Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (681)

Vierailija
361/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä ei ole kymppitonnin raja mennyt rikki mutta lähellä ollaan. N. 8000€ tällä hetkellä säästössä. Aikaa toki tuohon on mennyt kun on tullut heitettyä 50-100 euron välillä joka kuukausi säästöön. Joskus kun saa lainan maksettua, tulee säästäminen olemaan paljon helpompaa.

Hieno homma! Jos vain muutkin tajuaisivat , että jo muutamalla kympillä saa kerättyä omaisuutta pitkällä aikavälillä.. 

tosin taitaa olla nykytrendi, mulle kaikki ja heti, ja itketään vääryydestä kun ei unelmien prinssiä, lottovoittoa ja linnaa saanutkaan heti. 

Vierailija
362/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla säästössä just 10000€. Puolet rahastoissa puolet puskurissa, sieltä joskus myös käytän rahaa. Säästetty ennen lasta, nettotulot 2400€ ja lainoja pienen kolmion puolikas asuntolaina, autolainan puolikas n. 4k ja muutama tonni opintolainaa. Periaatteessa olisin voinut myös käyttää säästöt autoon ja maksaa kokonaan opintolainan, mutta en halua purkaa rahastoja tai käyttää esim. Luottokorttia isompiin ostoksiin vaan puskuria. Opintolainaa tosin olen lyhennellyt välillä kerralla esim. 1000€. Helposti näillä nettotuloilla on saanut kerrytettyä säästöjä muutan vuoden aikana, laitan yleensä 150€/kk säästöön ja lomarhoista lisäksi ainakin puolet. Kyllä se 10k sinne kertyy kun ei elä yli varojen. Nyt vanhempainvapaalla puskuria en ole kerryttänyt vaan käyttänyt muutamia satasia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä ei ole kymppitonnin raja mennyt rikki mutta lähellä ollaan. N. 8000€ tällä hetkellä säästössä. Aikaa toki tuohon on mennyt kun on tullut heitettyä 50-100 euron välillä joka kuukausi säästöön. Joskus kun saa lainan maksettua, tulee säästäminen olemaan paljon helpompaa.

Hieno homma! Jos vain muutkin tajuaisivat , että jo muutamalla kympillä saa kerättyä omaisuutta pitkällä aikavälillä.. 

tosin taitaa olla nykytrendi, mulle kaikki ja heti, ja itketään vääryydestä kun ei unelmien prinssiä, lottovoittoa ja linnaa saanutkaan heti. 

Miehet ovat kyllä nykyään velkaantuneempia kuin naiset että voit vaihtaa PRINSESSAN tohon prinssin tilalle. 

Vierailija
364/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet ovat kyllä nykyään velkaantuneempia kuin naiset että voit vaihtaa PRINSESSAN tohon prinssin tilalle. 

tosin taitaa olla nykytrendi, mulle kaikki ja heti, ja itketään vääryydestä kun ei unelmien prinsessaa, lottovoittoa ja linnaa saanutkaan heti. 

helpottiko?

toiset ihmiset ymmärtää kokonaisuuksia, toiset takertuu lillukan varsii vai pitäisikö tuohon vielä lisätä prinssin ja prinsessan lisäksi musut, jottei seuraava takerru lillukanvarsiin ymmärtämättä kokonaisuutta?

Vierailija
365/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvon mammat ja papat, asentakaa puhelimeen vaikka Nordnet sovellus tai pyytäkää pankkia auttamaan pankin sovellusten kanssa.

Pyytäkää lapsiltanne apua jos ette itse osaa. Aloittakaa vaikka ostamalla 300-500e:lla yhtä osaketta tai rahastoa. Vaikka Microsoftia jos ei mielikuvistus muuhun riitä.

Siitä se lähtee.

"300-500e:lla yhtä osaketta"

Ja heti meni väärin. Hajauttaminen on se juttu.

Ei tommosta summaa kannata hajauttaa. Itse ostan vähintään 5t yhtä osaketta, maksat ihan helkutisti välityspalkkioita muuten!

