Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?

Vierailija
25.12.2022 |

Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.

Kommentit (681)

Vierailija
161/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteen jää 1700 euroa. Joka kuukausi säästöön menee 600 euroa. Säästössä jo 70 000 euroa. En ole saanut perintöjä. Oma asunto, josta maksan lainaa. Ikää 32v. Ja asun yksin.

Sen lisäksi osan rahoista olen sijoittanut.

Kyllähän jokainen pystyy säästämään. Suurimmalle osalle on vain tärkeämpää elää päivä päivältä ja harmitella joskus tulevaisuudessa kun ei ole rahaa.

Huomannut sen että moni elää kädestä suuhun ja kun kertovat tarkemmin taloudestaan niin kertoo ikävä kyllä kyseisen henkilön älykkyydestä jotain kun rahaa tuhlataan turhuuksiin ja sitten ihmetellään kun tulot ei riitä. Turhaan sitä valittaa rahan riittämättömyydestä jos ei ymmärrä perusasioita.

Joillakin pitäisi olla joku huoltaja aikuisenakin, ainakin talousasioissa...

Jokainen pystyy säästämään?

No mä en ainakaan voi koska tulot on niin pienet.

Ei vaan menosi ovat liian suuret.

Vierailija
162/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan saatu ennakkoperintöä ja asuntokaupoilla tehtiin rahaa myymällä asunto hyvällä voitolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kertoa paljonko saatiin pariskuntana säästettyä kun otettiin "älä osta mitään turhaa" 5 vuodessa, mutta et uskoisi joten annan olla. Ja tulot alle keskitason.

Pariskuntana, niinpä niin. Sinkulla toista.

Vierailija
164/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käteen jää 1700 euroa. Joka kuukausi säästöön menee 600 euroa. Säästössä jo 70 000 euroa. En ole saanut perintöjä. Oma asunto, josta maksan lainaa. Ikää 32v. Ja asun yksin.

Kyllähän jokainen pystyy säästämään. Suurimmalle osalle on vain tärkeämpää elää päivä päivältä ja harmitella joskus tulevaisuudessa kun ei ole rahaa.

Huomannut sen että moni elää kädestä suuhun ja kun kertovat tarkemmin taloudestaan niin kertoo ikävä kyllä kyseisen henkilön älykkyydestä jotain kun rahaa tuhlataan turhuuksiin ja sitten ihmetellään kun tulot ei riitä. Turhaan sitä valittaa rahan riittämättömyydestä jos ei ymmärrä perusasioita.

Jos saa palkkaa 200 euroa kuussa, niin mistä löytää asunnon, jossa vuokra jää tuon alle ja jää vielä ruokaan rahaa?

Vierailija
165/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olimme alunperin rutiköyhiä molemmat.

Emme juo alkoholia juuri lainkaan.

Emme tupakoi.

Emme maksa kirkollisveroja.

Emme reissaa maailmalla.

Emme kuluta ja osta turhaan - etenkään emme koskaan osta mitään lainalla,

Ei ole lapsia.

Sijoitamme.

Kuukausittain jää useita tuhansia ylimääräistä. Joskus tilillä oli satojatuhansia euroja. Normaalisti kymmeniä tuhansia.

Kaikki on valintoja ja viisailla päätöksillä lopputulos on hyvä. Kehnoilla päätöksillä huono.

Vain yksi kysymys.

Ketä varten oikein säästätte?

Olen vähäisissä määrin säästänyt itsekin noin, mutta en siten, että eläisin kuin puritaani.

Jossainmäärin säästän lasteni lukuun.

Ohistellen vastaan: Jokaisen pitäisi säästää eläkevuosia varten. Työeläke on todella pieni, jopa suurituloisella (verrattuna hänen palkkaansa).

Mun palkka on niin huono, että takuueläkekin on sitä suurempi :). 

Vierailija
166/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, kun ei törsää heti kaikkea menemään. Mulla on n. 50.000 säästössä. Keskituloinen olen, tai hieman allekin. Menoja on tietysti, niinhän kaikilla. Mutta turhuuksia en harrasta. Tiedän pari kaveria, jotka eivät jotenkin kestä nähdä rahaa tilillään, se ikään kuin polttelee siellä tai jotain. Heti pitää mennä baariin tai lähteä ulkomaan reissuun. Ai kun heille oli vaikeaa aikaa nää pari viimeistä karanteenivuotta. Mutta onneksi on nettikauppa, sinnehän he sitten syytivät rahansa. Ja sitten pyydetään vippiä. Jonka takaisin maksu on nihkeääkin nihkempää. NAAMAPALMU näiden kanssa.

Varmaan pelkäävät kuolevansa huomenna ja elämä pitää joka hetkellä elää maksimaalisesti, eikä latiakaan saisi jäädä käärinliinoihin.

Korona-aikana konkretisoitui se, että kotona istuessa rahaa ei kulu juuri lainkaan. Itseäni ainakin hirvitti, miten tilille vuodessa kasaantui yli kymppitonni. Se oli selkeästi hinta elämättömästä elämästä. No jätin sen sinne tilille pahan päivän varalle, mutta nykyään ei säästöön taas jääkään juuri mitään. Haluan matkustaa ja harrastaa.

Ihan kiva, että sinua hirvitti. Toiset menettivät työnsä koronan takia. 

Vierailija
167/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin töissä. Kolme vuotta opiskelujen ohella ja vuosi täyspäiväisesti valmistumisen jälkeen. Tuossa ajassa sain säästöön 40k. Asuin vuokralla opiskelija-asunnossa, 350€/kk sis. sähkö+vesi. Työ ei edes ollut mitään huippupalkattua asiantuntijatyötä vaan aivan tavallista suorittavan tason työtä tehtaassa (palkka noin 12€/h, ilta-, vklp- ja ylityölisät oli kyllä kohdallaan).

Nyt asun toisella paikkakunnalla ja opiskelen toista alaa, velkaa 90k (opintojen takia), säästöjä yhä 20k, tuloina opintotuki+asumistuki. Joka kuukausi joudun käyttämään säästöjä n. 600€, koska tulot ei kata edes vuokraa, lainasta on maksettava korkoja ja on ihan syödä muutakin kuin pikkukiviä. En olisi uskaltanut lähteä opiskelemaan tälle uudelle alalle ja ottaa velkaa ellei minulla olisi ollut säästöjä.

Vierailija
168/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, kun vauvapalstalle kokoontuu aina Suomen talouskerma. Joka toisen kirjoittajan bruttotulot ovat vähintään sen 10 000€/kk. Suomihan onkin ihan perhanan rikas kansakunta, aiempi käsitykseni on ollut aivan väärä. 😂

Ketjuihin vastaavat ne, jotka ovat aiheesta kiinnostuneet, siksi.

Eipä voi yleisiä johtopäätöksiä vetää Suomen kansan varallisuudesta 😉

Vierailija
169/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kuule ole vaan tulot liian pienet.

Vierailija
170/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteisvaroja on ollut 10-30 k€ sen jälkeen, kun opintojen jälkeen sai työn ja elämän mallilleen. Eiväthän ne mihinkään katoa, vaan yleensä säästyy lisää. Ylimäärä on käytetty sijoituksiin tai auton vaihtoon ilman lainaa. Asuntolainan lyhentämiseen ei kulu sen enempää vuokranmaksuun.

Vierailija
171/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitkäaikaistyötön ja säästötilillä 10.300€, käyttötilillä 1940€, sijoituksissa 2989€. Kun ei ryyppää tai polta ja osta kaikkea turhaa jatkuvasti (autoakaan ei ole) niin jääpi näistä 450€ mikä on laskujen jälkeen käytössä vähintään 200€ säästöön.

Itse olen ihmetellyt että miten ihmeessä töissäkäyvät ihmiset saavat kaiken tuhlattua.

Vierailija
172/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, kun vauvapalstalle kokoontuu aina Suomen talouskerma. Joka toisen kirjoittajan bruttotulot ovat vähintään sen 10 000€/kk. Suomihan onkin ihan perhanan rikas kansakunta, aiempi käsitykseni on ollut aivan väärä. 😂

Suomalaisilla on tileillään jouten olevaa rahaa, mitä ei ole sijoitettu mitenkään yli 20 000e per kansalainen. Ei siis mitenkään ihmeellistä, että sitä rahaa on.

Jaa no mun tilillä on ainoastaan 976e.

No se on tilastokeskuksen totuus. suomalaisten tileillä makaa yli 100 miljardia euroa sijoittamatonta ja käyttämätöntä varallisuutta. Se tekee noin 20 000e per asukas.

Vierailija
173/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on tileillään jouten olevaa rahaa, mitä ei ole sijoitettu mitenkään yli 20 000e per kansalainen. Ei siis mitenkään ihmeellistä, että sitä rahaa on.

Jaa no mun tilillä on ainoastaan 976e.

No se on tilastokeskuksen totuus. suomalaisten tileillä makaa yli 100 miljardia euroa sijoittamatonta ja käyttämätöntä varallisuutta. Se tekee noin 20 000e per asukas.

On niitä jotka säästää ja sijoittaa kuten minä ja sitten on iso läjä sitä porukkaa mikä tuhlaa kaiken mitä saa eikä edes ajattele säästämistä tai sitten ei vaan osaa käyttää rahoja säästeliäästi.

Jo sillä ettei syö eineksiä tai käytä päihteitä säästää valtavan summan.

Vierailija
174/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavampaa on porukka mikä käy töissä mutta tilillä ei ole edes 2000€ säästössä.

Kuinka huonosti on kotitalous hoidettu jos tuollainen tilanne?

Vierailija
175/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessähän on palikkatesti.

Mitä tyhmempi sen vähemmän säästössä.

Vierailija
176/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas jotkut rikkaat kehuskelee. Mun tilille tulee kuussa se 2800-3000 euroo, miehellä saman verran. Yrittäkääpä säästää siitä.

Vierailija
177/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavannut useammankin luottotietonsa menettäneen ihmisen... kaikkia yhdistää tarve shoppailla sekä ostella "kaikkea kivaa". Yksikin luottotietonsa menettänyt nainen kertoi äskettäin shoppaileensa pienet 300€ säästönsä koska jouluna täytyy kuulemma olla kivaa (yritti lainata rahaa).

Kyllähän tuota porukkaa riittää.

Vierailija
178/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

198 000 e tileillä. Monella on. Ei siinä ole mitään kummallista.

Vierailija
179/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä taas jotkut rikkaat kehuskelee. Mun tilille tulee kuussa se 2800-3000 euroo, miehellä saman verran. Yrittäkääpä säästää siitä.

Kuussa siis käytössä vähintään 4000€ mutta kaikki menee? Mihin jos sopii kysyä?

Vierailija
180/681 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olimme alunperin rutiköyhiä molemmat.

Emme juo alkoholia juuri lainkaan.

Emme tupakoi.

Emme maksa kirkollisveroja.

Emme reissaa maailmalla.

Emme kuluta ja osta turhaan - etenkään emme koskaan osta mitään lainalla,

Ei ole lapsia.

Sijoitamme.

Kuukausittain jää useita tuhansia ylimääräistä. Joskus tilillä oli satojatuhansia euroja. Normaalisti kymmeniä tuhansia.

Kaikki on valintoja ja viisailla päätöksillä lopputulos on hyvä. Kehnoilla päätöksillä huono.

En kyllä tuollaista elämää haluaisi🥱