Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
Te jotka hölisette aina siitä että minun kaltaiseni säästäväiset ihmiset kituuttavat ja pitäisi elää enemmän: mihin sitä rahaa pitäisi käyttää? Minulla on hyvin rahaa säästössä. Syön tavallista kotiruokaa, matkustan kerran pari vuodessa, en juo paljon alkoholia enkä käytä laittomia huumeita. Minulla on kotona kaikki ne tavarat joita tarvitsen. En ole ostamatta lisää siksi että olen saita, vaan koska en tarvitse mitään. Minä elän erittäin henkisesti rikasta ja täysipainoista elämää.
Niin että te jotka jankutatte että käärinliinassa ei ole taskuja: mitä se on se jokin jota minun pitäisi ostaa jotta eläisin täydemmin? Selittäkää minulle kuin lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sen rahan tarkoitus sitten on? Olla siellä säästössä? Kai sille jokin tarkoituskin pitäisi olla. Vai vain olla?
En ymmärrä, miten jotkut voivat elää ns. hetkessä ja saatuaan vähän rahaa, ne hassataan turhuuksiin. Itselleni on ollut aina todella tärkeää olla taloudellisesti omavarainen, seurata kuluja ja suunnitella taloutta. Se ei tarkoita, ettei käytäisi välillä vaikka ulkomailla lomalla tai hankittaisi jotain itselle/kotiin - mutta asiat tapahtuu tärkeysjärjestyksessä, eli lomareissu pitää säästää etukäteen eikä ostaa velaksi.
Huomaatko, että sinulla on niin paljon rahaa, että voit säästöjesikin päälle tehdä matkoja ja ostella kivoja juttuja kotiin? Tuntuu ihan erilaiselta säästää silloin kun elämä on tosiaan pelkkää säästämistä ja kaurapuuron syömistä.
Elät hyvätuloisen kuplassasi.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka hölisette aina siitä että minun kaltaiseni säästäväiset ihmiset kituuttavat ja pitäisi elää enemmän: mihin sitä rahaa pitäisi käyttää? Minulla on hyvin rahaa säästössä. Syön tavallista kotiruokaa, matkustan kerran pari vuodessa, en juo paljon alkoholia enkä käytä laittomia huumeita. Minulla on kotona kaikki ne tavarat joita tarvitsen. En ole ostamatta lisää siksi että olen saita, vaan koska en tarvitse mitään. Minä elän erittäin henkisesti rikasta ja täysipainoista elämää.
Niin että te jotka jankutatte että käärinliinassa ei ole taskuja: mitä se on se jokin jota minun pitäisi ostaa jotta eläisin täydemmin? Selittäkää minulle kuin lapselle.
Käärinliinajutusta tuli mieleen, että säästän mahdollisuuksieni mukaan nyt terveenä ja työikäisenä, jotta voin vanhana elää minun mittapuullani turvattua ja hyvää elämää. Minulla ei ole lapsia eikä muita, joille aion jättää perintöä, joten tavoitteena on kuolla tyhjätaskuna. Omaisuus ja säästöt on tarkoitus käyttää elämiseen sitten kun en enää voi, halua ja jaksa käydä töissä. Toivon, että esimerkiksi velaton asunto kasvavan kaupungin keskustassa tuo turvaa ja mahdollisuuksia myöhemmin. Voin esimerkiksi myydä tai laittaa sen vuokralle ja käyttää vapautuvia rahoja palveluasumiseen tai ottaa käänteisen lainan asuntoa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee töitä ja säästää. Ei sen kummempaa. Ostaa vain tarpeeseen ja jättää herkut kauppaan.
En ole koskaan jättänyt herkkuja kauppaan ja eläkkeelle jäädessä oli säästöjä 60000 euroa.
Aika heikko saavutus, jos työuran jälkeen 60 tonnia säästössä. Raksaukko säästää tuon summan viidessä vuodessa.
Ahaa. Ensin vingutaan, kun ihmiset eivät säästä "edes vähän". Sitten kun joku on saanut kasaan 60 tonnia, niin se ei kelpaa eikä olisi ilmeisesti kannattanut säästääkään.
Ja kaiken lisäksi sinä, jolle vastasin, olet äitisi nurkissa elävä jonne.
22 000€ on minulla säästötilillä, sijoituksissa n.65 000€
Ja olen töissä kaupan kassalla.
aloitin säästämisen säästöpossupalvelulla.Nyt siirrän aina sen, mitä tilistä on viimeisenä päivänä jäljellä, säästötilille,oli se sitten euro tai satanen.
Jos säästöihin pitää kajota, niin laitan sen sitten takaisin seuraavasta palkasta.
Kätestä tällä hetkellä 40 000€ tilillä. Pitäis ostaa auto. Muuten normaali käteisvarat 10 000€.
Kuukauden tulot nettona noin 5000€ palkoista, vuokrista netto 1000€, osingoista keskimäärin netto 1500€.
500€ on tilillä rahaa ...olen muka "keskituloinen"
Vierailija kirjoitti:
Exäni oli sellainen, että kun hän kuuli, että loppuvuodesta tulee veronpalautuksia, lähti hän ostoksille monta kuukautta etuajassa. Kun nämä "tulevat rahat" oli kulutettu, teki hän kuukautta myöhemmin uusia heräteostoksia yhteiseltä tililtämme ja sanoi, että "talletan nämä kyllä takaisin sitten kun palautukset tulevat". Noh, sitten kun palautukset lopulta tulivat, kävi hän tuhlaamassa ne. Eli tonni tuli ja kolme meni. Eipä siis ihme, ettei meille kertynyt yhteisiä sijoituksia.
Kun sitten erosimme ja hän alkoi tienata 70k/vuodessa, hassasi hän kymppitonnin vuodessa lomamatkoihin teini-ikäisen lapsemme kanssa. Minä puolestani aloin säästää ja sijoittaa ja kävin silloin tällöin junalla Tampereella. Minulla on nyt 8 vuotta myöhemmin sijoituksia reilut 100k, exästäni en tiedä.
Taidat olla mies ja eksäsi on nainen
Itse säästän ja sijoitan sen takia, että voin katsoa köyhiä ja persuja nenänvartta pitkin. Halveksin persuja sekä kokkareita, ja minulle tuottaa eniten iloa olla heitä menestyneempi
Nro 455: "Mä pidän itseäni sangen "hetkessä eläjänä" ja sorrun kaikkeen spontaaniin rahaakin vievään herkästi. Ei se silti säästämistä mitenkään ole estänyt, vaan joka palkasta heti ensimmäisenä laskujen maksun ohessa kiinteä summa AOT:lle "piiloon". Kun vaan pitäytyy tiukasti poissa kulutuslainojen ottamisesta, kertyy tällain ihan hyvää pesämunaa vaikka ei mikään maailman tarkimman markan mies joka asiassa olisi. Ei tämä ole niin mustavalkoista.
Toki tässä on aika paljon siitä säästöfilosofiastakin kiinni. Suomessa on perinteisesti opetettu että käytä aina rahaa viisaasti ja säästä mitä jää jäljelle ja spontaani luonteisella se mitä jää on herkästi nolla. Keski-Euroopassa mennään vähän päin vastoin ja ensiksi lasketaan säästötavoite, laitetaan sen mukaisesti ensimmäisenä palkasta sivuun ja käytetään se mitä jää jäljelle. Kuun lopulla jos käyttövaraa vielä on, voi hyvällä omatunnolla vaikka vähän humputella ravintolaillallisella ilman että sitä nyt olisi niin suunnitellut."
Itseasiassa just noin. Kuten mun äitini aikoinaan opetti, asumiskulujen jälkeen 1/3 laitetaan säästöön ja lopuille voi tehdä mitä haluaa. Mutta tunnen ihmisiä, jotka eivät laita yhtään mitään säästöön. Enkä tarkoita ihmisiä, joilla tulot riittää hädintuskin edes ruokaan vaan niitä, joilla kyllä riittäisi, mutta jotka pistää kaiken tikotiko.
Palkasta jää käteen n.1800. Laitan heti 100 e säästötilille, ja noin 60e eri rahastoihin. Rahastoissa 8000e, säästötilillä n.12 000e. Välillähän se on kituuttamista, mutta köyhän ainut huvitus, on vilkas mielikuvitus. Eli vaatii kekseliäisyyttä välillä venyttää penniä, mutta onneksi on vielä onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu aika paljon tilanteesta ja ihmisistä, molemmin puolin. Jollekin tuhlailijalle se voi olla ihan kateutta siitä, ettei itse pysty samanlaiseen itsekuriin. Joskus se voi olla ärtymystä siitä että hyvin toimeen tuleva ihminen miettii aivan kaiken sen kautta että liian kallista. Joskus vaan erilaisista elämänasenteista kumpuavaa, kun toinen haluaa jättää lapsilleen hyvän perinnön pesämunaksi ja toinen toteaa että pärjätkööt omillaan tai on kokonaan lapseton.
Tulee mieleen omat isovanhemmat, joilla aikanaan oli jatkuva valitus virsi että voi kun kaikki on kallista ja ei ole varaa sitä tai tätä. Perinnön jako kun koitti niin hämmästys oli aikamoinen, kun säästötileillä oli nykyrahana monta sataa tuhatta makaamassa. Kyllä niitä puheita kuinka olisi kiva käydä talvella Espanjassa _jos olisi eläkeläisenä varaa_ vähän omituisella muisteli, kun tajusi että heillähän olisi ollut varaa vaikka koko eläkeikänsä siellä Espanjassa viettää.
Aloittajan kysymys on hassu, koska keskiverto ihminen on nimenomaan vain keskiarvio. Yksi on töissä, toinen työtön, kolmas sairas, neljäs vaikka eläkkeellä, ja kaikkien elämäntilanne (ikä, sukupuoli, parisuhdestatus jne) voivat myös olla täysin eri.
Ainakin itselläni on ollut sekä huonoja ja parempia taloudellisia kausia.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kysymys on hassu, koska keskiverto ihminen on nimenomaan vain keskiarvio. Yksi on töissä, toinen työtön, kolmas sairas, neljäs vaikka eläkkeellä, ja kaikkien elämäntilanne (ikä, sukupuoli, parisuhdestatus jne) voivat myös olla täysin eri.
Ainakin itselläni on ollut sekä huonoja ja parempia taloudellisia kausia.
Keskiarvo on liian vaikea käsite keskinkertaiselle ihmiselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee töitä ja säästää. Ei sen kummempaa. Ostaa vain tarpeeseen ja jättää herkut kauppaan.
En ole koskaan jättänyt herkkuja kauppaan ja eläkkeelle jäädessä oli säästöjä 60000 euroa.
Aika heikko saavutus, jos työuran jälkeen 60 tonnia säästössä. Raksaukko säästää tuon summan viidessä vuodessa.
Ahaa. Ensin vingutaan, kun ihmiset eivät säästä "edes vähän". Sitten kun joku on saanut kasaan 60 tonnia, niin se ei kelpaa eikä olisi ilmeisesti kannattanut säästääkään.
Ja kaiken lisäksi sinä, jolle vastasin, olet äitisi nurkissa elävä jonne.
No, kato kun joillain on sellainen ajatusmaailma, että kaikki pitää tehdä täysillä, paremmin kuin muut. Elämisen pitää olla jotain sankaritarinaa. Kun säästämään aletaan, niin sitten säästetään niin, että miljoona nyt ainakin tulee olla lopulta säästössä. Muuten on sama kuin ei oltaisi säästetty ollenkaan. Kaiken on oltava jokin kilpailu paremmuudesta.
Normaalisti säästämisen kanssa menee niin, että ne jotka säästää johonkin, niin siinä on tavoite, että missä ajassa ja minkä verran. Realistisesti kykyjen mukaan. Toisilla sitä vaan on enemmän, joten toiset pistää sitten enemmän säästöön kuin sellainen, jolla ei riitä pelimerkit niin hyvin. Pitää aina muistaa se, että paljonko se eläminen maksaa, että tulot miinus menot ja loput on sitten se mistä joutaa sivuun ja säästöön. ja välillä nyt joutuu tekemään hankintoja, joita ei normaalisti tehdä. Saattaa tulla jokin yllätysmeno, joten siinä kuussa sitten vähemmän sivuun kuin parempana kuuna.
Rapia 220.000 e säästöjä, kertynyt parinkymmene vuoden aikana. Lähihoitaja + huoltomies, 3 lasta. Talo maksettu ja lapset omillaan.
Mieti mitä tarvitset, osta sitä eläkä sitä mitä haluat. Satsaa hankinnoissa laatuun. Helposti kertyy säästöjä, meillä kertynyt aivan tavallisissa keskituottoisissa ja riskisissä rahastoissa, ei hetkessä mutta pikkuhiljaa. Eikä vaikuta elämisen laatuun mitenkään, reissataan paljon, auto uudehko, veneet ja pelit löytyy.
Eli pikkuhiljaa, ja hieman funtsimalla !
Vierailija kirjoitti:
500€ on tilillä rahaa ...olen muka "keskituloinen"
Keskituloisella on ne omat menonsa, että ei ihme jos tilille on jäänyt kaikkien jälkeen 500€. Sen enemmän tilillä rahaa on, mitä paremmassa balanssissa tulojen ja menojen suhde on. Tulee sitä vaikka miljoona kuukaudessa, niin sitä voi elää niin että melkein kaikki aina menee. Osittain vähän harrastuksista kiinni ja onko miten kallis maku.
Itsellä säästössä 17000€, joten en yhtään ihmettele, miten jollain voi olla kymppitonni säästöjä. Kun ei ole vaan saanut enempää säästetyksi. Joku toinen on saattanut säästää miljoonan, enkä ihmettele sitäkään, että miten ihmeessä...? No, kun on pystynyt säästämään hyvän summan, niin sillä se on mahdollistettu. Sitten köyhät kädestä suuhun eläjät eivät ole säästäneet satastakaan. Sitäkään ei tarvi ihmetellä, että mites tolla nyt ei yhtään mitään säästössä ole, kun mulla on sen ja sen verran. No ei kai ole, koska on heikossa asemassa ja tyhjästä on paha nyhjästä. Aika simppeleitä asioita.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen:
- koulutus
- työnteko
- tuloihin suhteutettu kuluttaminen
Säästössä on nyt muistaakseni noin 27000 euroa + sijoitukset, johtuen siitä että lapsen synnyttyä ei ole jäänyt säästöön mitään koska piti vaihtaa asuntoa, ostaa toinen auto ja remontoida mökkiäkin vähän toisenlaiseksi.
Mullakin sama taktiikka, että laitan säästöt heti palkkapäivänä toiselle tilille. Suhtaudun siihen kuin pakolliseen, kiinteään menoon. Loppukuun sitten elän ylijäävällä rahalla, josta korttitilillä on muutama kymppi kerralla ja loput toisella tilillä. Käyttötileillä ei välttämättä ole montaa euroa ennen palkkapäivää, mutta ei tarvitsekaan, koska kaikki pakolliset menot ja säästöt on hoidettu.