Oliko unelma omakotitalosta sitten toteutuessaan pettymys?
Olen aina haaveillut omakotitalosta, mutta hinnat ovat pääkaupunkiseudulla olleet aina hieman liian isoja, että olisin uskaltanut lähteä rakentamaan. Pelottaa, että pienellä tontilla sattuisi vääränlaiset naapurit. En pääsisi pakoon minnekään.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman talon rakentaminen ei ole kaduttanut hetkeäkään. Tiesin jo etukäteen haluavani pienehkön talon ja pienen pihan lähiöstä palveluiden läheltä, ettei ylläpitoon mene liikaa aikaa ja rahaa. Piha on suunniteltu niin, että siellä voi halutessaan puuhastella, mutta pakollisia hommia ei juurikaan ole. Pidän puuhastelusta, mutta jos olen matkalla tai sairaana, niin piha pärjää sen aikaa hyvin itsekseen.
Naapurit ovat mukavia ja kanssakäymiseen voi vaikuttaa aika paljonkin omalla asenteella. Yksillä naapureilla koirat haukkuvat pihalla monta kertaa päivässä ja naapurit pitävät vähän väliä melko äänekkäitä juhlia. Meteli ei kuitenkaan kuulu häiritsevästi sisälle asti, joten olen päättänyt että olisi tyhmää kiukutella tuosta, kun muuten tullaan hyvin toimeen. Itselläni siis meluherkkyys oli yksi tärkeä syy haluta omakotitaloon, koska paritalossakin vähäinen naapurista kuuluva ääni stressasi, kerrostalon metelöivistä naapureista puhumattakaan. Erillistalo olisi voinut myös toimia, mutta toisaalta sen verran kokemusta on kertynyt pienten taloyhtiöiden säätämisestä (joku yrittää aina pomottaa ja sanella asioita jne.), ettei sekään oikein innostanut.
Eli vähäisetkin äänet stressaavat sinua, etkä päässyt niistä eroon omakotitalossakaan.
Eivät stressaa, koska ne eivät tule suoraan seinän takaa. Ja kuten aiemmin kerroin, sisälle ei kuulu juuri mitään, eli äänistä pääsee näppärästi eroon sulkemalla takapihan oven.
Jep, meillä kans yhdet naapurit (parin talon päässä) pitää äänekkäitä juhlia ja koirapuistokin on ihan vieressä, mutta ei meille sisälle mitään häiritsevää melua tule. Pihalla kuuluu kyllä koiran haukkua ja kaikenlaista tyypillistä okt-alueen ääntä ruohonleikkurista sirkkeliin ja musiikkiin, mutta sisällä on rauhallista. Rivitalossa kuului naapurin yskiminenkin, SE oli häiritsevää.
Kokeiltiin, myytiin pois.
Ihanaa asua taas kerrostalossa!
Kyllä sitä omakotitalon suurta työmäärää liioitellaan ja paljon. Hommat on semmoista pikku puuhastelua, joita tekemällä rentoutuu. Eikä sitä heti remontin jälkeen tarvitse uutta aloittaa, voi pitää vähän taukoa välissä jos siltä tuntuu.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pettynyt mihinkään. Naapurissa yksi perhe jotka pitää liikaa koiria pihalla ja äänekäs haukkuminen häiritsee. Ei muuta valittamista oikeastaan.
Rakensimme tämän 10 v sitten joten on vielä uusi ja ei ole maalaamista tai tapetointia kummempaa. Mulla ei ole paljoa kukkia, lähinnä nutrsia ja pensaita, pensasaita.
Olen aktiivinen ihminen mutta sanoisin ettei tähän liikaa aikaa mene. Nurtsi on työläin ja sen hoitaa mies. Pensasaita leikattu nopeasti. Muutamia kukkasipuleja istutin syksyllä. Pidän lumitöistä. Joku sanoo että omakotitalo on työleiri, minusta se vaatii puuhastelua. Toki se nurmikkohomma on iso koska piha on iso. Mutta mies ei ole valitellut.
Terassia emme öljyä joka vuosi, se on isohko homma mihin tartun heti keväällä.
Tiesin rakennusvaiheessa mitä asunnolta haluan, muutama ratkaisu miehen ideoita. Ei ole tullut sellaista oloa että katuisin jotain ratkaisua. Rahaa on hyvä olla reilusti jos rakentaa talon, kuluja tulee myös pihasta yllättävän paljon.
Kymmenen vuotta vanhassa talossa aika moni asia on teknisen käyttöikänsä päässä.
Esim kylpyhuoneessa se on noin 15v.
Ja kodinkoneet nyt on jo auttamatta menneisyyttä vaikka olisivat olleet arvokkaat ostettaessa.
No höpöhöpö nyt. Ei 10v ole talon iässä vielä mitään, ekat huoltotyöt pitää alkaa tehdä. Kodinkoneet, pinnat, keittiöt ja kylppärit vanhenee tasan samaa tahtia kaikissa asumismuodoissa, harva 15v välein täysremonttia tekee eikä ole tarvettakaan jos on kunnolla tehty talo.
Ahaa jotakuta hiertää kun meillä on vain 10 v vanha talo jota sanon uudeksi 🤣
Kyllä se on minusta uusi, ei ole kunnostustarpeita aikoihin, en tiedä millaisia kodinkoneita ostatte ja kylppäreitä rakennatte jos kodinkone ei kestä 10 v tai kylppäri pitää rempata 15 v välein.
Kodinkoneita en ole uusinut, enkä laske sitä ok talon työmaaksi koska kodinkoneita lienee kaikissa asunnoissa.
Pari kaveria asuu vanhassa ok talossa ja kyllä viemärien sukitukset ja muut on isoja juttuja joita ei näin uudessa talossa tarvitse miettiä.
Oli pettymys ja maksan siitä hintaa edelleen. Yksin.
Oli toki ex-vaimon unelma enemmän.
Aivan sama mitä ihmiset tänne kirjoittelevat. Totuus on kuitenkin, että omakotitalossa asuminen ei ole niin "ihanaa" kuin väitetään jos vertaa vaikkapa kerrostaloasumisen helppouteen. Omakotitalossa asuessa kaikki pitää hoitaa ja maksaa itse (vaikkakin esim. vakuutuksesta voi jälkikäteen jotain saada). Hyviä puolia ovat tietenkin, että tilaa on usein enemmän kuin jossain kerrostalokopperossa ja että ei tarvitse koko aikaa miettiä, että kuuluukohan tämä yöllinen imurointini naapuriin. Lisäksi naapuri ei muutenkaan ole siinä heti kymmenen metrin säteellä ellei ole muuttanut jollekin tiheästi rakennetulle slummityyppiselle alueelle jollaisia nykyään ainakin isompien kaupunkien läheisyyteen tunnutaan rakentavan.
terveisin: omakotitalossa koko lapsuutensa ja osan aikuisuuttaan asunut 39v
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä omakotitalon suurta työmäärää liioitellaan ja paljon. Hommat on semmoista pikku puuhastelua, joita tekemällä rentoutuu. Eikä sitä heti remontin jälkeen tarvitse uutta aloittaa, voi pitää vähän taukoa välissä jos siltä tuntuu.
Riippuu paljon talosta ja asukkaasta, että millaisen talon hankkii ja miten sitä hoitaa. Voi olla työleiri tai ei.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pettynyt mihinkään. Naapurissa yksi perhe jotka pitää liikaa koiria pihalla ja äänekäs haukkuminen häiritsee. Ei muuta valittamista oikeastaan.
Rakensimme tämän 10 v sitten joten on vielä uusi ja ei ole maalaamista tai tapetointia kummempaa. Mulla ei ole paljoa kukkia, lähinnä nutrsia ja pensaita, pensasaita.
Olen aktiivinen ihminen mutta sanoisin ettei tähän liikaa aikaa mene. Nurtsi on työläin ja sen hoitaa mies. Pensasaita leikattu nopeasti. Muutamia kukkasipuleja istutin syksyllä. Pidän lumitöistä. Joku sanoo että omakotitalo on työleiri, minusta se vaatii puuhastelua. Toki se nurmikkohomma on iso koska piha on iso. Mutta mies ei ole valitellut.
Terassia emme öljyä joka vuosi, se on isohko homma mihin tartun heti keväällä.
Tiesin rakennusvaiheessa mitä asunnolta haluan, muutama ratkaisu miehen ideoita. Ei ole tullut sellaista oloa että katuisin jotain ratkaisua. Rahaa on hyvä olla reilusti jos rakentaa talon, kuluja tulee myös pihasta yllättävän paljon.
Kymmenen vuotta vanhassa talossa aika moni asia on teknisen käyttöikänsä päässä.
Esim kylpyhuoneessa se on noin 15v.
Ja kodinkoneet nyt on jo auttamatta menneisyyttä vaikka olisivat olleet arvokkaat ostettaessa.
Ai, samat asiat eivät ole teknisen käyttöiön päässä kerrostalossa? Sielläkään niitä ei taloyhtiö remontoi/vaihda.
"Rakensimme tämän 10v sitten joten on vielä uusi".
10v vanha talo ei todellakaan ole uusi.
Kyllä se on.Meidän kohta 100vuotta.:D :D
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama mitä ihmiset tänne kirjoittelevat. Totuus on kuitenkin, että omakotitalossa asuminen ei ole niin "ihanaa" kuin väitetään jos vertaa vaikkapa kerrostaloasumisen helppouteen. Omakotitalossa asuessa kaikki pitää hoitaa ja maksaa itse (vaikkakin esim. vakuutuksesta voi jälkikäteen jotain saada). Hyviä puolia ovat tietenkin, että tilaa on usein enemmän kuin jossain kerrostalokopperossa ja että ei tarvitse koko aikaa miettiä, että kuuluukohan tämä yöllinen imurointini naapuriin. Lisäksi naapuri ei muutenkaan ole siinä heti kymmenen metrin säteellä ellei ole muuttanut jollekin tiheästi rakennetulle slummityyppiselle alueelle jollaisia nykyään ainakin isompien kaupunkien läheisyyteen tunnutaan rakentavan.
terveisin: omakotitalossa koko lapsuutensa ja osan aikuisuuttaan asunut 39v
No kyllähän on just niin ihanaa. Tietenkin kaikki pitää hoitaa itse, mutta se on yksi niistä hyvistä puolista omakotitalossa. Saa tehdä niinkuin itse haluaa eikä niinkuin muut osakkaat haluaa. Eikä tartte kuunnella naapurien ääniä. Ei okt-asuminen kaikille tai kaikkiin elämäntilanteisiin sovi, mutta toisaalta ei se kerrostaloasuminenkaan. Jokainen voi itse omalla kohdallaan miettiä mikä itselle sopii. T. Kerros-, rivi- ja omakotitalossa aikuisiällään asunut.
Omakotitalo pienellä postimerkkitontilla niin että joka ikkunasta näkee naapurin... EI IKINÄ!!!
Meillä talo omakotitaloalueen viimeisen kadun perällä ja talo tontin peränurkassa metsän syleilyssä. Tielle päin olevassa päädyssä on autotalli ja varasto, ei asuinhuoneiden ikkunoita sinne päin. Alue on rakennettu -80 luvulla ja meitä edellinen tontti ei ollut kelvannut kenellekään, niin ostettiin se puoliksi tyhjää tonttia ennen olevan tontin omistajan kanssa. Näin saatiin rakentamaton alue meidän tonttien väliin.
Täällä sitä nyt sitten asustetaan kaikessa rauhassa eikä tarvitse tuijotella naapureihin tai pelätä naapurien kyttäävän meitä.
No, omakotitalon ihanuuden ratkaisee aika paljon se, tehdä käsillään juttuja ja puuhastella, vai haluaako vaivattomuutta. Okt ei ole yhtä vaivaton kuin muut asumismuodot, se on totta. Pitää jaksaa tehdä ne lumityöt ja mahdolliset rempat jne. Kaikille se ei kuitenkaan ole ongelma, vaan osa sitä omakotiasumisen nautintoa, että SAA tehdä itse.
Hankalinta itselle olisi seinänaapurien puuttuminen. Tykkään, että on elämää eikä eristynyttä.
Oli juuri niin ihanaa kuin tiesinkin olevan, olen kasvanut omakotitalossa. Ja mielestäni lapset kuuluu kasvattaa omakotitalossa. Kun lapset lähti maailmalle myin taloni ja nyt asun ja vietän eläkepäiviäni omistamassani rivarineliössä yksin. Ja tämä on ihanaa, kaikki tehdään valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo pienellä postimerkkitontilla niin että joka ikkunasta näkee naapurin... EI IKINÄ!!!
Meillä talo omakotitaloalueen viimeisen kadun perällä ja talo tontin peränurkassa metsän syleilyssä. Tielle päin olevassa päädyssä on autotalli ja varasto, ei asuinhuoneiden ikkunoita sinne päin. Alue on rakennettu -80 luvulla ja meitä edellinen tontti ei ollut kelvannut kenellekään, niin ostettiin se puoliksi tyhjää tonttia ennen olevan tontin omistajan kanssa. Näin saatiin rakentamaton alue meidän tonttien väliin.
Täällä sitä nyt sitten asustetaan kaikessa rauhassa eikä tarvitse tuijotella naapureihin tai pelätä naapurien kyttäävän meitä.
Niin siis ostettiin se tyhjä tontti puoliksi muutama vuosi sitten, kun kaupunki sitä kaupitteli, ettei kukaan muu osta sitä ja ala rakentamaan tähän kahden talon väliin.
Vierailija kirjoitti:
Hankalinta itselle olisi seinänaapurien puuttuminen. Tykkään, että on elämää eikä eristynyttä.
Hyi helvetti, kerrostaloläävä ei ole koti.
Vierailija kirjoitti:
No, omakotitalon ihanuuden ratkaisee aika paljon se, tehdä käsillään juttuja ja puuhastella, vai haluaako vaivattomuutta. Okt ei ole yhtä vaivaton kuin muut asumismuodot, se on totta. Pitää jaksaa tehdä ne lumityöt ja mahdolliset rempat jne. Kaikille se ei kuitenkaan ole ongelma, vaan osa sitä omakotiasumisen nautintoa, että SAA tehdä itse.
Ei pidä jaksaa. Myös omakotitalossa voi maksaa ulkopuoliselle lumitöiden ja remppojen tekemisestä. Kuten kerrostalossakin tehdään. Omakotitalossa on toki vaihtoehtona tehdä itse, jos haluaa.
onko epärealistiset odotukset? kyllä tää suurinpiirtein on sitä mitä ajattelinkin
Jouduin lapsuuteni asumaan omakotitalossa.
En ikinä enää!!!