Ihastus pudotti pommin: hänellä on avannepussi paidan alla :(
En tiedä mitä tehdä. Ollaan kirjoiteltu WhatsAppissa kesäkuusta asti, käyty neljä kertaa treffeillä ja eilen ekaa kertaa mun luona. Siinä sitten sohvalla istuessaan paljasti, että on jonkin leikkauksen takia avannepussin käyttäjä koko loppuelämänsä. Ja minä kun olin jo kovastikin ehtinyt ihastua :(
Jatkaisitko tapailua?
Kommentit (389)
Parempi sonta pussissa kuin ihmisen mielessä. (Niin kuin monella tuntuu täällä olevan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olikin muuten hyvä kysymys että miten ilmavaivat käyttäytyvät avannepotilaalla? Normi-ihmisellä kun on sulkijalihas niin pystyy pidättämään ja estämään äänet, avanteessa se taas ei ole mahdollista.
Kiva olla jossain hiljaisessa tapahtumassa (taidenäyttely, balettiesitys, ravintolailta tms.) ja yhtäkkiä alkaa ilmaa rupluttamaan sinne pussiin. Heti pystyn kuvittelemaan sellaisen märän rätkättävän äänen. Ei kiva D:
Se, että sinulla on märkä ja rätkättävä peräaukko, ei tarkoita, että avannepussi olisi sellainen.
Valitettavasti kyllä se päästää ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki olettaa, että ap joutuisi avanteen hoitamaan?
Näin siinä itse asiassa useimmiten käy, varsinkin jos naimisiin menevät. Avannepotilaalla on jo valmiiksi vaikea sairaus, joka pahenee takuulla kun alkaa ikääntyä. Puuttuva suoli voi aiheuttaa sisäelinten uudelleenasettumista vatsaontelossa, jolloin voi alkaa tulla esim. voimakkaita vatsakipuja, kouristuksia, pyörtymisiä, oksennuksia, housuun pissaamista.
Tiedän kun omasta iäkkäästä äidistäni tuli isäpuoleni omaishoitaja suolisyövän takia - ensin poistettiin suoli ja laitettiin avanne, sisäelinkollapsin myötä tuli pyörätuoli ja kovat kipulääkkeet, nosturi ja sairaalasänky kotiin, lopulta äidistä tuli kotihoitaja miehelleen.
Olen avanneihminen ja täysin terve. Se ei vaikuta terveyteeni millään tavalla joten omituisia kirjoitat. Keski-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ap aikaisemmin jo osannut hajusta päätellä että nyt ei ole kaikki kohdallaan? Se meinaan _haisee_ se pussi ja kunnolla haiseekin jos on isompi tavara päässyt.
t. sh
Ei haise. Et ole sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä tosi hämmentävä juttu, enkä oikein ymmärrä miksei voinut aiemmin kertoa. Harmittaa kun olen ehtinyt ihastua ihan korviani myöten. En ole ikinä ennen tavannut ketään jolla tuollainen vaiva on ja TV-dokumenteista jäänyt käsitys että on tosi kiusallinen ja arkea rajaava tekijä. En tiedä mitä tehdä :(
Ap
Jos kerran olet ihastunut, etkö voi katsoa, sujuuko tuo juttu, vai alkaako avannepussi häiritä?
No tätä tässä nyt punnitsenkin että onko minusta lähtijäksi tällaiseen. Asia on vaan minulle vasta eilen tietoon saatettu ja pään sisällä luonnollisesti myrskyää. Tuntuu että tarvitsen vähintään muutaman päivän mietintäaikaa. On jotenkin huijattu olo kun on ladannut niin paljon aikaa, vaivaa, tunteita ja odotuksia tähän. Mies on hirmu komea, kohtelias, lempeä ja haluttava, mutta tämä pussijuttu vaan pelottaa ja etoo. En sitä toki hänelle ole näyttänyt.
Ymmärrän, että pään sisällä myrskyää. Mutta yritä ottaa rauhassa ja tutustua aiheeseen hieman. Juttele ihastuksesi kanssa. Ehkä voisit pyytää näyttämään avannetta myös? Tee päätös sitten, kun tiedät enemmän. Turha hätiköidä. Ilmeisesti tässä ihmisessä on kuitenkin hyviäkin puolia. Kirjoitat, ettet tiedä, "onko sinusta lähtijäksi tällaiseen". Ota ensin selvää, mihin edes olisit lähdössä!
Vielä sanon, että oletko ihan oikeasti "ihastunut korviasi myöten"? Mihin oikein olet ihastunut hänessä? Minusta ei vaikuta kovin syviltä tunteilta, jos ne keikkuvat näin pienistä asioista...
En ole kovin monesti elämässäni ollut ihastunut ja aiemmat ihastukset ovat olleet lopuntein laimeita ja pinnallisia. Olen sen huomannut siinä vaiheessa kun kavahdankin suuteluyritystä tai haluan miehen käden pois olkapäältäni. Tämän miehen kanssa tunne on aivan erilainen, voimakas. Haluan koskea ja tulla kosketetuksi, haluan katsoa silmiin enkä tunne pakonomaista tarvetta kääntää katsetta pois, haluan olla seurassaan ja lähellä. Hänen kosketuksensa tuntuu ihanalta ja puheensa rauhoittavalta.
Tämä pussiasia vaan pelottaa. Kun ei ole kokemusta eikä toisaalta sitä ehkä tarvittavaa asiantuntijuutta. Pelottaa että rakastun lujaa ja mies sitten kuoleekin pois ja minulta särkyy sydän. Ja minua myös etoo eritteet, enkä sitä haluaisi näyttää. Pelkään aiheuttavani hänelle kipua koskettamalla väärin. En usko että terveenä osaisin ottaa tuollaista rajoitetta huomioon kun en itse tiedä miltä se tuntuu. Ääh, vaikea selittää :( ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis täälläkö oikeasti naiset olisivat valmiita intiimiin kanssakäymiseen jätkän kanssa, jolta vaatteita riisuessa paljastuisi iso sontapussi puseron alta? Googlatkaapa! Se on semmoinen kuminen lätkä, joka peittää puolet vatsasta, mitä tahansa sisällä onkin niin läpi näkyy.
M47
Näin se on. Täällä on helppo esittää empaattista äiti teresaa, todellisuus on jotain aivan muuta. Pelkkä kaljuus tai lyhyys riittää syyksi dumpata mies.
Ihmisessä on muitakin ominaisuuksia johon kiinnittää huomiota kuin avanne. Esimerkiksi keskustelutaidot, älykkyys, huumorintaju, ystävällisyys, ulkoinen olemus, yhteiset kiinnostuksen kohteet, arvot ja vetovoima jne. Kokonaisuuttahan sitä katsoo, eikä vain yhtä ominaisuutta. Minulle mm. lapsellisuus, tyhmyys, pinnallisuus, katkeruus, ilkeys, ja itsekeskeisyys ovat isoja turn offeja
Vaikea tilanne, mutta kyllä vähän vaikealta tuntuisi jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä tosi hämmentävä juttu, enkä oikein ymmärrä miksei voinut aiemmin kertoa. Harmittaa kun olen ehtinyt ihastua ihan korviani myöten. En ole ikinä ennen tavannut ketään jolla tuollainen vaiva on ja TV-dokumenteista jäänyt käsitys että on tosi kiusallinen ja arkea rajaava tekijä. En tiedä mitä tehdä :(
Ap
Jos kerran olet ihastunut, etkö voi katsoa, sujuuko tuo juttu, vai alkaako avannepussi häiritä?
No tätä tässä nyt punnitsenkin että onko minusta lähtijäksi tällaiseen. Asia on vaan minulle vasta eilen tietoon saatettu ja pään sisällä luonnollisesti myrskyää. Tuntuu että tarvitsen vähintään muutaman päivän mietintäaikaa. On jotenkin huijattu olo kun on ladannut niin paljon aikaa, vaivaa, tunteita ja odotuksia tähän. Mies on hirmu komea, kohtelias, lempeä ja haluttava, mutta tämä pussijuttu vaan pelottaa ja etoo. En sitä toki hänelle ole näyttänyt.
Ymmärrän, että pään sisällä myrskyää. Mutta yritä ottaa rauhassa ja tutustua aiheeseen hieman. Juttele ihastuksesi kanssa. Ehkä voisit pyytää näyttämään avannetta myös? Tee päätös sitten, kun tiedät enemmän. Turha hätiköidä. Ilmeisesti tässä ihmisessä on kuitenkin hyviäkin puolia. Kirjoitat, ettet tiedä, "onko sinusta lähtijäksi tällaiseen". Ota ensin selvää, mihin edes olisit lähdössä!
Vielä sanon, että oletko ihan oikeasti "ihastunut korviasi myöten"? Mihin oikein olet ihastunut hänessä? Minusta ei vaikuta kovin syviltä tunteilta, jos ne keikkuvat näin pienistä asioista...
En ole kovin monesti elämässäni ollut ihastunut ja aiemmat ihastukset ovat olleet lopuntein laimeita ja pinnallisia. Olen sen huomannut siinä vaiheessa kun kavahdankin suuteluyritystä tai haluan miehen käden pois olkapäältäni. Tämän miehen kanssa tunne on aivan erilainen, voimakas. Haluan koskea ja tulla kosketetuksi, haluan katsoa silmiin enkä tunne pakonomaista tarvetta kääntää katsetta pois, haluan olla seurassaan ja lähellä. Hänen kosketuksensa tuntuu ihanalta ja puheensa rauhoittavalta.
Tämä pussiasia vaan pelottaa. Kun ei ole kokemusta eikä toisaalta sitä ehkä tarvittavaa asiantuntijuutta. Pelottaa että rakastun lujaa ja mies sitten kuoleekin pois ja minulta särkyy sydän. Ja minua myös etoo eritteet, enkä sitä haluaisi näyttää. Pelkään aiheuttavani hänelle kipua koskettamalla väärin. En usko että terveenä osaisin ottaa tuollaista rajoitetta huomioon kun en itse tiedä miltä se tuntuu. Ääh, vaikea selittää :( ap
Kuka tahansa voi kuolla pois. Kaikkien suolistossa on ulostemassaa, myös sinun.
On aika tärkeä taito osata kysyä toiselta, millaisesta kosketuksesta hän pitää ja mikä satuttaa. Samoin kertoa samat itsestä. Ihan jos vaikka tykkää seksuaalisesta nautinnosta, niin nämä on opeteltava.
Ehkäpä sinulla on vähän vielä kasvettavaa ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
Maailma on miehiä pullollaan. Ei kannata tyytyä vialliseen.
Mitä ilmeisimmin sinun päässäsi oleva vika heikentää elämänlaatua huomattavasti pahemmin kuin yksikään avanne.
Elä . Miksi mietit liikaa. Sukuvika? Sulle käy yksinelo. Ei kai sulla ole lapsia? Kerrot olevasi 33. Pinnallista ihastumista. Kirjoitat jos mies kuolee, eli vanha?
Sekava olet. Ja olet 90-luvulla synytynyt säälittävä trolli hesasta. Eikö vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ap aikaisemmin jo osannut hajusta päätellä että nyt ei ole kaikki kohdallaan? Se meinaan _haisee_ se pussi ja kunnolla haiseekin jos on isompi tavara päässyt.
t. sh
Ei haise. Et ole sh.
Kyllä haisee. Ja kyllä olen :D Olen opiskellut aikoinaan lähihoitajaksi, työskennellyt vuosia vanhuspuolella, siitä AMK:hon ja ennätysajassa sh:n paperit käteen, pitkään töissä teholla ja siitä vammaisten pariin yksityiseen hoitokotiin. Lähden ensi vuonna erikoistumaan psykiatriaan :) Monet avannepussit vaihdettu levyineen ja kyllä ne täysinä haisee, varsinkin vanhuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
-Avanteeseen ei kuole. Useimmiten avanne tehdään juuri siksi, että sen ihmisen henki pelastuu ja sairaus/muu tila ei enää uhkaa henkeä avanneleikkauksen jälkeen. Ja mietipä, kuka vaan voi kuolla mikä päivä tahansa, avanne ei lisää todennäköisyyttä.
-Eritteiden etominen on normaalia, mutta ne eritteet ja hajut pysyy siellä pussissa ja tulee esille lähinnä sitten pussin vaihdon aikana, mikä yleensä tehdään vessassa. Mutta hei, ei kai se niin iso ongelma ole? Tuleehan sinustakin eritteitä ja hajuja kun käyt vessassa.
-Kipuja tuskin aiheutat kunhan et siihen avanteeseen mitään terävää suuntaa, nojaile siihen täydellä painolla tai tee mitään että se jää puristuksiin. Vähän sitä täytyy varoa, mutta tuskin teet mitään haitallista ja voithan pyytää ihastustasi kertomaan miten häneen koskea. Parempi kysyä kuin ihmetellä asiaa. Hänkin varmasti arvostaa jos osoitat kiinnostusta.
Jos olet voimakkaasti ihastunut ja syviä tunteita, älä nyt ihmeessä jätä hyvää tyyppiä tuommoisten pelkojen vuoksi. Et tiedä kuinka mahtavan jutun voit siinä menettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sh
Ei haise. Et ole sh.
Kyllä haisee. Ja kyllä olen :D Olen opiskellut aikoinaan lähihoitajaksi, työskennellyt vuosia vanhuspuolella, siitä AMK:hon ja ennätysajassa sh:n paperit käteen, pitkään töissä teholla ja siitä vammaisten pariin yksityiseen hoitokotiin. Lähden ensi vuonna erikoistumaan psykiatriaan :) Monet avannepussit vaihdettu levyineen ja kyllä ne täysinä haisee, varsinkin vanhuksilla.
Et taida olla kummoinen sairaanhoitaja sitten. Ei ole normaalia että avannepusdi, joka on kiinni ihossa haisisi. Jos haisee, niin sitten varmaan pussin filtteri ei toimi tai sidos vuotaa. Silloin kannattaisi hakeutua avannehoitajalle ja hankkia apua. Jos vanhuksilla haisee, niin johtuisiko siitä, että te hoitajat ette ole osanneet tehdä sidoksia kunnolla tai vaihtaa pussia ajoissa.
Sitten kun pussin irrottaa niin tottakai se haisee kun siinä on ulostetta. Uloste haisee.
Mutta avanne ei kuulu haista!
Vierailija kirjoitti:
Elä . Miksi mietit liikaa. Sukuvika? Sulle käy yksinelo. Ei kai sulla ole lapsia? Kerrot olevasi 33. Pinnallista ihastumista. Kirjoitat jos mies kuolee, eli vanha?
Sekava olet. Ja olet 90-luvulla synytynyt säälittävä trolli hesasta. Eikö vain.
En ole läheltäkään pääkaupunkiseutua, sekoitat minut nyt johonkin toiseen. Olen syntynyt -89, en 90-luvulla. Tulkitset kirjoituksiani todella oudosti, taidat itse olla trolli...?
Ei mulle käy yksinelo, haluan parisuhteen. Ei ole lapsia, mutta haluan niitä. Kerroin olleeni aiemmin pinnallisesti ihastunut, tähän mieheen syvästi - missasit tämän kohdan. Ei kai kuolla voi vain vanhana, joten mistä päättelit miehen olevan vanha? Sinä olet tässä nyt kyllä se sekava.
Toivoisin myös että kaikki nämä ilkeäksi ja ahdasmieliseksi haukkumiset loppuisivat. En ole missään mielestäni kirjoittanut ilkeyksiä vaan ollut vain rehellinen siitä miten koen asian. Ihan ilman sarvia ja hampaita.
Ap
Toivottavasti jätät tyypin. Et ole sen arvoinen. Mä kerron miehille heti että oon ollu joskus 4v dialyysissa ja kohta alkaa uudelleen kun siirre kohta lopettaa toimintansa. Voi karsia jyvät akanoista.
Vierailija kirjoitti:
No en mä oikein osaa ajatella esim. makkarihommia avannepotilaan kanssa. Kiva siinä ratsastaa, yrittää saada orgasmia ja terävä pussin reuna raapii reittä ja rapisee..
Et taida tietää avannepusseista yhtäään mitään. En ala selittämään, sillä en oikein usko että olet tosissasi.
Ap haluaa lapsia. Kannattaako silloin ottaa kumppania jolla saattaa olla eteenpäin periytyvä aggressiivinen sairaus? Lapset tulevat olemaan katkeria äidilleen kun heillekin asennetaan omat pussit.
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa lapsia. Kannattaako silloin ottaa kumppania jolla saattaa olla eteenpäin periytyvä aggressiivinen sairaus? Lapset tulevat olemaan katkeria äidilleen kun heillekin asennetaan omat pussit.
Elämässä on riskejä. Munkaan kummallakaan vanhemmalla ei ole suolistosairautta, geeni napsahti kohdalle kauempaa suvusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en mä oikein osaa ajatella esim. makkarihommia avannepotilaan kanssa. Kiva siinä ratsastaa, yrittää saada orgasmia ja terävä pussin reuna raapii reittä ja rapisee..
Et taida tietää avannepusseista yhtäään mitään. En ala selittämään, sillä en oikein usko että olet tosissasi.
Arvasin että joku sunnuntaikappale tulee ulisemaan :D Et ala selittämään koska et itsekään tiedä. Yrität vaan olla kaikessa koppavuudessasi muita parempi
Näin se on. Täällä on helppo esittää empaattista äiti teresaa, todellisuus on jotain aivan muuta. Pelkkä kaljuus tai lyhyys riittää syyksi dumpata mies.