Miten ihmeessä joillakin ihmisillä on yli 10 000 euroa säästössä?
Keskiverto ihmisellä on vain muutaman kuukauden tulot säästössä, joten miten joillakin voi olla säästössä siis riihi kuivaa rahaa yli 10 000 euroa? Koska itselle tuo on iso summa rahaa, en ymmärrä miten jotkut sen tekee. Olen töissä käyvä, mutta kyllä on myös menoja, kuten laskut, ruoka yms.
Kommentit (681)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten keskim 40v+ ei olisi reippaasti yli 100k säästössä / sijoituksissa. Olen saanut jo kesätyöaikoina säästöön yli 500e /kk ja myöhemmin toki paljon enemmän. Enkä elä edes nuukasti, vaan käyn rafloissa ja baareissa, vaatteita hsrvemmin tulee ostettua.
Ahneella on p loppu niinkuin sanotaan.
Etkö todellakaan? Yksi lapsi kustantaa vanhemmilleen noin 180 tuhatta. Auttaako yhtään?
Miten tämä on laskettu? Olen aivan varma, että vanhempamme eivät ole kuluttaneet minuun ja kahteen sisarukseeni 833 euroa/lapsi elämämme jokaisena kuukautena 18-vuotiaaksi asti.
Luulen, että tuo tulee aika helposti, jos ottaa mukaan isomman asunnon kustannukset ja esimerkiksi hoitovapaan palkanmenetykset. Päivähoitokulut ym. Tai lasten takia saatetaan tarvta toinen auto esimerkiksi.
Mun lapsella on kaksi ponia. En aio laskea kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuo 10 tonni on aika tarkalleen 3kk nettotulot.
Mulle 7.5/kk nettotulot.
Tärkeämpi kysymys on minne ne rahansa käyttää.
Omat tulothan on tosi helppo humputella menemään joka kuukausi tuosta vaan, on suoratoisto maksuja, älylaitteiden osamaksuja, ja se uuden karhea auto pitää saada korolla osarilla jne. Kohta ei lääkärin palkallakaan jää kk-netosta säästöön. Jos on liian suuret menot ei riitä mitkään tulot.
Olen koko ikäni tehnyt huono palkkaisia pätkätöitä mutta silti saanut kaksion hinnan kertymään. Autot on vanhoja mutta toimivia mutta käteisellä ostettu. Ja on se mainittu 10k eur rahastossa reilusti yli.
Sitä itse keski-ikäistyvänä ihmettelen miten useammilla nuorilla aikuisilla on fyrkkaa isoon mersuun (ei sitten kasarilta) uusiin merkkivaatteisiin ja muuhun statukseen. Mopoauto/hyttimönkijäkin maksaa tänään markoissa jotain 100 000. Ei ihan säästämällä tuota nuori itse saa kesätyöllä maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Saan nettona 2700e/kk.
Pitkään laitoin 250e/kk säästötilillä kun 250e meni vielä autolainaan. Kun autolaina oli maksettu, aloin laittamaan 500e/kk säästötilille.
Nyt jouduin vuokrasopimuksen päätyttyä muuttamaan vuodeksi vanhemmille, menee 1000e/kk säästötilille.
Niin, ja säästötilillä nyt 30 000 €.
Kun ilmaiseksi asuu vuoden, jäähän sitä säästöön hurjasti. Mutta on vähän kummallinen yhtälö, että aikuinen ihminen lokkeilee vuoden ilmaiseksi vanhemmillaan. Itse en kehtaisi enkä edes haluaisi.
Mulla on tilillä vaan pieni puskuri. Joka kk laitan ylimääräistä asuntolainan lyhennykseen. Asunto on vuokrattu ja lyhennän palkalla, plus vuokratuloilla. Lyhennys on 1200 e kk, mutta lyhennän n 3500 e kk. 15 v laina lyhenee kovaa vauhtia.
3 kk saisin 10 000 e kokoon. Mielummin laitan jokaisen euron asuntolainaan
Meillä on ikää 40+ ja säästöjä+sijoituksia noin 400 000, lisäksi velaton talo ja mökki. Puolisoni tulot ovat noin 4000 e/kk, minulla yrittäjänä suuremmat, mutta vaihtelevat. Neljä lasta ja pitkät vanhempainvapaat, risainen työhistoria.
Meillä ratkaisevaa säästöjen kertymisessä ovat olleet 1) kohtuullisuus kulutuksessa 2) onnistuneet ja/tai onnistuneesti ajoitetut asuntokaupat. Lisäksi asuntolainat on maksettu nopeasti pois, jolloin pakolliset menot ovat olleet pieniä. Lainaa/luottoa ei ole tarvittu muuhun kuin vakituisiin asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo 10000 euroa vastaa kolmen viikon bruttopalkkaani. Itselläni 140 000 euroa käteisvaroja tilillä.
Olispa moni Suomalainen noin hyvä tuloinen. Monethan on sitä mieltä, että kyllä 2500e bruttona kuukaudessa on ihan hyvä palkka. Totevat vaan, että kyllä sillä pärjää. Itse en kyllä tolla summalla tekisi mitään töitä. Jos asuu yksin niin ton summan saa ihan helposti, kun jää vaan kotia.
Tuli aikoinaan tehtyä raksahommia reissutyönä. Tuon verran sai säästöön aina 4kk jaksoissa eli 30 tonnia vuodessa. Sitten loppui reissuhommat ja jatkoin hommia kotikaupungissa. Silti sai tonnin verran säästöön kuukausittain. Nyt ei ole enää töitä, tuskin tuleekaan olemaan.
M54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan nettona 2700e/kk.
Pitkään laitoin 250e/kk säästötilillä kun 250e meni vielä autolainaan. Kun autolaina oli maksettu, aloin laittamaan 500e/kk säästötilille.
Nyt jouduin vuokrasopimuksen päätyttyä muuttamaan vuodeksi vanhemmille, menee 1000e/kk säästötilille.
Kun ilmaiseksi asuu vuoden, jäähän sitä säästöön hurjasti. Mutta on vähän kummallinen yhtälö, että aikuinen ihminen lokkeilee vuoden ilmaiseksi vanhemmillaan. Itse en kehtaisi enkä edes haluaisi.
Sun ego onkin juuro se este minkä takia et vaurastu :)
Pitikö tällänen rahaketju tänne tahallaan tehä että ihmiset pääsee leveileen rahoillaan. Ap haistkoon pskan
No silleen että laittaa joka palkasta osan sivuun ja siitä ne kertyy. Viitisen vuotta olen ollut nyt vakitöissä semmoisella vähän vajaa mediaanin palkalla ja siinä ajassa tuo pikkuisen päälle kymppitonni on kertynyt. Osa on rahastoissa osa säästötilillä. On kaksi lasta, koira, auto ja omakotitalo joten kulujakin kyllä (mutta myös puoliso jakamassa niitä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon niitä eläkevuosia varten pitää säästää?
sellainen puoli miljoonaa - miljoona.
Ei säästöjä noin paljon tarvitse, jos on oma velaton asunto ja jonkinlainen työeläke. Jos sijoittaa 200 000 euroa osinko-osakkeisiin ja tähtää 7 %:n korkoon, sillä saa jo 14 000 euroa vuodessa ylimääräistä rahaa, eli 1166 euroa/kk, siis työeläkkeen lisäksi. Silläkin tavalla voi jo elää aika mukavasti, matkustella ja ostaa palveluja.
Toki, jos oman asunnon hinnankin laskee säästöksi, niin helpostihan tuosta tulee yhteensä se puoli miljoonaa-miljoona, jos ollaan kasvukeskusalueella, missä asunnot on kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Pitikö tällänen rahaketju tänne tahallaan tehä että ihmiset pääsee leveileen rahoillaan. Ap haistkoon pskan
Mä voisin leveil myös mun sijoitustilin tuottoprosentilla, ja sillä, että juuri minä olen tehnyt oikeita valintoja :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saan nettona 2700e/kk.
Eihän se nyt eroa mitenkään siitä että lokkeilee perinnöllä, vanhempien säästämillä lapsilisillä/muilla rahalahjoilla tai vaikka puolison rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuli aikoinaan tehtyä raksahommia reissutyönä. Tuon verran sai säästöön aina 4kk jaksoissa eli 30 tonnia vuodessa. Sitten loppui reissuhommat ja jatkoin hommia kotikaupungissa. Silti sai tonnin verran säästöön kuukausittain. Nyt ei ole enää töitä, tuskin tuleekaan olemaan.
M54
Reissutyöt on kannattavia jos vaan sitä jaksaa tehdä. Oma lapseni oli myös vuoden verran reissutöissä ja asui luonani viikonloput. Sai säästöön niin paljon ettei tarvinnut koskaan opintolainaa ja sai vielä sijoittamisen aloitettua.
Kun on rahaa tullut tilille niin olen säästänyt enkä ole ostanut pää märkänä turhaa romua. Ei kai siinä muuta tarvita.
Ompa hyvätuloisia , ite saan palkasta säästettyä tarvittaessa noin 24 000e vuodessa
Tilillä on vajaa parikyttonnia, Sijoituksissa sitten vajaa parisataatonnia. Helpostihan tuon sai säästettyä muutamassa vuodessa. kun käyttää rahaa fiksusti, sitä riittää sijoituksiin, jotka tuottavat uutta rahaa, jonka käyttää fiksusti ja niistäkin riittää sijoituksiin, jotka tuottavat uutta rahaa....
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten keskim 40v+ ei olisi reippaasti yli 100k säästössä / sijoituksissa. Olen saanut jo kesätyöaikoina säästöön yli 500e /kk ja myöhemmin toki paljon enemmän. Enkä elä edes nuukasti, vaan käyn rafloissa ja baareissa, vaatteita hsrvemmin tulee ostettua.
Ahneella on p loppu niinkuin sanotaan.
Onko sinulla lapsia? Jos ei ole lapsia on helppo asua edullisesti eikä tartte välttämättä autoa (tai riittää joku pienempi ja halvempi). Ei tule vuosien poissaoloja työelämästä. Ei sillä, kyllähän lapset on sen kaiken arvoisia.
Pistä Svealle määräaikaiselle. Saat korkotuloja nettona noin 6 tonnia vuodessa.