Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (681)

Vierailija
441/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihailtavaa jos perheessä molemmat ottavat eväät töihin, harrastavat käytettyjä huonekaluja ym.   Sitten he kasvattavat lapset näin että rahan eteen on tehtävä töitä.  Myös että säästämisestä saa palkinnon.

Jonkun tavoitteen olen itsekin saanut täyteen.  Ruokaan kuluu 300 e kk yksinasuvana, kaikkea muuta on vähennetty, asumiskulut koht.pienet.

Juu, hienoa sitten kuolinvuoteella katso taaksepäin miten elämä oli yhtä kitusta eikä koskaan pidetty hauskaa.

Mitä tekemistä rahan törsäämisellä ja kuluttamisella on hauskan pidon kanssa? 

On sillä.

Minulla on monta kaveria:

- eivät mene mihinkään jos heitä ei hae ovelta niin kuin olisi joku uber kuski

- mikään ei saisi maksaa mitää

- ei nyt ettei heitä muutenkaan kiinnostaisi mikään tapahtuma jos sellaista sattuisi olemaan

- eivät koskaan itse ehdota mitään tekemistä "tuu käymään niin katotaan sit"

- narisevat parin euron narikasta

- valittavat sitten miten paskaa ja tylsää se ilmainen tapahtuma on kun sellainen löytyi

- ulkona ei tietenkään voi syödä jos ei joku tarjoa

- ehkä joskus mennään syömään jotain halvinta mäkki tacobel roskaruokaa jos heillä on paha nälkä

Ei tuollaisia kukaan jaksa. On se varmaan hienoa olla vaan kotona katsomassa telkkua ja instasta miten muut elää elämää.

Vierailija
442/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuista jäi vuosien aikana säästöön reilut 20 000 €. Nyt nuorena eläkelläisenä säästettyjä rahoja on mukava kulutella lämpimän maan lomakohteissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetkessä eläjä ei säästä, koska hetkessä eläjälle huomista ei ole. Mulla on yks tällanen kaveri. Mihinkään tulevaan ei varaudu. Jos tässä kuussa jää satanen ylimääräistä, se humpataan sitten vaikka baariin sen sijaan, että ensi kuussa saattaa joutua käymään hammaslääkärissä. Joskus vuosia sitten hänellä oli yhden kuukauden vuokra rästissä, kun olikin tullut just muita laskuja. Mä sain silloin sopivasti osingot ja lahjoitin hänelle 1000e. Maksoiko hän vuokrarästinsä? Ei vaan osti 950e hintaisen pölynimurin. Hetkessä eläjät on toinen äripää verrattuna niihin, jotka katsovat ja varautuvat jopa vanhuuden päiviinsä.

Mulla myös yksi tällainen kaveri. Tulot eivät ole nousseet eikä menot pienentyneet, mutta viime vuonna hänelle ei olisi ollut mukamas mahdollisuutta laittaa 50€/kk säästöön, mutta nyt yritti lainata multa 500€ kymmenen kuukauden takaisinmaksuajalla eli 50€/kk. Kun yritin kysellä tarkemmin, mistä se 50€ ylimääräistä nyt on ilmestynyt, niin suuttui. Ja kun kysyin, että miten se takaisinmaksu sitten onnistuu, jos sulla vaikka kännykkä hajoaa, suuttui vielä lisää. Mä olisin voinut periaatteessa vaikka lahjoittaa hänelle sen 500€, mutta mä en ihan oikeasti luota hänen juttuihinsa. On jopa väittänyt joskus, että hänellä menee ruokaan 50€/kk. Eli koko kuukauden ruokarahansa olisi siis ollut valmis maksamaan mulle velanlyhennykseksi? Ja ollut seuraavat 10 kuukautta kokonaan syömättä? Uskokoon ken tahtoo. Ihan kiva ihminen, mutta....

Vierailija
444/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkessä eläjä ei säästä, koska hetkessä eläjälle huomista ei ole. Mulla on yks tällanen kaveri. Mihinkään tulevaan ei varaudu. Jos tässä kuussa jää satanen ylimääräistä, se humpataan sitten vaikka baariin sen sijaan, että ensi kuussa saattaa joutua käymään hammaslääkärissä. Joskus vuosia sitten hänellä oli yhden kuukauden vuokra rästissä, kun olikin tullut just muita laskuja. Mä sain silloin sopivasti osingot ja lahjoitin hänelle 1000e. Maksoiko hän vuokrarästinsä? Ei vaan osti 950e hintaisen pölynimurin. Hetkessä eläjät on toinen äripää verrattuna niihin, jotka katsovat ja varautuvat jopa vanhuuden päiviinsä.

Mulla myös yksi tällainen kaveri. Tulot eivät ole nousseet eikä menot pienentyneet, mutta viime vuonna hänelle ei olisi ollut mukamas mahdollisuutta laittaa 50€/kk säästöön, mutta nyt yritti lainata multa 500€ kymmenen kuukauden takaisinmaksu

Nuo tuollaiset ihmiset ovat ihan pimeitä. Mullakin on sellainen "kaveri" joka aina lainaa rahaa kaikilta. Yhdessä vaiheessa se vahingoitti mun rakasta omaisuutta eikä edes koskaan maksanut siitä mitään korvauksia. Siitä lähtien en ole antanut hänelle enää mitään lainaa, enkä koskaan tule edes antamaan. Vaikka olisi ku...lemassa nälkään. Haluan karman hoitavan sen miten hän tekee valintoja ja kohtelee muita ihmisiä. Ja on kohdellut aika huonosti. Jotkut kaverit arvostavat sitä, sillä tuo tyyppi on olevinaan niin hauska ja lapsekas, mutta minä en sellaista ihmistaakkaa halua tukea millään tavalla. Muutenkin tuntuu, että moni kaveri ei oikein tahdo kehittyä ihmisenä ja periaattessa omalta osaltaan syyllistyy siihen etteivät sitten kunnioita niitä ihmisiä jotka ovat nähneet paljon vaivaa kehittyäkseen. Niin siksi nykyään en pidäkään täysin tarpeellisena pakosti enää hengailla heidän kanssaan. Olen oppinut tekemään asioita myös ihan itsekseni ja nauttivan siitä.

Vierailija
445/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen rahan tarkoitus sitten on? Olla siellä säästössä? Kai sille jokin tarkoituskin pitäisi olla. Vai vain olla?

Jos vaikka sairastun vakavasti tai jään työttömäksi, niin sitten kosken säästöihin. Pyrin pitämään säästötilillä 1500-2000€ likvidiä rahaa ja loput säästöt on rahastoissa. Välillä teen myös ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan, jos muita isompia kuluja ei ole tulossa lähiaikoina. 

En ymmärrä, miten jotkut voivat elää ns. hetkessä ja saatuaan vähän rahaa, ne hassataan turhuuksiin. Itselleni on ollut aina todella tärkeää olla taloudellisesti omavarainen, seurata kuluja ja suunnitella taloutta. Se ei tarkoita, ettei käytäisi välillä vaikka ulkomailla lomalla tai hankittaisi jotain itselle/kotiin - mutta asiat tapahtuu tärkeysjärjestyksessä, eli lomareissu pitää säästää etukäteen eikä ostaa velaksi.

Vierailija
446/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästötililläni on 17 000€. Ne ovat pahan päivän varalle.

Vierailija
447/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tässä järjestyksessä:

a) asuminen expattina mona vuotta. Tuplatulot.

b) pihi ex-mies, mutta ei avioehtoa

c) isä kuoli

d) äiti kuoli

Vierailija
448/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni oli sellainen, että kun hän kuuli, että loppuvuodesta tulee veronpalautuksia, lähti hän ostoksille monta kuukautta etuajassa. Kun nämä "tulevat rahat" oli kulutettu, teki hän kuukautta myöhemmin uusia heräteostoksia yhteiseltä tililtämme ja sanoi, että "talletan nämä kyllä takaisin sitten kun palautukset tulevat". Noh, sitten kun palautukset lopulta tulivat, kävi hän tuhlaamassa ne. Eli tonni tuli ja kolme meni.  Eipä siis ihme, ettei meille kertynyt yhteisiä sijoituksia.

Kun sitten erosimme ja hän alkoi tienata 70k/vuodessa, hassasi hän kymppitonnin vuodessa lomamatkoihin teini-ikäisen lapsemme kanssa. Minä puolestani aloin säästää ja sijoittaa ja kävin silloin tällöin junalla Tampereella. Minulla on nyt 8 vuotta myöhemmin sijoituksia reilut 100k, exästäni en tiedä.

Vierailija
449/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulkaas niinkin, että kun on sitä rahaa yllin kyllin, jaon kaikki mitä haluaa ja matkustanut riittävästi, niin on tyytyväinen normaaliin arkeen ja kiitollinen terveydestä, raikkaasta Suomen ilmastosta ja hyvästä olosta.

Tavallinen rauhaisa elämä on luxusta!

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 445: "Jos vaikka sairastun vakavasti tai jään työttömäksi, niin sitten kosken säästöihin. Pyrin pitämään säästötilillä 1500-2000€ likvidiä rahaa ja loput säästöt on rahastoissa. Välillä teen myös ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan, jos muita isompia kuluja ei ole tulossa lähiaikoina. 

En ymmärrä, miten jotkut voivat elää ns. hetkessä ja saatuaan vähän rahaa, ne hassataan turhuuksiin. Itselleni on ollut aina todella tärkeää olla taloudellisesti omavarainen, seurata kuluja ja suunnitella taloutta. Se ei tarkoita, ettei käytäisi välillä vaikka ulkomailla lomalla tai hankittaisi jotain itselle/kotiin - mutta asiat tapahtuu tärkeysjärjestyksessä, eli lomareissu pitää säästää etukäteen eikä ostaa velaksi."

Mä tavallaan ymmärrän hetkessä eläjiäkin. He ovat ihmisiä, jotka luottavat yhteiskunnan ottavan kopin, jos kaikki meneekin päin peetä. Ja joskus näin olikin, mutta ei enää. Muistan, kun kasarilla lähdin hoitovapaan jälkeen töihin, yksi mun silloinen ystäväni kysyi, olenko laskenut, kannattaako mun mennä töihin vai tehdä vaikka toinen lapsi. No joo, kun laskin, niin työssäkäynnistä hyödyin noin 400 markkaa kuukaudsessa. Mutta se 400 markkaa oli mulle ihan riittävän iso raha parantamaan elintasoani. Kuopuksen kohdalla sitten varsinkin olin tilanteessa, jossa jokainen palkankorotus nosti sekä päivähoitomaksuja että pienensi asumistukea. Mutta eihän lapsi ikuisesti olisi päiväkodissa. Ja silloin sattui olemaan vielä ysärin lamavuodet, jolloin asuntojen hinnat laski aika reippaasti ja mä pystyin yksinhuoltajanakin ostamaan oman asunnon. En silloinkaan ottanut pankista suurinta lainaa, minkä olisin saanut, koska halusin, että pystyn asuntovelallisenakin säästämään ja sijoittamaan edes vähän. 

Vierailija
451/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkona syöminen tai kahvilla käynti näyttää oleva monelle must. Samalla rahalla syö kotona viikon. Säästöt syntyy pienistä puroista. Olen eläkeläinen ja tilastojen mukaan kuulun köyhiin, mutta kaikki on suhteellista. Pienestä eläkkeestä jää joka kuukausi useampi satanen säästöön ja nyt on tulossa ihan kivat osingot.

Olen matkustellut aikoinaan paljon, mutta en enää, kaikki on nähty, ei kiinnosta turistipaikat. Ruokaan menee todella vähän, vaikka teen vain ruokaa josta pidän. Teen ruoan alusta asti itse, joten tiedän mitä syön, niin yksinkertaista on säästäminen.

Tilillä noin 60 000 ja osakkeissa ja rahastoissa 200 000 ja omakoti 250 000.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 441: Mullakin on kaveri, joka on just tollanen. Rahaa ei ole, mutta mikään ilmainen hauskanpitokaan ei kelpaa. Sen sijaan mulla on elämässäni useitakin ihan hyvätuloisia ihmisiä, joille ilmainen hauskanpito kelpaa paremmin kuin hyvin. Mä kuitenkin ymmärrän, että on ihan eri asia pihistellä vapaaehtoisesti kuin pakon edessä. Ei se iltalenkki yhdessä' kaverin kanssa ole mitään kivaa silloin, jos se on ainoa vaihtoehto. Mutta jos vaihtoehtoja on muitakin, se iltalenkki on ihan kiva. Jos mä haluaisin nyt hiihtolomalla vetää pullon kyykkyviiniä puoliksi jonkun kanssa ja lähteä laskemaan jätesäkin päällä mäkeä, en mä voisi pyytää kaveriksi ketään vähävaraista, koska sehän olisi vittuilua. Sen sijaan jonkun paremmin pärjäävän mielestä se voisi olla ihan hauskakin idea. 

Vierailija
453/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nämä mystiset "laskut" ovat aina menoissa. Ihan kun ne olisi jotain, minkä määrään ei voi vaikuttaa. Ja toki ruoka on samaa sarjaa. Ruokaan ja laskuihin saa varmasti menemään hyvin erilaisia summia kuukaudessa. Ja kai sitä jossain vielä voi ostaa ruuatkin laskulle, niin on yksi menoerä vähemmän.

Oon miettinyt samaa! Lasku on vain tapa, jolla tuotteen tai palvelun myyjä veloittaa asiakasta. Sama olisi valitella, että korttimaksujen jälkeen jää niin kovin vähän rahaa.

Vierailija
454/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä haluaisin nyt hiihtolomalla vetää pullon kyykkyviiniä puoliksi jonkun kanssa ja lähteä laskemaan jätesäkin päällä mäkeä, en mä voisi pyytää kaveriksi ketään vähävaraista, koska sehän olisi vittuilua. Sen sijaan jonkun paremmin pärjäävän mielestä se voisi olla ihan hauskakin idea. 

Hyvä huomio. Nyt kun tuon sanoit, niin keksin itsekin heti pari kaveria, jotka voisivat kokea tuon v-ttuiluna. Sen sijaan tuttu ylilääkäri saattaisi todeta heti, että totta mooses.

Vierailija
455/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 445: "Jos vaikka sairastun vakavasti tai jään työttömäksi, niin sitten kosken säästöihin. Pyrin pitämään säästötilillä 1500-2000€ likvidiä rahaa ja loput säästöt on rahastoissa. Välillä teen myös ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan, jos muita isompia kuluja ei ole tulossa lähiaikoina. 

En ymmärrä, miten jotkut voivat elää ns. hetkessä ja saatuaan vähän rahaa, ne hassataan turhuuksiin. Itselleni on ollut aina todella tärkeää olla taloudellisesti omavarainen, seurata kuluja ja suunnitella taloutta. Se ei tarkoita, ettei käytäisi välillä vaikka ulkomailla lomalla tai hankittaisi jotain itselle/kotiin - mutta asiat tapahtuu tärkeysjärjestyksessä, eli lomareissu pitää säästää etukäteen eikä ostaa velaksi."

Mä tavallaan ymmärrän hetkessä eläjiäkin. He ovat ihmisiä, jotka luottavat yhteiskunnan ottavan kopin, jos kaikki meneekin päin peetä. Ja joskus näin olikin, mutta ei enää.

Mä pidän itseäni sangen "hetkessä eläjänä" ja sorrun kaikkeen spontaaniin rahaakin vievään herkästi. Ei se silti säästämistä mitenkään ole estänyt, vaan joka palkasta heti ensimmäisenä laskujen maksun ohessa kiinteä summa AOT:lle "piiloon". Kun vaan pitäytyy tiukasti poissa kulutuslainojen ottamisesta, kertyy tällain ihan hyvää pesämunaa vaikka ei mikään maailman tarkimman markan mies joka asiassa olisi. Ei tämä ole niin mustavalkoista.

Toki tässä on aika paljon siitä säästöfilosofiastakin kiinni. Suomessa on perinteisesti opetettu että käytä aina rahaa viisaasti ja säästä mitä jää jäljelle ja spontaani luonteisella se mitä jää on herkästi nolla. Keski-Euroopassa mennään vähän päin vastoin ja ensiksi lasketaan säästötavoite, laitetaan sen mukaisesti ensimmäisenä palkasta sivuun ja käytetään se mitä jää jäljelle. Kuun lopulla jos käyttövaraa vielä on, voi hyvällä omatunnolla vaikka vähän humputella ravintolaillallisella ilman että sitä nyt olisi niin suunnitellut.

Vierailija
456/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä. Ehkä tän vuoden aikana saa ton kasaan. On joskus ollutkin mut työttömäksi jääminen tyhjentää tilin aika nopeasti.

Vierailija
457/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muutama viime vuosi ollut alhainen vuokra. Ei ole lapsia, autoa, syöpää, eikä helikopteria. 

Niin no..

Työttömällä ja syövällä on se ero, että syöpä sentään kehittyy..

Kyllähän se työtönkin maksimoi tuensa ajan myötä. Ja lopulta ne tuhoavat koko yhteiskunnan kun niitä tulee lisää kokoajan, aivan kuten syöpäsolut.

Vierailija
458/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämällä ja kättä päälle-sopimuksella se onnistuu.

Vierailija
459/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on muutama viime vuosi ollut alhainen vuokra. Ei ole lapsia, autoa, syöpää, eikä helikopteria. 

Niin no..

Työttömällä ja syövällä on se ero, että syöpä sentään kehittyy..

Kyllähän se työtönkin maksimoi tuensa ajan myötä. Ja lopulta ne tuhoavat koko yhteiskunnan kun niitä tulee lisää kokoajan, aivan kuten syöpäsolut.

Silti niitä työttömiä tehtaillaan ihan tietoisesti lisää...

Vierailija
460/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kuulkaas niinkin, että kun on sitä rahaa yllin kyllin, jaon kaikki mitä haluaa ja matkustanut riittävästi, niin on tyytyväinen normaaliin arkeen ja kiitollinen terveydestä, raikkaasta Suomen ilmastosta ja hyvästä olosta.

Tavallinen rauhaisa elämä on luxusta!

Mutta sen tajuamiseen vaaditaan miljoona euroa? Vai onko niin päin, että sen saa myöntää vasta rikkaana? Kun on jo ehtinyt kuluttaa sydämensä kyllyydestä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi