Oliko unelma omakotitalosta sitten toteutuessaan pettymys?
Olen aina haaveillut omakotitalosta, mutta hinnat ovat pääkaupunkiseudulla olleet aina hieman liian isoja, että olisin uskaltanut lähteä rakentamaan. Pelottaa, että pienellä tontilla sattuisi vääränlaiset naapurit. En pääsisi pakoon minnekään.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Oletko toimelias vai sohvaperuna? OKT on nimittäin itsessään harrastus, johon menee tunteja viikossa. Esim. näin talviaikaan lumien kolausta
Jos on taloa tehdessä piha-alueet suunnitellut kunnolla myös talvikunnossapitoa ajatellen, ei todellakaan mene.
Vierailija kirjoitti:
En ole pettynyt mihinkään. Naapurissa yksi perhe jotka pitää liikaa koiria pihalla ja äänekäs haukkuminen häiritsee. Ei muuta valittamista oikeastaan.
Rakensimme tämän 10 v sitten joten on vielä uusi ja ei ole maalaamista tai tapetointia kummempaa. Mulla ei ole paljoa kukkia, lähinnä nutrsia ja pensaita, pensasaita.
Olen aktiivinen ihminen mutta sanoisin ettei tähän liikaa aikaa mene. Nurtsi on työläin ja sen hoitaa mies. Pensasaita leikattu nopeasti. Muutamia kukkasipuleja istutin syksyllä. Pidän lumitöistä. Joku sanoo että omakotitalo on työleiri, minusta se vaatii puuhastelua. Toki se nurmikkohomma on iso koska piha on iso. Mutta mies ei ole valitellut.
Terassia emme öljyä joka vuosi, se on isohko homma mihin tartun heti keväällä.
Tiesin rakennusvaiheessa mitä asunnolta haluan, muutama ratkaisu miehen ideoita. Ei ole tullut sellaista oloa että katuisin jotain ratkaisua. Rahaa on hyvä olla reilusti jos rakentaa talon, kuluja tulee myös pihasta yllättävän paljon.
Miksei nainenkin voi nurmikkoja ajella. Me ajelemme kummatkin. Huomattiin että ihan turhaa terassin öljyäminen. Pihaan saa uppoamaan vaikka kuinka paljon rahaa riippuen minkälaisen siitä tekee. Maan tason kukkapenkit olivat virhe ja ne poistin nopeasti. Lumityöt ovat helpot tehden nopeesti. Meillä havukasveja, pensaita, lehtipuita ja hedelmäpuita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalon hoitoon menee paljon aikaa arjesta, mieluummin asun rivitalossa ja harrastan enemmän.
Jos omakotitalon huoltoon ei käytä tarpeeksi aikaa, näyttää talo pian aika rupsahtaneelle, niinkuin omakotitalot keskimäärin tekee.
Mitähän se " hoito" on?
Viimeviikolla ei tarvinnut tehdä yhtään mitään. Normi viikkosiivous kai tehdään kerrostalossakin?? Ai joo, pyyhkäisin takkaluukut puhtaiksi, se toki on ekstratyö!
Edellisellä viikolla luotiin lunta. Mun mielestä ihanaa jos ei ole märkää nuoskaa. Muuta ei tarvinnut tehdä.
Lumenluonnin jälkeen seuraava homma onkin sitten huhtikuun lopussa kukkapenkkien siivous. Ei rasite vaan rakas harrastus.
7v vanha talo jossa huoltotyö on rännien putsaus 1x vuodessa. Viimekesänä maalasin uudelleen roskakatoksen otsalaudat. 5min homma. Muuta ei ole vielä ilmennyt.
Talotekniikka tuntematta ollenkaan..
Ekana tulee mieleen
Terassin öljyäminen
Ilmanvaihto koneen/ilp yms suodattimien vaihto
Viemärien vesilukkojen putsaus
Salaojien/ jv viemärien toiminnan tarkastus/huuhtelu/sakkapesien tyhjennys
IV kanavien nuohous, säätöjen tarkastus
Savupiipun nuohous
Auraus, hiekoitus
Katon tiiviyden tarkastus
Huoltomaalaukset
Onhan näitä..
Vierailija kirjoitti:
"Naapurit on kivoja, eikä niitä ole montaa. Kaikki omistusasuntoja, ei yhtään vuokralaista."
X""""'DDDDDDD Ööööö eiköhän kaikki asunnot ole omistusasuntoja🤦🏻🤦🏻🤦🏻
No varmasti jokaisen kusisen luukun joku omistaa viime kädessä. Mutta jos et ymmärrä noiden kahden eroa käytännön elämässä, ehkä parempi ölimölistä jossain muualla.
M40
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pettynyt mihinkään. Naapurissa yksi perhe jotka pitää liikaa koiria pihalla ja äänekäs haukkuminen häiritsee. Ei muuta valittamista oikeastaan.
Rakensimme tämän 10 v sitten joten on vielä uusi ja ei ole maalaamista tai tapetointia kummempaa. Mulla ei ole paljoa kukkia, lähinnä nutrsia ja pensaita, pensasaita.
Olen aktiivinen ihminen mutta sanoisin ettei tähän liikaa aikaa mene. Nurtsi on työläin ja sen hoitaa mies. Pensasaita leikattu nopeasti. Muutamia kukkasipuleja istutin syksyllä. Pidän lumitöistä. Joku sanoo että omakotitalo on työleiri, minusta se vaatii puuhastelua. Toki se nurmikkohomma on iso koska piha on iso. Mutta mies ei ole valitellut.
Tiesin rakennusvaiheessa mitä asunnolta haluan, muutama ratkaisu miehen ideoita. Ei ole tullut sellaista oloa että katuisin jotain ratkaisua. Rahaa on hyvä olla reilusti jos rakentaa talon, kuluja tulee myös pihasta yllättävän paljon.
Kymmenen vuotta vanhassa talossa aika moni asia on teknisen käyttöikänsä päässä.
Esim kylpyhuoneessa se on noin 15v.
Ja kodinkoneet nyt on jo auttamatta menneisyyttä vaikka olisivat olleet arvokkaat ostettaessa.
Ai, samat asiat eivät ole teknisen käyttöiön päässä kerrostalossa? Sielläkään niitä ei taloyhtiö remontoi/vaihda.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen vuotta vanhassa talossa aika moni asia on teknisen käyttöikänsä päässä.
Ja kodinkoneet nyt on jo auttamatta menneisyyttä vaikka olisivat olleet arvokkaat ostettaessa.
Ai, samat asiat eivät ole teknisen käyttöiön päässä kerrostalossa? Sielläkään niitä ei taloyhtiö remontoi/vaihda.
"Rakensimme tämän 10v sitten joten on vielä uusi".
10v vanha talo ei todellakaan ole uusi.
Kun olin 2 viikkoa asunut omakotitalossa, totesin että tämä olisi pitänyt tehdä jo paljon aiemmin.
Kas meinaan kun naapurista ei kuulu omaan kämppään *yhtään mitään* - niinpä niin. Ei koskaan enää kerrostaloja eikä etenkään rivareita.
Oikeastaan olen muuten tyytyväinen, mutta vanhassa talossa harmittaa se, ettei ole kokonaista kellarikerrosta! Edellisessä talossamme oli mutta oli niin kova himo muuttaa emmekä löytäneet vastaavaa hyvään hintaan haluamallamma paikkakunnalla, joten ostimme sitten tällaisen missä on vain pieni kellariosa, ei edes neljättä osaa talon pinta-alasta. Sillä täytyy yrittää pärjäillä.
Ennen oli kellarissa pesutupa ja puuverstas, nyt mahtuu tuskin pesukone alakertaan ja kuivausrumpukin on erillisessä autotallissa. Hankalampaa on pyykkien pesu ja kuivaus. Ai niin ennen oli mankelikin ja silityslauta kellarissa, nyt ei voi mitenkään sijoittaa niitä kellariin, kun se on täynnä vesivarastoja ja kuivamuonaa pahan päivän varalle ja puuta hellaan.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsomassa ostotarkoituksessa uudehkoa (eli n. 10 vuotta vanhaa) omakotitaloa, johon asukkaat eivät olleet tehneet mitään huoltoa. Se kyllä näkyi, ja vielä enemmän huolestutti ne laiminlyönnit jotka eivät näkyneet. Ostamatta jäi.
Vierailija kirjoitti:
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikenlaista huolletaan ja jopa uusitaan tuossa ajassa.
Oman talon rakentaminen ei ole kaduttanut hetkeäkään. Tiesin jo etukäteen haluavani pienehkön talon ja pienen pihan lähiöstä palveluiden läheltä, ettei ylläpitoon mene liikaa aikaa ja rahaa. Piha on suunniteltu niin, että siellä voi halutessaan puuhastella, mutta pakollisia hommia ei juurikaan ole. Pidän puuhastelusta, mutta jos olen matkalla tai sairaana, niin piha pärjää sen aikaa hyvin itsekseen.
Naapurit ovat mukavia ja kanssakäymiseen voi vaikuttaa aika paljonkin omalla asenteella. Yksillä naapureilla koirat haukkuvat pihalla monta kertaa päivässä ja naapurit pitävät vähän väliä melko äänekkäitä juhlia. Meteli ei kuitenkaan kuulu häiritsevästi sisälle asti, joten olen päättänyt että olisi tyhmää kiukutella tuosta, kun muuten tullaan hyvin toimeen. Itselläni siis meluherkkyys oli yksi tärkeä syy haluta omakotitaloon, koska paritalossakin vähäinen naapurista kuuluva ääni stressasi, kerrostalon metelöivistä naapureista puhumattakaan. Erillistalo olisi voinut myös toimia, mutta toisaalta sen verran kokemusta on kertynyt pienten taloyhtiöiden säätämisestä (joku yrittää aina pomottaa ja sanella asioita jne.), ettei sekään oikein innostanut.
Pari kertaa omakotitaloasumista kokeillut ja ei ollut minun juttuni.
Vierailija kirjoitti:
Oman talon rakentaminen ei ole kaduttanut hetkeäkään. Tiesin jo etukäteen haluavani pienehkön talon ja pienen pihan lähiöstä palveluiden läheltä, ettei ylläpitoon mene liikaa aikaa ja rahaa. Piha on suunniteltu niin, että siellä voi halutessaan puuhastella, mutta pakollisia hommia ei juurikaan ole. Pidän puuhastelusta, mutta jos olen matkalla tai sairaana, niin piha pärjää sen aikaa hyvin itsekseen.
Naapurit ovat mukavia ja kanssakäymiseen voi vaikuttaa aika paljonkin omalla asenteella. Yksillä naapureilla koirat haukkuvat pihalla monta kertaa päivässä ja naapurit pitävät vähän väliä melko äänekkäitä juhlia. Meteli ei kuitenkaan kuulu häiritsevästi sisälle asti, joten olen päättänyt että olisi tyhmää kiukutella tuosta, kun muuten tullaan hyvin toimeen. Itselläni siis meluherkkyys oli yksi tärkeä syy haluta omakotitaloon, koska paritalossakin vähäinen naapurista kuuluva ääni stressasi, kerrostalon metelöivistä naapureista puhumattakaan. Erillistalo olisi voinut myös toimia, mutta toisaalta sen verran kokemusta on kertynyt pienten taloyhtiöiden säätämisestä (joku yrittää aina pomottaa ja sanella asioita jne.), ettei sekään oikein innostanut.
Eli vähäisetkin äänet stressaavat sinua, etkä päässyt niistä eroon omakotitalossakaan.
Kaikki on mennyt kuten kuvittelin tai oikeastaan paremmin kun ostettiin 5v sitten yli 70v talo. Parasta elämää täällä.
Sanni16kerava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalon hoitoon menee paljon aikaa arjesta, mieluummin asun rivitalossa ja harrastan enemmän.
Jos omakotitalon huoltoon ei käytä tarpeeksi aikaa, näyttää talo pian aika rupsahtaneelle, niinkuin omakotitalot keskimäärin tekee.
Mitähän se " hoito" on?
Viimeviikolla ei tarvinnut tehdä yhtään mitään. Normi viikkosiivous kai tehdään kerrostalossakin?? Ai joo, pyyhkäisin takkaluukut puhtaiksi, se toki on ekstratyö!
Edellisellä viikolla luotiin lunta. Mun mielestä ihanaa jos ei ole märkää nuoskaa. Muuta ei tarvinnut tehdä.
Lumenluonnin jälkeen seuraava homma onkin sitten huhtikuun lopussa kukkapenkkien siivous. Ei rasite vaan rakas harrastus.
7v vanha talo jossa huoltotyö on rännien putsaus 1x vuodessa. Viimekesänä maalasin uudelleen roskakatoksen otsalaudat. 5min homma. Muuta ei ole vielä ilmennyt.
Talotekniikka tuntematta ollenkaan..
Ekana tulee mieleenTerassin öljyäminen
Ilmanvaihto koneen/ilp yms suodattimien vaihto
Viemärien vesilukkojen putsaus
Salaojien/ jv viemärien toiminnan tarkastus/huuhtelu/sakkapesien tyhjennys
IV kanavien nuohous, säätöjen tarkastus
Savupiipun nuohous
Auraus, hiekoitus
Katon tiiviyden tarkastus
Huoltomaalaukset
Onhan näitä..
Terassin öljyäminen - vain, jos on puuterassi ja silloinkin kerran vuodessa
Suodattimen vaihto - n. 2 minuutin homma
Viemärien vesilukkojen putsaus - pitänee tehdä samalla lailla kerrostaloissa
Salaojiin liittyvät toimenpiteet - edellisessä talossa tehtiin kerran, juuri kun oltiin myymässä
IV kanavat - tilataan joku tekemään muutaman vuoden välein
Savupiipun nuohous - tilataan nuohooja kerran vuodessa
Auraus, hiekoitus - kaupunki hoitaa katujen aurauksen, oma muutaman neliön etupiha menee kolalla nopeasti, samaten hiekan heitto siihen, jos tarvitsee
Katon tiiviyden tarkastus - niin kauan kuin ei mitään ongelmia ilmene, ei vaadi erityistä
Huoltomaalaukset - vain puutaloissa ja oiskohan tarve n. 10 vuoden välein
Niin, että ei tuosta nyt ihan hirveää työmäärää tulee.
T. Omakotitalossa suurimman osan elämästään asunut
Olen kokeillut edellisessä elämässä omakotitalon, auton ja koiran. Vain lapsi puuttui. Ja olen tullut siihen tulokseen, että olen onnellisimmillani kerrostalossa Helsingin kantakaupungissa ilman autoa ja koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vähäisetkin äänet stressaavat sinua, etkä päässyt niistä eroon omakotitalossakaan.
Eivät stressaa, koska ne eivät tule suoraan seinän takaa. Ja kuten aiemmin kerroin, sisälle ei kuulu juuri mitään, eli äänistä pääsee näppärästi eroon sulkemalla takapihan oven.
Ei se ollut unelma, vaan väline. Ostettiin halvalla, peruskorjattiin ja myytiin, millä vivutettiin itsemme velattomiksi, mikä on mahdollistanut muun downshiftaamisen. Eivät ne vuoden tehneet minusta ok-ihmistä, se oli puolipakollinen välivaihe.
Pari vuotta omakotiasumista takana ja edelleen on ihanaa. Koko perheen elämänlaatu kasvoi uuden kodin myötä, kun on omaa tilaa ja pihaa. Omakotitalon "työt" on vaan mukavaa puuhastelua, se varmaan onkin se aika ratkaiseva juttu että tykkääkö puuhastella vai ei. Minä ja mies tykätään eikä tunnu työläältä vaikka on työt, lapset harrastuksineen ja koiria, ja muutakin ehtii kyllä harrastaa. Toki meidän talo on tämmöinen lähiötalo pienellä tontilla, joten esim lumitöihin menee isommankin lumisateen jälkeen max puoli tuntia eikä nurtsin leikkaukseenkaan kulu koko päivää, ja palvelut on lähellä. Naapureissa ei mitään valittamista, ihan tavallisia ihmisiä. Oma piha on mukavan suojaisa vaikka onkin melko pieni, tämä on etu vanhemmassa talossa. Vanhemman, mutta hyvin tehdyn talon ostamisessa oli myös se etu että sekä lainat että asumiskulut on hyvin kohtuulliset.
Omakotitalossa on mm. se hyvä puoli, ettei tarvitse välittää naapureista. Jos haluaa kuuluttaa musaa täysillä, niin siitä vaan.
Hommaa tietysti omakotitalossa on enemmän ja kustannuksiakin.
Eikä kannata ostaa taloa muuttotappiokunnista, muuten kuin tosi halvalla.. Et ehkä näissä kunnissa pääse enää talostasi eroon tai ei ainakaan omia saa pois myydessä.