Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (681)

Vierailija
601/681 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö. Helposti. Tilipäivänä vaan rahat sivuun kasvamaan korkoa korolle.

Vierailija
602/681 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästimme puolison kanssa parikymppisinä työssäkäyvinä yhteensä 40 000 euroa 4-5 vuodessa. Heti palkkapäivänä laitettiin siitä vakiosumma esim. 200e säästöön, ja tätä summaa nostettiin palkan noustessa.  

Nettotulomme olivat yhteensä n. 4300-4500e kuussa. Vuokra ja asumiskulut n. 1200e/kk. Ei autoa, ei lapsia, ei lemmikkejä. Ruoka tehtiin enimmäkseen itse. Ravintoloissa, leffassa, festareilla ja keikoilla käytiin kyllä silloin tällöin.  Kumpikaan ei harrasta kalliita matkoja, laitteita tai merkkivaatteita, kotia sisustettiin edullisesti. Mitään ei ostettu osamaksuilla tai luotolla. Korona-aikana ei käyty juuri missään ja rahaa säästyi tavallista enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/681 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 40 v ja säästötilillä on 80 000 e. Lisäksi rahastoissa 20 000 e. Maailmantilanne on niin hullu, etten ole uskaltanut laittaa sijoituksiin enempää ennen kuin keksin turvallisen vaihtoehdon. Rahat olen säästänyt enimmäkseen palkkatuloista (brutto 3500-4500). Säästämistä on vaikeuttanut ero ja siitä seurannut kulujen merkittävä nousu. Viime vuosina en ole saanut kuin muutamia tonneja säästöön palkasta ja saman verran korkotuottoa tililtä.

Vierailija
604/681 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni suosittelee varovaiselle säästäjälle Elisan osaketta. Se on hyvin vakaa ja antaa yli 5% osingon, mikä on parempi kuin pankkien maksama talletuskorko, useimmat taitavat saada alle 2% korkoa. Elisa on nyt hieman nousussa, melkein 44€, halvin hinta viimeisen viiden vuoden aikana on ollut n. 40€ ja esim. viime syksynä käytiin 49€ tasolla. Kaksi vuotta sitten käväistiin 55€ hinnoissa.

Vierailija
605/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikää 40 v ja säästötilillä on 80 000 e. Lisäksi rahastoissa 20 000 e. Maailmantilanne on niin hullu, etten ole uskaltanut laittaa sijoituksiin enempää ennen kuin keksin turvallisen vaihtoehdon. Rahat olen säästänyt enimmäkseen palkkatuloista (brutto 3500-4500). Säästämistä on vaikeuttanut ero ja siitä seurannut kulujen merkittävä nousu. Viime vuosina en ole saanut kuin muutamia tonneja säästöön palkasta ja saman verran korkotuottoa tililtä.

Arvaamattomat 4 vuotta edessä. Itselläni kuitenkin 95% rahoista kiinni osakkeissa ja rahastoissa. Toistaiseksi ollut ihan hyvä vuosi, reilut 5% kasvua kahdessa kuukaudessa. Pelailen aika varovaisesti.

Vierailija
606/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikan ja Japanin rahastot eivät ole avanneet kovin hyvin tänä vuonna. Kiina- ja Eurooppa-ETF:t näyttävät olleen vahvimpia alkuvuodesta. Oma moraali ei taivu sijoittamaan Kiinaan ja Eurooppa oli vuodenvaihteessa pienellä painolla ja myöhästyin lisäyksessä, ei voi mitään.

Vierailija
607/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on reilu tusina eri britti- ja jenkkiosaketta salkussani, osinkomielessä, ja niiden kurssinousu YTD on ollut pääsääntöisesti 5-8%. Paras nousija on ollut Verizon 8,33% YTD, huonoin Pfizer 0,45% YTD. Saas nähdä, miten vuosi jatkuu. Juuri nyt Suomi, Kiina ja Eurooppa tuottaneet eniten.

Vierailija
608/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan satumainen summa rahaa, tuskin tulen tuollaista summaa koskaan näkemään, kun en ole kultalusikka perseessä syntynyt.

Minäkin synnyin muovilusikka perseessä ja siitäkin oli valmiiksi varsi poikki. Ei kuitenkaan estänyt vaurastumista. Pitää vain vältellä hetken mielitekoja eikä vaihdella sitä bemariaan kerran vuodessa uudempaan. Duunia, julkisilla tai pyörällä liikkumalla. Rahaa säästöön ja hajauttaen sijoittamalla. Nyt ikää 52, eikä ole moneen vuoteen tarvinnut harkita töiden tekemistä. Loppuelämä turvattu.

Vierailija
609/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskin juuri että säästössä on rapiat 90 t, mun palkka on nyt 40 v korkeimmillaan, 2300 netto pari vuotta ollut, oon aina ollut tosi säästäväinen. Tuosta palkasta oon saanut jo tosi hyvin säästöön. Tulojen suurentuessa en ole suurentanut kulutusta, on maltillinen asuntolaina ja ikivanha autonromu. On aot, ost ja indeksirahastoja ja n 6 t tilillä. 

Siis tililläkö 90t?

Jos määräaikaisella tilillä on vuoden tuo 90000e ,saa siitä 4.3% korolla 2709e puhtaana, onhan se rikkana rokassa.Korot ollu noin 2-3v.

Mistä saat noin hyvän koron? Yritin hakea, mutta joka pankissa 24kk määräaikaisen tilin korko oli alle 2.5%.

Turhan paljon makaa minullakin nollakorkoisella käyttö tilillä ja 0.x% säästötilillä. Sais edes tuon ri

1000 e talletus korko n.40 e, sain käteen 36 e.  Lähdevero otettiin.

Vierailija
610/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 18 tuhatta tilillä vain ja ainoastaan perinnön takia, josta siitäkin äitini huijari miesystävä vei yli 60 tuhatta. 

Olen pienipalkkainen, aina elänyt ilman miestä ja ihan yksin maksanut asuntolainaani. Perinnöstäni, siitä mitä jäi jäljelle maksoin loput asuntolainastani pois ja siitä jäi muutama tonni ylimääräistä, mitä olen sitten kasvattanut säästämällä kun ei enää kulu rahaa asuntolainaan ja korkoihin. 

Tiedän, että kannattaisi sijoittaa ja aionkin laittaa muutaman tonnin pohjalla sijoitukset pystyyn. Mutta olen myös halunnut tämän muutaman vuoden kerrankin ihan vain nauttia elämästä. Ostaa elämäni ensimmäisen kerran kunnollisia vaatteita, rintaliivejä ja menkkapöksyjä, käydä syömässä ravintoloissa, käydä hoidattamassa hampaani kuntoon.

Ihan uusi maailma mulle, että voin ostaa itselleni näitä hemmotteluja. 

Palkkani on kuitenkin edelleen pieni ja tulee pysymään pi

Palkkaa "perijä" noutamaan äitisi miesystävältä nuo 60000 pois.

Kolmasosan kun lupaat kuluihin eli 20000 euroa niin varmasti onnistuu. Äijä kaivaa vaikka ne rahat mistä tahansa kun vaihtoehto niille on tarpeeksi kova.

Vierailija
611/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajautus tuo turvaa, ei kaikkia munia yhdentyyppiseen koriin.

Vierailija
612/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1000 e talletus korko n.40 e, sain käteen 36 e.  Lähdevero otettiin.

Hm? Siis 10% lähdevero?

Mulla talletuskorko oli toissa vuonna n. 1800€ ja lähdevero n. 540€..

Vierailija
613/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työssä käyvällä ihmisellä ei ole tuota kymppitonnia tai enemmän säästössä, niin kyllä hän on pahasti likviditeetti kapeikossa ja eletään kädestä suuhun elämää.

Vierailija
614/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä parhaimmillaan ollut 350000€ säästössä/pörssissä

Vierailija
615/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä parhaimmillaan ollut 350000€ säästössä/pörssissä

Mitä et tiedä?

Vierailija
616/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että kaikki jenkkirahastoni ovat YTD miinuksella, siis S&P ja teknologia. Kurjempi juttu. Yhteensä noissa kiinni 17 tonnia. World indeksienkin YTD lähellä nollaa, noissa kiinni 8 tonnia. Aina mä oon myöhässä rallista.

Vierailija
617/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä riskinottoa, eli ostin dipistä lisää iShares S&P 500 Information Technology Sector UCITS ETF USD (Acc)

Tuohan painottaa mm. Nvidiaa, Applea, Microsoftia. Nyt hinta oli 31,20€. Tammikuun dipissä taisi olla 30,90€. Viikossa tultu taas alas 5%.

Saas nähdä, nouseeko kurssi Nvidian tulosjulkistuksen jälkeen. Kymmenen vuoden perspektiivillä ei pitäisi olla kelvoton sijoitus, mutta enpä tiedä yhtään, mikä kurssi on tasan vuoden kuluttua.

Vierailija
618/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin Helsinkiin 2011 ja tilillä 211000 €. Ei autoa. Hyvät palkat täällä. Normi elämistä.

Vierailija
619/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, jolla olisi alle tuon.

Vierailija
620/681 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteen jää 1700 euroa. Joka kuukausi säästöön menee 600 euroa. Säästössä jo 70 000 euroa. En ole saanut perintöjä. Oma asunto, josta maksan lainaa. Ikää 32v. Ja asun yksin.

Sen lisäksi osan rahoista olen sijoittanut.

Kyllähän jokainen pystyy säästämään. Suurimmalle osalle on vain tärkeämpää elää päivä päivältä ja harmitella joskus tulevaisuudessa kun ei ole rahaa.

Huomannut sen että moni elää kädestä suuhun ja kun kertovat tarkemmin taloudestaan niin kertoo ikävä kyllä kyseisen henkilön älykkyydestä jotain kun rahaa tuhlataan turhuuksiin ja sitten ihmetellään kun tulot ei riitä. Turhaan sitä valittaa rahan riittämättömyydestä jos ei ymmärrä perusasioita.

Joillakin pitäisi olla joku huoltaja aikuisenakin, ainakin talousasioissa...

Mielestäsi ihmiset, jotka nostavat elintasoaan tulojen mukaan, ovat tyhmiä? 

Minulle elämänlaatua tuo perheen kanssa matkustelu, erilaiset elämykset ja kokemukset. Mukava asua kuvassa talossa, ajaa kivalla autolla, jne. Vuosia ei saa takaisin, lasten lapsuutta ei saa takaisin, elämä juoksee kovaa kyytiä eteenpäin ja haluan nauttia siitä nyt, en hillota rahoja vanhuuteen, jolloin en välttämättä ole edes elossa enää.

Nautimme rahoista yhdessä perheenä. Ehkä olemme sitten tyhmiä. Sinä puolestasi kuulostat tylsimykseltä, jolla on tyhjä elämä ja paljon säästöjä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi