Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko unelma omakotitalosta sitten toteutuessaan pettymys?

Vierailija
24.12.2022 |

Olen aina haaveillut omakotitalosta, mutta hinnat ovat pääkaupunkiseudulla olleet aina hieman liian isoja, että olisin uskaltanut lähteä rakentamaan. Pelottaa, että pienellä tontilla sattuisi vääränlaiset naapurit. En pääsisi pakoon minnekään.

Kommentit (113)

Vierailija
61/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman talon rakentaminen ei ole kaduttanut hetkeäkään. Tiesin jo etukäteen haluavani pienehkön talon ja pienen pihan lähiöstä palveluiden läheltä, ettei ylläpitoon mene liikaa aikaa ja rahaa. Piha on suunniteltu niin, että siellä voi halutessaan puuhastella, mutta pakollisia hommia ei juurikaan ole. Pidän puuhastelusta, mutta jos olen matkalla tai sairaana, niin piha pärjää sen aikaa hyvin itsekseen.

Naapurit ovat mukavia ja kanssakäymiseen voi vaikuttaa aika paljonkin omalla asenteella. Yksillä naapureilla koirat haukkuvat pihalla monta kertaa päivässä ja naapurit pitävät vähän väliä melko äänekkäitä juhlia. Meteli ei kuitenkaan kuulu häiritsevästi sisälle asti, joten olen päättänyt että olisi tyhmää kiukutella tuosta, kun muuten tullaan hyvin toimeen. Itselläni siis meluherkkyys oli yksi tärkeä syy haluta omakotitaloon, koska paritalossakin vähäinen naapurista kuuluva ääni stressasi, kerrostalon metelöivistä naapureista puhumattakaan. Erillistalo olisi voinut myös toimia, mutta toisaalta sen verran kokemusta on kertynyt pienten taloyhtiöiden säätämisestä (joku yrittää aina pomottaa ja sanella asioita jne.), ettei sekään oikein innostanut.

Eli vähäisetkin äänet stressaavat sinua, etkä päässyt niistä eroon omakotitalossakaan.

Kateelliset käyvät täällä etsimällä etsimässä negatiivista sanottavaa ja alapeukuttamassa :D

Vierailija
62/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut missään tapauksessa pettymys, päinvastoin.

Pääsi vuokrakerrostalo asunnosta pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se joskus kaduttanut, lähinnä niinä hetkinä kun arki on hektistä ja päivä menee silti lämmittämiseen ja kolaamiseen. Ja seuraavana päivänä taas nautin omasta rauhasta. Jokaisessa asumismuodossa lienee hyvät ja huonot puolet mutta kyllä tämä meidän perheelle on se paras ratkaisu. Lapsuuteni asuin kerrostalokämpässä, ahtaasti ja jatkuvasti hyssytellen ettei naapurit häiriinny. Aikuisiällä toki asuin kerrostalokämpissä ja miehen kanssa kymmenisen vuotta rivitalossa, ne oli aikanaan ihan hyviä asumismuotoja niissä elämäntilanteissa.

Pidän siitä, että lapset on saaneet temmeltää pihalla vapaasti, rakentaa metsään majaa ja hyppiä trampalla. Pidän siitä että on tilaa niin elää kuin hengittääkin, ilman että joku ulkopuolinen kyylä määrittää mitä mihinkin kellonaikaan saa tehdä. Pesen vaikka pyykit yöllä ja ketään ei kiinnosta. Koiran voi vaan päästää kuselle aamulla ilman lenkityksiä. Jos joutuisin takaisin kerrostaloon, merkitsisi se elämänlaadun heikkenemistä. Se ei silti tarkoita ettenkö ymmärtäisi miksi joku haluaa kerros/rivitaloon, onhan se helpompaa. Meille se vaan ei sovi. Ehkä sitten kun lapset on muuttaneet pois, kuka tietää. Ehkä sittenkin haluan omaa rauhaa, luukuttaa öisin musiikkia kun kerran voin, kuka tietää.

Vierailija
64/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut unelmaa omakotitalosta, tosin maalla asumisesta oli. Ja ei, ei ole ollut pettymys. Mutta varmasti jossain pk-seudun ahtaudessa olisi ihan turhake. Siellä on sata kertaa käytännöllisempää asua kerrostalossa suht lähellä palveluja.

Vierailija
65/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama mitä ihmiset tänne kirjoittelevat. Totuus on kuitenkin, että omakotitalossa asuminen ei ole niin "ihanaa" kuin väitetään jos vertaa vaikkapa kerrostaloasumisen helppouteen. Omakotitalossa asuessa kaikki pitää hoitaa ja maksaa itse (vaikkakin esim. vakuutuksesta voi jälkikäteen jotain saada). Hyviä puolia ovat tietenkin, että tilaa on usein enemmän kuin jossain kerrostalokopperossa ja että ei tarvitse koko aikaa miettiä, että kuuluukohan tämä yöllinen imurointini naapuriin. Lisäksi naapuri ei muutenkaan ole siinä heti kymmenen metrin säteellä ellei ole muuttanut jollekin tiheästi rakennetulle slummityyppiselle alueelle jollaisia nykyään ainakin isompien kaupunkien läheisyyteen tunnutaan rakentavan.

terveisin: omakotitalossa koko lapsuutensa ja osan aikuisuuttaan asunut 39v

Kyllähän asunto-osakeyhtiössäkin kaikesta pitää maksaa, eivät huoltoyhtiöt ilmaiseksi tee hommiaan. Kiinteistön kunnossapitotyöt pitää tehdä myös kerrostalossa ja itse inhosin sitä, ettei esim. remonttien ajankohtaan pysty yksittäisenä asukkaana juuri vaikuttamaan. Vaikka olisi kyseessä joku muutaman minuutin homma, kuten joku patterien ilmaaminen tai suodattimien vaihto, joutuu elämään monta päivää epätietoisuudessa, milloin huoltomiehet pölähtävät omaan asuntoon, kun asukkaille annetaan vain tiedoksi, että nämä tullaan tekemään viikolla x klo n-n välisenä aikana.

Vierailija
66/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama mitä ihmiset tänne kirjoittelevat. Totuus on kuitenkin, että omakotitalossa asuminen ei ole niin "ihanaa" kuin väitetään jos vertaa vaikkapa kerrostaloasumisen helppouteen. Omakotitalossa asuessa kaikki pitää hoitaa ja maksaa itse (vaikkakin esim. vakuutuksesta voi jälkikäteen jotain saada). Hyviä puolia ovat tietenkin, että tilaa on usein enemmän kuin jossain kerrostalokopperossa ja että ei tarvitse koko aikaa miettiä, että kuuluukohan tämä yöllinen imurointini naapuriin. Lisäksi naapuri ei muutenkaan ole siinä heti kymmenen metrin säteellä ellei ole muuttanut jollekin tiheästi rakennetulle slummityyppiselle alueelle jollaisia nykyään ainakin isompien kaupunkien läheisyyteen tunnutaan rakentavan.

No kyllähän on just niin ihanaa. Tietenkin kaikki pitää hoitaa itse, mutta se on yksi niistä hyvistä puolista omakotitalossa. Saa tehdä niinkuin itse haluaa eikä niinkuin muut osakkaat haluaa. Eikä tartte kuunnella naapurien ääniä. Ei okt-asuminen kaikille tai kaikkiin elämäntilanteisiin sovi, mutta toisaalta ei se kerrostaloasuminenkaan. Jokainen voi itse omalla kohdallaan miettiä mikä itselle sopii. T. Kerros-, rivi- ja omakotitalossa aikuisiällään asunut.

Kyllähän se mielestäsi vielä on ihanaa kun et ole omakotitalossa kauaa asunut ja siksi kaikki realiteetit eivät ole vielä tulleet eteesi. Jossain vaiheessa hymysi kuitenkin hyytyy. Kaikesta huolimatta asuisin itsekin mieluummin omakotitalossa kuin nykyisessä kerrostaloläävässäni vaikka tiedänkin millaista se voi pahimmillaan olla, ja silloin ei todellakaan naurata.

Vierailija
67/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon hoitoon menee paljon aikaa arjesta, mieluummin asun rivitalossa ja harrastan enemmän.

Jos omakotitalon huoltoon ei käytä tarpeeksi aikaa, näyttää talo pian aika rupsahtaneelle, niinkuin omakotitalot keskimäärin tekee.

Yllättävän monessa rivitalossa on päädytty siihen huoltohimmat tehdään talkoilla ja koko talon lumitöille on jaettu vuorot.

Eli painajaista.

Vierailija
68/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon hoidon voi ulkoistaa, samat firmat hoitelee niitäkin .

Vierailija
69/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kerrostaloissa maksetaan jotain huoltovastiketta, nätti summa sekin vuodessa. Eikö se makseta itse kerrostalon omistusasunnossa? 

Vierailija
70/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän on just niin ihanaa. Tietenkin kaikki pitää hoitaa itse, mutta se on yksi niistä hyvistä puolista omakotitalossa. Saa tehdä niinkuin itse haluaa eikä niinkuin muut osakkaat haluaa. Eikä tartte kuunnella naapurien ääniä. Ei okt-asuminen kaikille tai kaikkiin elämäntilanteisiin sovi, mutta toisaalta ei se kerrostaloasuminenkaan. Jokainen voi itse omalla kohdallaan miettiä mikä itselle sopii. T. Kerros-, rivi- ja omakotitalossa aikuisiällään asunut.

Kyllähän se mielestäsi vielä on ihanaa kun et ole omakotitalossa kauaa asunut ja siksi kaikki realiteetit eivät ole vielä tulleet eteesi. Jossain vaiheessa hymysi kuitenkin hyytyy. Kaikesta huolimatta asuisin itsekin mieluummin omakotitalossa kuin nykyisessä kerrostaloläävässäni vaikka tiedänkin millaista se voi pahimmillaan olla, ja silloin ei todellakaan naurata.

Missä vaiheessa se hymy hyytyy?

Vierailija
71/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole pettynyt mihinkään. Naapurissa yksi perhe jotka pitää liikaa koiria pihalla ja äänekäs haukkuminen häiritsee. Ei muuta valittamista oikeastaan.

Rakensimme tämän 10 v sitten joten on vielä uusi ja ei ole maalaamista tai tapetointia kummempaa. Mulla ei ole paljoa kukkia, lähinnä nutrsia ja pensaita, pensasaita.

Olen aktiivinen ihminen mutta sanoisin ettei tähän liikaa aikaa mene. Nurtsi on työläin ja sen hoitaa mies. Pensasaita leikattu nopeasti. Muutamia kukkasipuleja istutin syksyllä. Pidän lumitöistä. Joku sanoo että omakotitalo on työleiri, minusta se vaatii puuhastelua. Toki se nurmikkohomma on iso koska piha on iso. Mutta mies ei ole valitellut.

Terassia emme öljyä joka vuosi, se on isohko homma mihin tartun heti keväällä.

Tiesin rakennusvaiheessa mitä asunnolta haluan, muutama ratkaisu miehen ideoita. Ei ole tullut sellaista oloa että katuisin jotain ratkaisua. Rahaa on hyvä olla reilusti jos rakentaa talon, kuluja tulee myös pihasta yllättävän paljon.

Kymmenen vuotta vanhassa talossa aika moni asia on teknisen käyttöikänsä päässä.

Esim kylpyhuoneessa se on noin 15v.

Ja kodinkoneet nyt on jo auttamatta menneisyyttä vaikka olisivat olleet arvokkaat ostettaessa.

Ai, samat asiat eivät ole teknisen käyttöiön päässä kerrostalossa? Sielläkään niitä ei taloyhtiö remontoi/vaihda.

"Rakensimme tämän 10v sitten joten on vielä uusi".

10v vanha talo ei todellakaan ole uusi.

Kyllä se on.Meidän kohta 100vuotta.:D :D

Uusihan se, itsellä yli 100 v. wanha kivitalo jonka täysremppasin kymmenisen vuotta sitten kun ostin sen.

Vierailija
72/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman talon rakentaminen ei ole kaduttanut hetkeäkään. Tiesin jo etukäteen haluavani pienehkön talon ja pienen pihan lähiöstä palveluiden läheltä, ettei ylläpitoon mene liikaa aikaa ja rahaa. Piha on suunniteltu niin, että siellä voi halutessaan puuhastella, mutta pakollisia hommia ei juurikaan ole. Pidän puuhastelusta, mutta jos olen matkalla tai sairaana, niin piha pärjää sen aikaa hyvin itsekseen.

Naapurit ovat mukavia ja kanssakäymiseen voi vaikuttaa aika paljonkin omalla asenteella. Yksillä naapureilla koirat haukkuvat pihalla monta kertaa päivässä ja naapurit pitävät vähän väliä melko äänekkäitä juhlia. Meteli ei kuitenkaan kuulu häiritsevästi sisälle asti, joten olen päättänyt että olisi tyhmää kiukutella tuosta, kun muuten tullaan hyvin toimeen. Itselläni siis meluherkkyys oli yksi tärkeä syy haluta omakotitaloon, koska paritalossakin vähäinen naapurista kuuluva ääni stressasi, kerrostalon metelöivistä naapureista puhumattakaan. Erillistalo olisi voinut myös toimia, mutta toisaalta sen verran kokemusta on kertynyt pienten taloyhtiöiden säätämisestä (joku yrittää aina pomottaa ja sanella asioita jne.), ettei sekään oikein innostanut.

Eli vähäisetkin äänet stressaavat sinua, etkä päässyt niistä eroon omakotitalossakaan.

Kateelliset käyvät täällä etsimällä etsimässä negatiivista sanottavaa ja alapeukuttamassa :D

Joo, olen ihan tosi jateellinen hevonperseessä sijaitsevasta homemörskästä. Ei helsinkiläisneliön hinnalla sellaista vain ostettaisi! 😂

Vierailija
73/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon hoidon voi ulkoistaa, samat firmat hoitelee niitäkin .

Ja vitut. Edes pienemmät taloyhtiöt eivät meinaa saada huoltoyhtiöitä, saati joku yksittäinen omakotitalo.

Vierailija
74/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalon hoitoon menee paljon aikaa arjesta, mieluummin asun rivitalossa ja harrastan enemmän.

Jos omakotitalon huoltoon ei käytä tarpeeksi aikaa, näyttää talo pian aika rupsahtaneelle, niinkuin omakotitalot keskimäärin tekee.

Yllättävän monessa rivitalossa on päädytty siihen huoltohimmat tehdään talkoilla ja koko talon lumitöille on jaettu vuorot.

Eli painajaista.

Ja yllättävän monissa ei.

Vierailija
75/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankalinta itselle olisi seinänaapurien puuttuminen. Tykkään, että on elämää eikä eristynyttä.

Hyi helvetti, kerrostaloläävä ei ole koti.

Ei ainakaan jos sinä siellä asut tekemässä asunnosta läävän ja pilaamassa ilmapiirin muutenkin.

Vierailija
76/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okt on kurkan valinta.

Kerrostalossa kärvistelee hyyryläinen ja fattalainen.

Okt vaan tarjoaa niin paljon enemmän kaikkea hyvää, tilaa ja mahdollisuuksia.

Eli okt rules.

Vierailija
77/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okt on kurkan valinta.

Kerrostalossa kärvistelee hyyryläinen ja fattalainen.

Okt vaan tarjoaa niin paljon enemmän kaikkea hyvää, tilaa ja mahdollisuuksia.

Eli okt rules.

Kyllä, erityisesti jos se okt suurella tontilla on Helsingin kantakaupungissa.

Vierailija
78/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, kun omakotitalossa asuminen ei ole vaihtoehto meille, kahdelle asumisen helppoutta arvostavalle.

Vierailija
79/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen ihan tosi jateellinen hevonperseessä sijaitsevasta homemörskästä. Ei helsinkiläisneliön hinnalla sellaista vain ostettaisi! 😂

Entäs, kun se ok-talo on upouusi ja pk-seudulla? Taitaa jo harmittaa siellä omassa vuokraluukussa.

Vierailija
80/113 |
25.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän se " hoito" on?

Viimeviikolla ei tarvinnut tehdä yhtään mitään. Normi viikkosiivous kai tehdään kerrostalossakin?? Ai joo, pyyhkäisin takkaluukut puhtaiksi, se toki on ekstratyö!

Edellisellä viikolla luotiin lunta. Mun mielestä ihanaa jos ei ole märkää nuoskaa. Muuta ei tarvinnut tehdä.

Lumenluonnin jälkeen seuraava homma onkin sitten huhtikuun lopussa kukkapenkkien siivous. Ei rasite vaan rakas harrastus.

7v vanha talo jossa huoltotyö on rännien putsaus 1x vuodessa. Viimekesänä maalasin uudelleen roskakatoksen otsalaudat. 5min homma. Muuta ei ole vielä ilmennyt.

Talotekniikka tuntematta ollenkaan..

Ekana tulee mieleen

Terassin öljyäminen

Ilmanvaihto koneen/ilp yms suodattimien vaihto

Viemärien vesilukkojen putsaus

Salaojien/ jv viemärien toiminnan tarkastus/huuhtelu/sakkapesien tyhjennys

IV kanavien nuohous, säätöjen tarkastus

Savupiipun nuohous

Auraus, hiekoitus

Katon tiiviyden tarkastus

Huoltomaalaukset

Onhan näitä..

Mikään näistä ei koske pelkästään ok-taloa, paitsi terassin öljyäminen, mutta sekään ei ole pakollinen vaan täysin vapaaehtoinen valinta. Joku savupiipun nuohoaminen tehdään kerran vuodessa ja siihen tilataan nuohooja. Onpa vaativaa omistajalta.

Ovatko kerrostaloasukit todellakin noin kateellisia vain pelkästään typeriä, kun luettelevat pakollisiksi hoitotöiksi täysin samoja töitä, joita täytyy tehdä myös kerrostalossa ja jotka voi myös täysin ulkoistaa?

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi