Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi kamala, kun joku ei päässyt vankkureidensa kanssa heti hissiin, vaan piti odottaa peräti kaksi tai jopa kolme hissiä!

Vierailija
26.12.2022 |

Kyllä nyt on itkuntuhrua ilmassa.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009243068.html

Kommentit (322)

Vierailija
61/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli siitä, että ihmiset rynnivät vaunujen kanssa kulkevan eteen niin, että tämä ei päässyt vuorollaan hissiin. Tämä on tapahtunut minullekin aikoinaan mm. Helsingin Stockmannilla. Siellä on rivi hissejä. Ikinä ei voi etukäteen tietää mikä niistä saapuu kerrokseesi. Nopeajalkainen ehtii juosta saapuvaan hissiin, mutta rattaiden kanssa kun ehdit hissin ovelle, se onkin jo täyttynyt. Seuraava hissi sitten tuleekin vastakkaiseen reunaan ja sama juttu: jäit nuolemaan näppejäsi.

Vaunuajat ovat osaltani ohi, lapseni ovat aikuisia jo. Mutta nuo kokemukset aiheuttavat sen, että aina ajattelen noissa tilanteissa sitä vaikeimmin kulkevaa ja pidän tämän puolia. Muistakaa rynnijät, että jonain päivänä joku teistä liikkuu ehkä pyörätuolin kanssa. Sitten on kiva, kun ei pääsekään hissiin omalla vuorollaan.

Kaikki saavat tietenkin käyttää hissiä, mutta omalla vuorollaan muut huomioiden.

Vierailija
62/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä sama ilmiö kuin istumapaikasta sporassa kiukuttelevat mummot? Jos ei jaksa seistä, ei tule täyteen sporaan. Mummeli ei voi tietää syytä miksi se ensin tullut tarvitsee penkin.

tää nyt lienee taas perusmaalaisjärkeä että tarjoaa sille mummelille tai papalle paikkaa, varsinkin jos näkee että kulkeminen on huteraa/huono tasapaino. t. 40v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinainen lottovoitto tuo nainen. Ei kyllä käy kateeksi sitä, joka tuon kultakimpaleen itselleen onnistuu saamaan.

Hän oli liikkeellä yksivuotiaan lapsenlapsensa kanssa, eiköhän hänet ole joku jo "onnistunut saamaan". Myös aatelisneidosta puhuminen saa minut epäilemään, että taas ei ole vaivauduttu edes lukemaan kirjoitusta, kunhan halutaan haukkua ihmistä.

Sen sanottuani totean, että ei kuulosta kohtuuttomalta ruuhka-aikana joutua odottamaan muutamaa hissillistä. Kaikenlainen ryysääminen ja etuilu on toki huonoa käytöstä.

Vierailija
64/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaisuus ei kuulu suomalaisiin käytöstapoihin. Minä ite, minä eka, vaikka muitten yli.

Vierailija
65/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli siitä, että ihmiset rynnivät vaunujen kanssa kulkevan eteen niin, että tämä ei päässyt vuorollaan hissiin. Tämä on tapahtunut minullekin aikoinaan mm. Helsingin Stockmannilla. Siellä on rivi hissejä. Ikinä ei voi etukäteen tietää mikä niistä saapuu kerrokseesi. Nopeajalkainen ehtii juosta saapuvaan hissiin, mutta rattaiden kanssa kun ehdit hissin ovelle, se onkin jo täyttynyt. Seuraava hissi sitten tuleekin vastakkaiseen reunaan ja sama juttu: jäit nuolemaan näppejäsi.

Vaunuajat ovat osaltani ohi, lapseni ovat aikuisia jo. Mutta nuo kokemukset aiheuttavat sen, että aina ajattelen noissa tilanteissa sitä vaikeimmin kulkevaa ja pidän tämän puolia. Muistakaa rynnijät, että jonain päivänä joku teistä liikkuu ehkä pyörätuolin kanssa. Sitten on kiva, kun ei pääsekään hissiin omalla vuorollaan.

Kaikki saavat tietenkin käyttää hissiä, mutta omalla vuorollaan muut huomioiden.

sama vika kaistanvaihtajien kanssa..kannattaa valita se yksi paikka ja kyllä se hissi sinne pysähtyy..ja sit kävelet ekana sisään..eikä sykkiä kun sekopää pakko ehtiä seuraavaan = olet aina viimeisenä. sama ilmiö havaittu kassajonoissa.

Vierailija
66/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä päivää odotellessa, että jokaisella hissin käyttäjällä on hissillä ajeluunsa jokin järkevä syy.

Kyllä ajattelemattomia, itsekkäitä ja kärsimättömiä ihmisiä on maa väärällään, mutta tällaisissa ketjuissa tuntuu, että joka ikisellä on vähintään jalka kipeänä, ellei aivan ylitsepääsemättömiä, kroonisia, fyysisiä vaivoja, jotka estää liukuportaiden käytön. Nuorisolla erityisesti.

On itsekin tullut aikoinaan vaunuikäisen kanssa hissiin jonoteltua. Ruotsinlaivalla oli kaiken huippu. Todettiin lopulta, että helpompi kantaa matkarattaita kerros tai pari portaissa kuin odottaa, että täysin terveen näköiset ihmiset on "huvihisseilynsä" suorittaneet.

Täysin terveen näköiset? Sinäkö olet ensimmäinen lääkäri joka pystyy diagnosoimaan tutkimatta? Risteily on huvia, olisit jäänyt kotiin kun oli niin vaikeaa.

Risteilylle hakeutuu siis mielestäsi joukoittain nuoria, joilla oli päälle päin näkymättömiä fyysisiä vammoja? Mitä ne siellä tekivät huojuvalla laivalla kaatuilemassa, jos minä en olisi saanut rattaiden kanssa mennä samaiselle risteilylle? Kyseessä ei ollut mikään invalidiristeily, vaan ihan tavallinen Ruotsin risteily, jossa käydään myös maissa. Sielläkin Tukholmassakin aika usein kävellään.

Edelleenkään hissin käyttö ei ole kielletty terveiltä tai nuorilta.

Vierailija
67/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä sama ilmiö kuin istumapaikasta sporassa kiukuttelevat mummot? Jos ei jaksa seistä, ei tule täyteen sporaan. Mummeli ei voi tietää syytä miksi se ensin tullut tarvitsee penkin.

tää nyt lienee taas perusmaalaisjärkeä että tarjoaa sille mummelille tai papalle paikkaa, varsinkin jos näkee että kulkeminen on huteraa/huono tasapaino. t. 40v

Ei sillä mummolla ole mitään etuoikeutta penkkiin. Eikä se näe mikä vika toisella voi olla jalassa.

Vierailija
68/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemus lapseni vaunuajalta pari vuotta sitten oli se, että jonottamalla hissiin kyllä aina pääsi eikä jonossa kukaan etuillut. Mutta hissistä ei meinannut päästä vaunujen kanssa pois, kun oma kerros tuli kohdalle ja halusi ulos hissistä. Hissit oli täynnä ja oviaukossa seisovat ihmiset ei väistäneet vaikka selvästi yritin lähteä. Yleensä sanoin kantavalla äänellä ovien auetessa että anteeksi voisitteko väistää ovelta että pääsemme ulos hissistä, mutta joku väisti mutta toinen jäi tukkeeksi tai tunki tukkeeksi. Eli vaunujen kanssa ei päässyt ovista ulos.

Vierailija
69/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se vamma aina näy ulospäin.

Juuri olin tulossa sanomaan samaa. Kävelen normaalisti ja näytän ihan terveeltä, mutta minulla on tasapainossa sairaus ja varsinkin korkeissa paikoissa saatan pyörtyä. Ja olen pyörtynytkin, mutta onneksi allani ei ollut ihmisiä. Olen moneen kertaan yrittänyt mennä liukuportaita, mutta alkaa huimaamaan niin paljon, että en uskalla enää. Olen joskus nähnyt videoita mitä tapahtuu kun joku pyörtyy liukuportaissa ja se ei ole kaunista nähtävää. Siinä todella menee henkiä. Kyllä meillä kaikilla on aikaa odottaa kaksi minuuttia pidempään, sen voi ottaa vaikka meditoimisen kannalta.

Vierailija
70/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä mummolla ole mitään etuoikeutta penkkiin. Eikä se näe mikä vika toisella voi olla jalassa.

juu ei olekaan etuoikeutta, joskus aikaisemmin moni asia tässä yhteiskunnassa näytti perustuvan järkeen..mutta enää siitä ei ole huolta. Siitä kielii nämä hissejä vaunuille huutavat mammatkin, minä minä ja minä. Välillä väistät itse ja välillä sua väistetään.

Vierailija
71/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttääkö tässä nyt se, että kirjoittajan nimessä on af?? Muistan, kun itse vaunujen kera kuljin, ruuhkaisissa paikoissa, kuten kaupan ovilla tai just hissiin mennessä toiset lähes juoksivat ETEEN. Ihan kuin vaunut estäisi sisään pääsyn. Toisissa maissa on kulttuuri, missä lapset päästetään aina ensin. Kaikkialle. Eikä minusta se olisi ollenkaan huono idea, jos meilläkin olisi sellainen tapa.

ei ärsyttänyt affi mutta oma yleinen kokemus kauppakeskuksista ja vaunuilla liikkuvista äideistä on melko negatiivinen, sillä mammat tuppaavat ajamaan aika räikeästi muita ihmisiä päin ja todellakin tullaa keskellä käytävää ettei pääse yli eikä ympäri + joku arseilevaa parivuotias siinä vielä vieressä keikkumassa. En kilpaile hisseistä yleensä mammojen kanssa ja siitä syystä vältän kauppakeskuksia ruuhka-aikaan jos mahdollista.

Mieheni aukoi aikoinaan ovia vaununaisille, joista todella harva kiitti. Alkoi oikein suututtaa.

Pyysin olla aukomatta yhtään ovea heille, kun ei niitä kohteliaita kiitoksia kuulunut. Ei aukaise enää minun seurassani ja hyvä niin. Kiittämättömät saavat levittää paskaansa ympärilleen.

Vierailija
72/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää muutenkin, kun nuoret ja terveet ihmiset eivät voi käyttää ihan vain tavallisia portaita. Rullaportaisiin ja hisseihin on hirveät jonot, että päästään kerros ylemmäs, mutta normiportaita voi vain kävellä ilman minkäänlaisia ruuhkia. Samoin ovia ei jakseta avata, vaan kaikki rynnivät siitä yhdestä ovesta, jonka joku on aukaissut. Ei ihme, että ihmisten yleiskunnot ovat täysin konkurssissa.

Vierailija
73/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan käyttää hissiä miten haluan. Viimeksi Stockalla kävin ainoastaan 8. kerroksessa. Miksi olisin mennyt portaita ikuisuuden, kun hissillä pääsee suoraan huipulle?

Sanoiko joku, että kävele 8. kerrokseen? Tässä puhutaan nyt varmastikin näistä yhden kerrosvälin hisseilijöistä. Se on pelkkää laiskuutta, jos ei voi mennä liukuportaita tai portaita yhdelle kerrosvälille, kun kerran voi valita.

Vierailija
74/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vamma aina näy ulospäin.

Juuri olin tulossa sanomaan samaa. Kävelen normaalisti ja näytän ihan terveeltä, mutta minulla on tasapainossa sairaus ja varsinkin korkeissa paikoissa saatan pyörtyä. Ja olen pyörtynytkin, mutta onneksi allani ei ollut ihmisiä. Olen moneen kertaan yrittänyt mennä liukuportaita, mutta alkaa huimaamaan niin paljon, että en uskalla enää. Olen joskus nähnyt videoita mitä tapahtuu kun joku pyörtyy liukuportaissa ja se ei ole kaunista nähtävää. Siinä todella menee henkiä. Kyllä meillä kaikilla on aikaa odottaa kaksi minuuttia pidempään, sen voi ottaa vaikka meditoimisen kannalta.

Täällä on näköjään kroonisten pyörtyilijöiden kokoontumisajot.

Vierailija
75/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohteliaisuus ei kuulu suomalaisiin käytöstapoihin. Minä ite, minä eka, vaikka muitten yli.

Niiin kuin tuo valittajarouva? Minä minä minä. Meistä monet ovat olleet tilanteessa jossa vaunujen kanssa ei mahdu hissiin tai bussiin, sitä vaan odotetaan seuraavaa ilman mitään prinsessakohtausta. Ei tulisi mieleenkään alkaa epäilemään ihmisten hissinkäyttötarpeita tai miettimään onko tuon ja tuon jalat muka niin kipeät ettei voi kävellä 5 kerrosta ylöspäin.

Vierailija
76/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa muka ole etuoikeuspenkkejä julkisissa kulkuneuvoissa?

Totta kai vanhuksille, raskaana oleville, huonosti liikkuville, lapsille jne. tarvitseville tarjotaan istumapaikkaa, jos sellainen lähistölle tulee, ja itsellä ei ole muut syytä istua kuin "minulla on oikeus".

Vierailija
77/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää muutenkin, kun nuoret ja terveet ihmiset eivät voi käyttää ihan vain tavallisia portaita. Rullaportaisiin ja hisseihin on hirveät jonot, että päästään kerros ylemmäs, mutta normiportaita voi vain kävellä ilman minkäänlaisia ruuhkia. Samoin ovia ei jakseta avata, vaan kaikki rynnivät siitä yhdestä ovesta, jonka joku on aukaissut. Ei ihme, että ihmisten yleiskunnot ovat täysin konkurssissa.

Monissa kauppakeskuksissa liukuportaat on tehty niin, että et pääse näppärästi jatkamaan seuraavaan kerrokseen, vaan pitää kiertää aina toiselle puolelle (ilmeisesti idea sama kuin siinä, että maidot yms. on prismoissa taaimmaisessa nurkassa, jotta päivittäisostoksia tekevät muka tekisivät heräteostoksia siitä muusta roinasta, joka on siinä välissä).

Ei sellaista jaksa montaa kerrosta. Hissi on sitten vaihtoehto.

Vierailija
78/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

monessa paikassa on ne normiportaat aika harvassa, esim. metroasemilla, mutta myöskin monissa kauppakeskuksissa. Kierreportaat tuo taas oman haasteensa, siinä voi ruveta vähän terveempääkin huippaamaan ainakin alaspäin mentäessä.

Vierailija
79/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan käyttää hissiä miten haluan. Viimeksi Stockalla kävin ainoastaan 8. kerroksessa. Miksi olisin mennyt portaita ikuisuuden, kun hissillä pääsee suoraan huipulle?

Sanoiko joku, että kävele 8. kerrokseen? Tässä puhutaan nyt varmastikin näistä yhden kerrosvälin hisseilijöistä. Se on pelkkää laiskuutta, jos ei voi mennä liukuportaita tai portaita yhdelle kerrosvälille, kun kerran voi valita.

Laiskuus on ihan hyvä syy käyttää hissiä. Ei siinä ole mitään pahaa, että joskus laiskottaa.

Vierailija
80/322 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomessa muka ole etuoikeuspenkkejä julkisissa kulkuneuvoissa?

Totta kai vanhuksille, raskaana oleville, huonosti liikkuville, lapsille jne. tarvitseville tarjotaan istumapaikkaa, jos sellainen lähistölle tulee, ja itsellä ei ole muut syytä istua kuin "minulla on oikeus".

Siitä ei ollut kyse. Mutta silti mummot kiukuttelee jos ei ole penkkiä vapaana. Voihan sielläkin ihmisillä olla sama tasapaino-ongelma ja vaikka mitä askelsairautta jotka jo istuu niillä penkeillä missä merkki, niitä merkillisiä on kuitenkin vähän. Ehkä kannattaisi olla vaan hiljaa kun ei muista päälle päin näe mikä niillä on. Ja aina voi itse odottaa sitä tyynempää kulkuvälinettä jos on pakko päästä istumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä