Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sairaalasta pääsee kotiin sellainen henkilö, jolla ei ole mitään mukana

Vierailija
26.12.2022 |

Voisin kuvitella että tällaista tapahtuu aika useinkin. Yksin asuva henkilö alkaa tuntea esimerkiksi kovaa rintakipua ja kykenee juuri ja juuri soittamaan hätäkeskukseen ja pyytämään apua, mutta ambulanssin tullessa luultavasti ei ole enää siinä kunnossa, että pystyisi ensihoitajille kertomaan, missä esim kotiavaimet ja rahat ovat, (ja pahimmassa tapauksessa, jos näin tapahtuu öiseen aikaan, päällä on vain yövaatteet). ja ensihoitajat tuskin alkavat omatoimisesti niitä etsimään, kun mahdollisesti hengenvaarassa olevat potilas pitää saada kiireesti sairaalaan

Mutta mitäs sitten tapahtuu, kun tällaisen potilaan pitäisi lähteä kotiin sairaalasta, meinaan voi olla aika hankala tilanne, jos lähistöllä ei esim asu ketään sukulaista tai tuttavaa, jota voisi pyytää hakemaan kotoa rahaa ja avaimet (ja pahimmassa tapauksessa jopa vaatteet).

Kommentit (199)

Vierailija
21/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kotoa voi lähteä yövaatteissa miksi sinne ei voisi myös palata samoissa vaatteissa?

Bussillako?

Ja hankala odotella taksia sairaalan aulassa: Pelkkä yöpuku päällä, paljain jaloin: ei sukkia, ei kenkiä, ei päällystakkia. Ei mitään.

Aika harva sieltä sairaalasta bussilla kotiin lähtee varsinkaan tilanteessa jossa kotoa lähtiessä on ollut tajuton. Taksissa tarkenee kyllä yövaatteissa ja eikä taksia missään alulassa odotella.

Vierailija
22/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni jo , no ikää 47😂

Mutta eteisessä on reppu jossa lappu ambulanssihlöä varten. Vaatteita hieman siinä sisällä. Puhkassa tiedot säännöllisistä lääkkeistä joita käytän.

Enää ei puutu kuin kuolinsiivous ja edunvalvontavaltuutus jälkikasvulle😂

Lappu, lista eteisen oveen siis yllättäviä tilanteita varten. Siitäpähän tavaavat, kun itse olen taju kankaalla

Tämä on kyllä jo sairasta.

Tuo on kylläkin yleinen ohje.

Kaikilla pitäisi olla pakattuna hätäkassi valmiina, jonka ehtii ja pystyy nappaamaan mukaan hätätilanteessa.

On muitakin hätätilanteita kuin sairaus, esim. äkillinen tulipalo kotona, ja muut vastaavat uhkatilanteet.

Mulla on tällainen hätäkassi eteisessä ja se on nimeltään käsilaukku. Kassin sisällä on lompakko ja avaimet enkä ihan ymmärrä miksi jotkut ihmiset kylvävät lompakkonsa ja avaimensa ympäri kämppää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalityöntekijä hommaa vaatteet, sairaaloissa on tietynlainen 'sosiaalivaatevarasto'. Tai sitten vaan kotiutetaan sairaalavatteissa.

Sosiaalityöntekijä hommaa myös oven auki, isännöitsijän/huoltoyhtiön kautta.

Vierailija
24/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijä hommaa vaatteet, sairaaloissa on tietynlainen 'sosiaalivaatevarasto'. Tai sitten vaan kotiutetaan sairaalavatteissa.

Ja kotiutuminen taksilla (taksikortti joka peritään takaisin sairaalalaskun yhteydessä) tai sitten kela-taksilla niin että joku (omainen) maksaa potilaan omavastuuosuuden.

Vierailija
25/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeen vaatiessa sairaalavaatteet päällä pääsee kotiin. Potilas itse soittaa vaikka lukkosepän/huollon avaamaan oven. Tai mitä keksiikään. Ei kai se sairaalan vastuulla ole järjestää kodin käytännön asioita, jos potilas on lähtiessä järjissään ja terve. Terveen paikka ei ole sairaalassa, jos nyt sattuukin kotiavaimet olemaan kotona. Toinen asia, jos pitää kotiuttaa huonomuistinen vanhus, niin sit otetaan yhteyttä hänen kotona käyvään hoitajaan, että vanhus on kotiutumassa.

No kyllä sairaalasta kotiutettavasta tiettyyn pisteeseen saakka sairaala on vastuussa.

Vierailija
26/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sosiaalityöntekijällä aikaa alkaa selvittää jokaisen taloyhtiön huoltoyhtiötä tai etsiä isännöitsijän numeroa? Jos vaikka potilaan omaisella on vara-avain, mutta ei olla nyt puheväleissä..

Vierailija
27/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarpeen vaatiessa sairaalavaatteet päällä pääsee kotiin. Potilas itse soittaa vaikka lukkosepän/huollon avaamaan oven. Tai mitä keksiikään. Ei kai se sairaalan vastuulla ole järjestää kodin käytännön asioita, jos potilas on lähtiessä järjissään ja terve. Terveen paikka ei ole sairaalassa, jos nyt sattuukin kotiavaimet olemaan kotona. Toinen asia, jos pitää kotiuttaa huonomuistinen vanhus, niin sit otetaan yhteyttä hänen kotona käyvään hoitajaan, että vanhus on kotiutumassa.

No kyllä sairaalasta kotiutettavasta tiettyyn pisteeseen saakka sairaala on vastuussa.

Niin tiettyyn pisteeseen. Mut jos potilas on jääräpää, eikä viitsi soittaa vaikka omaiselle, jolla ois avain. Eikä suostu maksamaan huollolle oven avauksesta, kun hänet on tuotu " väkisin" tajuttomana sairaalaan ja ambulanssi ei ottanu avaimia.

No, teet mitä teet. Olet terve nyt, heippa.

Vierailija
28/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos esim. vanhus kotihoidon piirissä niin sairaalasta ollaan yhteydessä sinne ja kodinhoitaja tulee taksia vastaan kadulle. Kelataksista tulee lasku, rahaa ei tartte olla.

Unelmissa menee noin, meidän mummu on tullut monta kertaa kelataksilla kotiin, taksikuski kaivelee avaimen salaisesta piilosta ja kysyy, että pärjäätkö, kun täällä on 5 astetta lämmintä ja jääkaappi tyhjä. Toki pärjää, kun sairaalasta on luvattu ottaa yhteyttä kotipalveluun. Sieltä tullaan kahden viikon kuluttua, laskutus toki on koko ajan 2 krt/vko, mutta "ei ehditty ennen".

Onneksi mummulla on meidät, naapuri soittaa meidät paikalle, koska mummun puhelimesta on tuossa vaiheessa aina akku loppu. Viedään ruokaa, lämmitetään talo, annetaan lääkkeet ja naureskellaan, että tästäkin lääkkeenjaosta kunta laskuttaa 120 e.

Vierailija
29/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kokemusta, että veli vietiin ambulanssilla sairaalaan kun joutui kadulla onnettomuuteen. Soitti jollain yleisöpuhelimella/kanslian puhelimella mulle että voi tulla hakemaan. Otin mukaan mun miehen vaatteet että saa jotain ei-veristä päälleen ja meillä oli myös vara-avain millä pääsi kotiin.

Jos meillä ei olisi ollut vara-avainta, oltaisi soitettu isännöitsijälle että tulee avaamaan. Jos en olisi ollut paikalla, niin varmaan olisi sitten kävellyt/lähtenyt julkisilla.

Vierailija
30/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin ambulanssilla sairaalaan ja mukana ei ollut kuin puhelin ja kotiavaimet. Oli pakko keksiä joku tuttava hakemaan, kun ei ollut rahaa taksiin. Mitään apua asiassa ei sairaalan puolesta annettu, vaikka olin henkisesti erittäin huonossa kunnossa, vaan itse jouduin kyydin pähkäilemään. Lopulta eräs työkaveri tuli hakemaan mut, oli noloa itselle siinä tilassa.

Vierailija
31/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, missä sairaalalla oli suur huoli, että potilas ei vain vie kotiin lähtiessään sairaalan tossuja mukanaan, kun oli tuotu ilman kenkiä.

Vierailija
32/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eteisessä on reppu jossa lappu ambulanssihlöä varten. Vaatteita hieman siinä sisällä. Puhkassa tiedot säännöllisistä lääkkeistä joita käytän.

Lappu, lista eteisen oveen siis yllättäviä tilanteita varten. Siitäpähän tavaavat, kun itse olen taju kankaalla

Miten sinne kotiisi tulee ambulanssikuski tai yhtään kukaan, jos olet tajuton?

Soitan läheisilleni jos olo on sellainen, että lanssia tarvii. Tai soitan itse lanssin, muu on sitten itsekullakin onnen kauppaa hengissä pysymisessä.

Vierailija
33/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä jo sairasta.

Ei se kuule ole sairasta, jos perussairaudet ovat sellaisia, että voitulla äkkilähtö sairaalaan. Parempi varautua kuin olla varautumatta, yksinäisellä ihmisellä ainakin. Tiedät tämän sitten kun vanhenet..

Vierailija
34/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talossa on tulipalo, palomiehet tarkistavat kaikki huoneistot. Nopeimmin pääsevät sisään tekemällä oveen moottorisahalla aukon. Sisällä olevat viedään ulos nopeasti. Usein ovat hengittäneet savua, ehkä saaneet vammojakin. Ei siinä ehditä mitään kamppeita ottamaan mukaan. Sairaalaan vietäessä ei siis ole mitään mukana. Voi olla, että takaisin päästessä ei ole enää asuntoakaan jäljellä.

Vierailija
35/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kokemusta, että veli vietiin ambulanssilla sairaalaan kun joutui kadulla onnettomuuteen. Soitti jollain yleisöpuhelimella/kanslian puhelimella mulle että voi tulla hakemaan. Otin mukaan mun miehen vaatteet että saa jotain ei-veristä päälleen ja meillä oli myös vara-avain millä pääsi kotiin.

Jos meillä ei olisi ollut vara-avainta, oltaisi soitettu isännöitsijälle että tulee avaamaan. Jos en olisi ollut paikalla, niin varmaan olisi sitten kävellyt/lähtenyt julkisilla.

Mihin avaimet hävisivät? Veli joutui ryöstön kohteeksi?

36/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kotoa voi lähteä yövaatteissa miksi sinne ei voisi myös palata samoissa vaatteissa?

Yöpaidassa ulos keskellä talvea? Haloo!

Vierailija
37/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni kertoi kotiutuneensa collegehousuissa, hupparissa ja jonkinlaisissa tohveleissa, joiden alkuperästä hän ei tiedä. Sairaalaan päätyessään hänellä ei ollut roskiskuntoisia alusvaatteita lukuunottamatta mitään. Omakustanteisella taksilla ajoi sairaalan ovelta kotiovelleen. Ilmeisesti vaatteet olivat sairaalan jonkinlaisesta hätävaralaatikosta.

Vierailija
38/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas, itsekin tätä just tuli eilen mietittyä. Kiva kuin kysyit.

Vierailija
39/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään kaikki ota avaimia, kun lähtiessä kysyvät olenko kotona.

Vierailija
40/199 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläkään kaikki ota avaimia, kun lähtiessä kysyvät olenko kotona.

Asuntoon tarvittiin kuitenkin vara-avainta, joten siellä ei asunut muita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi