Miten sairaalasta pääsee kotiin sellainen henkilö, jolla ei ole mitään mukana
Voisin kuvitella että tällaista tapahtuu aika useinkin. Yksin asuva henkilö alkaa tuntea esimerkiksi kovaa rintakipua ja kykenee juuri ja juuri soittamaan hätäkeskukseen ja pyytämään apua, mutta ambulanssin tullessa luultavasti ei ole enää siinä kunnossa, että pystyisi ensihoitajille kertomaan, missä esim kotiavaimet ja rahat ovat, (ja pahimmassa tapauksessa, jos näin tapahtuu öiseen aikaan, päällä on vain yövaatteet). ja ensihoitajat tuskin alkavat omatoimisesti niitä etsimään, kun mahdollisesti hengenvaarassa olevat potilas pitää saada kiireesti sairaalaan
Mutta mitäs sitten tapahtuu, kun tällaisen potilaan pitäisi lähteä kotiin sairaalasta, meinaan voi olla aika hankala tilanne, jos lähistöllä ei esim asu ketään sukulaista tai tuttavaa, jota voisi pyytää hakemaan kotoa rahaa ja avaimet (ja pahimmassa tapauksessa jopa vaatteet).
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä avaimet ja rahat huolehditaan mukaan.
Jos ei ole, sairaalan sosiaalityöntekijä auttaa huoltoyhtiön, poliisin yms järjestämisessä, kuka sitten tarvitaan.
Ja sairaalasta saa kotiutumisvaatteet jos omia ei ole säilynyt.
Aika harvinaista tollanen. Ambulanssissa ollessani katottiin yleensä puhelin ja avaimet mukaan. Yleensä sairaaolissa on sosiaalivaatevarasto mihin henkilökunta on vieny vanhoja vaatteita. Sieltä sitte katottiin näille nakkena sairaalaan joutuneille jotku kuteet niskaan, ennen kun kotiutettiin.
Oli muutama vuosi samanlainen tilanne itsella ja hyvin meni. Sairaalan sosiaalityöntekijä tosiaan haastatteli ennen kotoutusta ja huolehti että pääsin kotiin.
Niinpä. Sairaalasta ei saisi työntää ulos ketään kylmään /kuumaan säähän sekavana ja heikossa olossa, vaan pitää varmistaa että on kyydit, rahat, apteekit, avaimet, tarpeeksi vaatteita, kotona ruokaa /juomaa ja ihminen joka varmistaa voinnin jos tarvii. Ei kuulustelua tai tunkeutumista jonkun kotiin, vaan hyvässä hengessä.
Kaikkea sinäkin jaksat miettiä. Oletko sama joka eilen mietti, että mitä jos oksa lentää ikkunan läpi.
Itselläni jo , no ikää 47😂
Mutta eteisessä on reppu jossa lappu ambulanssihlöä varten. Vaatteita hieman siinä sisällä. Puhkassa tiedot säännöllisistä lääkkeistä joita käytän.
Enää ei puutu kuin kuolinsiivous ja edunvalvontavaltuutus jälkikasvulle😂
Lappu, lista eteisen oveen siis yllättäviä tilanteita varten. Siitäpähän tavaavat, kun itse olen taju kankaalla
Huonetoverini sairaalasta kävi sossun kanssa kotonaan hoitamassa asioita palaamista varten. Kuljetus tuli sairaalan puolesta. Tästä on kyllä jo 12 v aikaa.
Jos esim. vanhus kotihoidon piirissä niin sairaalasta ollaan yhteydessä sinne ja kodinhoitaja tulee taksia vastaan kadulle. Kelataksista tulee lasku, rahaa ei tartte olla.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eteisessä on reppu jossa lappu ambulanssihlöä varten. Vaatteita hieman siinä sisällä. Puhkassa tiedot säännöllisistä lääkkeistä joita käytän.
Lappu, lista eteisen oveen siis yllättäviä tilanteita varten. Siitäpähän tavaavat, kun itse olen taju kankaalla
Miten sinne kotiisi tulee ambulanssikuski tai yhtään kukaan, jos olet tajuton?
Vierailija kirjoitti:
Jos esim. vanhus kotihoidon piirissä niin sairaalasta ollaan yhteydessä sinne ja kodinhoitaja tulee taksia vastaan kadulle. Kelataksista tulee lasku, rahaa ei tartte olla.
Ei nyt ihan päivittäistä arkea kelataksissa, mutta viikoittain useamman kerran pitää varmistaa, että asiakkaalla on sairaalaan lähtiessä kaikki sairaalassa tarvittava tai kotiin lähtiessä kaikki mukana ollut mukana. Myös vastaanottaja tai sen kysyminen on arkea.
Jos kotoa voi lähteä yövaatteissa miksi sinne ei voisi myös palata samoissa vaatteissa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä jo sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappu, lista eteisen oveen siis yllättäviä tilanteita varten. Siitäpähän tavaavat, kun itse olen taju kankaallaMiten sinne kotiisi tulee ambulanssikuski tai yhtään kukaan, jos olet tajuton?
Tarvittaessa oven läpi tai huoltoyhtiö avaa oven. Mut on kerran tullut hakemaan poliisi sairaalaan, kun oli perusteltu epäilys, että olen tajuttomana kotona. Saivat heräteltyä ja vietyä terveyskeskukseen, josta sitten ambulanssin kyydillä sairaalaan. Tämä tapahtui vuosia sitten, maalaiskaupungissa oli kaksi vai kolme ambulanssia, joista kaikki tehtävällä, kun työkaveri soitti häkeen, niin pistivät tehtävälle vapaan poliisipartion... Työkaveri siis oli yrittänyt soittaa mulle, puhelin hälyytti asunnossa sisällä (edelleen pidän aina tästä syystä puhelimessa äänet päällä), auto oli pihassa ja verhot kiinni, joten kaikki viittasi siihen, että olen asunnossa sisällä tai en ainakaan kovin kauas ole lähtenyt. Työkaveri oli huolestunut, kun en tullut aamulla töihin ja pomo oli laittanut hänet selvittämään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole, sairaalan sosiaalityöntekijä auttaa huoltoyhtiön, poliisin yms järjestämisessä, kuka sitten tarvitaan.
Ei minun isälleni ainakaan huolehdittu mukaan avaimia, rahaa eikä edes kenkiä.
Minä kyllä toin ne sitten hänelle sairaalaan, mutta eivät ambulanssikuskit sitä voineet mitenkään etukäteen arvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lappu, lista eteisen oveen siis yllättäviä tilanteita varten. Siitäpähän tavaavat, kun itse olen taju kankaallaTämä on kyllä jo sairasta.
Tuo on kylläkin yleinen ohje.
Kaikilla pitäisi olla pakattuna hätäkassi valmiina, jonka ehtii ja pystyy nappaamaan mukaan hätätilanteessa.
On muitakin hätätilanteita kuin sairaus, esim. äkillinen tulipalo kotona, ja muut vastaavat uhkatilanteet.
Vierailija kirjoitti:
Jos kotoa voi lähteä yövaatteissa miksi sinne ei voisi myös palata samoissa vaatteissa?
Bussillako?
Ja hankala odotella taksia sairaalan aulassa: Pelkkä yöpuku päällä, paljain jaloin: ei sukkia, ei kenkiä, ei päällystakkia. Ei mitään.
Tarpeen vaatiessa sairaalavaatteet päällä pääsee kotiin. Potilas itse soittaa vaikka lukkosepän/huollon avaamaan oven. Tai mitä keksiikään. Ei kai se sairaalan vastuulla ole järjestää kodin käytännön asioita, jos potilas on lähtiessä järjissään ja terve. Terveen paikka ei ole sairaalassa, jos nyt sattuukin kotiavaimet olemaan kotona. Toinen asia, jos pitää kotiuttaa huonomuistinen vanhus, niin sit otetaan yhteyttä hänen kotona käyvään hoitajaan, että vanhus on kotiutumassa.
Ainakin meidän kylällä tuttu taksikuski ajaa myös kelakyytejä. Tuntee kaikki vanhukset. Välimatkat pitkiä. Tutun kuskin voi saada kelakyytiä varten suoraan kun soittaa itse kuskille tai pyytää hoitajaa soittamaan kotiutettaessa.
Kuski avustaa asiakkaan sisälle asti mutta jonkun tutun pitää avata lukitut ovet valmiiksi (toisaalta meillä kylällä ei kukaan pidä ovia säpissä vaan jos ollaan kotoa pois, laitetaan harja oven eteen).
Sairaalasta saa kotiutusvaatteet mukaan/päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussillako?
Ja hankala odotella taksia sairaalan aulassa: Pelkkä yöpuku päällä, paljain jaloin: ei sukkia, ei kenkiä, ei päällystakkia. Ei mitään.
Miten ne sukat vaikuttaa siihen taksin odottamiseen aulassa? Kyllä kuule saattaa joutua potilaaksi vaikka uimarannalta pelkät uikkarit päällä. Sit ollaan vaan kiitollisia, että ollaan hengissä. Ja jos mä joudun sairaalaan vähissä vaatteissa, kyllä mä luottoa voin sen verran vinguttaa, että taksilla vähissä vaatteissa kotiin.