Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
Porukka ei osaa laskea että pienistä puroista saattaa tulla isohko joki.
Pitsa +10€ ja jos on perhettä niin menee helposti yli 30€ yhteen ateriaan ja tuo kaksi kertaa kuussa niin 70€ kahteen ateriaan, limuihin menee myös helposti useita kymppejä, alkoholi sitten vielä kalliimpaa varsinkin jos juo baareissa, einekset ovat kalliita kun osaa kilohintaa katsoa, 4€ pakastepitsat yms monta kertaa kuussa niin onkin iso summa hävinnyt, useampi suoratoisto joista jokainen maksaa sen +10€ käytti tai ei, jne jne.
Helposti saa sulatettua useammankin satasen joka kuukausi jos ei ymmärrä katsoa mihin se raha vuotaa joka kuukausi.
Helppoa ,kuin heinänteko elää järkevästi. Ihan tavallisia palkkatyöläisiä olemme olleet, mies joutui jäämään eläkkeellekin jo vähän yli viisikymppisenä. terveydellisistä syistä , itse 64vuotiaana.
Ei raha puussa kasva. Asumme keskisuuressa kaupungissa tilavassa asunnossa arvostetulla alueella. Olemme aina ostaneet mieluisinta ja terveellistä ruokaa, matkustaneet tarpeeksi, joskaan se ei ole ollut koskaan kovin tärkeää. Rautaan emme pistä rahaa, mutta autoja on ollut kaksi. Nykyisin ajamme taksilla, yleisillä, fillarilla ja kävelemme paljon. Kotimaassa lennämme.
On luxus kakkoskoti ja säästöjäkin yllin kyllin.
Iäkkäitä kun olemme annoimme jo joku vuosi sitten nuorena saadut perintömetsät perilliselle ja samoin jaamme muutakin sopivin väliajoin.
Huushollit on siistit ja järjestyksessä, mitään ylim roinaa ei ole kerätty.
Rahaa säästyy joka kuukausi, kun hommaa asunnon joka ei maksa lähemmäs tonnia tai enemmän kuussa, olkoonkin sitten vähän pienempi kuin ehkä "tarvitsisi". Asunto on ehdottomasti suurin menoerä monella ihmisellä ja pienempään asuntoon saa muutettua kun hankkiutuu tarpeettomista esineistä eroon.
Itse (kasvispainotteista mutta mausteista) ruokaa tekemällä myös säästää paljon. Lisäksi lomamatkojen sikseen jättäminen ja kotona lomailu ei hirveästi lompakkoa kuluta.
Ehkä pääpointti säästämisessä on kulujen alas painaminen, eikä niinkään suuripalkkaisuus. Tämä saattaa vaatia pääkaupunkiseudulta pois muuttamista.
Mm. perintöjä, säästöjä, kun ei käytä alkoa eikä tupakoi.
En ymmärrä miten keskim 40v+ ei olisi reippaasti yli 100k säästössä / sijoituksissa. Olen saanut jo kesätyöaikoina säästöön yli 500e /kk ja myöhemmin toki paljon enemmän. Enkä elä edes nuukasti, vaan käyn rafloissa ja baareissa, vaatteita hsrvemmin tulee ostettua.
Ahneella on p loppu niinkuin sanotaan.
800 €/kk säästöön enemmän tienaava 500 ja toinen 300, se tekee 9800 vuodessa, ihan hoituu lyhyellä matikalla.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten keskim 40v+ ei olisi reippaasti yli 100k säästössä / sijoituksissa. Olen saanut jo kesätyöaikoina säästöön yli 500e /kk ja myöhemmin toki paljon enemmän. Enkä elä edes nuukasti, vaan käyn rafloissa ja baareissa, vaatteita hsrvemmin tulee ostettua.
Etkö todellakaan? Yksi lapsi kustantaa vanhemmilleen noin 180 tuhatta. Auttaako yhtään?
Jos mulla menee säästöt alle miltsin, niin .ituttaa kuin pientä oravaa vrt. Anni Sinnemäki.
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonnin kerää vajaassa vuodessa kun vaan niin päättää, mikäli on työssäkäyvä ja lopettaa säälittävät tekosyyt sille, miksei voi mistään tinkiä.
Mun tulot on noin 2000e per kuukausi netto. Säästöön tonni, toinen tonni on elämiseen. Vuodessa säästän 12000e.
sehän se on elämässä tarkoitus tinkiä ja säästää sit kuolla sen rahasäkin kanssa.tyhmintä mitä ihminen voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuo 10 tonni on aika tarkalleen 3kk nettotulot.
Aika vähän, mulla kuukauden.
mulla päivän .
Meillä amk-insinööri + osa-aikainen sairaanhoitaja päivätyössä + 2 kouluikäistä lasta + omakotitalo -yhtälössä kertyy tilille koko ajan lisää kun ei sitä vain kulu samaa tahtia kuin tulee. Nyt on 45 000 e. 22 vuodelle suunniteltu asuntolaina maksettiin pois 13 vuodessa, kun tilille kertyi koko ajsn ekstraa niin tehtiin sitten kymppitonnin ylimääräisiä lyhennyksiä.
Miksei olisi? Ei olla hankittu lapsia ja asuntolainakin oli maltillinen ja nopsasti maksettu. Ei autoa menoa kasvattamassa jne. Lisäksi ei mielenkiintoa jatkuvaa tuhlaamista kohtaan niin säästöön/sijoituksiin jäänyt koko ajan rahaa mukavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonnin kerää vajaassa vuodessa kun vaan niin päättää, mikäli on työssäkäyvä ja lopettaa säälittävät tekosyyt sille, miksei voi mistään tinkiä.
Mun tulot on noin 2000e per kuukausi netto. Säästöön tonni, toinen tonni on elämiseen. Vuodessa säästän 12000e.sehän se on elämässä tarkoitus tinkiä ja säästää sit kuolla sen rahasäkin kanssa.tyhmintä mitä ihminen voi tehdä.
Tai sitten elää hyvin vanhanakin. Rahaa menee uskomattoman paljon kun vanhuudessa tarvitsee apua. Hoidan äitini raha-asiat, jo pelkästään kotihoitoon, yksi lyhyt käynti päivässä ja suihkutus kerran viikossa maksaa miltei 900€/kk.
83 euroa/kk säästöön, niin kymmenessä vuodessa kymppitonni kasassa. Jos ei tuon vertaan kykene säästämään niin vaihtaa merkkitupakat sätkiin ja vähentää trendikahvien kanssa kävelya metroasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Porukka ei osaa laskea että pienistä puroista saattaa tulla isohko joki.
Pitsa +10€ ja jos on perhettä niin menee helposti yli 30€ yhteen ateriaan ja tuo kaksi kertaa kuussa niin 70€ kahteen ateriaan, limuihin menee myös helposti useita kymppejä, alkoholi sitten vielä kalliimpaa varsinkin jos juo baareissa, einekset ovat kalliita kun osaa kilohintaa katsoa, 4€ pakastepitsat yms monta kertaa kuussa niin onkin iso summa hävinnyt, useampi suoratoisto joista jokainen maksaa sen +10€ käytti tai ei, jne jne.
Helposti saa sulatettua useammankin satasen joka kuukausi jos ei ymmärrä katsoa mihin se raha vuotaa joka kuukausi.
Minä luulen että suurin osa osaisi kyllä katsoa hintoja ja laskea mitä kuukaudessa niihin turhuuksiin kuluu rahaa. Kyseessä on vain se että ei jakseta odottaa pitempään sen hetkistä tarpeen tyydytystä vaan halutaan väsyneenä heti mitä tekee mieli ja koetaan se 30€ pitsoista mitättömänä summana.
Monihan sanoo esimerkiksi ettei ala alle 100€ tavaroita edes myymään torissa tai muualla, vaan lahjoittaa pois tai heittää kaatopaikalle. Eli eivät arvosta kolikoita tai pieniä seteleitä rahana.Minä myyn alle euron hintaan paljonkin ja kalliimpia lisäksi. Vuosien varrella kun olen säästänyt suurimman osan, tilillä kasvaa nyt korkoa yli 5000€. Aina kun ehdotan tätä muille tavaksi kasvattaa puskuria, saan halveksivia tuhahteluja. Ja valitus jatkuu ettei saa mitään säästöön ja pitää elää kädestä suuhun 3000€ palkalla. Tämä on tällainen reaalielämän Aku-Roope Ankka ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulot on noin 2000e per kuukausi netto. Säästöön tonni, toinen tonni on elämiseen. Vuodessa säästän 12000e.sehän se on elämässä tarkoitus tinkiä ja säästää sit kuolla sen rahasäkin kanssa.tyhmintä mitä ihminen voi tehdä.
No mieluummin kuolee miltsi tilillä kuin elää eläkeläisenä köyhyysrajan alapuolella kipeenä ja ilman ostopalveluja. Eihän sitä tarvitse kituuttaa eläessään jos on palkkatuloja vaan säästää sen verran että elämä on vielä hyvää. Korkoa korolle ilmiö kannattaa opetella.
Saan nettona 2700e/kk.
Pitkään laitoin 250e/kk säästötilillä kun 250e meni vielä autolainaan. Kun autolaina oli maksettu, aloin laittamaan 500e/kk säästötilille.
Nyt jouduin vuokrasopimuksen päätyttyä muuttamaan vuodeksi vanhemmille, menee 1000e/kk säästötilille.
Niin, ja säästötilillä nyt 30 000 €.
Minulla on vain vähän yli 300000 säästöjä.
Mistähän saisi lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö todellakaan? Yksi lapsi kustantaa vanhemmilleen noin 180 tuhatta. Auttaako yhtään?
Miten tämä on laskettu? Olen aivan varma, että vanhempamme eivät ole kuluttaneet minuun ja kahteen sisarukseeni 833 euroa/lapsi elämämme jokaisena kuukautena 18-vuotiaaksi asti.
Muutat Suomeen? Kiinassakin keskipalkka on yli 1000€. Sua on huijattu jos teet töitä 200€ palkalla.