Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uikkarit uimahallin saunassa.

Vierailija
24.08.2008 |

Voisitteko hyvät kanssasiskot ymmärtää, että joillakin on syynsä pitää uikkareita uimahallin saunassa ja oikeus siihen - eikä mitään velvollisuutta selittää ja selvittää yksityisasioitaan teille.

Alan olla ihan loppu näiden yli-innokkaiden uikkarivahtien kanssa jotka eivät tajua lopettaa marmatustaan ihan pienestä, vaan jatkavat solvaamista vaikka yritän hienotunteisesti sanoa että minulla on syyni. Ja sitten on nämä mammat jotka kailottavat suureen ääneen lapsilleen minun uikkarini nähdessään että "Saunassa ei sitten saa olla uikkarit päällä" ja jopa kertovat lapsilleen että "täti on tyhmä" ym. Vihonviimeisenä ryhmänä ovat naiset, jotka tulevat perässä uikkarit päällä ja toteavat että "Täällä näyttävät muutkin olevan uikkarit päällä joten eiköhän mekin mennä".

Minulle on ihan sama pidättekö itse uikkareita saunassa vai ette. Itse olen sairastanut rintasyövän ja minulla on oikeus uikkarinkäyttöön saunatiloissa ja merkki, jolla osoitan oikeuteni uimahallin henkilökunnalle. Kenellekään muulle minulla ei ole velvollisuutta merkkiä näyttää tai yksityisasioitani selvittää. On todella loukkaavaa että joku katsoo oikeudekseen puuttua asioihin jotka eivät hänelle kuulu tai vaatia selvitystä yksityisasioistani. Jos haluatte että uikkarinpito-oikeuteni tarkistetaan niin pyytäkää henkilökunta paikalle.

Älkääkä nyt ihmeessä opettako lapsianne yhtä suvaitsemattomiksi ja kapeakatseisiksi kuin itse olette. Kyllä minunkin lapseni osaavat ottaa uikkarinsa pois saunassa ja tietävät että äidin ei tarvitse. Miksette te voi opettaa lapsillenne että maailmassa on erilaisia ihmisiä?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti olikin se, että minulla ei ole mitään velvollisuutta pitää merkkiä näkyvillä enkä halua sitä tehdä. Siitä huolimatta minulla on oikeus häiriöttömään asiointiin uimahallissa.

Kai sinusta olisi mukavaa jos mustilla ja romaneilla ja rikollisilla ja HIV-tartunnan saaneilla jne. olisi omat merkkinsä jotta voisit jaotella ihmisiä vaan kun se ei ole ihmisarvon mukaista.

Jospa kehiteltäisiin sinulle oma av-mammamerkki, jota pitää pitää näkyvillä aina julkisella paikalla kulkiessa?

ap

Vierailija
42/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei syöpää sairastamattomat tiedä noista merkeistä mitään.

Ja siksi paheksutaan kun ei haluta hengittää myrkyllisiä kaasuja. Ihan eri juttu jos joku pitää kukkahametaa vaikka raidalliset on muotia. Jokaisella oma ja lasten terveys etusijalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty käymään uimahallissa juuri siitä syystä, koska en kestä ihmisten tuijottelua rumien arpieni vuoksi. Kenen luvalla saan pitää uimapukua yllä saunassa? Miten käytännössä toimitaan, puenko uimapuvun päälleni jo kotona, jotta minun ei tarvitse paljastaa arpiani pukuhuoneessa tai suihkussa? Käynkö uimapuku päällä suihkussakin? Eli tarvitseeko missään vaiheessa olla ilman uimapukua?

Merkin voi saada esim. jos on ihosairaus, epämuodostumia tai rumia arpia

Vierailija
44/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on päässyt saunaan ja suihkuun, on varmasti nähnyt merkin.

Suurin osa ihmisistä ei ole moisista merkeistä kuullutkaan.

37

Vierailija
45/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on päässyt saunaan ja suihkuun, on varmasti nähnyt merkin.

Suurin osa ihmisistä ei ole moisista merkeistä kuullutkaan.

Vierailija
46/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaankin sitten ihan hänen häpeänsä. Saapahan luikkia häntä koipien välissä pukkariin ja näkevät muutkin että ei kannata soittaa suutaan.

ap

Vierailija
47/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin että saat merkin soittamalla syöpäyhdistykseen. Myös oman sairaalan henkilökunta saattaisi tietää mistä merkin saat. Saatat tarvita sairaskertomuksesi tai lääkärinlausunnon, josta tilanne selviää.

Minä puen uikkarin pukkarissa ja poislähtiessä riisun sen jo pesuhuoneessa, koska haluan peseytyä kunnolla ja laitan sen jälkeen pyyhkeen ympärilleni. Toki siinä joku saattaa nähdä tissinikin mutta en anna sen häiritä. Pukukaapin valitsen yleensä jostain nurkasta jossa voin pukeutua seinään päin. Kyllä minä joskus käyn saunassakin ilman uikkaria eli en ole aina niin niuho tästä asiasta, riippuu vähän siitäkin paljonko porukkaa on ja minkälaista.

Ihan itse saa tehdä niinkuin haluaa, ei siitä mitään sääntöjä ole. Joissakin uimahalleissahan on sellaisia "pyörätuolipukkareitakin", joissa saa pukeutua ihan omassa huoneessa. En tiedä keille ne on tarkoitettu.

Vierailija
48/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tunteesi siitä, ettet halua leimautua.

Sen sijaan en ymmärrä sitä, miksi loukkaannut verisesti jos joku sinulle huomauttaa uimapuvun pitämisestä. Minusta on ihan järkeenkäypää, että jos joku asia on kielletty niin silloin kieltoa noudattamatta jättävälle saatetaan siitä sanoa. Jos sinulle on myönnetty erivapaus niin silloin on ihan ok, että sinun pitää se kysyttäessä osoittaa. Muutenhan kuka vain voisi mennä uikkarit päällä saunaan ja nostaa kauhean älämölön oikeuksistaan jos joku kehtaa asiasta huomauttaa. Tai pysäköidä invapaikalle ilman invamerkkiä, jne.

Toki asian voi sanoa niin monella tavalla, ja ymmärrän täysin että ikävä esitystapa loukkaa. Tästäkin ongelmasta pääsisit kun vain pitäisit sitä merkkiä. Voithan ottaa sen saunaan mukaan irtonaisena, ja näyttää jos joku asiaa tiedustelee. Pistät sitten takaisin pukukaappiin kun lähdet uimaan.

Vierailija
49/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kyse ollut isoista pojista, vaan samanikäisistä, esim. näistä avuttomista 7-vuotiaista.

15:lle pakko kommentoida, että oma uimataidoton vettä pelkäävä kuopukseni täyttää pian 6v ja olen vihdoin ja viimein saanut hänet taivuteltua uimakouluunn Jos nyt sitten menee... Monet on jo varattu ja jouduttu perumaan. Jos hänestä minkäänlaista uimaria aion saada, niin ihan takuuvarmaa on, että hän tulee vielä niinkin *isona* kuin 7-vuotiaana olemaan minun kanssani "äitien puolella" pukemassa. Olen yh-äiti eikä pojalla ole yhtään ainoaa miestä, jonka kanssa voisi miesten pukukoppiin mennä. Niin hassu olen, etten eden uskaltaisi häntä sinne miesten puolelle yksin päästää... Mutta en suinkaan väitä, että isojen poikien pitäisi naisten puolelle änkeä - kyllä esim. 10-vuotias on sinne jo aivan liian iso. Eli jahka meidänkin herralle tulee esim. 8v mittariin, niin pitää varmaan värvätä isoveli mukaan pukkariin - onneksi on veljiä 2 kpl "miehenmalleina"!

Mitä taas ap:n aloitukseen tulee, niin itse olen hänen kanssaa AIVAN samaa mieltä. Mutta kyllähän tämä keskustelun kulku jo kuvaa täydellisesti suomalaista yhteiskuntaa ja sitä kyttäys- ja lynkkausmentaliteteettia, mikä meillä helposti kukoistaa... Mitäpä jos ne hengityssairaat ihmiset, joiden nenään käy syöpäsairaan ihmisen uimapukuhöyryt, pysyttelisivät poissa sieltä löylystä?!

Vierailija
50/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinusta olisi mukavaa jos mustilla ja romaneilla ja rikollisilla ja HIV-tartunnan saaneilla jne. olisi omat merkkinsä jotta voisit jaotella ihmisiä vaan kun se ei ole ihmisarvon mukaista.

Jospa kehiteltäisiin sinulle oma av-mammamerkki, jota pitää pitää näkyvillä aina julkisella paikalla kulkiessa?

ap

Jos menee uimahallin saunaan uikkarit päällä niin vaikka merkki ei olisikaan näkyvillä niin uimapuku on, ja ihmiset jaottelevat joka tapauksessa sen perusteella. Vaihtoehdot ovat, että A) henkilöllä on joku diagnoosi joka oikeuttaa pitämään uimapukua saunassa, joten sairauskertomusta arvaillaan joka tapauksessa, tai B) hän on tollo joka ei osaa lukea tai ei piittaa säännöistä.

Vierailija
51/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.ja sanoa, että oletteko nähneet tuon. Oppia ikä kaikki.

Vierailija
52/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä kylttiä jossa kerrotaan minkälaisen merkin kanssa saa mennä uikkari päällä saunaan.

Vaan kyllä niissäkin uimahalleissa saa mennä.

Vierailija
53/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(pysykää kokonaan poissa saunasta) nyt sitten yhtään sen parempi kuin että syöpäsairaat tarvitsevat merkin mutta saavat kuitenkin mennä saunaan?

[kukoistaa... Mitäpä jos ne hengityssairaat ihmiset, joiden nenään käy syöpäsairaan ihmisen uimapukuhöyryt, pysyttelisivät poissa sieltä löylystä?!

Vierailija
54/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väität ensin että ei ole yhtään miestä joka voisi pojan kanssa miesten puolelle mennä mutta viestisi lopussa paljastuu että löytyy kaksi isoveljeä! Miksi et voi nyt ottaa pojallesi vanhempaa veljeä seuraksi?

7-vuotiaan paikka on oman sukupuolen puolella! Tai jos sinusta on oikein että SINUN POIKASI aiheuttaa väärällä puolelle kiusallisia tilanteita ja joillekin jopa UIMAHALLIKAMMON NIIN MENE ITSE MIESTEN PUOLELLE!

Olisiko sinusta koulussa/leikkipuistossa yms. kivaa kun pojat lällättää että "Oon nähnyt Emman alasti ja sen pimpin" tai että Emman isosiskolla on pimpissä jo karvoja yms.

Kyllä, tällaista tapahtuu ja nimenomaan näiden poikien taholta jotka ovat väärällä puolella. Ja taas viattomat tytöt kärsivät siitä että sinä toimit väärin!

Eikä kyse ollut isoista pojista, vaan samanikäisistä, esim. näistä avuttomista 7-vuotiaista.

15:lle pakko kommentoida, että oma uimataidoton vettä pelkäävä kuopukseni täyttää pian 6v ja olen vihdoin ja viimein saanut hänet taivuteltua uimakouluunn Jos nyt sitten menee... Monet on jo varattu ja jouduttu perumaan. Jos hänestä minkäänlaista uimaria aion saada, niin ihan takuuvarmaa on, että hän tulee vielä niinkin *isona* kuin 7-vuotiaana olemaan minun kanssani "äitien puolella" pukemassa. Olen yh-äiti eikä pojalla ole yhtään ainoaa miestä, jonka kanssa voisi miesten pukukoppiin mennä. Niin hassu olen, etten eden uskaltaisi häntä sinne miesten puolelle yksin päästää... Mutta en suinkaan väitä, että isojen poikien pitäisi naisten puolelle änkeä - kyllä esim. 10-vuotias on sinne jo aivan liian iso. Eli jahka meidänkin herralle tulee esim. 8v mittariin, niin pitää varmaan värvätä isoveli mukaan pukkariin - onneksi on veljiä 2 kpl "miehenmalleina"!

Mitä taas ap:n aloitukseen tulee, niin itse olen hänen kanssaa AIVAN samaa mieltä. Mutta kyllähän tämä keskustelun kulku jo kuvaa täydellisesti suomalaista yhteiskuntaa ja sitä kyttäys- ja lynkkausmentaliteteettia, mikä meillä helposti kukoistaa... Mitäpä jos ne hengityssairaat ihmiset, joiden nenään käy syöpäsairaan ihmisen uimapukuhöyryt, pysyttelisivät poissa sieltä löylystä?!

Vierailija
55/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pidemmälle ketjua luen, sitä idiootimmalta sinä vaikutat.

Älä märise ja narise jos sulle huomautellaan uimapuvusta, jos et kerran voi sitä merkkiä pukuun laittaa. Se on ihan sun oma valintasi. Se, että sä täällä märiset ei varmasti auta asiaa tippaakaan.

Ja toisekseen, onko sulla nyt jokin kihahatanut hattuun? Luuletko ihan oikeasti, että koko uimahallikansaa kiinnostaa niin perkeleesti joku merkki sun uikkarissa, että hyvä ettei ne sukeltele kuin pyöriäiset sun ympärillä siellä altaassakin vaan tuijottamassa sun merkkiäsi ja säälimässä? Mä en jaksa hetkeäkään uskoa, että se merkki aiheuttaisi muuta kuin sen, että kun tulet saunaan uimapuvussa, niin jengi vilkaisee, aha, tolla on toi merkki, ja antaa asian olla.

Itse sinä elämästäsi tässä hankalaa teet.

Vierailija
56/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluat pysäköidä invapaikalle?

Vierailija
57/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se merkki onkin minulla saunassa mukana, mutta en esittele sitä kaikille.

Tähän mennessä yksikään asiasta huomauttaja ei ole esittänyt asiaansa ystävällisesti, vaan kaikki ovat olleet erittäin hyökkääviä. Olen yrittänyt puolustautua ystävällisesti ja matalalla profiililla esim. toteamalla että "Ihmisillä voi olla erilaisia syitä pitää uikkari päällään" ja "Minulla on syyni".

Yksikään huomauttaja tähän mennessä ei ole tyytynyt noihin kommentteihin vaan on jatkanut marmatustaan, jolloin olen edelleen ystävällisesti ja matalalla profiililla pyytänyt heitä lopettamaan valituksen, koska en halua tehdä asiasta suurempaa numeroa. Edelleenkin kaikki ovat jatkaneet. Sen jälkeen olen kehottanut hakemaan henkilökuntaa paikalle jos uimapukuni häiritsee. Yksikään ei ole hakenut vaan on jatkanut solvaamista.

Lopulta olen joutunut erittäin tiukkasanaisesti huomauttamaan, että en pidä siitä että joudun selvittelemään terveydentilaani vieraille ihmisille ja näyttämään merkkini (jota useimmat eivät tunnista tai tiedä mikä merkki on kyseessä). Joillekin olen joutunut vielä vääntämään ratakiskosta että joidenkin ihmisten ei sairauden vuoksi tarvitse riisua uikkariaan. Tässä vaiheessa ihmiset ovat sitten noloina alkaneet pyydellä anteeksi ja todenneet etteivät tienneet. No mistäpä olisivatkaan tienneet, juuri siksihän heidän ei pitäisi toisten asioihin puuttuakaan koska eivät voi tietää!

Ensinnäkään en usko että merkin esilläpito poistaisi koko ongelmaa, koska valtaosa ihmisistä ei tunnista merkkiä. Toisekseen syöpämerkin pitäminen esillä on minusta ihmisarvoa alentavaa enkä halua tai aio sitä tehdä eikä kukaan voi minua siihen velvoittaa. Kanssaihmisillä nyt ei vain yksinkertaisesti ole oikeutta vaatia minua pitämään merkkiä ja sillä selvä. Siitä huolimatta minulla on oikeus olla uikkari päällä saunassa. Ei ihmisillä ole oikeutta vahtia kaikkia muitakaan kanssaihmisten asioita, miksi toisten sairaskertomustiedot olisivat julkista riistaa?

ap

Vierailija
58/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän entistä paremmin miksei äitini enää käy uimahallissa.

8

Vierailija
59/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Invamerkki on siinä mielessä eri asia, että se ei kerro mikä vika tai vaiva ihmisellä on, vaan se kertoo ainoastaan oikeudesta pysäköidä. Eikä merkkiä myöskään kiinnitetä ihmiseen vaan se jätetään autoon siksi ajaksi kun ihminen itse ei ole autossa.

ap

Vierailija
60/78 |
24.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun ap onneksi sitä uimahallimerkkiäkään tarttisi pysyvästi itseesi kiinnittää.

Meidän hallissa muuten uimapuvuissa saunomisessa kyllä kunnostautuu ketkäs muut kuin ryssänderit...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän