Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
Pitää olla oikea työpaikka, jotta voi säästää kituuttamatta. Eihän se säästäminen missään tunnu, jos nettopalkka on vaikka 2000-3000/kk. Satasia voi laittaa huoletta sivuun joka kuukausi.
Toisilla ihmisillä menee erittäin hyvin en mä tajua.
Laitan rahastoon 300 euroa kuukaudessa. Vuodessa se on 3600 euroa. Ei siihen mene siis kolmea vuottakaan, että on kymppitonni kasassa.
Ite tienaan lähemmäs 2000 e kk mutta vuokra on jotain 690 € ja lainoihin menee 450 € kk.. niin ei paljo laiteta sivuun jos miettii vielä muita kuluja päälle.
Mulle kertyy se vuodessa, vaikka en yritä säästää. Nettopalkka 2300 euroa eli mikään rikas en ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä tilillä on 210 000 €, tosin ne menevät tiistaina. Sijoituksissa on sitten toinen mokoma.
Mitä tiistaina tapahtuu?
Veikkaan, että ostaa asunnon.
En ymmärrä miten ihmiset pystyy tuhansia euroja säästämään.
nostinhan minäkin parikymppiä sivuun kun kylän pankki sulki ovensa mutten ole niitä vielä avannut ja itse asiassa en muista mihin sen nipun työnsin siten sain tilin saldon putoamaan alle satkuun
koska pankit ei korvaa talletussuojaa kuin satkuun asti
siksi niistin vähän päältä
näin olen joka pankin kohdalla joutunut tekeen
elä nuukemmin jää säästöön kuten mulla
juu asun yksin vuokralla
Mulla palkka 2500e/kk, säästössä on just tuo 10 000, asuntolainaa on jäljellä 75 000. Kun ostin asunnon, jäi säästöön 5000 ja sitä olen pikku hiljaa lisännyt. Välillä on kuukausia, että koko palkka menee, mutta useimmiten jää satasia säästöön. Ei siinä ole mitään kummempaa.
Olimme alunperin rutiköyhiä molemmat.
Emme juo alkoholia juuri lainkaan.
Emme tupakoi.
Emme maksa kirkollisveroja.
Emme reissaa maailmalla.
Emme kuluta ja osta turhaan - etenkään emme koskaan osta mitään lainalla,
Ei ole lapsia.
Sijoitamme.
Kuukausittain jää useita tuhansia ylimääräistä. Joskus tilillä oli satojatuhansia euroja. Normaalisti kymmeniä tuhansia.
Kaikki on valintoja ja viisailla päätöksillä lopputulos on hyvä. Kehnoilla päätöksillä huono.
Vierailija kirjoitti:
Olimme alunperin rutiköyhiä molemmat.
Emme juo alkoholia juuri lainkaan.
Emme tupakoi.
Emme maksa kirkollisveroja.
Emme reissaa maailmalla.
Emme kuluta ja osta turhaan - etenkään emme koskaan osta mitään lainalla,
Ei ole lapsia.
Sijoitamme.
Kuukausittain jää useita tuhansia ylimääräistä. Joskus tilillä oli satojatuhansia euroja. Normaalisti kymmeniä tuhansia.
Kaikki on valintoja ja viisailla päätöksillä lopputulos on hyvä. Kehnoilla päätöksillä huono.
Vain yksi kysymys.
Ketä varten oikein säästätte?
Olen vähäisissä määrin säästänyt itsekin noin, mutta en siten, että eläisin kuin puritaani.
Jossainmäärin säästän lasteni lukuun.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kertoa paljonko saatiin pariskuntana säästettyä kun otettiin "älä osta mitään turhaa" 5 vuodessa, mutta et uskoisi joten annan olla. Ja tulot alle keskitason.
Kerro! Olen utelias. Minullakin älä osta projekti. Tietenkin tulot jokaisella eri.
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Ite sain tänä vuonna n. 3700/kk, verojen jälkeen n. 2200/kk eli tilastojen keskiarvoilla tai mediaanissa mennään.
Vastike maksetusta yksiöstä 132/kk.
Ruoka 50-60/viikko, laitetaan yläkanttiin 300/kk jossa hammastahna, pesuaineet, dödö yms.
Kännykkä ja netti kotiin yht. 45/kk.
Siinä on minun pakolliset kuukauden menot.
Autoa ei ole tai tarvitse (vielä)
En käytä maksupalveluja kuten Spofify, Netflix, äänikirjat yms.
Tilaan harvoin roskaruokaa.
En tupakoi tai juo viinaa, kaljaa silloin tällöin.
Vaatteet, kengät, lääkkeet yms. ostan kun tarvitsen ja vaatteissa satsaan laatuun.
Kirjoja, CD:tä tai pelejä ostan silloin tällöin ja nämäkin aleista ja käytettyinä.
1500€ sijoutuksiin per kuukausi ei ole mikään ongelma, vuodessa 18000€, 5,5v niin on 100000€ kasassa.
Rikkaat saa rikastua ja viedä köyhien rahat. Esim sähköale, ne jotka kuluttaa eniten, saavat isoimman hyödyn, kun sen sijaan köyhä ei hyödy siitä sähköalesta sentin senttiä, koska kulutus niin pientä että niillä hirmuhinnoillakin lasku jää alle 100 euroon kuussa.
Itse säästin pelkästään vuonna 2022 16t. Tulot nettona reilu 2t.. toisinaan enemmän toisinaan vähemmän.
Kylläpä on nykyään palkat noussut kun joka toisella tässäkin ketjussa on nettopalkka 3500 euroa. Bruttona siis lähemmäs 6000 kuin 5000. Ai niin mutta täällähän onkin Suomen top 5% tienaajia vain.
Itsellä oli aikoinaan tuon verran rahaa täysi.ikäisyyden kynnyksellä kun oli kaikki lapsilisät säästänyt ja sijoittanut vauvasta saakka. Synttäri + joululahja, rippi + ylioppilasrahat ja kesätyörahatkin vielä siihen päälle niin summa alkoi olla kasassa.
Toki hiukan olin rahaa käyttänytkin mutta arvostin tosiaan säästämistä ja sijoittamista.
Ekat osakkeet minulle ostettiin alle kouluikäisenä jo. Niistä sitten osinkoa ja korkoa korolle-juttu toimimaan...
Nettona tienaan 3800 kuussa, pääomatuloja tulee päälle tonni kuussa. Alle 10 vuotta vanha paritalon puolikas espoossa velattomana. Siihen sitten vielä puolison tulot päälle niin helposti tuon 3000 kuussa saa sijoituksiin.
Minulla on nyt 35-vuotiaana 13 000€ säästöjä, eikä minusta se ole mikään älytön summa. Se on pahan päivän varalle.
Mä en ymmärrä ihmisiä jotka pystyy säästää tuhansia euroja kun en oo ikinä oikein itse säästänyt ja aina menny rahat.. toki käyn baareissa ja oon ottanu nuoruudessa vippejä ja niitä nyt makselen kulutusluottoa 2 pois ja velkaa on yli 25 tuhatta