Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (791)
Mun tulot olivat ketjun aloitusvuonna työmarkkinatuki lapsikorotuksineen. Nyt ne ovat yleistuki eli työmarkkinatuki, ilman mitään korotuksia. Olen ollut työkyvytön koko tämän ajan.
Niin tosi kummaa, että noin surkean vähän on säästössä. Kyllä aikuisella ihmisellä pitäisi olla vähintään kymmenkertainen summa riihikuivaa. Siis vähintään.
Vuodessa sain helposti kymppitonnin säästöön, kun nettotulot nousi yli tonnin kuussa. Sen ensimmäisen vuoden jälkeen se ei ollut enää niin helppoa, kun pikkuhiljaa menotkin alkoi kasvaa, kun rahaa oli enemmän käytettävissä. Kauas on tultu siitä, kun aikanaan menot sai pidettyä parhaillaan alle 500 e/kk, kun kämäisen yksiön kulut oli noin 300 euroa kuussa ja elettiin pikanuudeleilla ja kaurapuurolla.
Kuka tahansa kokopäivätöissä käyvä oikeasti voi säästää halutessaan sen kymppitonnin ainakin jokusessa vuodessa. Totuus vaan on se, että ne "pakolliset" menot salakavalasti kasvaa tulotason mukaan. Eikä sekään nyt mielestäni mikään huono asia ole. Kerran täällä vain eletään.
Myin omistusasunnon. Laitoin rahaa sijoituksiin. Laitan joka kk rahaa sivuun nyt kun asumiseen kuluu 500€ vähemmän rahaa kuin asuntolainaa maksaessa
Yli 40 vuotta työelämää takana, niin kyllä siinä pitää jo jotain jäädä säästöön, vaikka ei huipputulot olekaan, brutto 3K ylitetty 2 v sitten. Toki asiaa edistää sekin, että meitä on kaksi, jotka tienaa.
Elämä on valintoja valintoja valintoja, järkevä ei kuluta yli varojensa. Me ei tehty ekan 10 avioliittovuotemme aikan ulkomaanmatkoja, kun ei haluttu tuhlata, koska oli asuntolainaa ja pieniä lapsia, ei kalliita autoja, tahaa jäänyt helposti säästöön ja nyt sitten on vataa matkustella isommallakin budjetilla. Enkä koe jääneeni mistään paitsi, kun en ole kaikkea kokenut nuorempana. Lapsetkaan ei päässeet ihan pieninä matkoille eikä nekään ole jääneet mistään paitsi, myöhemminkin on ehtinyt.
Kun on edes 1000 euroa rahaa jota ei heti tarvita, harkitsisin määräaikaistalletusta. Korko ei ehkä tunnu isolta, tässä vaan sama tunne kuin itse tehdyissä vaatteissa, kankaat maksavat ja valmisvaatteen saisi murto-osalla. Kumma silti, kannatti maksaa koska valmisvaate hajosi helpommin. Ajan mittaan korko kasvaa.
Kukin taaplaa tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on n.13.000, eikä mun mielestä siinä ole mitään ihmeteltävää.
Mulla tuplasti ja juuri lahjoitin sukulaistytölle 100 000 etukäteisperintönä että pystyi ostamaan asunnon.
Käyt kerran arkipäivässä sämpyläkahvilla ja ostat pullon virvoitusjuoma, vuodessa se tekee 1800€ 40 vuodessa 72000€. Tässä vain yksi esimerkki miten pienistä teoista tulee suuria ajan kanssa. Itse olen 62 vuotias pienipalkkainen 1750€ netto, omaisuutta maksettu talo (290000€) ja säästöt 158000€. En ole mistään jäänyt paitsi omilla valinnoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä on tuo K lyhennys ?
Jos tarkoitat vaikkapa 3k, niin k on lyhennys kilosta eli tuhannesta. Siis 3k = 3000.
Siten, että ei käytä kaikkia rahoja mitä töistä tienaa.