Mulla on pysyvämmässä säilytyksessä 5 UK/USA-osaketta. Oon ostanut kaikki 2-3 tonnin paloina. Neljää osaketta on kuudella tonnilla ja yhtä kymppitonnilla.

Sit on muutama kotimainen veivausosake, joita omistan mieluiten vain kuukauden-pari. Nyt just on kiinni kymppitonni Elisassa ja toinen mokoma Sampossa.

Näiden veiviosakkeiden kanssa teen aina kymppitonnin kertakauppoja, poikkeuksena Nordea, jonka kanssa tulee tehtyä jopa 20 tonnin kertakauppoja.

Vierailija
366/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö muuten joku, jos on avattu arvo-osuustili, jossa sijoittaa rahastoihin, niin saako avata vielä osakesäästötilin vai katsotaanko noi verottajan toimesta kahdeksi yhtäaikaiseksi tiliksi?

Vierailija
367/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuulliset vanhemmat huolehtii siitä, että lapset saa hyvän pesämunan elämää varten. Mun lapset sai kaikki täysi-ikäistyessään useamman kymmpitonnin säästöt kouraan (oltiin sijoitettu lapsilisät) 

Meillä sama homma. Ei niitä lapsilisiä kannata käyttää, ne on kuitenkin lapselle tarkoitettuja rahoja.

Kyllä jotkut vanhemmat ihan surutta käyttävät lastensa rahat. Melko vastuutonta, mutta valitettavasti sellaisiakin ihmisiä vaan on olemassa. Ei normaali ihminen tee lasta jos hänellä ei ole varaa sitä itse elättää. 

Lapsilisät on tarkoitettu auttamaan perhettä lapsen elatuksessa ei säästöön!

Kyllä se on ihan vanhempien vastuu lapsensa k

No sen koiran saamiseksi täytyis olla paritonnia rahaa, mut lapsen voi tehä ilmaseks. Daah! Ja koiran joutuu elättää itte. Siihe ei saa valtiolt rahaa.

Vierailija
368/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuulliset vanhemmat huolehtii siitä, että lapset saa hyvän pesämunan elämää varten. Mun lapset sai kaikki täysi-ikäistyessään useamman kymmpitonnin säästöt kouraan (oltiin sijoitettu lapsilisät) 

Meillä sama homma. Ei niitä lapsilisiä kannata käyttää, ne on kuitenkin lapselle tarkoitettuja rahoja.

Kyllä jotkut vanhemmat ihan surutta käyttävät lastensa rahat. Melko vastuutonta, mutta valitettavasti sellaisiakin ihmisiä vaan on olemassa. Ei normaali ihminen tee lasta jos hänellä ei ole varaa sitä itse elättää. 

Lapsilisät on tarkoitettu auttamaan perhettä lapsen elatuksessa ei säästöön!

No se.. 🙂👍

Vierailija
369/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö muuten joku, jos on avattu arvo-osuustili, jossa sijoittaa rahastoihin, niin saako avata vielä osakesäästötilin vai katsotaanko noi verottajan toimesta kahdeksi yhtäaikaiseksi tiliksi?

arvo-osuustili ja ost on verottajan näkökulmasta eri asia. Eli jos avaat ost:n, niin sulla on sitten useampi eri tili, joiden verokohtelu on erilaista. Tilien määrällä ei ole mitään väliä.

Vierailija
370/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne isot tulot vaan pienet menot. Pieni ja edullinen vuokra asunto kaukolämmöllä, liikkumiseen bussilippu ja tarvittaessa junalippujen osto pidemmille matkoille. Autoon menee järjettömät määrät rahaa ja autosta luopuminen jokunen vuosi sitten on tähän mennessä säästänyt minulta noin 10 000 euroa.

Asuntolainat ja perheen perustamiset on omia valintoja.

Vierailija
371/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos syntyy tytöksi niin saa aina prinsessa kohtelun ja kaikki aina valmiina eteensä. Pojilla on ihan eri lähtökohdat.

Vierailija
372/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot noin 2 500 e ja säästöön menee 700 e. Säästöillä teen ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan ja pienen siivun varaan kesälomatekemisiin. Tavoitteena on maksaa asuntolaina loppuun ensi vuoden loppuun mennessä, mikä on kymmenen vuotta etuajassa. Tilillä on koko ajan viisinumeroinen summa, vaikka tiedän, että minun tilanteessani ei ole järkevää pitää niitä nollatuottoisella tilillä. Jotain turvaa kuitenkin saan ajatuksesta, että tilillä on rahaa. 

Asun yksin ja elämäntapani on melko säästeliäs. En saa mitään iloa hienoista matkoista, isosta asunnosta, kalliista ravintolakäynneistä, isosta vaatevarastosta tai muusta vastaavasta. Harrastan liikuntaa, käyn museoissa, teatterissa ja elokuvissa, luen ja tapaan kavereita. Joillekin tylsää elämää, minulle hyvää. On vapauttavaa huomata, että esimerkiksi monen somevaikuttajan markkinoima elämäntyyli ei edes ole mieleeni; jos yrittäisin sellaista jäljitellä, en saisi säästöön mitään ja vaan velkaantuisin.

Vierailija
373/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko kirjanpidollisen käsitteen tase? Pankilla on melkein yhtä paljon velkoja kuin sillä on saamisia, sillä omat pääomat ovat pienet. Pankin velat ovat jonkun muun saatavia. Usein se joku muu on kotitalous, jolla on talletuksia.

Jos sinulla on asuntolainaa, sen kääntöpuoli on, että jollain muulla on paljon talletuksia. Muu ei olisi loogisesti edes mahdollista.

Vierailija
374/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pääset töihin, ala säästämään 10% palkasta sivuun. Älä osta velaksi, älä käytä luottokortteja.

Vierailija
375/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

arvo-osuustili ja ost on verottajan näkökulmasta eri asia. Eli jos avaat ost:n, niin sulla on sitten useampi eri tili, joiden verokohtelu on erilaista. Tilien määrällä ei ole mitään väliä.

Tätä siis juuri tarkoitin rinnastetaanko ne keskenään eli arvon lisäksi voi avata ost:n eikä verottaja ei katso, että olisi kaksi samaa tiliä ja verottaja puuttuisi siihen kiitos!

Vierailija
376/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette vain luusereita. Joka 50. kadulla vastaantulevalla suomalaisella on miljoonan varallisuus.

Vierailija
377/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin amk tutkinnon. Pääsin töihin. Brutto 3000€ netto 2300€. Elän edelleen kuin opiskelija. Ostan vain pakolliset ja pihistelen kaikessa. Vaatteet kirpparilta pl alusvaatteet. Joka kuukausi kertyy löysää rahaa 1200€. En keksi mihin käyttää rahaa niin laitan nordnetin osakkeisiin ja rahastoihin. En saa mitään iloa rahan tuhlaamisesta. Ei kiinnosta ravintolaruoka, uusi tavara, matkustelu, uusi elektroniikka eikä edes suoratoistopalvelut.

Ja jälleen huomaamme, että kyseessä on lapseton sinkku, joka ei asu omakotitalossa.

Lapseton sinkku maksaa ne perheellisen etuudet. 

Mitä ihmeen tekemistä omakotitalolla on asian kanssa?

Omakotitalossa asuminen on pa

Omakotitalossa tammikuinen sähkölasku 350 euroa, kerrostalossa 50 euroa.

Vierailija
378/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä siis juuri tarkoitin rinnastetaanko ne keskenään eli arvon lisäksi voi avata ost:n eikä verottaja ei katso, että olisi kaksi samaa tiliä ja verottaja puuttuisi siihen kiitos!

Siis verohyödyistä kyse kun on yksi ost

Vierailija
379/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos syntyy tytöksi niin saa aina prinsessa kohtelu

Ensin palvelee vanhemmat ja sen jälkeen joku mies elättää, niin helppoa se on naisen säästää kun omat rahat ei kulu mihinkään. Parisuhteessakin kaikki rahat on yhteisiä, paitsi naisen rahat. Ne on naisen omia. Reilu meininki.

Vierailija
380/681 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla velkaa 100 tonnia, tilillä , 50 tonttua; onko mahdoton yhtälö?

Tonttu 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi