Onko noloa olla teiniäiti?
Mun äiti sai mut 18v ja on mun mielestä ollut ihan hyvä äiti mutta jos olen tuonut jotain ongelmia esiin suurin osa sanoo tyyliin Enpä muuta odottaisikaan ex-teiniäidiltä
Kommentit (69)
Ihanasti voi nauttia sukupolvien ketjusta, kun kaikki ovat samaan aikaan vielä hyvässä vedossa. Toista on, jos sukupolvien välit ovat pitkät. Silloin ei ole mahdollista saada toinen toisiltaan apua ja aktiiviseuraa vastavuoroisesti. Meidän suvussa sukupolvien välit ovat pitkiä ja sillä on hintansa.
Mun äiti ehti juuri täyttää 19v kun mä synnyin. En ole ikinä hävennyt sitä, että äiti on saanut mut nuorena. Ihan tavallisesta duunariperheestä olen lähtöisin. Vanhemmat ihan ok-tuloisia ja kannustivat meitä lapsia opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Uppis kirjoitti:
Teiniäiti = bimbo, joka ei ymmärrä ehkäisyn päälle ja taipuu jätkän vonkaamiseen, kun jätkä haluaa vetää paljaalla, vaikka raskauden riski on ilmeinen. Kun tämä on kiistaton fakta, niin mieti itse?
Vaikka saisikin nuorena lapsen, se ei tarkoita että, kyseessä olisi vahinko. Painu muualle stereotypiesi kanssa.
Surullista, jos on oikein tietoisesti tehty lapsi, kun vielä ollaan itsekin lapsia.
Uppis kirjoitti:
Teiniäiti = bimbo, joka ei ymmärrä ehkäisyn päälle ja taipuu jätkän vonkaamiseen, kun jätkä haluaa vetää paljaalla, vaikka raskauden riski on ilmeinen. Kun tämä on kiistaton fakta, niin mieti itse?
Mun äiti oli juuri täyttänyt 19v. kun sai mut ja ihan suunniteltu lapsi olen. Äiti ehti saada yhden keskenmenonkin ennen mua. Tapasi isän nuorena, ja äiti oli 18v. kun menivät naimisiin.
Nuorena lapsen saaminen ei tarkoita sitä, että on joku bimbo joka ei ole käyttänyt ehkäisyä.
Olin 16 kun tulin raskaaksi. Minusta ei todellakaan ollut äidiksi. Annoin vauvan adoptioon. En ole hetkeäkään katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein teiniäitiys tarkoittaa vähää kouluttautumista. Elämänkoulua ei nimittäin lasketa.
Onko niukka koulutus sinusta noloa? Miksi? Eivät kaikki ole Einsteineja, eivät kaikki voi olla maistereita saati tohtoreita.
Nolo mielipide sulla, sorry. Olet meritokraatti, joku kulisseja rakastava nousukas?
Jos ei ole koulutusta, ei ole mahdollisuutta saada vakituista hyväpalkkaista työpaikkaa (tai ainakin siihen on erittäin vähän mahdollisuuksia) ja silloin joutuu elättämään lapsensa yhteiskunnan tukien varassa. Se on lapsen kannalta väärin.
Ei ole, mutta se on noloa, että pitää toista huonona vanhempana vain jos tämä on saanut lapsen sen ikäisenä jolloin niitä ei yleensä saada eli poikkeuksellisen nuorena tai vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän noloa, koulutustaso ja tulotaso jää matalaksi.
Teiniäitikin voi kouluttautua joko heti tai myöhemmin, ei lapset ole este koulutukselle.
Minusta on nolo mielipide, että matala koulutus ja tulotaso olisivat noloja asioita. Mitä noloa muille kuin pinnallisten ihmisten mielestä? Ja mitä heidän noloista mielipiteistä pitäisi välittää? Onnettomia ihmisiä, syvällisyydestä mitään ymmärrystä.
Matala tulotaso tarkoittaa matalaa elintasoa. Kuka haluaisi lapsen köyhyyden keskelle ihan tietoisesti?
Jos on päässyt peruskoulusta 15-vuotiaana, opiskellut ammatin kolmessa vuodessa ja päässyt heti töihin, sitten ehkä jo 19-vuotiaana pystyy itse elättämään lapsensa, maksamaan omalla työllä saadusta palkasta asunnon, elämisen, laskut ja ruuat sekä lapsensa menot, vaatteet, harrastukset jne. Siinä kohtaa minusta ei ole mitään ongelmaa, jos on nippanappa teininä tullut äidiksi.
Sen sijaan ihminen, josta vielä maksetaan itsestäänkin lapsilisää, ei ole tarpeeksi vanha itse vanhemmaksi. Jos hankkii lapsen keskelle köyhyyttä yhteiskunnan tukien varaan, on täysin hukassa elämänhallinnan kanssa.
Teini on vielä kehittymässä henkisesti ja ruumiillisesti aikuiseksi. Siihen keskelle kaikkea kun alkaa lisääntyä, jää oma kehitys kesken. Poika/mies, joka tekee keskenkasvuisen kanssa lapsen, pitäisi tuomita hyväksikäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän noloa, koulutustaso ja tulotaso jää matalaksi.
Miksi jäisivät? Suomessa on järjestetty lasten päivähoito, myös opiskelijoille. Tunnen itse kaksi teiniäitiä. Molemmat ovat nykyisin diplomi-insinöörejä ja ovat pitkään olleet töissä koulutustaan vastaavissa tehtävissä.
Itse olin teiniäiti (17)ja kyllä harmitti ihmisten asenne mua kohtaan, kaikki tuomitsivat, niin sukulaiset kuin neuvolan työntekijät.
Ihan normaalisti sain äitiyspäivärahaa ja lapsilisää niinkuin kaikki muutkin saa. Ei ollut kiire töihin kun asuttiin vuokra-asunnossa, nautin lasten kanssa kotona olemisesta kun ei tosiaan tarvinnut tressata lainoja tms.
Olin lapsien kanssa kotona kunnes he täyttivät kolme ja sen jälkeen opiskelin ja tein silloin tällöin viikonlopputöitä.
Olen erittäin tyytyväinen että sain lapset nuorena, ainoastaan se harmitti että ystäviä oli vähän kunnes heitä juuri kerennyt nähdä.
On noloa alaikäisenä ja oman elämän pilaamista. Eikä silloin pidä harrastaa seksiä. Kerkiää sitten myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, mutta se on noloa, että pitää toista huonona vanhempana vain jos tämä on saanut lapsen sen ikäisenä jolloin niitä ei yleensä saada eli poikkeuksellisen nuorena tai vanhana.
Samaa mieltä.
Olen saanut lapset sen ikäisenä, että lukeuduin teiniäidiksi. Lapset saivat hyvän lapsuuden, jaksavat vanhemmat ja ovat pärjänneet hyvin elämässä. Molemmat opiskelevat tällä hetkellä ja voivat hyvin. Itse olin käynyt ammattikoulun kun lapset syntyivät. Ehdin opiskella myöhemmin pidemmälle ja olen työllistynyt toivomalleni alalla. En pidä asiassa mitään nolona. Nolompaa on ennakkoluulot.
On. Kaikki älykkäät äidit käyvät ensin korkeakoulun ja sitten tekevät lapset. Matala koulutustaso periytyy.
Vierailija kirjoitti:
On. Kaikki älykkäät äidit käyvät ensin korkeakoulun ja sitten tekevät lapset. Matala koulutustaso periytyy.
Minulla on molemmat lapset yliopistossa. Jääneet ilmeisesti ilman ennakkoperintöä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on molemmat lapset yliopistossa. Jääneet ilmeisesti ilman ennakkoperintöä?
Ovat poikkeus sääntöön, tämähän on tutkittu asia.
Lasten tekeminen liian aikaisin on sellaista perse edellä puuhun kiipeämistä. Opiskelu ja työelämän alku on todella haastavaa aikaa. Lapsen tekeminen siihen on kuin ampuisi itseään jalkaan. Ehdottomasti kannattaa odottaa siihen että on edes koulutus hankittu. Lisäksi teinien parisuhteetkin on aivan mitä sattuun, eikä niiden pysyvyydestä tiedä siinä vaiheessa mitään.
Sanoisin että on noloa ja vielä niin että se on noloa niille teinivanhempien vanhemmille, jotka eivät ole saaneet taottua järkeä teiniensä päähän.
Teiniäitien lapsista joutuvat käytännössä huolehtimaan teiniäitien äidit. Kun teiniäideillä on koulut kesken tai käymättä ja nuoruuden juoksut ja sekoilut sekoilematta, niin ei teiniäiti omasta lapsestaan käytännössä yksin pysty huolehtimaan.
Sääli.
Haastattelujen perusteella alkoholi vei äitinsä?
Kyllä ei katso äidin ikää, ystävät hyvät!
Ei ollut Kirsti teiniäiti vaan 37 tullessaan äidiksi.
Ainakin sai kauan maistaa vapaata elämää jo ennen äitiyttä!