Oliko unelma omakotitalosta sitten toteutuessaan pettymys?
Olen aina haaveillut omakotitalosta, mutta hinnat ovat pääkaupunkiseudulla olleet aina hieman liian isoja, että olisin uskaltanut lähteä rakentamaan. Pelottaa, että pienellä tontilla sattuisi vääränlaiset naapurit. En pääsisi pakoon minnekään.
Kommentit (113)
Kun yövyin ensimmäisen kerran yksin pimeässä maalla, niin kaikki mahdollinen meni pieleen. Seinään paukkoi tuulessa milloin mitäkin ja hiiret tekivät joukkoitsarin. Jouduin hautaamaan ne aamulla.
Olin kasvanut omakotitalossa, joten tiesin kyllä, mitä odottaa.
Ei ole ollut pettymys. En koskaan ole päässyt nimittäin rakentamaan sitä ja talopakettiunelma näin säilyy. En tosin tekisi maan tasalle taloa tai kosteaan kylmään laaksoon. Helppohoitoista kaiken pitäisi olla.
Ihanaa odotin ja ihanaa on ollut. Valitsin talon ja tontin niin, että omaa pihaa riittää eikä näy naapureihin. Tyytyväinen olen.
Oletko toimelias vai sohvaperuna? OKT on nimittäin itsessään harrastus, johon menee tunteja viikossa. Esim. näin talviaikaan lumien kolausta
Ei ollut pettymys missään nimessä. Kyllä oma rauha ihmisellä on hyvin tärkeä tekijä. Naapureita on tietenkin, mutta minulla näemmä sattunut hyvä onni, kun naapuritkin ovat mukavia ja tulen kaikkien kanssa hyvin toimeen, tehdään usein talkoohommiakin kun polttopuita ym. tuodaan jollekin. Kesällä pidämme katujuhlat pikkukadullamme ikäänkuin nyyttikestit, jokainen tuo jotain ja tuolin mukanaan. Minä viimeisenä talona järkkään pitkän pöydän kujalle.
Minulle ei ole ollut. Melkein päinvastoin, minua jännitti oman talon työ ja vaiva. Nyt kymmenen vuotta omakotielämää takana, ja tykkään tosi paljon. Minulle talosta on tullut Koti, jonka vuoksi näen mielelläni vähän vaivaa.
Ap, mikset vietä joulua läheistesi kanssa?
Ei vaan taivas.
Asumme nyt 3. itselle sunnitellussa ja rakennetussa talossa
Omakotitalon hoitoon menee paljon aikaa arjesta, mieluummin asun rivitalossa ja harrastan enemmän.
Jos omakotitalon huoltoon ei käytä tarpeeksi aikaa, näyttää talo pian aika rupsahtaneelle, niinkuin omakotitalot keskimäärin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Olin kasvanut omakotitalossa, joten tiesin kyllä, mitä odottaa.
Samoin. Tiesin myös, että tahdoin pois kerrostalosta. Naapureiden kanssa en ole juuri tekemisissä. Saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalon hoitoon menee paljon aikaa arjesta, mieluummin asun rivitalossa ja harrastan enemmän.
Jos omakotitalon huoltoon ei käytä tarpeeksi aikaa, näyttää talo pian aika rupsahtaneelle, niinkuin omakotitalot keskimäärin tekee.
Mitähän se " hoito" on?
Viimeviikolla ei tarvinnut tehdä yhtään mitään. Normi viikkosiivous kai tehdään kerrostalossakin?? Ai joo, pyyhkäisin takkaluukut puhtaiksi, se toki on ekstratyö!
Edellisellä viikolla luotiin lunta. Mun mielestä ihanaa jos ei ole märkää nuoskaa. Muuta ei tarvinnut tehdä.
Lumenluonnin jälkeen seuraava homma onkin sitten huhtikuun lopussa kukkapenkkien siivous. Ei rasite vaan rakas harrastus.
7v vanha talo jossa huoltotyö on rännien putsaus 1x vuodessa. Viimekesänä maalasin uudelleen roskakatoksen otsalaudat. 5min homma. Muuta ei ole vielä ilmennyt.
En ole itse mitenkään unelmoinut omakotitalosta, vaikka sellaisen ostinkin. Ehkä ongelmia on juuri niillä unelmoijilla, jotka eivät ymmärrä mihin ryhtyvät.
Pitää ymmärtää sijainnin päälle ja mitä se tarkoittaa perheen kulkemiseen. Jos ei halua viettää pitkiä aikoja autossa ja kuskata lapsia kaikkialle, täytyy panostaa tähän. Jos ei pidä ulkotöistä, kannattaa vältellä isoja nurmikoilta ja pitkää pihatietä tai leikattavaa pensasaitaa. Puutaloa pitää maalata aika-ajoin jne.
Unelmat vähemmälle ja realismia peliin, niin ei tarvitse täällä sitten valittaa sitä, miten kukaan ei tule sinne metsän keskelle käymään, eikä itse jaksa lähteä minnekään.
En ole pettynyt mihinkään. Naapurissa yksi perhe jotka pitää liikaa koiria pihalla ja äänekäs haukkuminen häiritsee. Ei muuta valittamista oikeastaan.
Rakensimme tämän 10 v sitten joten on vielä uusi ja ei ole maalaamista tai tapetointia kummempaa. Mulla ei ole paljoa kukkia, lähinnä nutrsia ja pensaita, pensasaita.
Olen aktiivinen ihminen mutta sanoisin ettei tähän liikaa aikaa mene. Nurtsi on työläin ja sen hoitaa mies. Pensasaita leikattu nopeasti. Muutamia kukkasipuleja istutin syksyllä. Pidän lumitöistä. Joku sanoo että omakotitalo on työleiri, minusta se vaatii puuhastelua. Toki se nurmikkohomma on iso koska piha on iso. Mutta mies ei ole valitellut.
Terassia emme öljyä joka vuosi, se on isohko homma mihin tartun heti keväällä.
Tiesin rakennusvaiheessa mitä asunnolta haluan, muutama ratkaisu miehen ideoita. Ei ole tullut sellaista oloa että katuisin jotain ratkaisua. Rahaa on hyvä olla reilusti jos rakentaa talon, kuluja tulee myös pihasta yllättävän paljon.
Ei todellakaan. Kerrostalo oli ihan kamalin paikka jota ei millään saa kodilta tuntumaan. Ei ikinä sinne enää jos ei ole ihan viimeinen pakko.
Asuin 20v lapsuudenkodissani omakotitalossa.
Tämän jälkeen 20v pääkaupunkiseudulla kerrostaloissa.
Oli vuokrakämppää ja omistusasuntoja, lähiöunelmaa ja arvoasuntoa kantakaupungissa.
Enimmäkseen negatiivista sanottavaa kerrostaloista.
Vaikka asunto ja naapurit olisi kivoja, viimeistään pihalla joku sontii asiat. Jatkuvasti jotain, mihin et pysty vaikuttamaan muulla tavoin kuin muuttamalla pois.
Alkuvuodesta valmistui uusi 135m2 omakotitalo Uudellemaalle.
Maksoi saman verran kuin ikivanha kaksio etu- töölöstä, eli ei paha raha.
Naapurit on kivoja, eikä niitä ole montaa. Kaikki omistusasuntoja, ei yhtään vuokralaista. Tulotaso korkea, meidän talo alueen vaatimattomimmasta päästä. Ei narkkeja, ei muualta tulleita, ei maksusitoumuslaisia.
Alkoholia toki menee, kun naapureiden kanssa viinilasit kilistellään kera ravunpyrstöjen ja sammen mädin.
Ennen tätä, en tiennyt nauttivani yhteisöllisyydestä. Jos sulta puuttuu traktorimönkijä, naapuri pyyhkäisee sinunkin pihan lumesta samalla kun omansa. Jos naapurin golfkärrystä on akku loppu, hän lainaa minun kärriä Jne.
Toisia autetaan puolin ja toisin.
Ihan parasta, ei tod. kadulta!
M40
Vierailija kirjoitti:
En ole pettynyt mihinkään. Naapurissa yksi perhe jotka pitää liikaa koiria pihalla ja äänekäs haukkuminen häiritsee. Ei muuta valittamista oikeastaan.
Rakensimme tämän 10 v sitten joten on vielä uusi ja ei ole maalaamista tai tapetointia kummempaa. Mulla ei ole paljoa kukkia, lähinnä nutrsia ja pensaita, pensasaita.
Olen aktiivinen ihminen mutta sanoisin ettei tähän liikaa aikaa mene. Nurtsi on työläin ja sen hoitaa mies. Pensasaita leikattu nopeasti. Muutamia kukkasipuleja istutin syksyllä. Pidän lumitöistä. Joku sanoo että omakotitalo on työleiri, minusta se vaatii puuhastelua. Toki se nurmikkohomma on iso koska piha on iso. Mutta mies ei ole valitellut.
Terassia emme öljyä joka vuosi, se on isohko homma mihin tartun heti keväällä.
Tiesin rakennusvaiheessa mitä asunnolta haluan, muutama ratkaisu miehen ideoita. Ei ole tullut sellaista oloa että katuisin jotain ratkaisua. Rahaa on hyvä olla reilusti jos rakentaa talon, kuluja tulee myös pihasta yllättävän paljon.
Kymmenen vuotta vanhassa talossa aika moni asia on teknisen käyttöikänsä päässä.
Esim kylpyhuoneessa se on noin 15v.
Ja kodinkoneet nyt on jo auttamatta menneisyyttä vaikka olisivat olleet arvokkaat ostettaessa.
"Naapurit on kivoja, eikä niitä ole montaa. Kaikki omistusasuntoja, ei yhtään vuokralaista."
X""""'DDDDDDD Ööööö eiköhän kaikki asunnot ole omistusasuntoja🤦🏻🤦🏻🤦🏻
Minä olen asunut vauvasta lähtien omakotitalossa vuosia ja vuosia, en kerro sen tarkemmin XD. Olen aina tiennyt haluavani omakotitalon, ikinä ei ole ollut mitään epäilystä. En tiedä vielä milloin saan ostettua oman talon, mutta kyllä se tapahtuu niin pian kuin mahdollista. Hommaa tulee olemaan paljon, mutta ei tarvitse sitten miettiä liikuntapuolta erikseen XD.
Pelottaminen kannattaa miettiä tarkkaan jos on siihen taipumusta.