääräinen liikuntamahdollisuus, johon tartun joka kerta.

Portaat on minulle se huvi.  Hissiin voi joutua tunkemaan kylki kylkeen kaikenlaisten ihmisten kanssa. Hyh.

(Kaikenlaisilla en tarkoita heitä, joille hissi on välttämättömyys, kuten juuri lastenrattaiden kanssa liikkuville.)

On myös kokemusta siitä, miltä tuntuu jäädä jumiin silloin, kun onnettomuudekseen sattuu olemaan hissin oven väärällä puolella.

Vierailija
100/322 |
27.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin! Joulupäivänä juuri poistuin Kupittaan rautatieasemalta hissillä, koska ne liukuportaat minua huimaa eikä sitä minusta näe päälle päin. Olin ensimmäisenä hissijonossa, minun vuoro, mutta siihen samaan hissiin piti vielä tunkeutua nelihenkinen perhe lastenrattaidensa, muiden pakaasiensa ja vinkuvien lastensa kanssa niin, että jouduin seisomaan selkäranka mutkalla takaseinää vasten. Ja mulla oli kiire, koska kusihätä, enkä junan haisevaan vessaan mene!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi