Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
Mulla on ollut useamman kerran olisipa vieläkin. Puukaupalla tulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, ei mulla ole koskaan ollut yli 4000 euroa. Ja sekin hupeni takaiskuihin heti, nyt on taas enää 1000. Ja mitään turhaa en osta, en shoppaile, en syö ulkona, en tilaa netistä, en osta vaatteita, yritän elää niin vaatimattomasti kuin mahdollista. Mutta kun ei energia riitä vaativampaan työhön josta saisi enemmän palkkaa. Ja tämäkin meinaa vetää loppuun :(.
Näin, tuttu tilanne oli muutama vuosi sitten, kunnes joku kehotti säästämään. Syrjäytymis-, apatia- ym juttua, vielä ettei ole niin yksinkertaista saada uutta asuntoa. Lopulta sain, vuokra, kotivakuutus, sähkö, kaikki pieneni.
Tilit tyhjenivät tosin muuton aikana, olinpahan perustanut jo paikkoja joihin säästän.
Ennen oli niin, mitä tilistä jäi, hupeni pesuaineisiin ja kodintarvikkeisiin.
Nyt pystyisin kattamaan ainakin muuttokulut.
Kiitos paljon tsempistä. Mun tilanteessa on hyvääkin, esim oon saanut olla samassa asunnossa jo pitkään ja oikeasti viihdyn tässä. Ja ei ole autoa, lapsia, lemmikkejä tai muita suuria kuluja. Olen iloinen siitä tonnistakin, ja laitan tosiaan kaiken mahdollisen talteen. Toivottavasti tämä vielä iloksi muuttuu. Eka tavoite on saada toi 4000 uudestaan täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kertoa paljonko saatiin pariskuntana säästettyä kun otettiin "älä osta mitään turhaa" 5 vuodessa, mutta et uskoisi joten annan olla. Ja tulot alle keskitason.
Jep, älä kerro. Kerran erehdyin kertomaan täällä tuloni ja säästöön jäävän osuuden, niin valehtelijaksi haukuttiin ja muutenkin kuraa tuli niskaan, kun en tuhlannut rahaa mihinkään hömppään.🤪
En pidä tuollaisia summia tilillä koskaan, puskurirahat on ihan turhia, vähän alle 3kk nettopalkka tuo. 2 sijoitusasuntoa löytyy sekä muita sijoituksia.
Mä nautin rahoistani nyt enkä sitten joskus. Mitä niillä rahoilla joskus 70-80v tekee kun on muistisairaana jossain vanhainkodilla.
Miehen kanssa molemmat töissä. Yhteiset nettotulot kuukaudessa 4500-5000€. Molemmat laittaa joka kuukausi 500säästöön ja näin vuodessa kertyy 12000€. Emme varsinaisesti säästä mitään tiettyä asiaa varten, mutta onpahan jemma rahaa jos haluaa lähteä ulkomaille tai toinen sairastuu/joutuu työttömäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on myös menoja kuten laskut hah! Eivät ne laskut ole erillisiä menoja, vaan jotainolet ostanut että saat laskuja. Selvitä mistä ne laskut aiheutuvat. Sähkölasku ok, sitä ei voi lopettaa mutta voi pienentää. Turhia suoratoistopalveluita, ylimääräisiä operaattoriliittymiä, mitä? Lopeta turhat menot ja vähittäismaksuostot, niin pian sullakin on 10.000 e tilillä.
Entä kun ei ole mitään laskuja? Vuokra, kaasu, sähkö, netti, puhelin. Ei mitään muuta, ei tilauksia, ei shoppailua. Ei autoa. Näin ollut jo vuosia eikä kymppitonnia todellakaan näy. Tuskan takana on jokainen penni.
No, tietysti jotta voisi säästää, pitäisi tuloista jäädä jotain elämisen kulujen jälkeen. Eli on joku minimitulo, josta on erittäin vaikea säästää mitään. Mutta kun tulot menee tän minimitulon yli, on mahdollista säästää. Vaikeaahan se on, kun mieli tekee kaikenlaista mukavaa.
Sitten kun tulotaso on sellainen, että eläminen on mukavaa ja mielihaluja tyydytetty kohtalainen määrä, on säästäminen ja varallisuuden kerryttäminen helpompaa. Mutta monilla ihmisillä kaikki menee vaikka tulot ovat hyvinkin suuret. Pitää olla aina joka perheenjäsenellä uusi ja hieno auto, iso vene, mökki. Matkoja tuon tuosta maailmanääriin, jne.
Oma lukunsa ovat menestyvät yrityäjät, sijoittajat ja rahaa perineet, joille rahaa tulee niin paljon ettei siinä törsäilevä elämä tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Miehen kanssa molemmat töissä. Yhteiset nettotulot kuukaudessa 4500-5000€. Molemmat laittaa joka kuukausi 500säästöön ja näin vuodessa kertyy 12000€. Emme varsinaisesti säästä mitään tiettyä asiaa varten, mutta onpahan jemma rahaa jos haluaa lähteä ulkomaille tai toinen sairastuu/joutuu työttömäksi
Mitä tuo säästö tarkoittaa? Tilillä vai sijoitettuna?
Laskeskelin, että tutullani on 20 kertaa enemmän varoja ku mulla. Kun maksan esim. 7 euron lounaan, se on sille 35 centtiä kun verrataan meidän keskinäistä varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisella säästötilillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut aina nuuka ja mulla lojui sot rahat tileillä vuosia. Korkoa tuli vain 2-4%. Toisaalta nukuin yöt hyvin. En sentään ole pitänyt setelitukkoja kotona, se olisi ollut vielä huonompi valinta. Nyt kun sijoittelen isoa osaa säästöistä, yöunet häiriintyy aika ajoin.
Mä uskon, että pitämällä rahaa 50/50 rahastoissa ja osakkeissa hajautettuna lienee omalla kohdalla paras. Epäilen, että moni hypeosake varsinkin tuottaa enemmän mt-potilaita kuin rikastuneita kun porukka seisoo päivät ruudun edessä ja töllöttää käppyrää :D
Katselin tuossa omia sijoituksiani/säästöjäni:
- oman pankkini indeksirahastot yhteensä 17k
- etf-rahastot yhteensä 19k
- suorat osakeomistukset, pitkällä pidolla 36k
- suorien osakeomistusten veivMissä tossa on 2 osakesäästötiliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallisella säästötilillä
Jos yli 2000 niin ei mitään järkeä.
Säästötililläni on 72.000€, nyt kun korot nousseet viime vuodelta kasvoi korkoa 1000€.
Osaan säästää kun menot koko ajan pienemmät kuin tulot.
En jaksa sijoittaa, käytän nuo sitten johonkin kun se päivä tulee.
Laskin juuri että säästössä on rapiat 90 t, mun palkka on nyt 40 v korkeimmillaan, 2300 netto pari vuotta ollut, oon aina ollut tosi säästäväinen. Tuosta palkasta oon saanut jo tosi hyvin säästöön. Tulojen suurentuessa en ole suurentanut kulutusta, on maltillinen asuntolaina ja ikivanha autonromu. On aot, ost ja indeksirahastoja ja n 6 t tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Säästötililläni on 72.000€, nyt kun korot nousseet viime vuodelta kasvoi korkoa 1000€.
Osaan säästää kun menot koko ajan pienemmät kuin tulot.En jaksa sijoittaa, käytän nuo sitten johonkin kun se päivä tulee.
Oliit saanut jostain amerikkarahastoista tuolla summalla reilun kymppitonnin. Tai suomirahastoistakin moninkertaisesti, tais mulllskin tulla niistä 8% . Ja riskittömältä korkeakorkoiselta tililtäkin 2500. Pankki kiittää uskollista lypsylehmää.
Vierailija kirjoitti:
Laskin juuri että säästössä on rapiat 90 t, mun palkka on nyt 40 v korkeimmillaan, 2300 netto pari vuotta ollut, oon aina ollut tosi säästäväinen. Tuosta palkasta oon saanut jo tosi hyvin säästöön. Tulojen suurentuessa en ole suurentanut kulutusta, on maltillinen asuntolaina ja ikivanha autonromu. On aot, ost ja indeksirahastoja ja n 6 t tilillä.
Siis tililläkö 90t?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tililläkö 90t?
Jos määräaikaisella tilillä on vuoden tuo 90000e ,saa siitä 4.3% korolla 2709e puhtaana, onhan se rikkana rokassa.Korot ollu noin 2-3v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tililläkö 90t?
Jos määräaikaisella tilillä on vuoden tuo 90000e ,saa siitä 4.3% korolla 2709e puhtaana, onhan se rikkana rokassa.Korot ollu noin 2-3v.
Niin mutta kun samaan aikaan voisit saada enemmän. Kolmin tai nelinkertaisesti eikä vielä mennä edes riskisijoituksiin.
Mutta mikäs siinä jos on tohon rikkaan tyytyväinen niin miksipä sitä kihvelillistä tavoittelisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tililläkö 90t?
Mistä saat noin hyvän koron? Yritin hakea, mutta joka pankissa 24kk määräaikaisen tilin korko oli alle 2.5%.
Turhan paljon makaa minullakin nollakorkoisella käyttö tilillä ja 0.x% säästötilillä. Sais edes tuon rikan.
Meneekö määräaikaisentilin korosta pääomavero niin kuin osingoista?
Miten verottaja kohtelee kahta ost?