Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (681)

Vierailija
541/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 10 vuotta sitten olisi laittanut 5000e Microsoftin osakkeeseen nyt sen arvo olisi 50 000e.

tai jos vuonna 2015 tammikuussa olisi laittanut 5000e Nvidian osakkeisiin osakkeiden arvo olisi nyt n. 860 000e .

Kannattiko 10 vuotta sitten laittaa rahansa lottokuponkeihin, ananaslonkeroon, tekoripsiin, Kanarianmatkoihin, 7-lehden tilaukseen tai  käytettyyn autoon ?

Suomen vasemmistolainen politiikka on aiheuttanut sen ettei suomalaisiin osakkeisiin kannata sijoittaa. Niitä voi olla muutama salkussa hajautuksen vuoksi, mutta kyllä amerikkalaisten osakkeiden arvo kasvaa älytöntä vauhtia niinkuin nuo esimerkit osoittavat.

Joo. Meillä oli aikanaan Irc-galleria, mutta siitä ei tullut megayhtiötä, vaan voiton vei paljon myöhemmin lanseerattu Facebook. Eipä kai meillä juuri muita potentiaalisia menestyjiä ole ollutkaan, kun Nokiakin hävisi Applelle. Google ja Tesla? Ei suomalaisia verrokkeja. Amazon? Ei. Microsoft? Ei. Nvidia? Ei. Berkshire/Investor? Ei vastaavaa.

Vierailija
542/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina nuuka ja mulla lojui sot rahat tileillä vuosia. Korkoa tuli vain 2-4%. Toisaalta nukuin yöt hyvin. En sentään ole pitänyt setelitukkoja kotona, se olisi ollut vielä huonompi valinta. Nyt kun sijoittelen isoa osaa säästöistä, yöunet häiriintyy aika ajoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua harmittaa, kun Nokian osakkeesta on varoiteltu vuosikausia. En siis ostanut sitä lainkaan, kun aloin sijoittaa toissavuonna. Kaveri sitten tuossa läväytti lukeman tiskiin: Nokian osakekurssi noussut vuodessa 45%. Okei, Amerikassa ovat kurssiraketoineet Palantir, Rigetti, Soundhound, Tesla... ja ennätystasolle noussut kulta ja bitcoin. Ja onhan näitä. Kaikki nämä onnistuin missaamaan, tosin saanut osasta hyödyn rahastojen kautta.

Mutta että noinkin helposti olisi voinut tienata 45% maassa, jossa lakkoillaan yhtenään parin prossan palkankorotusten vuoksi.

Eihän noita voi mitenkään tietää. Itse tein tappiota Rigetin ja D Waven kanssa kun lähdin ihan n00bina sijoittamaan niihin ja seuraavana päivänä Nvidian toimari sanoi ettei kvantit breikkaa vielä vuosiin - osakkeet tulivat 55 prossaa alas. Toisaalta Nvidian toimari saattoi olla ihan peloissaankin siitä, että kvanttiteknologia tulee menestymään tulevaisuudessa joten käytti arvovaltaansa antamalla tuon lausunnon. 

Vierailija
544/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aina nuuka ja mulla lojui sot rahat tileillä vuosia. Korkoa tuli vain 2-4%. Toisaalta nukuin yöt hyvin. En sentään ole pitänyt setelitukkoja kotona, se olisi ollut vielä huonompi valinta. Nyt kun sijoittelen isoa osaa säästöistä, yöunet häiriintyy aika ajoin.

Mä uskon, että pitämällä rahaa 50/50 rahastoissa ja osakkeissa hajautettuna lienee omalla kohdalla paras. Epäilen, että moni hypeosake varsinkin tuottaa enemmän mt-potilaita kuin rikastuneita kun porukka seisoo päivät ruudun edessä ja töllöttää käppyrää :D

Vierailija
545/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettoa jää 3600/kk. Miehellä ehkä 3400. Tästä asumisen, 2 auton ja 3 lapsen kulut niin ihan hyvin molemmat saa n.1000e kuussa säästöön. Nämä kun pistää esim hyvin tuottavaan indeksirahastoon niin helposti saa jo vuodessa yli 10k kuussa säästöön.

Vierailija
546/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on n.50k säästössä. Olen 37vuotias ja tässä vuosien varrella ollaan ostettu asunto, myyty se ja ostettu omakotitalo eli niihinkin on toki palanut säästöistä käsirahaa jne. Olen ns.alempaa keskiluokkaa varmaan tuloiltani. Kaksi lasta ja puoliso ja lemmikitkin löytyy.

Vierailija
547/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, ei mulla ole koskaan ollut yli 4000 euroa. Ja sekin hupeni takaiskuihin heti, nyt on taas enää 1000. Ja mitään turhaa en osta, en shoppaile, en syö ulkona, en tilaa netistä, en osta vaatteita, yritän elää niin vaatimattomasti kuin mahdollista. Mutta kun ei energia riitä vaativampaan työhön josta saisi enemmän palkkaa. Ja tämäkin meinaa vetää loppuun :(.

Näin, tuttu tilanne oli muutama vuosi sitten, kunnes joku kehotti säästämään.  Syrjäytymis-, apatia- ym juttua, vielä ettei ole niin yksinkertaista saada uutta asuntoa.  Lopulta sain, vuokra, kotivakuutus, sähkö, kaikki pieneni.

Tilit tyhjenivät tosin muuton aikana, olinpahan perustanut jo paikkoja joihin säästän.

Ennen oli niin, mitä tilistä jäi, hupeni pesuaineisiin ja kodintarvikkeisiin.

Nyt pystyisin kattamaan ainakin muuttokulut.

Tsemppiä sinullekin, aloita 10-20 euroa kk.  Onnistut varmasti.

Vierailija
548/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä uskon, että pitämällä rahaa 50/50 rahastoissa ja osakkeissa hajautettuna lienee omalla kohdalla paras. Epäilen, että moni hypeosake varsinkin tuottaa enemmän mt-potilaita kuin rikastuneita kun porukka seisoo päivät ruudun edessä ja töllöttää käppyrää :D

Katselin tuossa omia sijoituksiani/säästöjäni:

- oman pankkini indeksirahastot yhteensä 17k

- etf-rahastot yhteensä 19k

- suorat osakeomistukset, pitkällä pidolla 36k

- suorien osakeomistusten veivikassa ost:lla 23k, tällä hetkellä kaikki kiinni parissa kotimaisessa osakkeessa

- käteinen käyttötilillä 5k

Vierailija
549/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kallistakin voi ostaa, lähinnä siis ajatuksella "köyhällä" ei ole varaa ostaa halpaa. Jos ostat auton, osta sellainen merkki johon luotetaan ja jotan ei tarvitse koko ajan pajalla seisottaa.

Tarvitsetko niitä streamauspalveluja, 100 M puhelimeen nettikaistaa, 7 egen lattea.... säästäkö säännöllisesti? Ymmärrätkö että pienistä säästöistäkin kertyy ajan myötä isompi summa? Ostatko impulsiivisesti? Maksatko palkkapäivänä ensin itsellesi? Pidätkö itsestäsi huolta vai makaatko sohvalla mässyttämässä? Nukutko riittävästi... tässä nyt jotain mitä voi tuumailla näin aluksi.

Vierailija
550/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kallistakin voi ostaa, lähinnä siis ajatuksella "köyhällä" ei ole varaa ostaa halpaa. Jos ostat auton, osta sellainen merkki johon luotetaan ja jotan ei tarvitse koko ajan pajalla seisottaa.

Tarvitsetko niitä streamauspalveluja, 100 M puhelimeen nettikaistaa, 7 egen lattea.... säästäkö säännöllisesti? Ymmärrätkö että pienistä säästöistäkin kertyy ajan myötä isompi summa? Ostatko impulsiivisesti? Maksatko palkkapäivänä ensin itsellesi? Pidätkö itsestäsi huolta vai makaatko sohvalla mässyttämässä? Nukutko riittävästi... tässä nyt jotain mitä voi tuumailla näin aluksi.

Tiedostan nykyään tämän, mutta ostin yhtä kaikki 3 euron karkkipussin ja 2 euron Starbucksin lounastauolla. Näillä hemmottelurahoilla olisi saanut Mantan osakkeen joo. Tällaisia hemmottelupäiviä mulla on vähintään kerran viikossa, eli missaan 50 Mantan osaketta joka vuosi. Toisaalta hemmottelin joskus aiemmin itseäni tällä tavoin lähes joka päivä, eli missasin silloin reilut 300 Mantan osaketta joka vuosi. Ja viiniin menee nykyään n. 600 euroa vuodessa. Joskus olen ollut raitis pari vuotta putkeen. Ja lottokuponkejakin täytän 200 eurolla joka vuosi... säästökohteita olisi helppo löytää, mutta arki olisi aika mautonta.

Vierailija
551/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös menoja kuten laskut hah! Eivät ne laskut ole erillisiä menoja, vaan jotainolet ostanut että saat laskuja. Selvitä mistä ne laskut aiheutuvat. Sähkölasku ok, sitä ei voi lopettaa mutta voi pienentää. Turhia suoratoistopalveluita, ylimääräisiä operaattoriliittymiä, mitä? Lopeta turhat menot ja vähittäismaksuostot, niin pian sullakin on 10.000 e tilillä.

Vierailija
552/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos junailee elämän niin, että auto ei ole välttämättömyys, on aika helppo säästää rahaa. Kun lapseni olivat pieniä, asuimme tärkeän bussilinjan varrella ja liikkuminen oli halpaa ja helppoa. Asuntokin oli edullinen vuokra-asunto, reilut 70 neliötä laitakaupungilla. Ja kun ei ollut pakkomielle kuluttaa koko ajan, säästöjä kertyi reilussa viidessä vuodessa huomaamatta reilut 25 tonnia. Tämän käytimme ensimmäisen omistusasunnon käsirahana. Jälkiviisaana voisi tietenkin sanoa, että se olisi pitänyt iskeä sijoitusmarkkinoille. Vuosi oli 2012.

Vierailija
553/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin opiskelijana reilu 30k säästötilille ja rahastoihin ehkä 5k n. kolmessa vuodessa. Toki käyttötilillekin rahaa kertyi useita tuhansia. Ihan helppoa oli rahan kerryttäminen. En törsää rahaa, ostan harkiten jotain jos tarvitsee. Ostan kaupasta välillä parempaa ruokaa ja joskus syön tosi halpoja ruokia. Työelämässä säästäminen tapahtuu ihan itsestään, kun palkka kilahtaa säännöllisesti tilille. Motivoidun siitä, kun näen rahaa tilillä ja se saa säästämään enemmän. 

Vierailija
554/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli viime joulukuussa tilillä noin 50000€ ja nyt 20000€, vielä kymppi pois ja saan jatkossakin täydet asumistuet. Syön käteisen eläkkeellä.

Vierailija
555/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteen jää 1700 euroa. Joka kuukausi säästöön menee 600 euroa. Säästössä jo 70 000 euroa. En ole saanut perintöjä. Oma asunto, josta maksan lainaa. Ikää 32v. Ja asun yksin.

Sen lisäksi osan rahoista olen sijoittanut.

Kyllähän jokainen pystyy säästämään. Suurimmalle osalle on vain tärkeämpää elää päivä päivältä ja harmitella joskus tulevaisuudessa kun ei ole rahaa.

Huomannut sen että moni elää kädestä suuhun ja kun kertovat tarkemmin taloudestaan niin kertoo ikävä kyllä kyseisen henkilön älykkyydestä jotain kun rahaa tuhlataan turhuuksiin ja sitten ihmetellään kun tulot ei riitä. Turhaan sitä valittaa rahan riittämättömyydestä jos ei ymmärrä perusasioita.

Joillakin pitäisi olla joku huoltaja aikuisenakin, ainakin talousasioissa...

Miksi ihmeessä et ole sijoittanut kaikkea vaan ilmeisesti (näin ymmärrän viestisi) makuutat osan säästöistä tililläsi. Kun sijoitat rahastoihin ( mutta ei asunto) niin tearvittaessa saat vaikka kaiken muutamassa päivässä käyttöösi.

Minulla on tilillä vain se, mitä kuun alussa sinne tulee. Loppukuusta siirrän ylijäämän sijoituksiin. Jos rahat tililtä loppuu ennen kuun loppua, niin käytän luottokorttia. Tililtä et saa kuin max 3%, sijoituksista moninkertaisesti esim. viime vuonna.

Jos tulee yllättävä ja äkillinen meno, iso autoremontti tsi jotain, niin sitä varten on luottokortti. Sen laskun maksan sitten aikanaan sijoituksia kotiuttamallla, mikäli luoton korot ovat suuremmat kuin sijoitusten tuotto, siis jos tulot ei riitä takaisiinmaksuun.

Ei tota kolmen kuun palkan puskuria pidä ajatella niin, että se on käyttötilillä tai käteisenä pöytälaatikossa. Eikä sen tarvi olla edes nopeasti irrotettavissa sijoituksissa, sillä niitä vastaan saat hyvinkin nopeasti kulutusluoton, jonka korko on pienempi kuin sijoituksen tuotto. Riittää, että raha on jossain olemassa.

Olen juuri vaihtamassa autoa. Voisin ostaa auton käteisellä. Mutta ei kannata, tulee edullisemmaksi ostaa liikkeen rahoituksella tai kulutusluotolla. Tää että kumpi on edullisempi, vähän vaihtelee sen mukaan minkälaisen rahoituksen mikin autoliike tarjoaa.

Vierailija
556/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jota inflaatio syö koko ajan.

Ei syö.

Riippuu ihan mihin rahaa käytät. Ei kaikkien hinta nouse, ruuasta voi tehdä valintoja ja aika voi kasvattaa oman ruuan esimerkkinä.

Inflaatio vaikuttaa vain jos käytät rahasi tuotteisiin jotka ovat nousseet (inflaatio). 

Vierailija
557/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamalla. 

Vierailija
558/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin tuossa omia sijoituksiani/säästöjäni:

- oman pankkini indeksirahastot yhteensä 17k

- etf-rahastot yhteensä 19k

- suorat osakeomistukset, pitkällä pidolla 36k

- suorien osakeomistusten veivikassa ost:lla 23k, tällä hetkellä kaikki kiinni

idiootti

Vierailija
559/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen rahan tarkoitus sitten on? Olla siellä säästössä? Kai sille jokin tarkoituskin pitäisi olla. Vai vain olla?

En ymmärrä, miten jotkut voivat elää ns. hetkessä ja saatuaan vähän rahaa, ne hassataan turhuuksiin. Itselleni on ollut aina todella tärkeää olla taloudellisesti omavarainen, seurata kuluja ja suunnitella taloutta. Se ei tarkoita, ettei käytäisi välillä vaikka ulkomailla lomalla tai hankittaisi jotain itselle/kotiin - mutta asiat tapahtuu tärkeysjärjestyksessä, eli lomareissu pitää säästää etukäteen eikä ostaa velaksi.

Huomaatko, että sinulla on niin paljon rahaa, että voit säästöjesikin päälle tehdä matkoja ja ostella kivoja juttuja kotiin? Tuntuu ihan erilaiselta säästää silloin kun elämä on tosiaan pelkkää säästämistä ja kaurapuuron syömistä.&n

Ööh elää hetkessä ja säästää on täysin eri asia. Nykyisin tuntuu olevan vallalla se, et kaikki pitää saada nyt ja heti, oli kyseessä uusi telkka, auto ja asunto! Ei mitään käsitystä, mitä kunkin eteen pitää tehdä. 

Itse säästin omaa asuntoa varten 10v, jotta sain maksettua 30% ostohinnan. En todellakaan olisi ottanut asuntolainaa ja lisäksi vielä yhtiölaina. En ole matkustellut, enkä tehnyt mitään fantsua, olen toki elänyt siten, että pääsen tavoitteeseeni. Nyt on asunto (toki vielä pankille velkaa), sijoituksia ja elän mukavasti omasta mielestäni

kummallinen käsitys sinulla, että rahaa pitäis olla tolkuttomasti, jotta voi matkustell ja ostella kivoja juttuja. Sisustin oman asuntoni mieleiseksini, meni paljon rahaa, mutta 2v projekti sekin.. voisin matkustella jos haluaisin, mutta laitan ne nyt rahastoihin

tuhlaamalla kun ei saa mitään. 

Vierailija
560/681 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on myös menoja kuten laskut hah! Eivät ne laskut ole erillisiä menoja, vaan jotainolet ostanut että saat laskuja. Selvitä mistä ne laskut aiheutuvat. Sähkölasku ok, sitä ei voi lopettaa mutta voi pienentää. Turhia suoratoistopalveluita, ylimääräisiä operaattoriliittymiä, mitä? Lopeta turhat menot ja vähittäismaksuostot, niin pian sullakin on 10.000 e tilillä.

Entä kun ei ole mitään laskuja? Vuokra, kaasu, sähkö, netti, puhelin. Ei mitään muuta, ei tilauksia, ei shoppailua. Ei autoa. Näin ollut jo vuosia eikä kymppitonnia todellakaan näy. Tuskan takana on jokainen penni.