Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
Noin 3300 € netto. Ja kolmen kuukauden palkka puskurissa ihan varmuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka 2500€, siitä jää säästöön aina 1000-1500€ kuussa. Kahdeksatta vuotta vakitöissä, töistä minä säästöni oon saanu. Esimmäisenä työvuotena maksoin pois opintolainan, n.7000€. Mitään muita lainoja ei ole eikä tule. Auton ostin tonnilla. Ei puolisoa tukemassa. Asumisen kulut n.430€. Opiskeluaikana oli joskus 20snt kaikki mitä mulla oli, kyllä sen muistaa edelleen ja rahan törsääminen ei ole lähtenyt käsistä koskaan. En osta uutta ellei vanha ole rikki, ja silloinkin mietin pärjäisikö ilman. Jos kuitenkin jotain ostan, ostan laatua ja paidasta voin maksaa 300€. Kyllä tällaisilla nettotuloilla kymppitonnin säästöön saaminen on lasten leikkiä.
Missä pystyy asumaan noin halvalla vuokralla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettotulot 2700 €/kk. Yli 2000 €/kk jää säästöön.
N29
Puoliso taitaa osallistua myös perheen/pariskunnan menoihin 😂
Mikä puoliso?
N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 10 vuotta sitten olisi laittanut 5000e Microsoftin osakkeeseen nyt sen arvo olisi 50 000e.
tai jos vuonna 2015 tammikuussa olisi laittanut 5000e Nvidian osakkeisiin osakkeiden arvo olisi nyt n. 860 000e .
Kannattiko 10 vuotta sitten laittaa rahansa lottokuponkeihin, ananaslonkeroon, tekoripsiin, Kanarianmatkoihin, 7-lehden tilaukseen tai käytettyyn autoon ?
TAJUAAKO IHMISET TÄTÄ ???
Ruotsalaiset tajuaa. suomalaiset ei tajua. Ne juoksee ämpäritarjousten perässä ja pitää muutaman tonnin säästöjään nollakorkoisilla tileillä.
Ei huvita tehdä verenimijöiden työtä yhtään helpommaksi kuin se jo on. Aion jättää jälkeeni vain savuavat rauniot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka 2500€, siitä jää säästöön aina 1000-1500€ kuussa. Kahdeksatta vuotta vakitöissä, töistä minä säästöni oon saanu. Esimmäisenä työvuotena maksoin pois opintolainan, n.7000€. Mitään muita lainoja ei ole eikä tule. Auton ostin tonnilla. Ei puolisoa tukemassa. Asumisen kulut n.430€. Opiskeluaikana oli joskus 20snt kaikki mitä mulla oli, kyllä sen muistaa edelleen ja rahan törsääminen ei ole lähtenyt käsistä koskaan. En osta uutta ellei vanha ole rikki, ja silloinkin mietin pärjäisikö ilman. Jos kuitenkin jotain ostan, ostan laatua ja paidasta voin maksaa 300€. Kyllä tällaisilla nettotuloilla kymppitonnin säästöön saaminen on lasten leikkiä.
Tuettu asumisyksikkö tai joku kunnan/kaupungin kautta (suhteilla?) saatu asunto. Tai asuu äitinsä luona.
Pitäisi varmaankin sijoittaa enemmän Ruotsiin. Eniten suositellaan aina Investoria, syystäkin. Itselläni toistaiseksi ainoat Ruotsin sijoitukset (reilut 6k) kiinni tässä: XACT OMXS30 ESG ETF. Se on noussut tänä vuonna n. 11%, ja Investor näemmä aika lailla saman verran samassa ajassa. Joutuisin myymään joitain muita ETF-omistuksia pois, jotta voisin hypätä kunnolla Ruotsin kelkkaan, mikä ei tietenkään sekään kiva. Voi tätä valinnan vaikeutta, kun on pieni nettopalkka.
Mua harmittaa, kun Nokian osakkeesta on varoiteltu vuosikausia. En siis ostanut sitä lainkaan, kun aloin sijoittaa toissavuonna. Kaveri sitten tuossa läväytti lukeman tiskiin: Nokian osakekurssi noussut vuodessa 45%. Okei, Amerikassa ovat kurssiraketoineet Palantir, Rigetti, Soundhound, Tesla... ja ennätystasolle noussut kulta ja bitcoin. Ja onhan näitä. Kaikki nämä onnistuin missaamaan, tosin saanut osasta hyödyn rahastojen kautta.
Mutta että noinkin helposti olisi voinut tienata 45% maassa, jossa lakkoillaan yhtenään parin prossan palkankorotusten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuettu asumisyksikkö tai joku kunnan/kaupungin kautta (suhteilla?) saatu asunto. Tai asuu
Voihan se olla kimppakämppä. Olen itsekin asunut sellaisessa vaikka kävin töissä. Ja tuon hintaisia vuokra-asuntoja kyllä löytyy Suomesta, katso itse vaikka Vuokraovesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rapia 220.000 e säästöjä, kertynyt parinkymmene vuoden aikana. Lähihoitaja + huoltomies, 3 lasta. Talo maksettu ja lapset omillaan.
Mieti mitä tarvitset, osta sitä eläkä sitä mitä haluat. Satsaa hankinnoissa laatuun. Helposti kertyy säästöjä, meillä kertynyt aivan tavallisissa keskituottoisissa ja riskisissä rahastoissa, ei hetkessä mutta pikkuhiljaa. Eikä vaikuta elämisen laatuun mitenkään, reissataan paljon, auto uudehko, veneet ja pelit löytyy.
Eli pikkuhiljaa, ja hieman funtsimalla !
Hmm, tekee n.1000€ tai vähän vajaa per kk. Yhdessä säästäen vai vain sinä? Todella vaikea uskoa asuntolainaisena ja tuolla muksu määrällä...
Itse asiassa 500€/kk, jos on laittanut sijoituksiin ja jos sijoitukset on kasvaneet 6% vuositahtia. Isommilla voitoilla pienemmällä summalla
Mä olen järkeillyt tän niin, että kun olen nyt terve ja ok-palkkaisessa työssä kokopäiväisenä, niin mulla saattaa hyvinkin olla oman elämäni parhaimmat tulot juuri nyt. Siitä on parempi pystyä säästämään, koska kukaan ei koskaan tiedä, milloin iskee joku sairaus, onnettomuus, työttömyys tai lopulta ihan vaan vanhuus. Eläke on takuuvarmasti pienempi kuin palkka, joten varaudun tulevaan nyt.
Ja sitten aika on ystävä: raha tekee ihan itsekseen lisää rahaa, jos sen antaa olla koskemattomana esimerkiksi indeksirahastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuettu asumisyksikkö tai joku kunnan/kaupungin kautta (suhteilla?) saatu asunto. Tai asuu
Voi olla kirjoilla yliopistolla jatko-opiskelijana ja siis asuu opiskelijakämpässä, tai asua Kalliossa kimppakämpässä, vuokralaisena rintamamiestalon yläkerrassa, tai valinnut 22 neliön vuokrakämpän yksityismarkkinoilta isohkossa kaupungissa... ei mitenkään outoa.
Kyllä mulla oli säästössä yli satatonnia, kun ostin 5-kymppisenä asunnon. En tosin sossun rahoilla, mitä tyhmikset luulee, kun sossusta en oo ikinä rahaa saanut, neuvoja vaan.
Minä menin 14 vuotiaana töihin ja olen perustanut säästöilläni 3 firmaa. Eivät kertyneet rahat helpolla ja köyhiä on oltu ja ollaan edelleen. Elämme alle yhden henkilön "sossuminimillä" 3 ihmistä. Mutta meitäkin voi näköjään kadehtia.
Onnea kateellisille. En voi auttaa.
Fyysien kullan omistaminen ei kiinnosta, mutta entäs tämä: iShares Gold Producers UCITS ETF USD (Acc). On noussut tänä vuonna jo 20%. Onko tämä kupla, eli onko liian myöhäistä/riskaabelia hypätä kyytiin? Ja oikeastaan sama kysymys finanssisektorista. Ihmetyttää, että esim. HSBC noussut 6 kk:ssa 33%. Onko tässäkin kyseessä kupla? Tuntuvat joka tapauksessa hurjilta lukemilta, kun talletustilillä oleva kymppitonni tuottaa pari prosenttia vuodessa.
"Voi olla kirjoilla yliopistolla jatko-opiskelijana ja siis asuu opiskelijakämpässä, tai asua Kalliossa kimppakämpässä, vuokralaisena rintamamiestalon yläkerrassa, tai valinnut 22 neliön vuokrakämpän yksityismarkkinoilta isohkossa kaupungissa... ei mitenkään outoa."
Kirjoilla kyllä on. Siitä olen samaa mieltä.
Kymppitonnia ei ainakaan kannattaisi makuuttaa käyttötilillä. Eräs tunnettu sijoittaja laittoi ylimääräisen käteisensä hetkeksi kiinni Elisan vakaaseen osakkeeseen, koska silloin raha on ikään kuin pankkitilillä, jossa vuosikorko on yli 5% ja rahat helposti nostettavissa heti kun tarve. Itsekin laitoin osan ylimääräisistä rahoistani Elisaan viime vuonna. Ostin hieman yli 40e hintaan ja myin pois 48e hintaan.
Mulla on säästössä reilusti yli 20 tonnia, mutta hieman erikoisessa muodossa. Ostin 25-30 vuotta sitten keräilypelikortteja, joiden arvo moninkertaistunut tyyliin että 30 euroa maksanut kortti on nyt melkein tonnin arvoinen. Hankala tilanne, kun kortit kuitenkin ostettu pelaamista varten, mutta samaan aikaan tuntuu hullulta sekoitella keittiön pöydällä kymppitonnin arvoista korttipakkaa ja miettiä, mitä kaikkea korteilla voisi ostaa. Onneksi pikkurahasta ei kuitenkaan ole pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos 10 vuotta sitten olisi laittanut 5000e Microsoftin osakkeeseen nyt sen arvo olisi 50 000e.
tai jos vuonna 2015 tammikuussa olisi laittanut 5000e Nvidian osakkeisiin osakkeiden arvo olisi nyt n. 860 000e .
Kannattiko 10 vuotta sitten laittaa rahansa lottokuponkeihin, ananaslonkeroon, tekoripsiin, Kanarianmatkoihin, 7-lehden tilaukseen tai käytettyyn autoon ?
Suomen vasemmistolainen politiikka on aiheuttanut sen ettei suomalaisiin osakkeisiin kannata sijoittaa. Niitä voi olla muutama salkussa hajautuksen vuoksi, mutta kyllä amerikkalaisten osakkeiden arvo kasvaa älytöntä vauhtia niinkuin nuo esimerkit osoittavat.
Kateuteen perustuvan vasemmistolaisen politiikan vuoksi Suomessa on liian korkea verotus mikä karkoittaa maasta pääomat ja estää yritysten kasvun. Lisäksi Persujen maahanmuuttovastaisuus vie Suomelta halvan työvoiman. Suomi tulee näistä syistä jäämään pohjolan köyhimmäksi ja kurjimmaksi maaksi ikuisiksi ajoiksi.
Yksittäinen Suomen kansalainen voi kuitenkin sijoittaa oman omaisuutensa amerikkalaisiin osakkeisiin. Jos kaikki aikuiset suomalaiset olisivat tehneet näin 3 vuotta sitten suomalaisten säästöt olisvat kasvaneet n. 50% kolmessa vuodessa.TYhmän politiikan kansalaisten taloudelle aiheuttama vahinko olisi kompensoitunut viisaalla sijoittamisella.
Amerikkalaiset osakkeet ovat jo pitkään nousseet ja voivat siksi romahtaa joten juuri nyt kannattaa sijoittaa harkiten, hajauttaa ympäri maailmaa ja ehkä useimpien kohdalla hankkia mielummin jotain maailmanlaajusita rahastoa.
Romahdus voi tulla, joo, mutta Amerikka toipuu aina. Kannattaa pitää kiinni USA-rahastoista romahduksenkin aikana. Vielä oleellisempaa pitää jemmassa hieman käteistä, että voi ostaa romahduksen hetkellä lisää rahastoja. Jos vaikka rahastossa 50t, olisi hyvä olla koko ajan kymppitonni lisäostoja varten. ETF paras siinä mielessä, että ehdit iskeä reaaliaikaisesti.
Ruotsalaiset tajuaa. suomalaiset ei tajua. Ne juoksee ämpäritarjousten perässä ja pitää muutaman tonnin säästöjään nollakorkoisilla tileillä.