Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (681)

Vierailija
581/681 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on myös menoja kuten laskut hah! Eivät ne laskut ole erillisiä menoja, vaan jotainolet ostanut että saat laskuja. Selvitä mistä ne laskut aiheutuvat. Sähkölasku ok, sitä ei voi lopettaa mutta voi pienentää. Turhia suoratoistopalveluita, ylimääräisiä operaattoriliittymiä, mitä? Lopeta turhat menot ja vähittäismaksuostot, niin pian sullakin on 10.000 e tilillä.

Entä kun ei ole mitään laskuja? Vuokra, kaasu, sähkö, netti, puhelin. Ei mitään muuta, ei tilauksia, ei shoppailua. Ei autoa. Näin ollut jo vuosia eikä kymppitonnia todellakaan näy. Tuskan takana on jokainen penni.

Jotkut tarkkailevat menojaan ihan excelissä 1-2 kk ajan, että jos sieltä hoksaisi säästökohteita.

Mutta onhan se säästäminen toisinaan aika mahdotonta. Lapsuudenkodissani isän palkka oli surkea, sellaiset 6000mk/kk, samaan aikaan tuttu kirjastonhoitaja valitti, kun oma palkkansa oli "vain" 8500mk/kk. Äiti oli pääosin työttömänä/sai silloin tällöin osa-aikatyöllä kokoon 3-4 tonnia kuussa.  Meillä vähät rahat meni ruokaan, sähköön, autoon, bensaan ja kaikkiin muihin pakollisiin maksuihin. Asuttiin näet maalla, oli sähkölämmitys ja 5-henkinen perhe. No, aika ison loven talouteen löi lisäksi isän tupakointi ja lottaaminen. Mutta siis ihan mahdotonta oli säästää ja 100gr suklaalevy jaettiin kerran kuussa koko perheen kesken. Oli oma perunamaa ja marjoja poimittiin myyntiin saakka. Sattui kuitenkin sellainen ansaitsematon onnenpotku, että isä peri metsää ja siitä irtosi 200 000 markkaa. Sen avulla sitten hoidettiin seuraavan 15 vuoden ajan kaikki yllättävät menot. En tiedä, missä olisin, jos tätä yllättävää perintöä ei olisi tullut. Olisi ainakin voinut jäädä lukio väliin.

Vierailija
582/681 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut aina nuuka ja mulla lojui sot rahat tileillä vuosia. Korkoa tuli vain 2-4%. Toisaalta nukuin yöt hyvin. En sentään ole pitänyt setelitukkoja kotona, se olisi ollut vielä huonompi valinta. Nyt kun sijoittelen isoa osaa säästöistä, yöunet häiriintyy aika ajoin.

Mä uskon, että pitämällä rahaa 50/50 rahastoissa ja osakkeissa hajautettuna lienee omalla kohdalla paras. Epäilen, että moni hypeosake varsinkin tuottaa enemmän mt-potilaita kuin rikastuneita kun porukka seisoo päivät ruudun edessä ja töllöttää käppyrää :D

Katselin tuossa omia sijoituksiani/säästöjäni:

- oman pankkini indeksirahastot yhteensä 17k

- etf-rahastot yhteensä 19k

- suorat osakeomistukset, pitkällä pidolla 36k

- suorien osakeomistusten veiv

Ei ole kuin yksi ost.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/681 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

on myös menoja kuten laskut hah! Eivät ne laskut ole erillisiä menoja, vaan jotainolet ostanut että saat laskuja. Selvitä mistä ne laskut aiheutuvat. Sähkölasku ok, sitä ei voi lopettaa mutta voi pienentää. Turhia suoratoistopalveluita, ylimääräisiä operaattoriliittymiä, mitä? Lopeta turhat menot ja vähittäismaksuostot, niin pian sullakin on 10.000 e tilillä.

Entä kun ei ole mitään laskuja? Vuokra, kaasu, sähkö, netti, puhelin. Ei mitään muuta, ei tilauksia, ei shoppailua. Ei autoa. Näin ollut jo vuosia eikä kymppitonnia todellakaan näy. Tuskan takana on jokainen penni.

Jotkut tarkkailevat menojaan ihan excelissä 1-2 kk ajan, että jos sieltä hoksaisi säästökohteita.

Mutta onhan se säästäminen toisinaan aika mahdotonta. Lapsuudenkodissani isän palkka oli surkea, sellaiset 6000mk

Mitä vuosilukua kuvaat?

Itse synnyin 60-luvulla, eikä silloin työttömyyttä ollut - ne muutamat kaupunkien työttömät olivat laitapuolen kulkijoita.

Vierailija
584/681 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nautin rahoistani nyt enkä sitten joskus. Mitä niillä rahoilla joskus 70-80v tekee kun on muistisairaana jossain vanhainkodilla.

No maksat niistä palveluista siellä vanhainkodilla. Vai kuvitteletko että yhteiskunta maksaa?

Vierailija
585/681 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan se säästäminen toisinaan aika mahdotonta. Lapsuude

Mitä vuosilukua kuvaat?

Itse synnyin 60-luvulla, eikä silloin työttömyyttä ollut - ne muutamat kaupunkien työttömät olivat laitapuolen kulkijoita.

Tuo oli mun 80-lukua, ja siis pikkukunnan maaseudun meininkiä, tyyliin 30km yläasteelle. Työpaikatkin olivat yleensä kuntakeskuksessa, siksi auto ja bensa haukkasivat isosti vanhempien palkkakuitista. Jälkikäteen olen kyllä ihmetellyt heille, että miksi ihmeessä piti asua niin kaukana kaikesta.

Vierailija
586/681 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei olisi? Ei ne tulot, vaan ne menot. Mulla on parintonnin palkka, josta jää joka kuukausi puolet käyttämättä. 

Vierailija
587/681 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, mitä laitat ostoskoriin. Vältä verkkokauppoja. Ihmettele vuoden kuluttua korkeaa saldoa.

Vierailija
588/681 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan pienet menot.  Ota ensimmäiseksi säästötili, jonne yrität laittaa joka kuukausi edes pienen summan. Voit laittaa tilipäivänä vähän, ja jos tilistä jää vaikkapa kymppi tai pari, niin laita sekin, kun uusi tili tulee.  Jos saat jostakin ylimääräistä, esim syntymäpäivälahja, pullorahat, työvuoroöisät tai lomarahat, laita kaikki säästöön.  Alä tilaa mistään mitään, syö ja juo kanvit kotona.  Tarkkaile, onko sinulla rahastusautomaatteja ts. jatkuvia kuukausittaisia menoja, joita et käytä tai tarvitse,  Vertaile kaupassa hintoja, nimenomaan kilohintoja, käytä punalapputuotteita ja tarjouksia.  Älä ota sitä asennetta, että tili menee ja saajkin mennä joka kuukausi.  Kyllä se siitä! nin. Pienipalkkainen 6-kymppinen, jolla on 50000.

Vierailija
589/681 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan satumainen summa rahaa, tuskin tulen tuollaista summaa koskaan näkemään, kun en ole kultalusikka perseessä syntynyt.

Vierailija
590/681 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettopalkka 3500€, kuukausikulut keskimäärin 2500€. Vuodessa säästöön 10 000 € ja 10 vuodessa on säästöön 100 000€. Näin itselläni. 

Toki elämäni voisi olla sellaista, että kuukaudessa pystyisin säästämään vain satasen. Eli riippuu niin monesta tekijästä elämässä.

Vierailija
591/681 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 18 tuhatta tilillä vain ja ainoastaan perinnön takia, josta siitäkin äitini huijari miesystävä vei yli 60 tuhatta. 

Olen pienipalkkainen, aina elänyt ilman miestä ja ihan yksin maksanut asuntolainaani. Perinnöstäni, siitä mitä jäi jäljelle maksoin loput asuntolainastani pois ja siitä jäi muutama tonni ylimääräistä, mitä olen sitten kasvattanut säästämällä kun ei enää kulu rahaa asuntolainaan ja korkoihin. 

Tiedän, että kannattaisi sijoittaa ja aionkin laittaa muutaman tonnin pohjalla sijoitukset pystyyn. Mutta olen myös halunnut tämän muutaman vuoden kerrankin ihan vain nauttia elämästä. Ostaa elämäni ensimmäisen kerran kunnollisia vaatteita, rintaliivejä ja menkkapöksyjä, käydä syömässä ravintoloissa, käydä hoidattamassa hampaani kuntoon.

Ihan uusi maailma mulle, että voin ostaa itselleni näitä hemmotteluja. 

Palkkani on kuitenkin edelleen pieni ja tulee pysymään pienenä, kuin sitä myöten eläkkeenikin, joten edelleenkin pitää elää nuukasti. 

Vierailija
592/681 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettopalkka 3500€, kuukausikulut keskimäärin 2500€. Vuodessa säästöön 10 000 € ja 10 vuodessa on säästöön 100 000€. Näin itselläni. 

Toki elämäni voisi olla sellaista, että kuukaudessa pystyisin säästämään vain satasen. Eli riippuu niin monesta tekijästä elämässä.

Itsekin tähdännyt 10tonnin vuodessa säästöön vuodessa, kun rahat vielä sijoittaa järkevästi saa enemmän sitä rahaa. 

Vierailija
593/681 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi? Ei ne tulot, vaan ne menot. Mulla on parintonnin palkka, josta jää joka kuukausi puolet käyttämättä. 

Eli miten paljon säästäisit, jot tulosi olisivat vain 600 euroa? Miten järjestelisit menosi?

Vierailija
594/681 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan ohan hyvin, mutta toisin kuin hämmästyttävänn moni, en lisää kulujani palkkatason kohotessa. Ostimme tilavan kodin halvalla, emme ole vaihtaneet parempaan, autot ovat kohtuuhintaisia, kakkosauto jopa halpa, en osta merkkivaatteita tai laukkuja, laatua kyllä, mutta ei turhaa luksusta, mietin hinta-laatusuhdetta aina, ostan tarjouksesta, enkä harrasta shampanjaa tai muita nousukasjuttuja. Ei ole viimeisintä iPhonea ja Applea, statusesineitä tai kallista kosmetiikkaa. 

Tämän ansiosta pystyn säästämään suuria summia, joita palkastani pitäisikin pystyä, jos ei ole pakonomaista tarvetta yrittää näyttää vähän varakkaammalta. Ymmärrän hyvin, että pienistä tuloista on vaikea säästää, mutta ihmettelen, kuinka keskituloiset tai vähän enemmän tienaavat tuhlaavat rahansa turhuuksiin, eivätkä saa säästettyä. 

Vierailija
595/681 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ain ihmetyttää ku tällä palstalla tuntuu olevan Suomen rikkain kerma. Teen itse hiki hatussa töitä valtiolla lakialalla (sihteeri) jossa työ on vastuullista ja erittäin paineistettua. Ja nettopalkka hädin tuskin 2 tonnia kuussa :D Silti koen olevani hyväosainen koska ei tarvitse olla työtön ja laskea jokaista pennosta kaupassa. N33

Vierailija
596/681 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin juuri 50. Olen lähtöisin vähävaraisista perheestä; en ole saanut enkä tule saamaan vanhemmiltani satasta suurempaa rahaa.

Tienaan nykyisellään hiukkasen yli suomalaisen mediaanin. 2 teiniä kotona, velaton paritalon puolisko, vanha mutta velaton auto.  Säästöt ja sijoitukset ylittivät juuri 100 000. 

Olen aina elänyt säästeliäästi, mutta en köyhästi. En osta aina halvinta, mutta ostan vain tarpeeseen. Matkustelen, mutta en vaadi luksusta. Kierrätän, uusiokäytän, korjaan, huollan. Hyödynnän alet ja pörssisähkön halvat tunnit. Jos ostelisin huolettomammin, saisin helposti menemään useamman satasen kuussa lisää, nyt ne menevät säästöön. 

Tavoitteenani on saada kevennystä työuran loppupäähän ilman taloudellista ahdinkoa.

Vierailija
597/681 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on pyrkimys säästää pienestä palkasta reilut 10k/vuosi seuraavan 10 vuoden ajan. Jos en menetä työpaikkaa ja parisuhdestatus ei muutu, tämän onnistunee. Juuri nyt sijoituksia on n. 90k. Vuosisäästämisellä tuo noussee tasolle 190k. Siihen päälle vuosittaiset tuotot, joiden toivon olevan 10% tuntumassa. Saas nähdä millainen suhdanne sitten sattuu 10 seuraavalle vuodelle. Olisi upeaa, jos 10 vuoden kuluttua saldo olisi 300k, sillä tekisi mieli karata eläkkeelle pari vuotta etuajassa. Nyt olen 53v.

Vierailija
598/681 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nimenomaan pienet menot.  Ota ensimmäiseksi säästötili, jonne yrität laittaa joka kuukausi edes pienen summan. Voit laittaa tilipäivänä vähän, ja jos tilistä jää vaikkapa kymppi tai pari, niin laita sekin, kun uusi tili tulee.  Jos saat jostakin ylimääräistä, esim syntymäpäivälahja, pullorahat, työvuoroöisät tai lomarahat, laita kaikki säästöön.  Alä tilaa mistään mitään, syö ja juo kanvit kotona.  Tarkkaile, onko sinulla rahastusautomaatteja ts. jatkuvia kuukausittaisia menoja, joita et käytä tai tarvitse,  Vertaile kaupassa hintoja, nimenomaan kilohintoja, käytä punalapputuotteita ja tarjouksia.  Älä ota sitä asennetta, että tili menee ja saajkin mennä joka kuukausi.  Kyllä se siitä! nin. Pienipalkkainen 6-kymppinen, jolla on 50000.

Heti eka ohje persiillään. Ei mitään säästötiliä ( olematon korko) vaan kuukausisäästö tai lalletus vaikka pienelläkin summalla johonkin tuottavaan rahastoon.

Vierailija
599/681 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ain ihmetyttää ku tällä palstalla tuntuu olevan Suomen rikkain kerma. Teen itse hiki hatussa töitä valtiolla lakialalla (sihteeri) jossa työ on vastuullista ja erittäin paineistettua. Ja nettopalkka hädin tuskin 2 tonnia kuussa :D Silti koen olevani hyväosainen koska ei tarvitse olla työtön ja laskea jokaista pennosta kaupassa. N33

Ymmärräthän, että sinun tilanne on ihan eri mitä 20 vuotta vanhemmalla. Itse en ole koskaan saanut lähellekään kahden tonnin nettopalkkaa kuukaudessa, mutta silti olen saanut kymppitonnien säästöt. Minun säästämisen on mahdollistanut pysyvä parisuhde ja nuorena ostettu asunto, jonka asuntolainan saimme maksettua 90-luvulla pois. Hoitovapaita lukuunottamatta kulut on aina maksettu puoliksi, myös minun työttömyysjaksojen aikana. Kuluseurannankin aloitin 30 vuotta sitten, se on ollut ehdottomasti kaikkein paras homma talouden kannalta.

Vierailija
600/681 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla säästäminen onnistui hyvin, kun olin naimisissa. Keskityttiin tosin asuntolainan maksuun ja rahojen tilillä makuuttamiseen. Sitten tuli ero ja pidin säästöni (n. 40k) visusti tililläni. Olin sittemmin työtön ja pätkätöissä, joten ei jäänyt oikein mitään säästöön, kun asuminen haukkasi melkein kaikki tuloni. Sittemmin sain vakityön ja muutin yhteen uuden kumppanin kanssa. Alkoi taas kertyä säästöjä. Kumppani oli onneksi sijoittanut aiemmin ja rohkaisi minutkin sijoittamaan. Ja niin aloitin. Harmi, etten uskaltanut aloittaa aiemmin, toisaalta ymmärrettävää.