Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
Olemme pieni/keskituloinen pariskunta, lapset kohta aikuisia. Säästöjä on kertynyt, kun vanhemmat ovat tukeneet meitä taloudellisesti, esim. ostamalla kodinkoneita, lastenvaatteita, etelänmatkan, autolainasta osan...plus pieni perintö tuli. Lisäksi olemme ostaneet ja myyneet asuntomme sopivassa suhdenteessa eli niistä myös tullut voittoa. Emme ole asuneet kovin hulppeasti, vaan järkevästi.
Ekaan asuntoon saatiin takaus vanhemmilta. Eli tuuria ja tukea ollut matkan varrella. Myös oma rahankäyttö ollut kohtuullista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yli 30 000 euroa säästössä, enkä pidä sitä mitenkään kummoisena summana. Kohta on tosin asuntolaina maksettu pois, niin sitten alkaa kertyä säästötilille enemmän rahaa.
Ei sitä nyt säästötilille kannata kerätä
No ehkä ei, mutta emme jaksa alkaa perehtyä sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salaisuuteni lienee se, etten ole hakeutunut parisuhteeseen kaikkine rahareikineen.
No todellakin! Olen elämäni ollut sinkku ja rahaa on vain tullut, mutta niinä hetkinä kun olen erehtynyt vastakkaisen sukupuolen kanssa tekemisiin niin tilille ilmestyi niinsanotusti imurin letku. Seurusteleminen saati parisuhde ei ole mitään halpaa touhua.
Perheellisinä on kannattavaa, jos kuluja on jakamassa kaksi työssäkäyvää..
Olen autoton, joka auttaa säästämisessä, mutta on ton 10 000 eur säästäminen pitkäjänteistä hommaa tämmösestä 1900 eur nettopalkasta. Ei matkustelua, ei kalliita kotimaanmatkoja. Äkkiä säästöt saa humputeltua tommosiin.
Säästän 10 000 noin 3-4 kuukaudessa. Eihän tuo ole temppu eikä mikään.
Juttu oli omistusasuntoon hyvällä sijainnilla mahd nuorena.
Aloitin aspin 19 vuotiaana, 23 vuotiaana ostin ensimmäisen omistusasunnon. 3 v myöhemmin kollegani ei saanut millään vuokra-asuntoa Helsingistä, saksalainen mies.
Kysyin huvikseen pankista lainaa. Siitä se lähti.
Nyt on 5 asuntoa ja olen koko ajan tienannut alle keskiverron.
Ihan vaan säästämällä. Ja asun melko edullisesti vuokralla, mutta asumismenot ovat pienemmät.
Vierailija kirjoitti:
Olemme pieni/keskituloinen pariskunta, lapset kohta aikuisia. Säästöjä on kertynyt, kun vanhemmat ovat tukeneet meitä taloudellisesti, esim. ostamalla kodinkoneita, lastenvaatteita, etelänmatkan, autolainasta osan...plus pieni perintö tuli. Lisäksi olemme ostaneet ja myyneet asuntomme sopivassa suhdenteessa eli niistä myös tullut voittoa. Emme ole asuneet kovin hulppeasti, vaan järkevästi.
Ekaan asuntoon saatiin takaus vanhemmilta. Eli tuuria ja tukea ollut matkan varrella. Myös oma rahankäyttö ollut kohtuullista
Toi on hyvä. En tajua miten keski-ikäiset/vanhat nykyvanhemmat ovat yleensä niin nihkeitä rahan jakamisessa.
Elän vaatimattomasti ja tienaan ihan kohtuullisesti. Pääpaino on siinä, ettei ole mitään mielenkiintoa käyttää rahaa turhaan kulutukseen, kun vähemmälläkin tulee toimeen. Tajuan myös ostaa silloin tarpeita, kun niitä saa edullisesti, olkoon vaikka esimerkkinä punalaputetut elintarvikkeet tai hyvälaatuiset vaatteet.
Sijoittamalla onnistuu. Itsellä kaksi salkkua ja juurikin yhteisarvo yli 10000
Saa säästöön kun ensin opettelee elämään tulojen mukaan. Velkaa välttämällä, jos johonkin ei ole varaa niin sitten ei vaan osta sitä.
Kun sai asunnon maksettua, alkoi rahaa kertyä tilille. Ensinnäkin se entinen lainanlyhennys menee säästöön ja toiseksi lapset on jo tässä vaiheessa muuttaneet pois kotoa, eli kulutus on olennaisesti vähäisempää. Tosin autan niitä kyllä taloudellisesti aina välillä esim. ruokakassin taikka uusien farkkujen muodossa. Opiskelijoita vielä ovat.
Ei kai sitä silloin perhe-elämän aikana juurikaan säästöjä ollut. Jos jotain jäi, niin aina hajosi sitten vähintäänkin se pyykkikone.
Nykyään jää säästöön reipas 10 tonnia per vuosi. Kai sitä ei enää osaa rillutella?
Tuista säästää sellaiset 3500-5000 €/vuodessa. Temppu on se, että aina kun tuet tulee nostat ne tililtä ja haet laskuhin harkinnanvaraista toimeentulotukea, seurakunnnan lahjakortteja yms. Auttaa jos on lapsia, jolloin on helpompi hyödyntää muiden auttamishalua. Myös ruokajonot kannatta hyödyntää, jos asuinkaupingissasi on monta ruuanjakelupistettä, hae kaikista ruokaa.
Minulla jää helposti usein yli tonnin palkasta säästöön joka kuukausi. Bruttopalkka 3000e.
No nyt on mennyt useampi kuukausi "miinukselle" kun on tehty isompaa remonttia ja tähän uppoo vielä alkuvuonnakin säästöjä. Mutta on minulla säästöjä tilillä vieläkin melkein 50t€ ja pörssissä 10t€.
Lapsia ei tosin vielä ole joten helpompi säästää.
Nainen25
Mihin muuhun kuin pahan päivän varaan pitää säästää? En ihan ymmärrä hekumointia pienistä menoista ja suurista säästöistä siinä vaiheessa kun 3-4kk nettotuloja vastaava määrä on turvattu. Miksi pitää elää kitupiikkinä ja joka menoa miettien?
Säästin ensin asunnon omavastuuosuuteen sen vajaa 14 000 ja sen jälkeen asunnon remontointiin reilu 8000. Suht helposti sain säästettyä ja tuhlasinkin mm. ulkomaan reissuun. Mutta vaatteita ja muuta sälää ostan harvoin.
Asun vuokralla joten ei lainoja eikä korjauskustannuksia. Asun stadin keskustan liepeillä. Säästössä vajaa 40 000 normipalkalla.
Otan säästöistä matkoihin.
Asuntolainan rahat menee aina perillisille ja niitä ei ole.
Kuka tahansa saa 10 tonnin säästöön vaikka olis kelarotta.
hitto oon 37 v mies ja melkee aina ollut työtön ja velkaantunut pahasti.. ei mitään säästöjä vaan lyhennän velkaa mutta luottotiedot vielä kunnossa.
Onnea uuteen kotiin!