Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (681)

Vierailija
101/681 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon työtön ja mulla on yli 3k tilillä säästössä.

Vierailija
102/681 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20k säästössä, ei lapsia, palkka ei ole koskaan ollut iso alle 2000€ netto, pari kertaa olen saanut noin 4000€ tilille lomakorvauksina. Varjelen tuota summaa enkä halua päästää sitä alkamaan ykkösellä. Raha rauhoittaa, totta se on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/681 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pankkitileillä 100 000 euroa. Sitä on vain kertynyt, kun on jättänyt ostetun vähemmälle. Ja ison osan olen säästänyt palkkatulosta. Palkka on ollut sen verran suuri, että siitä on jäänyt säästöä, kun en ole vaihtanut autoa uuteen, eikä minulla ole asunnosta lainaa eikä vuokran maksua.

Vierailija
104/681 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo 10 000 € säästöt ole mitenkään järisyttävän suuri summa. Mukava puskuri toki, mutta ei tuolla summalla itseään varakkaaksi tunne.

Itse olen matalatuloinen yksineläjä. Nettotulot noin 1700€, ja joka kk laitan säästöön 250€. Enemmänkin pystyisin säästämään, mutta tykkään, että käyttötililläkin on saldoa.

Elän aika kohtuuden mentaliteetilla. Ei kiinnosta shoppailut, ripsien tai kynsien laitot. En omista autoa, en välitä matkustelusta, baarissa/ravintolassa käyn kerran kahdessa kuukaudessa. Heräteostokseni on tyyliin pari suklaapatukkaa ruokaostoksilla.

Vierailija
105/681 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bruttotulot vajaa 3000 e ja silti säästössä yli 100 000 e ja velaton ok-talo puoliksi. Ikä 40v

Vierailija
106/681 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monin tavoin onnekas. Vanhempani olivat siinä määrin hyvätuloisia että avustivat rahallisesti opiskeluaikana. Pystyin opiskelemaan tehokkaasti ja valmistuin nopeasti. Sain myös heti valmistuttuani vakituisen työpaikan omalta alalta ja urakehitys on ollut tasaista. Edes kaksi vanhempainvapaata ei siihen vaikuttanut. Nyt nelikymppisenä olen velaton (asuntolainakin maksettu) ja hyvätuloinen. Säästöön ja sijoituksiin jää tonneja kuussa. Omia lapsiani aion avustaa samalla tavalla.

Vierailija
107/681 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut, että elämän kalleimmat vuodet on nyt. Nyt, kun osa lapsista on teinejä, pienin ekalla ja teen lyhennettyä työaikaa. Asuntolainaa vielä jäljellä ja samalla pian täysi-ikäistyvän esikoisenkin varalle jo säästellään.

Asuntolaina on maksettu muutaman vuoden päästä, lapset yksi kerrallaan alkaa pärjätä omillaan pian-reilun 10v päästä. Iso perintökin tulossa kun vanhemmistani aika jättää, ikää heillä 72v ja 79v tällä hetkellä.

En minä nyt halua itselleni säästää, kun on menot suurimmillaan. Ehtiihän tuota. Tai jos ei ehdi (vaan kuolen ennenaikaisesti), niin enpä turhaan säästänyt. Vakuutukset on toki.

Vierailija
108/681 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mahdollista viisaalla taloudenpidolla. Menot tulojen mukaan, ei mitään pikavippejä, jos joskus saa isomman summan rahaa, se laitetaan säästöön, ei törsätä johonkin mikä ei tuota mitään. Ei hankita jotain turhaa, josta kuukausittain turhaa rahanmenoa (esim. auto, tekokynnet, jne.). Mietitään asioita pidemmälle ja varaudutaan odottamattomiin muutoksiin, esim työelämässä.

Ts. rakennetaan kestävä talous, se mahdollistaa säästämisen ja joustaa tarvittaessa, niin ei syöksytä haasteellisissa tilanteissa suoraan sinne pikavippielämään eikä eletä kädestä suuhun.

On mahdollista kaikissa tuloluokissa. Älkää ihmiset sössikö talouttanne! Köyhyyden taustalla usein kestämättömiä ratkaisuja ja huonoja valintoja.

Vierailija
109/681 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Kun ei tarvi maksaa elareita, niin tuo summa on kasassa 22 kuukaudesa.

Vierailija
110/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pankkitileillä 100 000 euroa. Sitä on vain kertynyt, kun on jättänyt ostetun vähemmälle. Ja ison osan olen säästänyt palkkatulosta. Palkka on ollut sen verran suuri, että siitä on jäänyt säästöä, kun en ole vaihtanut autoa uuteen, eikä minulla ole asunnosta lainaa eikä vuokran maksua.

Eikö pankkitili ole täysin tuottamaton tapa hillota säästöjä?

Vierailija
111/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monesti täällä mainittu, onnistuu kyllä tarkalla taloudenpidolla. 10 000e ei ole paljon, vaikka pienituloisia ollaan. Asutaan kahden lapsen kanssa velattomassa kaksiossa. Joka ikinen ostos mietitään tarkkaan jugurttipurkista lähtien. Kaksi vanhaa autoa on pihassa ja mies korjaa nämä itse, mikä on iso säästö.

Moni hankkii ison omakotitalon ja uuden farmariauton heti ensimmäisen lapsen tultua. Siinähän ei ole mitään väärää, jos on varaa, mutta nyt olen huomannut, ettei monella oikeasti olisi.

Vierailija
112/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tällä palstalla kaikki mahdotonkin saadaan kuullostamaan mahdolliselta. Aika harvalla tavallisella tuulipuku kansalaisella on tililla yli 10 000 euroa ja jos onkin niin se on velkaa. Tosi on ja piste. En lähipiirissäni tunne ketään jolla olisi tuollaisia säästöjä. Ollaan tavallisia duunareita, kaverit ja kaikki.

Vierailija
113/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 130 000 säästössä. Siksi olenkin työtön koska on rahaa.

Vierailija
114/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vaivalla säästettyä muutaman tonnin. Sitten tuli pienehkö taloudellinen kriisi ja kaikki säästöt hupeni. Onneksi oli tuo hätävara, vaikkakin pieni.

Lasten auttaminen on vienyt myös aika paljon varoja.

Ja olen ollut koko elämäni työssä, ikää reippaasti yli 50. Ei kaikilla ole säästöjä, vaikka kuinka yrittäisi.

Onneksi on töitä.

Vierailija
115/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 10t€ ole ihan normaali määrä, ei mitenkään iso summa? Sen verran nyt vähintään soisi löytyvän säästötililtä.

Vierailija
116/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme alunperin rutiköyhiä molemmat.

Emme juo alkoholia juuri lainkaan.

Emme tupakoi.

Emme maksa kirkollisveroja.

Emme reissaa maailmalla.

Emme kuluta ja osta turhaan - etenkään emme koskaan osta mitään lainalla,

Ei ole lapsia.

Sijoitamme.

Kuukausittain jää useita tuhansia ylimääräistä. Joskus tilillä oli satojatuhansia euroja. Normaalisti kymmeniä tuhansia.

Kaikki on valintoja ja viisailla päätöksillä lopputulos on hyvä. Kehnoilla päätöksillä huono.

Vain yksi kysymys.

Ketä varten oikein säästätte?

Olen vähäisissä määrin säästänyt itsekin noin, mutta en siten, että eläisin kuin puritaani.

Jossainmäärin säästän lasteni lukuun.

Ihan sama tuli mieleen. Jos ei olisi lapsia niin en todellakaan säästäisi ja jättäisi nauttimasta elämästä. Toki jos meinaatte kohta jäädä työelämästä niin sitten ymmärrän mutta muuten en tajua. Lasten vuoksi nimittäin itse säästän, jos ei olisi ketään perimässä niin mitä hittoa varten mä säästäisin, rahat siihen hautaanko mukaan?

117/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Sitä kertyy ihan itsestään kun ei törsää kaikkea mitä saa.

Vierailija
118/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuussa jää säästöön 1000-1500 euroa 2700 wironnettopalkasta. Minulla on velaton omistusasunto, joten maksan vain vastiketta. Käteisenä ei kannattaisi pitää niin paljoa, mutta kymppitonneja on silkkoina euroina ja loput sijoituksissa. Nyt vain inflaatio syö käteistä, osakkeiden hinta laskee ja asunnonkin arvo tulee todennköisesti jatkossa tippumaan, joten ei säästämällä rikastu ja lähes kaikki köyhtyvät tällä hetkellä.

Vierailija
119/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli aikoinaan tuon verran rahaa täysi.ikäisyyden kynnyksellä kun oli kaikki lapsilisät säästänyt ja sijoittanut vauvasta saakka. Synttäri + joululahja, rippi + ylioppilasrahat ja kesätyörahatkin vielä siihen päälle niin summa alkoi olla kasassa.

Toki hiukan olin rahaa käyttänytkin mutta arvostin tosiaan säästämistä ja sijoittamista.

Ekat osakkeet minulle ostettiin alle kouluikäisenä jo. Niistä sitten osinkoa ja korkoa korolle-juttu toimimaan...

Itse säästit lapsilisäsi ja ostit osakkeet? Valitettavasti omat vanhempani ovat aikoinaan käyttäneet minun lapsilisäni elämiseen. Mihin voisi valittaa, olisiko perustetta oikeusjutulle?

Vierailija
120/681 |
26.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 29000 e rahaa.... se on kertynyt siitä kun en ole käyttänyt mihinkään ylimääräiseen. 16-vuotiaasta asti tehnyt täysipäiväisesti töitä (toki taukoakin ollut välissä). Olen nyt 36-vuotias.