Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (681)

Vierailija
401/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos alle 25 vuotiaat naiset laittaisi edes puolet meikkeihin, tekoripsiin, hiusväreihin ja rakennekynsiin ja ananaslonkeroon laittamistaan rahoista osakkeisiin ei tarvitsis metsästää miljonääriä kun olisi itse miljonääri viimeistään 50 vuotiaana.

Jotkut haluavat käyttää rahansa elämiseen, toiset taas kalliiseen hauta-arkkuun. Ihan voi vapaasti valita.

Jokainen laittakoon rahansa mihin haluaa, mutta pitää ymmärtää sen seuraukset. Vääristelevää on myös väittää, että säästäväisyys merkitsee elämän iloista ja nautinnoista kieltäytymistä.

Vierailija
402/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle 10 000 on kahviraha.

Joillekin se voi olla tietysti isokin summa, mutta kaikki on niin suhteellista.

Minulla on esimerkiksi auto, joka maksoi 64800€ ja jotkut pitävät sitä kalliina, mutta minulle se on vain käyttöauto.

Olen usein miettinyt, miksi ihan fiksuiltakin vaikuttavat ihmiset ovat valinneet elämän sosiaalituilla? Vaihtoehtoja kun olisi heillekin ollut vaikka kuinka paljon.

Ehkä he pitävät siitä elämäntavasta? Tuskin he muuten sellaista olisivat valinneet? Miksi,esimerkiksi sinä, joka hämmästelet sitä kun joku toinen laittaa 1000 euroa kuukaudessa sivuun ,olet ajatellut kun valitsit elämän jossa nyt elät? Mikä sinut sai sen valitsemaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihailtavaa jos perheessä molemmat ottavat eväät töihin, harrastavat käytettyjä huonekaluja ym.   Sitten he kasvattavat lapset näin että rahan eteen on tehtävä töitä.  Myös että säästämisestä saa palkinnon.

Jonkun tavoitteen olen itsekin saanut täyteen.  Ruokaan kuluu 300 e kk yksinasuvana, kaikkea muuta on vähennetty, asumiskulut koht.pienet.

Vierailija
404/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihailtavaa jos perheessä molemmat ottavat eväät töihin, harrastavat käytettyjä huonekaluja ym.   Sitten he kasvattavat lapset näin että rahan eteen on tehtävä töitä.  Myös että säästämisestä saa palkinnon.

Jonkun tavoitteen olen itsekin saanut täyteen.  Ruokaan kuluu 300 e kk yksinasuvana, kaikkea muuta on vähennetty, asumiskulut koht.pienet.

Juu, hienoa sitten kuolinvuoteella katso taaksepäin miten elämä oli yhtä kitusta eikä koskaan pidetty hauskaa.

Vierailija
405/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo kymppitonnin säästöön saaminen vaadi hesassa matalapalkka-alalla työskentelevältä kun n. 82vuotta.

Vierailija
406/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos alle 25 vuotiaat naiset laittaisi edes puolet meikkeihin, tekoripsiin, hiusväreihin ja rakennekynsiin ja ananaslonkeroon laittamistaan rahoista osakkeisiin ei tarvitsis metsästää miljonääriä kun olisi itse miljonääri viimeistään 50 vuotiaana.

Ei tuollaiset nuoret osaa ajatella noin pitkälle. Ei ole opetettu varautumaan.

Vierailija
407/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, hienoa sitten kuolinvuoteella katso taaksepäin miten elämä oli yhtä kitusta eikä koskaan pidetty hauskaa.

Mitä tekemistä rahan törsäämisellä ja kuluttamisella on hauskan pidon kanssa? 

Vierailija
408/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa voi pitää ilman valtavaa tuhlaamistaiin.

Vierailija
409/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, kun seuraa vähän kulutustaan. Mä sain opiskeluaikojen kesätöistä noin 4k säästöön, kokoaikaisesti työskentelevälle sen pitäisi olla helppoa. Äitini jäi vuosi sitten eläkkeellä perushoitajan työstä, vuoden aikana tilille tullut 6k lisää rahaa. 

Vierailija
410/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kymppitonnin säästöön saaminen vaadi hesassa matalapalkka-alalla työskentelevältä kun n. 82vuotta.

Tee niin kuin minä, hanki lisätuloja. Riittää muutama vuosi.

Vierailija
411/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut haluavat käyttää rahansa elämiseen, toiset taas kalliiseen hauta-arkkuun. Ihan voi vapaasti valita.

Jokainen laittakoon rahansa mihin haluaa, mutta pitää ymmärtää sen seuraukset. Vääristelevää on myös väittää, että säästäväisyys merkitsee elämän iloista ja nautinnoista kieltäytymistä.

Juuri näin. Esimerkiksi korkojen nousun ja sähkön kovan hinnan aikaan kerjättiin lisäavustusta omakotitaloasujille. Miksi heitä olisi pitänyt tukea, kun ovat itse valinneet käyttää rahansa elämiseen kuten haluavat? 

Mä en juurikaan saa iloa rahankulutuksesta, joten säästäminen on helppoa. Eniten iloa saan suht halvoista harrastuksista ja tärkeiden ihmisten seurasta. Ei mitään syytä miksei jäisi säästöön ja voisi samalla iloita elämästä. 

Vierailija
412/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan joka maaliskuu normaalin kk palkan sekä päälle 2 kk palkkaa vastaavan bonuksen. Tilille napsahtaa siis about kerran vuodessa 10 000 e ylimääräistä josta olen viiden vuoden aikana saanut säästöön 40 000 euroa melko kivuttomasti. 

Vierailija
413/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllinen säästäminen ja sijoittaminen ainakin toimii. 

Ihan jos laitat 50 euroa kuukaudessa rahastoihin, jotka tuottaa vaikka edes 5 % vuosittain, on sinulla 10 000 euroa kasassa 12 vuoden kuluttua. Jos maltat säilyttää rahat tuottamassa tuolla 5 % korolla ja jatkat säntillisesti 50€/kk rahastosijoittamista, on sinulla 45 vuoden päästä 100 000 € ilman sen kummempia kommervenkkejä.

5 prosentin tuotto on laskettu varovaisen alakanttiin.

Vierailija
414/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle 10 000 on kahviraha.

Joillekin se voi olla tietysti isokin summa, mutta kaikki on niin suhteellista.

Minulla on esimerkiksi auto, joka maksoi 64800€ ja jotkut pitävät sitä kalliina, mutta minulle se on vain käyttöauto.

Olen usein miettinyt, miksi ihan fiksuiltakin vaikuttavat ihmiset ovat valinneet elämän sosiaalituilla? Vaihtoehtoja kun olisi heillekin ollut vaikka kuinka paljon.

Ehkä he pitävät siitä elämäntavasta? Tuskin he muuten sellaista olisivat valinneet? Miksi,esimerkiksi sinä, joka hämmästelet sitä kun joku toinen laittaa 1000 euroa kuukaudessa sivuun ,olet ajatellut kun valitsit elämän jossa nyt elät? Mikä sinut sai sen valitsemaan?

Itse en tiedä yhtäkään joka olisi VALINNUT tuilla elämisen vaan siihen on jouduttu syystä tai toisesta. Minä olin 20v töissä, pätkiä ja vakituisesti, ennen kuin konkurssi tuli ja myöhemmin sattui tapaturma. Ei se sen enempää vaadi, ihan vaan hemmetin huonoa tuuria. Ei paljon ole pystynyt säästämään viime aikoina. Ehkä sinullekin elämä opettaa.

Vierailija
415/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tehnyt vuosikymmeniä töitä ja ei ole vaimoa, lapsia, autoa, ei tupakoi tai käytä alkoholia, ei ole rakentanut omaa taloa tai asunut vuokralla, vaan isän rakentamassa talossa, niin helposti.

En ole tehnyt vuosikymmeniä töitä vaan minulla on ollut vakituinen kokoaikatyö vasta viimeiset kolme vuotta. Sitä ennen määräaikaisia pätkiä tai osa-aikatyötä ja soviteltua ansiosidonnaista. Tästä ja vuokra-asumisesta huolimatta olen helposti saanut säästöön 10 000 euroa per vuosi myös soviteltua ansiosidonnaista nostaessani.

Kuinka pieni on vuokrasi ja syötkö muuta kuin kaurapuuroa?

Osa-aikatyössä ollessani minulla oli puoliso jakamassa kuluja. Nykyisin maksan yksinäni vuokraa yli 2,5-kertaisen summan kuin aiemmin, mutta käteen jäävät tulotkin ovat nousseet, joten edelleen pystyn säästämään 10 000 euroa vuosittain.

En tavallisesti syö aamiaista, mutta silloin kun sitä syön saatan kyllä tehdä kaurapuuroa.

Vierailija
416/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sijoituksissa/säästössä n. 18 000 €.

Tuosta esim. 10 500 € syntyi 4000€ sijoituksesta indeksi/korkorahastoihin vuosina 2010-2011. Laitoin rahat muutamassa erässä sijoituksiin ja unohdin ne sinne. Ovat kohta kolminkertaistaneet arvonsa. 

Kahden teinin lähivanhempana pyrin elämään säästäen ja ennakoiden. Tiedän että auto pitää huoltaa elokuussa ja että koiran hammashoito pitää buukata loppukeväälle. Pyrin joka kk laittamaan 200-300 € säästöön ja säästöihin saa koskea vain hätätilanteessa (esim. koira joutui viikonloppuyöksi eläinsairaalaan, lasku 900€)

Vierailija
417/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sen rahan tarkoitus sitten on? Olla siellä säästössä? Kai sille jokin tarkoituskin pitäisi olla. Vai vain olla?

Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta ap ei tainnut missään vaiheessa kertoa, minkä ikäisistä ihmisistä hän puhuu. Onhan se aika selvää, että kun asuntolainat on maksettu ja lapsetkin jo kenties lentäneet pesästä, rahaa jää säästöön paljon enemmän kuin parikymppisenä opiskelijana. Ja jo sitä ennenkin riippuu tosi paljon esimerkiksi asuntolainan määrästä. Jotkut vetää budjettinsa ihan tappiin ja jotkut taas haluavat elää asuntovelkaisenakin ihan mukavaa elämää. Jopa niin mukavaa, että rahaa jää säästöönkin. Jo 100€ kuukaudessa säästöön tekee kymmenessä vuodessa 12 000€, vaikka laittaisi sen satasen vaan tavalliselle pankkitilille.

Vierailija
419/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säännöllinen säästäminen ja sijoittaminen ainakin toimii. 

Ihan jos laitat 50 euroa kuukaudessa rahastoihin, jotka tuottaa vaikka edes 5 % vuosittain, on sinulla 10 000 euroa kasassa 12 vuoden kuluttua. Jos maltat säilyttää rahat tuottamassa tuolla 5 % korolla ja jatkat säntillisesti 50€/kk rahastosijoittamista, on sinulla 45 vuoden päästä 100 000 € ilman sen kummempia kommervenkkejä.

5 prosentin tuotto on laskettu varovaisen alakanttiin.

Toi on kyllä aika surkeeta. Itse taas laitoin kaikki rahat riskiosakkeeseen, ja se muuttu parissa kuukaudessa sadaks tonniks. Mutta toiset on toki kärsivällisempiä kuin toiset, ja sanotaankin, että kärsivällisyys on hyve. Tosin vanhana ei ehkä kroppa pelaa niin kuin ennen, että sekin on hyvä muistaa ettei niin voi silloin enää rahasta iloita

Vierailija
420/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sen rahan tarkoitus sitten on? Olla siellä säästössä? Kai sille jokin tarkoituskin pitäisi olla. Vai vain olla?

Raha itsessään on vallan symboli

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän