Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
Mulla on nettotulot 2300 kuussa. Tolla palkalla olen säästänyt 250 euroa kuussa säästötilille, 250 euroa sijoituksiin ja 250 euroa asunnon vaihtoon. Käytettäväksi on siis jäänyt 1550 euroa. Olen tolla summalla elänyt ihan kivasti, maksanut laskuni, lyhentänyt asuntolainani ja matkustellutkin ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, kun ei törsää heti kaikkea menemään. Mulla on n. 50.000 säästössä. Keskituloinen olen, tai hieman allekin. Menoja on tietysti, niinhän kaikilla. Mutta turhuuksia en harrasta. Tiedän pari kaveria, jotka eivät jotenkin kestä nähdä rahaa tilillään, se ikään kuin polttelee siellä tai jotain. Heti pitää mennä baariin tai lähteä ulkomaan reissuun. Ai kun heille oli vaikeaa aikaa nää pari viimeistä karanteenivuotta. Mutta onneksi on nettikauppa, sinnehän he sitten syytivät rahansa. Ja sitten pyydetään vippiä. Jonka takaisin maksu on nihkeääkin nihkempää. NAAMAPALMU näiden kanssa.
Varmaan pelkäävät kuolevansa huomenna ja elämä pitää joka hetkellä elää maksimaalisesti, eikä latiakaan saisi jäädä käärinliinoihin.
Korona-aikana konkretisoitui se, että kotona istuessa rahaa ei kulu juuri lainkaan. Itseäni ainakin hirvitti, miten tilille vuodessa kasaantui yli kymppitonni. Se oli selkeästi hinta elämättömästä elämästä. No jätin sen sinne tilille pahan päivän varalle, mutta nykyään ei säästöön taas jääkään juuri mitään. Haluan matkustaa ja harrastaa.
Säästössä on 11 000 vaikka tulot on 9000 vuodessa.
Pitkäjänteisyys. Avasin pitkästä aikaa Penno taloudenhallinta ohjelman joka on viritetty luultavammin joskus 5-6 vuotta sitten ja sinne oli jäänyt säästöohjelma päälle. Se ilmoitti että minulla on 24 500e säästettynä. Ei ole vaan on 1500e... Ei muuta kuin niskasta kiinni ja uusi yritys. Kyllähän se säästäminen tästä sitten helpottaa kun lapsi lähtee omilleen ja vielä kun pärjäisi omillaan. Sitä rahaa on palanut pitkin vuotta lasten tukemiseen ja kotona asuvan hankintoihin, eipä ole enempiä sitten omaan lompakkoon jäänyt.
Sijoittamalla. Rupesin valmistuttua siirtämään pikku summia kuukausittain säästöön jotka sitten sijoitin koska halusin että rahani tekisivät töitä minulle tilillä makaamisen sijaan. Siitä se sitten lähti.
https://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot2/tilastotiedotteet_fi/historia/…
Tuosta voi laskea, että Suomessa aikuisilla on keskimäärin yli 20 k€ tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa. Ei osta mitään sikamaisen hintaista. 97% kaikesta tarjolla olevasta on kategoriassa sikamaisen hintaista, joten joskus saattaa esimerkiksi ruuan suhteen tinkimään tästä periaatteesta. Pääosin kuitenkin, jättää ne sikamaisen hintaiset tuotteet ostamatta. Antaa kapitalisitien sikailla sitten keskenään.
Itse taas olen säästänyt rahaa pitkässä juoksussa nimenomaan ostamalla harvoin, mutta laadukkaasti
Kuinka paljon niitä eläkevuosia varten pitää säästää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olimme alunperin rutiköyhiä molemmat.
Emme juo alkoholia juuri lainkaan.
Emme tupakoi.
Emme maksa kirkollisveroja.
Emme reissaa maailmalla.
Emme kuluta ja osta turhaan - etenkään emme koskaan osta mitään lainalla,
Ei ole lapsia.
Sijoitamme.
Kuukausittain jää useita tuhansia ylimääräistä. Joskus tilillä oli satojatuhansia euroja. Normaalisti kymmeniä tuhansia.
Kaikki on valintoja ja viisailla päätöksillä lopputulos on hyvä. Kehnoilla päätöksillä huono.
Vain yksi kysymys.
Ketä varten oikein säästätte?
Olen vähäisissä määrin säästänyt itsekin noin, mutta en siten, että eläisin kuin puritaani.
Jossainmäärin säästän lasteni lukuun.
Itseasiassa olemme muuttaneet moodin nykyään toiseen asentoon kun varaa on. Vanhemmalla iällä ei ole tietenkään mitään järkeä säästää ja pihistellä.
Vierailija kirjoitti:
sellainen puoli miljoonaa - miljoona.
Tuo ei nyt selitä yhtään, että "10000e on mun 3kk nettotulot". Niin, mutta kai teillä on menoja myös?
Mullekin 10000e on 4kk nettotulot. Mutta menot on myös noin 2300e/kk, kolme elätettävänä kuitenkin. Hyvällä tuurilla 200e/kk voi laittaa säästöön, jos ei mikään kalliimpi asia hajoa tms. Yleensä hajoaa. Ja kyllä esim 3v välein joku lomamatkakin on kiva. Joten säästöt hupenee sitä mukaa kun kertyykin, aina toki noin tonnin-parin hätävara pyritään pitämään. Mutta toisaalta, elämistä varten kai se raha onkin.
Varmaan sitten, kun lapset on omillaan, jääkin jopa yli 1000e/kk säästöön. Samaan aikaan on asuntolainakin maksettu. Ja työvuosia vielä riittää. Itseasiassa viiden vuoden päästä jo on enää yksi huollettava, kyllä se tekee merkittävän muutoksen säästömahdollisuuksiin (nyt siis 2 teiniä ja yksi pikkukoululainen). Sitten voi alkaa säästää eläkepäiviin.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat saa rikastua ja viedä köyhien rahat. Esim sähköale, ne jotka kuluttaa eniten, saavat isoimman hyödyn, kun sen sijaan köyhä ei hyödy siitä sähköalesta sentin senttiä, koska kulutus niin pientä että niillä hirmuhinnoillakin lasku jää alle 100 euroon kuussa.
Mihin ihmeeseen tarvii tukea jos lasku jää alle 100e kuussa???
Likvidiä rahaa on tällä hetkellä säästössä noin vuoden tulot. Se on sellainen mukava turvan tuoja, tietää että jos jotain kauheaa tapahtuu niin ei ainakaan heti olla mieron tiellä. Eikä meillä mitkään supermassiiviset tulot ole, mutta kun on säästäväisellä mielellä liikkeellä niin kyllä sitä sukanvarteen saa ihan mukavasti, vaikkei mitään masokistista kurjalistoelämää viettäisikään. Voin sanoa, että näillä nousevilla sähkönhinnoilla ja elinkustannuksilla tämä varautuminen tuntuu hyvältä.
Säästössä 52.000
Perintöjä en ole saanut. Työelämässä kaikki lomarahat ja bonukset säästöön.
Ja kaikki mitä palkasta pystyi säästämään.
T. Matkusteleva eläkeläinen vuodesta 2018
Nettona tulee ~2000e kuukaudessa rahaa. Tonni säästöön siitä. Tekee vuodessa 12 000e. Ei se sen vaikeampaa ole.
Keskiverto ei ole jotkut vaan se keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti ihan siitä, missä iässä aikoo jäädä eläkkeelle ja minkälaisella elintasolla haluaa eläkkeellä elellä. Kukaan ei voi sitä sun puolesta tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti ihan siitä, missä iässä aikoo jäädä eläkkeelle ja minkälaisella elintasolla haluaa eläkkeellä elellä. Kukaan ei voi sitä sun puolesta tietää.
No paljonko itse säästät? Mikä on tavoite-eläkeikä ja säästöt siinä vaiheessa?
Mulla on 34 000. Johtuu varmaan siitä, kun ei ole lapsia.
Ohistellen vastaan: Jokaisen pitäisi säästää eläkevuosia varten. Työeläke on todella pieni, jopa suurituloisella (verrattuna hänen palkkaansa).