Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olipa kyllä ahdistava jouluaatto uudessa anoppilassa

Vierailija
25.12.2022 |

Ensimmäinen joulu laatuaan ja täytyy kyllä sanoa, että ei ollenkaan minun tyyppinen joulu porukasta puhumattakaan. Tunsin olevani kuin jossain näytelmässä, jossa vedin koko illan roolia joka ei ollut oma itseni. Se koko tunnelma ja ihmiset edustivat juuri jotain sellaista, joka ei todellakaan ole minun maailmani. Oli kuin vihreä olisi istutettu persujen pöytään, tai persu vihreiden pöytään. Tai kokoomuslainen kommunistien porukkaan, tai kommunisti kokoomuspippaloihin.
Vaikka tämän uuden seurustelukumppanin kanssa menee ihan hyvin, niin tämä joulunvietto sai minut epäilemään jopa koko homman tulevaisuutta.

Kommentit (269)

Vierailija
21/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan se on aina. Vieras suku, vieraat tavat. Onneksi edes kieli oli yhteinen.

Ei kannata odottaa liikoja. En minäkään oikein tykkää miniäkandidaattini arvoista mutta poikani hänen kanssaan aikoo elää, en minä.

Vierailija
22/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää juttu olisi mehukkaampi, jos nyt vaan kertoisit millä tavalla sinä ja sukusi olette parempia ja hienompia kuin se miehen suku? Millaisia ne heidän typerät arvot on? Mitä kummallisuuksia siellä joulupöydässä tarjottiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan huokasivat helpotuksesta kun hienohelma poistui paikalta.

Vierailija
24/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi osattiin sanoa jo isänpäivänä, että meillä ei ole mitään sukujoulua, tytär perheineen on viettänyt omaa joulua jo 5 vuotta ja mekin olemme mielellämme kahdestaan. Poika pysyi miniäkokelaan kanssa poissa ja saatiin appivanhempieni ja miehen siskon perheen kanssa viettää omanlainen, rakas joulu ilman ulkopuolista tarkkailijaa ahdistumassa siitä, että meillä yhdessä juhlineilla on takana 35 yhteistä vuotta, yhteiset muistot ja yhteiset juhlat.

Kuinka sinut otettiin vastaan ulkopuolisena tarkkailijana ensimmäisenä jouluna, jonka vietit appivanhempiesi kanssa?

Vietin ensimmäisen yhteisen joulun appivanhempien kanssa kuopuksen ollessa 16v ikäinen eli en ollut enää ulkopuolinen millään tavalla. Ei minua pidetty tarkkailijana, olin osa perhettä. Mutta jos olisin lähtenyt parisuhteeseen sillä ennakko-oletuksella, että anoppilassa kaikki on väärin ja outoa, niin tuskin sitä yhteistä joulua tai edes toista kahvittelua olisi koskaan tullut.

Vierailija
25/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et luonut mieleistäsi joulutunnelmaa?

Olen aina ihmetellyt, miksi jotkut valittavat seurasta ja odottavat muiden pitävän seuraa ja täyttävän kaikki toiveet, mitä nyt joku keksii vaatia.

Vierailija
26/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran aiemmin olette tavanneet ja sait jo kutsun joulun viettoon. He ottivat sinut vastaan avoimin mielin! Samaa ei kyllä voi sanoa sinusta ap.

Vierailija
27/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi antaa esimerkkejä siitä, miten tapanne eroavat?

Vierailija
28/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia he sitten olivat?

Vierailija
29/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi osattiin sanoa jo isänpäivänä, että meillä ei ole mitään sukujoulua, tytär perheineen on viettänyt omaa joulua jo 5 vuotta ja mekin olemme mielellämme kahdestaan. Poika pysyi miniäkokelaan kanssa poissa ja saatiin appivanhempieni ja miehen siskon perheen kanssa viettää omanlainen, rakas joulu ilman ulkopuolista tarkkailijaa ahdistumassa siitä, että meillä yhdessä juhlineilla on takana 35 yhteistä vuotta, yhteiset muistot ja yhteiset juhlat.

Kuinka sinut otettiin vastaan ulkopuolisena tarkkailijana ensimmäisenä jouluna, jonka vietit appivanhempiesi kanssa?

Vietin ensimmäisen yhteisen joulun appivanhempien kanssa kuopuksen ollessa 16v ikäinen eli en ollut enää ulkopuolinen millään tavalla. Ei minua pidetty tarkkailijana, olin osa perhettä. Mutta jos olisin lähtenyt parisuhteeseen sillä ennakko-oletuksella, että anoppilassa kaikki on väärin ja outoa, niin tuskin sitä yhteistä joulua tai edes toista kahvittelua olisi koskaan tullut.

Eli sitten joskus vanhuksena vietät teini-ikäisten lastenlastesi kanssa ensimmäistä yhteistä joulua

Vierailija
30/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaa vähän tarkemmin mikä siellä oli outoa, ihmiset? Tarjoilut?

Ei ollut mitään outoa, mutta se koko porukka ja yhteisö edusti täysin erilaista maailmaa kuin omani. Siksi tuohon aloitukseen laitoinkin noita hypoteettisia esimerkkejä, että miten jostakusta voi tuntua ahdistavalta hänelle väärässä seurassa.

Ap

Tässä varmaan nyt haettiin sitä että millä tavalla erilaista, mitä siellä siis tapahtui mikä sinulle kertoi tästä erilaisuudesta? Aloitus on aika tyhjä kun et kerro yhtään mitään enempää.

Vierailija
31/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vietittekö te nyt sen joulun kahdestaan miehesi kanssa? Vai sittenkin isolla porukalla appivanhempien ja miehen siskon perheen kanssa?

Isolla porukalla, joten ei pojan ja miniäkokelaan tarvinnut uhrata joulua ollakseen kanssamme, me viihdymme ihan hyvin kahdestaankin. Eli heiltä ei odotettu mitään, jotta meidän joulumme onnistuisi.

Vierailija
32/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaivataan lisätietoa. Oliko joulu jäykkää pönötystä tai muuta. Entä ruokatarjoilu? Oliko paljon alkoholia? Kerrotko.

Vierailija
33/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sitten joskus vanhuksena vietät teini-ikäisten lastenlastesi kanssa ensimmäistä yhteistä joulua

Miksi minun pitäisi viettää lastenlasteni kanssa joulua?

Vierailija
34/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää juttu olisi mehukkaampi, jos nyt vaan kertoisit millä tavalla sinä ja sukusi olette parempia ja hienompia kuin se miehen suku? Millaisia ne heidän typerät arvot on? Mitä kummallisuuksia siellä joulupöydässä tarjottiin?

Olen hetero ja seurustelen naisen kanssa, joten naisen suvusta on kyse.

En avaa asiaa sen enempää, koska sitten se menee juuri siihen, että kuvainnollisesti vihreät ja persut tappelevat keskenään ja kokoomuslainen sekä kommunisti ovat toistensa kurkussa kiinni. Ei sillä ole siinä vaiheessa enää mitään tekemistä tuon koko asiaytimen kanssa, koska silloin tappelusta tulee poliittinen.

Ap

Vierailija
35/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä meni näin päin.

Uusi anoppi oli meillä kylässä ja meni vessaan. Me muut istuttiin olohuoneessa, muutaman metrin päässä.

Vessasta kajahti sellainen prutku kuin seinät olisivat sortuneet. Sen jälkeen lörinää, puuskutusta ja ähkimistä. Oli täysin mahdotonta esittää ettei kuullut mitään erikoista.

Anoppi täydensi vielä esityksen huokailemalla ja hihittelemällä tultuaan vessasta.

Kun he olivat lähteneet pesin pöntön perusteellisesti.

Joillain ihmisillä vessakäynti on niin äänekäs ja holtiton näytös, että on armeliaampaa muita kohtaan hoitaa se omassa kodissaan.

Voi ei🤭

Juu, ihan luonnollista toki.

Joillain vaan on tapa, että tästäkin pitää tehdä numero.

Eikä siinä, jos ollaan ns. omalla porukalla mutta vieraampien läsnäollessa voisi vähän ajatella...

Vierailija
36/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun en ole vielä keksinyt, mihin suuntaan kuljettaisin tätä tarinaa.

Ap

Vierailija
37/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raati kaipaa tätä nyt!

Vierailija
38/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No rooliahan sitä joutuu vetämään omienkin sukulaisten kanssa. Minä ainakin olen täysin oma itseni vain meidän perheen ja ystävieni seurassa. Sosiaalisesti taitava osaa valita jutut seuran mukaan eikä siinä ole mitään ihmettelyn aihetta.

Kaikki eivät ole sosiaalisesti taitavia, siinähän se pointti taitaa ollakin. Minun miehelläni ei ole small talk -taitoja omien harrastus- ja kiinnostuksen kohteidensa ulkopuolella ja monet saavatkin täysin väärän kuvan hänestä aluksi. Ja joskus samalla lopuksi, jos eivät vaivaudu ottamaan hänestä selvää. Mieheni on mukava ja lämmin ihminen, se ei vaan vieraassa seurassa välttämättä tule esiin.

Vierailija
39/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avaa vähän tarkemmin mikä siellä oli outoa, ihmiset? Tarjoilut?

Ei ollut mitään outoa, mutta se koko porukka ja yhteisö edusti täysin erilaista maailmaa kuin omani. Siksi tuohon aloitukseen laitoinkin noita hypoteettisia esimerkkejä, että miten jostakusta voi tuntua ahdistavalta hänelle väärässä seurassa.

Ap

Miten kumppanisi suhtautui? Jos koet noin, onko teillä suhteessa vielä vieraskoreuden aika.

Kumppani nyt oli kuin kotonaan, kun hänen kotonaanhan sitä oltiin. Ei ole vieraskoreutta kahden kesken, mutta kun näin meiningin anoppilassa muiden suhteen, niin tajusin hyvin äkkiä, että jos olisin aidosti oma itseni kuin vaikkapa oman kotiväkeni kanssa, niin tulisi hyvin vaivaantunut ilmapiiri kymmenessä minuutissa. Siellä oli niin erilaiset arvot ja esim koko tarjoilukin oli aika erilainen kuin miltä näyttäisi oma perinteinen joulupöytäni.

Ap

Olisiko aika kasvaa vain aikuiseksi. Totta kait heillä on erilaiset jouluperinteet, kuin teillä kotona, kun ne jokaisessa perheessä ne ovat erilaiset.

Ja voi olla, ettei poikaystäväsi viihdy lapsuutesi kotona ja pitää sitä outona, vaikka sinusta se on se ainut ja oikea tapa viettää joulua.

Perheet ovat erilaiset, ihan samalla tavalla kuin työyhteisöt. Ja sitä kutsutaan rikkaudeksi.

Turhaa narinaa ja valittamista. Ihminen seisoo vaikka päällään yhden jouluaaton, jo puolison vuoksi, jos jokin asia hänelle tärkeä.

Vierailija
40/269 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ahdistui Porvoossa 0/5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi