LOKAKUUN ÄIDIT JA VAUVAT Ma-Ti
Kommentit (31)
koitan tässä kirjotella vauveli sylissä.
Meilläkin on jo tytölle etunimi päätetty ja puhutellaan häntä jo ihan nimellä perheen kesken, isoveli sen jo möläyttikin sitten miehen perheelle, joten päätettiin että saa tulla ilmi kaikille jos on tullakseen.
Toista nimeä vielä pähkäillään.
Enpä osaa sanoa teenkö mitään toisen kanssa toisin, yritän ainakin, alku kun tuntuu niin sekavalta ajalta kun on tota univelkaa niin paljon, ei jaksa oikeen keskittyä mihinkään.
Meilläkin tyttö kakkii paljon enemmän mitä poika, tuntuu että tällä on kokoajan sonnat housuissa, ja yöllä vaihdan myös vaan ne pakolliset kakkavaipat jota tulee silti useita.
Meillä myös tyttö viihtyy sylissä, ei malttais hetkeäkään olla muualla.
Poika kun viihty välillä hetkisen yksinäänkin.
Coeko se kertoi että ryhti on huonontunut.
Huomasin itsellä saman heti synnytyksen jälkeen.
Ryhti on läsähtynyt ihan kasaan, tuntuu että hartiat ja kädet vaan roikkuu, eikä auta vaikka kuinka yrittäis parantaa ryhtiä.
Ehkäpä sekin sieltä palautuu pikkuhiljaa, toivotaan ainakin.
Tosta Rotarokotteesta vois laittaa palautetta tekijälle, että sitä useampi perhe ostaisi jos se olis halvempaa, nythän ne menettää hirveesti asikkaita kun sitä ei oo monellakaan varaa ostaa.
Nyt vaan kaikki " valittamaan" niin ehkä ne pudottais sitä hintaa.
Kukahan sitä mahtaa valmistaa??
Nyt syöttö hommiin
Zimppu ja tyttö 2vko 1päivä
Meidän tyttö nukahti eilen jo vähän vaille yksi!Nukkui vielä joka syöttövälin 3 h. putkeen..Ihanaa kun sai nukkua kunnolla.
Bernuski,ite oon huomannu että turha mennä sänkyyn jos tietää ettei vauva nuku.Kattelen leffoja ym . sen aikaa ja hyssyttelen siinä sitten.
Jaksoin lukea tenttiinkin kerran koko koealueen nyt aamulla,jee.Kohta lähden kaupungille kun muut lapset tarhassa tänään.
Olin sairaalassa yhden päivän mutta tyttö syntyi maanataina 16.10.Eli olit kerennyt lähteä mutta päivänsäde lokamamoista synnytti myös perjantaina 13 päivä kokkolassa..
Vähän huimailee välillä taitaa hemppa olla pohjalukemissa.Ennen synnytystä oli 111 ja nyt vielä vuotanut verta 4 vkoa.
Miannille harmittelut tuosta vesivahingosta.
Wades & Natika 4vkoa
Selvisinpä iteki tänne lukemaan pikaseltaan nämä viestit. Väsyttää kovasti, joten hipsin pian päikkäreille kun nuo tytötki nukahtivat molemmat.
Vauva tuntuu olevan aika huono nukahtamaan. Ulos tekis mieli laittaa nukkumaan, muttaku on niin hirveen kylmä tuuli ettei tohi vielä..
Käytiin esikoisen kanssa kaupungilla ja yritin löytää vauvalle toppapukua- miten onki niin, että kaikissa puvuissa on 62cm loppunu! En halua isompaa ku mulla on sitte 74cm puku jemmassa, niin tuo pienempi olis ollu tarpeen :(
Vaipanvaihdosta on ollu jotain puhetta. En ite vaiha yöllä vaippaa, jos ei selkeesti oo kakat housussa. En viiti silti antaa kakkojen olla vaipassa, kun polttaa pian pikku pyllykän, mutta pissavaippaa en vaihda yöllä. Meillä menee kyllä paljon vähempi nyt vaippoja tällä vauvalla, esikoiselta kun sai olla joka syötöllä vaihtamassa. Tämä vauva kakkaa n.2x pvässä.
Omaa napaa sen verran, että minullehan tehtiin magneettikuvaus lantiosta synnytyksen jälkeen ja eilen tuli niistä tulokset. Lantio on hieman ahdas, eli vain " tietyn" kokoset vauvat mahtuvat syntymään.. mikä on se tietynkokonen, niin sitä en tiedä, mutta jos tämä vauva oli 3280g eikä mahtunu, niin...saas nähä. Kuitenki, tästä lähin jokaisen raskauden loppupuolella tehdään synnytystapa-arvio. Ihan hyvä niin.
Että semmosta tänne.
Miannillahan oli harmittavat paikat kun jouduitte evakkoon! Mutta onneksi vain kk! :)
Äsh..piti monelle kommentoida asioita, mutta en muista enää kenenkää jutuista mitään.
Peggykö se kyseli peräpukamista? Niihinhän saa apteekista jotain voiteita, jotka pitäs auttaa..kannattaa varmaan kokeilla tai kysästä apteekista niistä?
Mutta nyt lähen nukkumaan että jaksan taas illan...on niin väsyny ja sitte pinna kiristyy niiiiin helposti. Eilen mökötin koko illan ku mies ei vielä antanu laittaa jouluvaloja :) Pitää kuulemma vielä ainaki vko jaksaa oottaa ennenku saa laittaa (mies ei oo niin intohimonen jouluihminen ku minä, päinvastoin...).
Jääsydän ja pimatsut
NAZUN tavoin minäkin stressaan HUOMATTAVASTI vähemmän tämän toisen lapsen kanssa. Esikoisen hengitystäkin piti kuunnella vähän väliä ja vaunuissa nukkuvaa vauvaa tökkiä silloin tällöin -tai ainakin makuupussia asetella " paremmin" - kun taas kakkonen saa rauhassa nukkua niin kauan kuin nukkuu. Eilen illalla ihan pelästyin kun olin makuuhuoneessa ripustamassa pyykkiä ja yhtäkkiä vauvan sängystä kuului ääni=) Olin unohtanut kokonaan toisen olevan siellä jo yöunillaan...
Imetyksessä mennään myös hieman eri linjoilla, vauva syö harvemmin kuin isosiskonsa aikoinaan, mutta kelloa en katsele, en päivällä enkä yöllä. Maitoa vauva saa aina kun vaikuttaa nälkäiseltä. Huomaan kyllä tarjoavani tissiä joskus turhaankin, tämä tyttö ei syö jos ei ole oikeasti nälkä. Silloin vaan äkkiä tutti suuhun! Meillä esikoinen oli rasittavuuteen saakka tissitakiainen ja siksi olen tyytyväinen että tämä kakkonen ei niinkään siltä vaikuta.
Meillä on mahaitkut vähentyneet huomattavasti mutta enpä olekaan antanut sen enempää Jekovittia kuin Relaakaan moneen päivään. Eilen ihan kirkkain silmin valehtelin neuvolassa, että juu juu, Jekovittia saa:p Aloitellaan kyllä taas piakkoin ja katsellaan tällä kertaa miten masu reagoi ILMAN Relatippoja. En tiedä mistä tulee juuri sääntö aloittaa D-VITAMIINI 2 viikon iässä, mutta ihan satavarmasti MILLIANin tyttö ehtii vielä ne aloittamaan, jos on tarve. Ei ihan_oikeesti voi olla kysymys muutamasta viikosta tai kuukaudestakaan...
No niin, tässäpä taas muutama sana meidän perheestä. Kommentoikaahan tuota tapaamista JOLLA, MORENA, BLUEWISH ym jotka pääsisivät pk-seutulaisten tapaamiseen.
-L-
Jep, koitetaan järjestää jotain! Mulle sopii periaatteessa melkein kaikki arkipäivät joko aamu- tai iltapäivällä. Lokavauva on ainokaiseni, joten mun puolesta useamman lapsen äitien rytmiin voidaan sovittaa tapaaminen. Meidän vauva nukkuu aika kivasti vaunuissa yleensä puolen päivän jälkeen, mutta eiköhän noi aamupäivätkin onnistuisi.
Paikka pitäis sitten miettiä myös. Hgin keskustasta löytyy varmasti paikka (Sanomatalon Waynes tms). Jumbo käy mulle hyvin myös, mutta keskustaan on varmaankin valtaväestön helpompi saapua:) Laittakaahan ehdotuksia päiväksi, kellonajaksi ja paikaksi! Mä ehdotan keskustaa ja siellä jotain väljää ja vauvaystävällistä kahvilaa. Kellonajalla ei väliä ja varmaankin tohon joulukuun alkuun olis sopiva tähdätä??!!
Mies kaupassa isosiskon kanssa ja vauva ehkä hekten viihtyy tuossa sitterissä lampaantaljan lämmössä ;-) kitinää ja valvomista ollut lähes koko päivä, viime yö oli horroria ja esikoinen jatkuvalla uhmakalletuulella,. huohhuoh. itketty on kerran kaikki kolme samaan aikaan jo tänään . nyt jo kuitenkin taas :-)
PK-TAPAAMISESTA:
Minäkin mieluiten jätän tuon isosiskon jonnekin hoitoon , jolloin ap ehdottomasti paras (muutkin saanen kyllä järjestettyä) ja Waynes keskustassa ainakin takuuvarma valinta - kaikki pääsisivät helposti snne julkisilla. PITÄISIKÖ aloittaa oma pino aiheesta, jottei sekoiteta tätä " yleistä keskustelua" eli jos löydetään sitä kautta aika joka sopisi mahd. monelle??? Ehkä voisi myös perustaa mailringin ja sitäkin kautta eka etsiä joku päivä...? Ny pakko lopettaa. Huomenan enemmän aikaa, kun mummi hemmottelee esikoista koko päivän... nyt itku yltyy, moi...
Jolla ja pikkuMies tänään 3 weeks
Voi vitsi, mun eka reaktio on kyllä passata kun oon tosi arka liikkumaan lasten kanssa keskustassa! En ole koskaan käynyt yhdenkään kanssa vaunuilla siellä ja bussillakin on menty tasan kerran - enkä tuota esikoista nykyisin saa mihkään hoitoonkaan arkipäivänä niin vielä kahden kanssa pitäs, voi äh... En mitään ehdotonta eitä sano kylläkään. Mut tulkaa tänne meille niin mäkin uskallan lähteä? :)
NEUVOLAKUULUMISIA: Pituutta on Anjalla tämän päivän mittausten perusteella 55 cm (53 cm syntyessä), painoa 4360 g (3990 g) ja päänympärys 36,5 cm (35 cm). Painoa on tullut molempina ekoina viikkoina 300 g/vko eli erittäin hyvää tahtia. Niillä iänikuisilla käyrillä typy oli pituudessa +1 ja paino siihen suhteessa vähän miinuksella mutta niin vähän ettei kuulemma ole merkitystä.
Napaa täti tutkaili ja sanoi että hyvältä näyttää eikä vuoda pahasti. Napasieneen pani jotain... laapista? Sanoi että sieni on hyvin pieni eikä varmaan tarvi hoitaa enempää. Hyvä niin :) Oli itsekseenkin pienentynyt viime viikosta.
Mittasin samalla myös OMAN PAINON ja voi äh, eipäs ollut tulleista 25 kilosta lähtenyt kuin 10 kg! Eli olen nyt sitten sen 20 kg ylipainoinen normaalipainooni nähden... Samaa kaavaa noudattaa kuin esikoisesta, silloin lähti ekan viikon aikana 6 kg. En jaksanut ruveta kauheasti siinä vellomaan kun se on niin masentavaa, vaan laskin että okei, jos imetysaikana paino putoaisi ruokaremontin ja kuntoilun avulla edes 500 g/vko niin kesään mennessä olisin jo aika lähellä omia mittoja. Esikoisesta rupesi paino putoamaan kunnolla vasta imetyksen päätyttyä eli oliko 9,5 kk synnytyksen jälkeen (ja sitten tulinkin 2 vko päästä raskaaksi!!!). Että nyt tähtään sitten siihen että vuoden päästä (huh!) olisin ihan omassa normaalipainossa ja painoindeksissä 22. Onpa ainakin kaikin puolin järkevä tavoite.
Jotain ihme hormonihommia on muuten tänään ollut, sellaisia alkuraskauden oireita kuten pahoinvointia ja huimausta. Erittyy jotain samaa hormonia ehkä kuin silloin? Muistan esikoisesta kans tätä olleen. Ja pianhan alkaa sitten ne haamupotkutkin, kivaa... kun jälkivuotokaan ei vielä ole loppunut ja kohtua kivistää silloin tällöin ihan kunnolla...
Takaisin vauvoihin:
D-VITAMIINIA ei ole aloitettu, en ole totta puhuen edes muistanut koko asiaa. Odotan varmaan nyt tämän viikon vielä ennen kuin aloitetaankaan, kun " tavallisten" masuvaivojen pitäisi alkaa tuohon 3vko mennessä kai?? En viiti sitä ennen ottaa riskiä että turhaan lietson mahakipua jos sitä ei ole.
Muuten, suosittelen todella lämpimästi (sanan varsinaisessa merkityksessä!) kaikille vauvoille LÄMPÖPUSSIA! Meillä on siis se Eisbärchenin Pikkukarhu turvakaukalossa ja se on ollut ihan mainio, vauva vaan sisävaatteissa sinne - kauluri, ohut myssy ja hanskat ulkovarustukseksi - ja pussi kiinni ja menoksi.
Tänään testasin sitä sitten pihallakin eli kun Anja nukkui neuvolasta tullessa niin jäätiin esikoisen kanssa pihalle leikkimään ja virittelin Anjan pihavaunuihin turvakaukalon kanssa. Ja oltiin kaksi tuntia, puolivälissä heräilikin vielä ja oli lopun aikaa siinä pihalla kädessä/pulkassa mukana (nukkui tosin siis). Koko ajan typy oli lämmin kun kokeilin, ja kun sisään lopulta tultiin niin ihan läpikotaisin oli edelleen lämmin. Uskomatonta! Eiköhän me osteta vielä toinenkin lämpöpussi just tuota vaunuttelua varten...
By the way, RISTIÄISET tuottaa meillä kamalaa ahdistusta... Onneksi kummiongelma on sentään ratkaistu. Mutta ensinnäkin niihin on tulossa liikaa ihmisiä (12 kpl) meidän asunnon kokoon nähden (65 neliötä, käytössä tosin vain olohuone joka ehkä 15 neliötä...), mutta haluaisin silti järjestää ne täällä kotona eikä vanhempieni luona. Tuntuu jotenkin tärkeältä.
Toisekseen ristiäisiin on tuppaamassa miehen sisko jota en paikalle halunnut, sillä hän tosi veemäisesti puhui anopille sontaa minusta tuossa syksympänä enkä ole hänen kanssaan sen koommin ollut tekemisissä. Mies yritti hienovaraisesti sanoa että täällä on aika vähän tilaa että ei tarvisi tulla, mutta eipä tuo halunnut ymmärtää vihjettä. Nyt tuntuu inhottavalta että pilaa koko ristiäiset kun täytyy yrittää hymyillä ihmiselle jota en haluaisi paikalle lainkaan, ja kyse on tosiaan kuitenkin meidän tyttärestä. (Mieskään ei siskoaan haluaisi paikalle koska ei haluaisi että tunnelma on kurja, mutta kumpikaan meistä ei halua pahoittaa anopin mieltä ilmottamalla ettei siskon tarvi tulla.) Että sellasta... Tarjoilujen tai siivoamisten kanssa EI sentään ole mitään ongelmia :) Eiköhän ne tule hoidetuksi.
Eipäs tässä nyt kummempia enää omasta tai tytön navasta, tulihan tota taas jauhettua. En enää muista pitikö jonkun juttuihin jotain sanoa! Ainakin monella vauvalla oli MASUVAIVOJA ja HUONOJA YÖUNIA, tsemppiä äideille niiden kanssa!
Ja hyvää ja rauhallista tiistai-iltaa kaikille!
Coe + Anja 16 vrk
Piti viel tulla jatkamaan :D Siis vaan sanomaan että MORENALLE erityistsempit! Hyvä että olette kunnossa kuitenkin pidemmän kaavan kautta.
Coe
Huh, aikamoisia nää päivät kyllä on. Tosi hienosti meillä menee, mutta on tää silti rankkaa. Olen huomannut, että pärjääminen kahden pienen kanssa on täysin asennekysymys. Omaa aikaa ei todellakaan päivisin ole (eikä aina iltaisinkaan...), mutta kun sen tietää etukäteen niin sitä jaksaa. Esikoisen uhmaraivaritkin menee ihan easysti kun vaan itse jaksaa pysyä rauhallisena. Tosin tänä aamuna ennen perhekerhoa meikkis ei sitten jaksanut pysyä coolina, siitä ei sen enempää. Pöh, kun pitää tuollaiselle pikkutytölle huutaa.
RYHDISTÄ: Mullakin on ihan kamalan huono ryhti tullut. Oikein kauhistun kun huomaan sen peilistä. Tekee niin paljon ihmisen ulkonäölle, jos selkä on ihan kumarassa. Yritän kyllä muistaa pitää selän suorana, mutta näyttäisi kumminkin unohtuvan.
Mä olen muuten ihan törkeän huonossa kunnossa. Vaunulenkitkin tuntuu kamalan raskailta. Pitäisi vaan joka päivä jaksaa lenkkeillä, mutta kun ei. Oletteko jo aloittaneet pienet jumppaamiset? Mulla on jälkitarkastus ensi viikolla, siihen asti annan itselleni armonaikaa.
LILLIS: Nyt tuo sinun imetystekstisi oli ihan kuin minun kynästä. Näyttäisi meillä olevan samanlaiset ei-tissiin-takertujat. Ihmeesti on rintaraivarit helpottaneet kun olen harventanut imetysvälejä ja koittanut tajuta Toivon viestejä. Mutta kun on vähän vaikea älytä, että tuo pikkumies saa masunsa täyteen ihan hetkessä. Imetysmaratoneja ei siis ole täälläpäin ollenkaan, ihan kivaa sekin!
MORENAN toipuminen olikin mennyt monen mutkan kautta. hyvä, että nyt asiat kunnossa! Minäkin sinua kaipailin pari päivää sitten, kiva kun kirjoitit.
D-VITAMIINEISTA vielä eli meillä Toivo on saanut niitä vain viikon ja tosi pientä annosta. En viitsinyt heti alussa aloittaa kun oli muutakin mahavaivaa. Sitten pidin viikon taukoa, kun luulin että lievä ummetus johtui nistä. Tänään sitten taas aloitin uusiksi deetipat.
Meillä on muuten pari päivää nyt mennyt todella pienillä itkuilla. Olen nyt ollut syömättä suklaata ja juomatta hiilihapollisia juomia. Pakko näköjään lopettaa suklaan mussuttaminen kun kerran elämä pikkumiehen kanssa on näin paljon helpompaa.
Nyt tiskit koneeseen ja nukkumaan.
S-I ja Toivo 6vkoa
On tosi kiva, että jutut jatkuu tälläkin puolella. Huomaa, että itse miettii juuri samoja asioita... d-vitamiinit, imetys, kasvaminen jne. Hienoa, kun tätä kautta " tuntee" saman ikäisiä vauveleita. Omilla kavereilla kun ei ole ihan täsmälleen saman ikäisiä vauvoja.
Niistä pk-seudun treffeistä. Laitetaan vaan ideaa eteenpäin. Olen samoilla linjoilla, kuin Bluewish, meilläkin kun on vauvoja 1 kpl, niin sanokaa te useamman lapsen äidit omat toivomuksenne. Pääsen tulemaan pk-seudulla oikeastaan minne vain. Iltapäivä sopii hyvin, mutta muulloinkin. Kunhan ei ole hirveän aikainen aamukahvitilaisuus kun meidän Dania on aamu-uninen niin kuin äitinsäkin:)
Avataan vain uusi keskustelu aiheesta, ettei niiden, joita asia ei millään tavalla kosketa, tarvitse yrittää poimia luettavaa treffikeskusteluiden lomasta. Se meilirinkikin olisi hyvä idea, miten se toteutetaan käytännössä?
Avaan nyt ainakin sen uuden keskustelun tänne, kirjoittakaa sinne lisää kommenttia...
Hyvää yötä! Nyt olisi jo keskiviikko oikeasti, mutta joku muu saa avata loppuviikon löpinät...
Lilia nukkuu yhä aamup. uniaan joten yritän jotain ehtiä kirjoittamaan.
GALLUP: En stressaa niin paljoa nyt toisella kertaa, yöllä en vaihda vaippaa (tosin vauva ei kakkaa koskaan yöllä eikä pissaakaan tule kuin nimeksi), en katso kelloa että voiko vauvan olla nälkä, vaan annan tissiä jos hamuaa (ei syö tuttia edelleekään sen yhden kerran jälkeen), käsittelen ehkä vauvaa " ronskimmin" eli uskallan reippaammin vaihtaa esim. asentoa sylissä enkä pelkää vauvan menevän rikki, nukutan omassa sängyssä enklä perhepedissä (tässä lipsuttu mutta ei paljoa) ja jotenkin sellainen turha häsääminen on jäänyt pois.
KAKKA: meillä kakka edelleen vihreää/vihertävää. Tyttö ei muuten oireile, joten vielä en ihmeemmin pelkää allergiaa, mutta kyllä se vähän jo vaivaa mieltä. Kakkaa tulee muuten joka vaippaan, mutta tosiaan yöllä ei ollenkaan.
RISTIÄISJÄRJESTELYT; joku kyseli että miten tein kaiken yksin lasten kanssa niin mulla oli kyllä esikoisella hoitaja osaksi aikaa ja esikoisen aikana mummot tekivät kaiken joten nyt vaan päätin että selviän yksin. Lähinnä leivoin kaiken itse ja tein ruuan, salaattien tekemisessä auttoi paras ystäväni joka siis on tytön kummitäti ja hän auttoi ristäisaamuna minua paljon. Että en kyllä ihan yksin tosiaankaan tehnyt kaikkea, mutta silti tein paljon omasta mielestäni ja olen tosi tyytyväinen - ja ilman suurempia stressejä!
Tytön iho on jo melkein terve eli taisi tosiaan jotain vaikutusta kuitenkin olla tuolla ristiäishässäkällä!
Kun tyttö herää niin pitää pukea kastemekko päälle ja ottaa hänestä kuvia ja samoin ottaa sisaruksista jo joulukortteja varten kuvia.
Mä muuten edelleenkin mietin sitä, pitäisikö mun antaa pullosta Lilialle illlalla. Hän nykyään nukahtaa ilman sen suurempia sessioita ja nukkuu yönsä hyvin kuten tähänkin saakka mutta jostain 18.30-21.00 tyttö viihtyy vain tissillä ei oikein muualla joten aika hankalaa on kun on tuo esikoinenkin. Mies on kyllä ihana kun hän on joka ilta kotona;)
Tuosta siihen aikaisempaan galluppiin että mun mies on ollut ja on AIVAN IHANA nyt Lilian syntymän jälkeen. Justiin sanoin hänelle eilen kuinka tyytyväinen häneen olen. On tosiaan joka ilta ollut kotona ja auttaa ihan kaikessa;)
Nyt pitää mennä!
Nazu ja tytöt, emma ja lilia.